Ha, laat ik eens mijn blijdschap tonen dat ik het eens met Joannah eens ben. Bij deze :)Joannah schreef:EN waarom zou het Avondmaal wel tot oordeel zijn, en de doop in zo'n geval niet?Afgewezen schreef:Doop, belofte en geloof horen bij elkaar. En de kinderen van de gelovigen worden gedoopt, omdat zij door hun geboorte delen in dezelfde heilswerkelijkheid als hun ouders. Dus niet, omdat ze mogelijk wedergeboren zouden zijn, ook niet omdat hun op een speciale manier de belofte toekomt die dan nog om geloof zou vragen, maar omdat dit de wijze is waarop God de kinderen van gelovige ouders beschouwt: als 'gelovigen' (= lidmaten van de gemeente). Maar als een kind bij het opgroeien ongelovig blijkt te zijn, heeft zijn doop voor hem geen betekenis meer -tót hij zich bekeert en gelooft.huisman schreef:Toch denk ik dat de doop tot behoud is gegeven en niet tot verderf.
De doop als pleitgrond?
Re: De doop als pleitgrond?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond?
Dat deed ik dan ook niet, ik maakte slechts de verbinding tussen prediking en sacrament. En Gods Woord is duidelijk, dat de prediking lang niet altijd ter bekering is, maar dat de bedoeling van de prediking vaak ter verdoemenis is, en verzwaring van het oordeel.Fjodor schreef: Je hebt best gelijk Bert, maar het is niet des bijbels om de vraag of de doop ook een oordeel kan zijn te gaan beantwoorden vanuit de voorzienigheid.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond?
Ok, maar dat zegt nog niet dat je daarom kan zeggen dat dat bij de doop ook zo gaat.Bert Mulder schreef:Dat deed ik dan ook niet, ik maakte slechts de verbinding tussen prediking en sacrament. En Gods Woord is duidelijk, dat de prediking lang niet altijd ter bekering is, maar dat de bedoeling van de prediking vaak ter verdoemenis is, en verzwaring van het oordeel.Fjodor schreef: Je hebt best gelijk Bert, maar het is niet des bijbels om de vraag of de doop ook een oordeel kan zijn te gaan beantwoorden vanuit de voorzienigheid.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De doop als pleitgrond?
Dat dacht Jona ook van zijn prediking in Ninevé.....sorry Bert zo geef je onbedoeld de HEERE de schuld van ons ongeloof.Bert Mulder schreef:Dat deed ik dan ook niet, ik maakte slechts de verbinding tussen prediking en sacrament. En Gods Woord is duidelijk, dat de prediking lang niet altijd ter bekering is, maar dat de bedoeling van de prediking vaak ter verdoemenis is, en verzwaring van het oordeel.Fjodor schreef: Je hebt best gelijk Bert, maar het is niet des bijbels om de vraag of de doop ook een oordeel kan zijn te gaan beantwoorden vanuit de voorzienigheid.
Jona3:2 Maak u op, ga naar de grote stad Nineve; en predik tegen haar de prediking, die Ik tot u spreek.
Mattheüs 12:41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas ; en ziet, meer dan Jona is hier !
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond?
En gij maakt de mens soverein, en God van de mens afhankelijk....huisman schreef:Dat dacht Jona ook van zijn prediking in Ninevé.....sorry Bert zo geef je onbedoeld de HEERE de schuld van ons ongeloof.Bert Mulder schreef:Dat deed ik dan ook niet, ik maakte slechts de verbinding tussen prediking en sacrament. En Gods Woord is duidelijk, dat de prediking lang niet altijd ter bekering is, maar dat de bedoeling van de prediking vaak ter verdoemenis is, en verzwaring van het oordeel.Fjodor schreef: Je hebt best gelijk Bert, maar het is niet des bijbels om de vraag of de doop ook een oordeel kan zijn te gaan beantwoorden vanuit de voorzienigheid.
Jona3:2 Maak u op, ga naar de grote stad Nineve; en predik tegen haar de prediking, die Ik tot u spreek.
Mattheüs 12:41 De mannen van Nineve zullen opstaan in het oordeel met dit geslacht, en zullen hetzelve veroordelen; want zij hebben zich bekeerd op de prediking van Jonas ; en ziet, meer dan Jona is hier !
De grote fout die jij maakt, is dat je meent dat de mens wat moet doen met de prediking tot zijn zaligheid. En je vergeet, dat Gods werk in onze zaligheid eenzijdig is. God werkt de zaligheid in onze harten door Zijn krachtdadig werk door middel van de prediking.
