Nee dus, Luther. Zie voorgaande.Luther schreef:Het zijn toch de optie-1'ers die denken alles maar te mogen posten en dat de ander er maar niet te zwaar aan zou moeten tillen?
Leuterexplosie
Re: Leuterexplosie
Nou dat hoor ik niet vaakAnder schreef:Mara schreef:Dan zullen we voortaan jouw postings 3 x GOED lezenin ontspannen toestand
![]()
Dit was een gratis consult, overigens.

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Re: Re:
Dat zou wel moeten. Ik constateer alleen dat het geregeld niet op die manier gaat. Als mensen erdoor beschadigd worden, of diep geraakt, dan hoor je al snel: Ach, neem een beetje afstand, wees een beetje nuchter. Daarmee zet je een discussie op slot en proef je niet werkelijk wat een ander voelt.Ander schreef:Ik citeer nu mijn eigen woorden maar...Luther schreef:Onder het kopje: 'afstand en nuchterheid' zie jij kennelijk ruimte om niet bij elke letter die je typt aan een ander te denken en hoe hij/zij de postings zou kunnen lezen.Ander schreef:Je moet altijd rekening houden met het feit dat iets in een posting anders overkomt dan irl. Je kunt er over nadenken, denken wat iemand met een opmerking bedoelt etc. terwijl dat in een doorlopend gesprek wellicht anders werkt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Re:
Daarbij is het opvallend, dat degenen die het ene moment roepen "neem een beetje afstand, wees een beetje nuchter", het andere moment, wanneer hun geliefde visie of kerkgenootschap onder kritiek ligt, als een wesp gestoken reageren.Luther schreef:Dat zou wel moeten. Ik constateer alleen dat het geregeld niet op die manier gaat. Als mensen erdoor beschadigd worden, of diep geraakt, dan hoor je al snel: Ach, neem een beetje afstand, wees een beetje nuchter. Daarmee zet je een discussie op slot en proef je niet werkelijk wat een ander voelt.Ander schreef:Ik citeer nu mijn eigen woorden maar...Luther schreef:Onder het kopje: 'afstand en nuchterheid' zie jij kennelijk ruimte om niet bij elke letter die je typt aan een ander te denken en hoe hij/zij de postings zou kunnen lezen.Ander schreef:Je moet altijd rekening houden met het feit dat iets in een posting anders overkomt dan irl. Je kunt er over nadenken, denken wat iemand met een opmerking bedoelt etc. terwijl dat in een doorlopend gesprek wellicht anders werkt.
Daarom: Als iedereen probeert inhoudelijk te posten, en alle gevoels-argumenten en niet-onderbouwde argumenten weg te laten, dat de discussies stukken dieper zouden zijn, en veel minder irritaties over en weer zouden oproepen.
1. Over anderen heb je geen tot weinig controle. Wel over jezelf. Het helpt dus niet echt om een probleem wat men zelf heeft door anderen te laten oplossen. Men heeft geen grip op wat een ander schrijft. Men heeft wel grip hoe men zelf reageert. Dus ben het volledig met Ander eens.
2. Verder zou een vergelijkende analyse van scribenten die worden aangeduid met de benamingen '"ketsend, woorden in de mond leggend" etc. etc. en de scribenten waarmee men het meestal oneens is (andere ligging vertonen) resulteren in een significant grote overlap. Derhalve vind ik de discussie hier wederom een poging om met niet legitieme argumenten het gelijk alsnog te halen en scribenten die inhoudelijk anders over topciconderwerpen denken op oneigenlijke gronden te diskwalificeren.
Ik ben het dus met Ander eens. Haal uit de postings het inhoudelijke en reageer daar gewoon op. Alles wat - terecht of onterecht - opgevat kan worden als persoonlijk, emotioneel etc. gooi het weg zoals de verpakking van melk wordt weggegooid.
2. Verder zou een vergelijkende analyse van scribenten die worden aangeduid met de benamingen '"ketsend, woorden in de mond leggend" etc. etc. en de scribenten waarmee men het meestal oneens is (andere ligging vertonen) resulteren in een significant grote overlap. Derhalve vind ik de discussie hier wederom een poging om met niet legitieme argumenten het gelijk alsnog te halen en scribenten die inhoudelijk anders over topciconderwerpen denken op oneigenlijke gronden te diskwalificeren.
Ik ben het dus met Ander eens. Haal uit de postings het inhoudelijke en reageer daar gewoon op. Alles wat - terecht of onterecht - opgevat kan worden als persoonlijk, emotioneel etc. gooi het weg zoals de verpakking van melk wordt weggegooid.
Willem, geef jij ook lezingen ?Willem schreef:1. Over anderen heb je geen tot weinig controle. Wel over jezelf. Het helpt dus niet echt om een probleem wat men zelf heeft door anderen te laten oplossen. Men heeft geen grip op wat een ander schrijft. Men heeft wel grip hoe men zelf reageert. Dus ben het volledig met Ander eens.
Lijkt me geweldig om onder je gehoor te zitten.
Serieus bedoeld he

Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat laatste valt nog te bezien. Want jij pleit hier terecht voor optie 2; Ander koos voor optie 1. (Ik laat ze nog even volgen voor de duidelijkheid)Willem schreef:1. Over anderen heb je geen tot weinig controle. Wel over jezelf. Het helpt dus niet echt om een probleem wat men zelf heeft door anderen te laten oplossen. Men heeft geen grip op wat een ander schrijft. Men heeft wel grip hoe men zelf reageert. Dus ben het volledig met Ander eens.
