Leuterexplosie

Hoe gaan we om met leutertopics

Leutertopics zijn een aanwinst voor het forum.
13
33%
Weg ermee. Geen leutertopics.
10
26%
Er zijn nu te weinig leutertopics.
2
5%
Er zijn nu te veel leutertopics.
5
13%
De grens is bereikt. Nu zijn er genoeg leutertopics.
9
23%

Totaal aantal stemmen: 39

helma

Re: Leuterexplosie

Bericht door helma »

op verzoek weer geopend :hum
Ander

Bericht door Ander »

helma schreef:op verzoek weer geopend :hum
Jammer, mijn doel is bereikt immers.
Laten MM en Luther maar koffie gaan drinken bij elkaar.
henriët

Bericht door henriët »

tot nader overleg binnen het modteam gesloten... :hum
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
helma

Bericht door helma »

na nader overleg binnen het modteam wederom geopend :)
Lassie

Bericht door Lassie »

Heel standvastig... :super
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

helma schreef:na nader overleg binnen het modteam wederom geopend :)
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:Aha.... daar ben ik mooi ingetuind dan....
al was het niet verkeerd voor mezelf ook, om hier eens goed over na te denken....
Ik lees in jouw bijdrage toch ook weer iets kwetsbaars, wat ik wel herken. En ik vraag me continue af, waarom dat zó gaat? Ik bedoel dit (rood gearceerd):
MarthaMartha schreef:2. Ik doe mijn best om op een eerlijke manier te discussieren, iemands standpunten serieus te nemen. Je wilt niet weten wat ik soms aan tijd kwijt ben, door het nalezen en zoeken van dingen om een gegronde inbreng van de discussie te hebben. Helaas zijn de reacties soms beneden 0, en dan word ik boos (en dat is fout, dat weet ik, ik kan daar dagen over tobben, en vind het soms lastig om mensen weer op een positieve manier te benaderen. Op het moment dat je iemand dan weer anders ontmoet in een leutertopic helpt dat soms om dingen weer achter je te laten en met hernieuwde moed de discussie in te gaan. Maar soms gebeuren er ook dingen, waar niet op terug gekomen wordt, waar ik wel een beetje klaar mee ben. Mensen met wie ik in principe niet meer in discussie zal gaan, puur omdat ik de manier van discussieren niet op prijs stel. (wat niet zegt dat ik na verloop van tijd niet toch weer me ergens in meng)
Ja, dat kan ik op twee manieren lezen ;)

1. waarom het zo gaat dat mensen niet op dingen terugkomen.... ik weet het niet. Als ik me misdraag en daar op aangesproken wordt, merk ik dat het -indien terecht- ook oplucht om dat toe te geven en dingen terug te nemen of te nuanceren. Maar ergens op terugkomen betekent ook erkennen dat je dus verkeerd bent geweest, of te ver bent gegaan. Op het moment dat je wat boosheid richting iemand ontwikkelt is dat sowieso lastiger. Al blijft dat het toch voor iedereen beter moet zijn én voelen als je schoon schip kunt maken en vrij tegenover elkaar staat. Ik vind het tenminste lastig leven met gevoelens van onvrede (of boosheid).
2. waarom het zo gaat dat je klaar bent met dingen en met sommige mensen liever niet meer in discussie gaat.... nu ik denk dat het laatste deel van de zin daar een antwoord op is: omdat ik de manier van discussieren niet op prijs stel. Als we een onderwerp bij de kop hebben, dan wil ik dáár graag antwoord op, dan wil ik niet in allerlei zijweggetjes "gepakt" en "meegesleept" worden, om maar bij de hoofdweg vandaan te blijven. Daarnaast wil ik graag op een eerlijke manier behandeld worden. Wanneer je allerlei dingen in de mond gelegd worden die je niet hebt gezegd, dan is een eerlijke discussie niet mogelijk. Kun je steeds weer proberen, maar als iemand zijn manier van discussieren niet verandert, zul je steeds tegen hetzelfde aanlopen.... dus vandaar....