Ondertussen geef ik God niet de schuld. Onze schuld ligt dieper, in dat we, in Adam, zijn geboden overtreden hebben, en daardoor totaal verdorven zijn. En God eist Zijn beeld terug.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond?
Waar staat dat?Bert Mulder schreef: En God eist Zijn beeld terug.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond?
Ge moet niet naar de bekende weg vragen:refo schreef:Waar staat dat?Bert Mulder schreef: En God eist Zijn beeld terug.
Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond?
:-)Fjodor schreef:Ha, laat ik eens mijn blijdschap tonen dat ik het eens met Joannah eens ben. Bij dezeJoannah schreef:EN waarom zou het Avondmaal wel tot oordeel zijn, en de doop in zo'n geval niet?Afgewezen schreef:Doop, belofte en geloof horen bij elkaar. En de kinderen van de gelovigen worden gedoopt, omdat zij door hun geboorte delen in dezelfde heilswerkelijkheid als hun ouders. Dus niet, omdat ze mogelijk wedergeboren zouden zijn, ook niet omdat hun op een speciale manier de belofte toekomt die dan nog om geloof zou vragen, maar omdat dit de wijze is waarop God de kinderen van gelovige ouders beschouwt: als 'gelovigen' (= lidmaten van de gemeente). Maar als een kind bij het opgroeien ongelovig blijkt te zijn, heeft zijn doop voor hem geen betekenis meer -tót hij zich bekeert en gelooft.huisman schreef:Toch denk ik dat de doop tot behoud is gegeven en niet tot verderf.
Tsja, waarom zou anders het verhaal van de kamerling vermeld worden?
Het is geoorloofd, indien gij werkelijk gelooft.....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Re: De doop als pleitgrond?
Bert Mulder schreef
Laat ik besluiten met twee artikelen van onze D.L.
Hfs 3 en 4 Art 16 (geen stokken en blokken)
Dit is een evenwichtige voluit Bijbelse benadering van onze Dordse vaders....mee eens?
Toch een beetje vreemd dat jij zo'n conclusie trekt als ik alleen twee bijbelteksten citeer , en idd de prediking moet geloofd worden en dat geloof is een éénzijdig Godswerk , ik maak de mens niet souverein maar Ninevé moest zich wel bekeren en Jezus verwijt de joden dat zij zich niet bekeerden zoals eens Ninevé (lees de bijbelteksten nog maar een keer die ik eerder aanhaalde)En gij maakt de mens soverein, en God van de mens afhankelijk....
De grote fout die jij maakt, is dat je meent dat de mens wat moet doen met de prediking tot zijn zaligheid. En je vergeet, dat Gods werk in onze zaligheid eenzijdig is. God werkt de zaligheid in onze harten door Zijn krachtdadig werk door middel van de prediking.
Laat ik besluiten met twee artikelen van onze D.L.
Hfs 3 en 4 Art 16 (geen stokken en blokken)
En over de grote genade van de prediking Hst 1 art 3,4 en 5Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.
Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.
De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
Dit is een evenwichtige voluit Bijbelse benadering van onze Dordse vaders....mee eens?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: De doop als pleitgrond?
Dat is een andere vraag.Bert Mulder schreef:Ge moet niet naar de bekende weg vragen:refo schreef:Waar staat dat?Bert Mulder schreef: En God eist Zijn beeld terug.
Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12
Waar staat in de Bijbel dat God Zijn beeld terug vraagt?
Re: De doop als pleitgrond?
Ook daarmee ben ik akkoord :)Joannah schreef::-)Fjodor schreef:Ha, laat ik eens mijn blijdschap tonen dat ik het eens met Joannah eens ben. Bij deze :)Joannah schreef:EN waarom zou het Avondmaal wel tot oordeel zijn, en de doop in zo'n geval niet?Afgewezen schreef: Doop, belofte en geloof horen bij elkaar. En de kinderen van de gelovigen worden gedoopt, omdat zij door hun geboorte delen in dezelfde heilswerkelijkheid als hun ouders. Dus niet, omdat ze mogelijk wedergeboren zouden zijn, ook niet omdat hun op een speciale manier de belofte toekomt die dan nog om geloof zou vragen, maar omdat dit de wijze is waarop God de kinderen van gelovige ouders beschouwt: als 'gelovigen' (= lidmaten van de gemeente). Maar als een kind bij het opgroeien ongelovig blijkt te zijn, heeft zijn doop voor hem geen betekenis meer -tót hij zich bekeert en gelooft.