Ik snap dat best, gezien de reacties in bijv. 'wist je dat'. Je moet altijd rekening houden met het feit dat iets in een posting anders overkomt dan irl. Je kunt er over nadenken, denken wat iemand met een opmerking bedoelt etc. terwijl dat in een doorlopend gesprek wellicht anders werkt. Er zijn twee oplossingen voor:
1. voorgaande in je achterhoofd houden en niet al te overspannen reageren op bepaalde postings.
2. als poster héél erg nadenken hoe een posting over zou komen.
Hiermee ben ik het dus volledig oneens! Ik heb in deze discussie eerder gezegd: Als je alleen maar van jezelf uitgaat, dan ligt het gevaar op de loer dat je anderen beschadigt en zelf een neiging tot egoïsme krijgt.Willem schreef:Haal uit de postings het inhoudelijke en reageer daar gewoon op. Alles wat - terecht of onterecht - opgevat kan worden als persoonlijk, emotioneel etc. gooi het weg zoals de verpakking van melk wordt weggegooid.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik mis hier toch enige tweezijdigheid.
Aan de ene kant moeten we proberen om zoveel als het van ons afhangt vrede met alle mensen te houden (punt 2).
Aan de andere kant moeten we (om maar even grote woorden te gebruiken) blijmoedig ons kruis op ons nemen als het anders lijkt te gaan (punt 1).
Aan de ene kant moeten we proberen om zoveel als het van ons afhangt vrede met alle mensen te houden (punt 2).
Aan de andere kant moeten we (om maar even grote woorden te gebruiken) blijmoedig ons kruis op ons nemen als het anders lijkt te gaan (punt 1).
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Met dat laatste ben ik het pas eens als alles is geprobeerd om geen conflicten te krijgen.Fjodor schreef:Ik mis hier toch enige tweezijdigheid.
? Volgens mij pleit ik ook voor optie 1?Luther schreef:Dat laatste valt nog te bezien. Want jij pleit hier terecht voor optie 2; Ander koos voor optie 1. (Ik laat ze nog even volgen voor de duidelijkheid)Willem schreef:1. Over anderen heb je geen tot weinig controle. Wel over jezelf. Het helpt dus niet echt om een probleem wat men zelf heeft door anderen te laten oplossen. Men heeft geen grip op wat een ander schrijft. Men heeft wel grip hoe men zelf reageert. Dus ben het volledig met Ander eens.Ik snap dat best, gezien de reacties in bijv. 'wist je dat'. Je moet altijd rekening houden met het feit dat iets in een posting anders overkomt dan irl. Je kunt er over nadenken, denken wat iemand met een opmerking bedoelt etc. terwijl dat in een doorlopend gesprek wellicht anders werkt. Er zijn twee oplossingen voor:
1. voorgaande in je achterhoofd houden en niet al te overspannen reageren op bepaalde postings.
2. als poster héél erg nadenken hoe een posting over zou komen.
Ga er nu gewoon maar vanuit dat ander naar eer en geweten post. En als je dan een posting leest waarin je toch dingen anders opvat als bedoeld of dat er toch dingen in staan die onhandig zijn opgeschreven dan zeg je niet "Die gaat alleen maar van zichzelf uit". Nee, dan ga je ervan uit dat de ander ook niet volmaakt is en de posting heeft geschreven zonder iemand bewust te willen kwetsen. Het de poster dan toch verwijten lijkt me niet zo'n goed idee. Kortom, proef de inhoud en laat de verpakking, die soms gebrekkig is, gaan.Luther schreef:Hiermee ben ik het dus volledig oneens! Ik heb in deze discussie eerder gezegd: Als je alleen maar van jezelf uitgaat, dan ligt het gevaar op de loer dat je anderen beschadigt en zelf een neiging tot egoïsme krijgt.Willem schreef:Haal uit de postings het inhoudelijke en reageer daar gewoon op. Alles wat - terecht of onterecht - opgevat kan worden als persoonlijk, emotioneel etc. gooi het weg zoals de verpakking van melk wordt weggegooid.
Nee, dat is nu juist precies fout. Dat geldt ook als 'de ander' er 'voor mijn part bewust' een potje van maakt. Dat is de lijdzaamheid die een vrucht is van de Heilige Geest. Betekent niet dat we dingen niet erg of vervelend mogen vinden of dat we er niets van mogen zeggen. Maar ongeveinsde onophoudelijke vriendelijkheid en het aflaten van rancune mogen we toch wel nastreven.Luther schreef:Met dat laatste ben ik het pas eens als alles is geprobeerd om geen conflicten te krijgen.Fjodor schreef:Ik mis hier toch enige tweezijdigheid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Dat laatste ben ik juist aan het bepleiten, maar dan graag wederzijds!Fjodor schreef:Nee, dat is nu juist precies fout. Dat geldt ook als 'de ander' er 'voor mijn part bewust' een potje van maakt. Dat is de lijdzaamheid die een vrucht is van de Heilige Geest. Betekent niet dat we dingen niet erg of vervelend mogen vinden of dat we er niets van mogen zeggen. Maar ongeveinsde onophoudelijke vriendelijkheid en het aflaten van rancune mogen we toch wel nastreven.Luther schreef:Met dat laatste ben ik het pas eens als alles is geprobeerd om geen conflicten te krijgen.Fjodor schreef:Ik mis hier toch enige tweezijdigheid.
Ik lees een hoop mooie ideeën en veel goede voornemens. Nu nog in de praktijk brengen... (zou mooi zijn, hebben we geen moderators meer nodig)
Ik las vanavond een mooie spreuk, die we zouden kunnen instellen als gedragscode voor geheel RF: "Gebruik harde argumenten, maar zachte woorden!"memento schreef:Ik lees een hoop mooie ideeën en veel goede voornemens. Nu nog in de praktijk brengen... (zou mooi zijn, hebben we geen moderators meer nodig)