Maar ben ik natuurlijk ook benieuwd, als jij je dat zo afvraagt, wat jouw idee daarvan is...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik ben een voorstander van leutertopics. Er is een tijd om stevig te discussieren en een tijd om te leuteren. We zijn ook maar mensen die eten, het huishouden doen, aanwinsten en verliezen hebben enzovoorts. Ook al lijkt het oneblangrijk, het kan toch nodig zijn voor mensen om daar over te praten, dat met elkaar te delen. En daarnaast kan het ook de band versterken, omdat je elkaar van een andere kant leert kennen. In Arnhem hadden we onze wijkkring, en we kwamen 1x in de 2 weken bij elkaar voor Bijbelstudie en gebed. Na een poosje werd besloten om in de weken dat er geen kring was vrijblijvend bij elkaar te komen om gewoon gezellige dingen te doen. Kletsen over vanalles en nog wat, een spelletje spelen, filmpje kijken, samen eten enzovoorts. Je merkte dat de omgang daardoor beter werd, men elkaar beter ging kennen, wat weer vertrouwen door ontstond waardoor men ook opener durfde te zijn enz.

Kortom, het lijkt me prima om naast een groot serieus gedeelte ook plekken te hebben waar je gewoon gezellig kan kletsen over dagelijkse, aardse zaken. Zolang het een maar niet ten koste gaat van het ander, en ik ben van mening dat dat niet het geval is, dat het juist een positief effect kan hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

MarthaMartha schreef:
Luther schreef:
al was het niet verkeerd voor mezelf ook, om hier eens goed over na te denken....
Ik lees in jouw bijdrage toch ook weer iets kwetsbaars, wat ik wel herken. En ik vraag me continue af, waarom dat zó gaat? Ik bedoel dit (rood gearceerd):
MarthaMartha schreef:2. Ik doe mijn best om op een eerlijke manier te discussieren, iemands standpunten serieus te nemen. Je wilt niet weten wat ik soms aan tijd kwijt ben, door het nalezen en zoeken van dingen om een gegronde inbreng van de discussie te hebben. Helaas zijn de reacties soms beneden 0, en dan word ik boos (en dat is fout, dat weet ik, ik kan daar dagen over tobben, en vind het soms lastig om mensen weer op een positieve manier te benaderen. Op het moment dat je iemand dan weer anders ontmoet in een leutertopic helpt dat soms om dingen weer achter je te laten en met hernieuwde moed de discussie in te gaan. Maar soms gebeuren er ook dingen, waar niet op terug gekomen wordt, waar ik wel een beetje klaar mee ben. Mensen met wie ik in principe niet meer in discussie zal gaan, puur omdat ik de manier van discussieren niet op prijs stel. (wat niet zegt dat ik na verloop van tijd niet toch weer me ergens in meng)

1. waarom het zo gaat dat mensen niet op dingen terugkomen.... ik weet het niet. Als ik me misdraag en daar op aangesproken wordt, merk ik dat het -indien terecht- ook oplucht om dat toe te geven en dingen terug te nemen of te nuanceren. Maar ergens op terugkomen betekent ook erkennen dat je dus verkeerd bent geweest, of te ver bent gegaan. Op het moment dat je wat boosheid richting iemand ontwikkelt is dat sowieso lastiger. Al blijft dat het toch voor iedereen beter moet zijn én voelen als je schoon schip kunt maken en vrij tegenover elkaar staat. Ik vind het tenminste lastig leven met gevoelens van onvrede (of boosheid).
2. waarom het zo gaat dat je klaar bent met dingen en met sommige mensen liever niet meer in discussie gaat.... nu ik denk dat het laatste deel van de zin daar een antwoord op is: omdat ik de manier van discussieren niet op prijs stel. Als we een onderwerp bij de kop hebben, dan wil ik dáár graag antwoord op, dan wil ik niet in allerlei zijweggetjes "gepakt" en "meegesleept" worden, om maar bij de hoofdweg vandaan te blijven. Daarnaast wil ik graag op een eerlijke manier behandeld worden. Wanneer je allerlei dingen in de mond gelegd worden die je niet hebt gezegd, dan is een eerlijke discussie niet mogelijk. Kun je steeds weer proberen, maar als iemand zijn manier van discussieren niet verandert, zul je steeds tegen hetzelfde aanlopen.... dus vandaar....