Tsja, waarom zou anders het verhaal van de kamerling vermeld worden?
Het is geoorloofd, indien gij werkelijk gelooft.....
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Re: De doop als pleitgrond?
Het hele oude testament waar reine dieren gevraagd worden, en Romeinen 5 en de rest van het gehele nieuwe testament waar van een rein Lam betuigt wordt dat Gods vraag (=eis) inlost. Romeinen 5 laat zien dat dat een tweede Adam is. Naar Gods beeld. In alles ons gelijk geworden uitgenomen de zonde. Hij beantwoordde Gods vraag.refo schreef:Dat is een andere vraag.Bert Mulder schreef:Ge moet niet naar de bekende weg vragen:refo schreef:Waar staat dat?Bert Mulder schreef: En God eist Zijn beeld terug.
Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12
Waar staat in de Bijbel dat God Zijn beeld terug vraagt?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond?
Ik ben het helemaal eens met alle artikelen der DL. Maar jij lijkt in je posten in dit onderwerp iets anders te zeggen dan onze Dortse vaderen...huisman schreef: Laat ik besluiten met twee artikelen van onze D.L.
Hfs 3 en 4 Art 16 (geen stokken en blokken)En over de grote genade van de prediking Hst 1 art 3,4 en 5Doch gelijk de mens door den val niet heeft opgehouden een mens te zijn, begiftigd met verstand en wil, en gelijk de zonde, die het ganse menselijk geslacht heeft doordrongen, de natuur des mensen niet heeft weggenomen, maar verdorven en geestelijker wijze gedood; alzo werkt ook deze Goddelijke genade der wedergeboorte in de mensen niet als in stokken en blokken, en vernietigt den wil en zijn eigenschappen niet, en dwingt dien niet met geweld zijns ondanks, maar maakt hem geestelijk levend, heelt hem, verbetert hem, en buigt hem tegelijk lieflijk en krachtiglijk; alzo dat, waar de wederspannigheid en tegenstand des vleses tevoren ten enenmale de overhand had, daar nu een gewillige en oprechte gehoorzaamheid des Geestes de overhand begint te krijgen; waarin de waarachtige en geestelijke wederoprichting en vrijheid van onzen wil gelegen is. En tenware dat die wonderbaarlijke Werkmeester alles goeds in dezer voege met ons handelde, de mens zou ganselijk geen hoop hebben van uit den val te kunnen opstaan door zijn vrijen wil, waardoor hij zichzelven toen hij nog stond, in het verderf heeft gestort.
En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde. Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? , Rom. 10:14, 15,.
Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd , Joh. 3:36, Mark. 16:16,.
De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave , Ef. 2:8,. Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven , Filip. 1:29,.
Dit is een evenwichtige voluit Bijbelse benadering van onze Dordse vaders....mee eens?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Bert Mulder
- Berichten: 9099
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De doop als pleitgrond?
En ik meende dat je in de Nederlandse gereformeerde gezindte opgegroeid was, en toch ken je de tale Kanaans niet?refo schreef:Dat is een andere vraag.Bert Mulder schreef:Ge moet niet naar de bekende weg vragen:refo schreef:Waar staat dat?Bert Mulder schreef: En God eist Zijn beeld terug.
Vr.9. Doet dan God den mens niet onrecht, dat Hij in Zijn wet van hem eist wat hij niet doen kan?
Antw. Neen Hij a; want God heeft den mens alzo geschapen, dat hij dat kon doen b; maar de mens heeft zichzelven en al zijn nakomelingen, door het ingeven des duivels c en door moedwillige ongehoorzaamheid, van deze gaven beroofd.
a Eph 4:24 b Ge 3:13 1Ti 2:13,14 c Ge 3:6 Ro 5:12
Waar staat in de Bijbel dat God Zijn beeld terug vraagt?
Denk dat je nodig naar catechesatie terug moet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De doop als pleitgrond?
die tale kanaans heeft niets met waar geloof te maken, Bert.
Meer een soort saamhorigheids dialect van de zuil,
of hebben we zelfs in ons taalgebruik de joden willen kopieren met hun jiddishkeit?
Meer een soort saamhorigheids dialect van de zuil,
of hebben we zelfs in ons taalgebruik de joden willen kopieren met hun jiddishkeit?

Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?