Maar ben ik natuurlijk ook benieuwd, als jij je dat zo afvraagt, wat jouw idee daarvan is...
Deze vraag van mij was vooral een uitnodiging van jou om te verwoorden, wat je met die zin bedoelde. Ik constateer dat je exact mijn mening weergeeft, zowel in punt 1 als punt 2.
Ik vind tevens dat hierover iedereen zich eens zou moeten afvragen, welke rol hij/zij daarin heeft.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Luther schreef:
MarthaMartha schreef:
Luther schreef:

Deze vraag van mij was vooral een uitnodiging van jou om te verwoorden, wat je met die zin bedoelde. Ik constateer dat je exact mijn mening weergeeft, zowel in punt 1 als punt 2.
Ik vind tevens dat hierover iedereen zich eens zou moeten afvragen, welke rol hij/zij daarin heeft.
1. Op dingen terug komen is vaak lastig. Als er dingen zijn die niet goed gaan dan moeten we dat eigenlijk willen..
2. Maar ik denk ook wel dat we moeten oppassen dat we ons te snel aangevallen voelen. Laten we maar weten dat we met zondige medemensen te doen hebben en dat we dat met een blijmoedig hart mogen/moeten accepteren. Ook daarin kunnen we onze Heiland volgen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Fjodor schreef:1. Op dingen terug komen is vaak lastig. Als er dingen zijn die niet goed gaan dan moeten we dat eigenlijk willen..
2. Maar ik denk ook wel dat we moeten oppassen dat we ons te snel aangevallen voelen. Laten we maar weten dat we met zondige medemensen te doen hebben en dat we dat met een blijmoedig hart mogen/moeten accepteren. Ook daarin kunnen we onze Heiland volgen.
Dat snap ik, maar ik zit nog wel met de vraag, hoe het komt dat ik de conflicten (of hoe je het ook noemt) die je op RF hebt IRL nog nooit heb gehad.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Mara

Bericht door Mara »

Teveel belangrijke ego's :quoi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:
Fjodor schreef:1. Op dingen terug komen is vaak lastig. Als er dingen zijn die niet goed gaan dan moeten we dat eigenlijk willen..
Dat snap ik, maar ik zit nog wel met de vraag, hoe het komt dat ik de conflicten (of hoe je het ook noemt) die je op RF hebt IRL nog nooit heb gehad.
Ik snap dat best, gezien de reacties in bijv. 'wist je dat'. Je moet altijd rekening houden met het feit dat iets in een posting anders overkomt dan irl. Je kunt er over nadenken, denken wat iemand met een opmerking bedoelt etc. terwijl dat in een doorlopend gesprek wellicht anders werkt. Er zijn twee oplossingen voor:
1. voorgaande in je achterhoofd houden en niet al te overspannen reageren op bepaalde postings.
2. als poster héél erg nadenken hoe een posting over zou komen.

Ik kies overigens voor optie 1. Dan kan ik blijven posten wat ik wil. :)
Mara

Bericht door Mara »

Dan zullen we voortaan jouw postings 3 x GOED lezen ;) in ontspannen toestand :baille
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Mara schreef:Dan zullen we voortaan jouw postings 3 x GOED lezen ;) in ontspannen toestand :baille
:super
Dit was een gratis consult, overigens.
Gesloten