concerta of ritalin?
concerta of ritalin?
heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
een van onze kinderen moet eind van deze week beginnen met medicatie en wij moeten (mogen) een keus maken
ritalin wordt vergoed; concerta kost 58 euro per doosje...
concerta schijnt beter te zijn.
wie weet er meer van?
een van onze kinderen moet eind van deze week beginnen met medicatie en wij moeten (mogen) een keus maken
wie weet er meer van?
Re: concerta of ritalin?
helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
Mijn zoon slikte eerst ritalin maar vergat vaak de tweede keer een pilletje te slikken ('s middags). Dus dat hielp niet.
We zijn overgestapt op concerta. Dan hoeft hij alleen maar 's morgens een tabletje te slikken.
Ik zelf merkte geen verschil tussen concerta en ritalin. Het is nu zover dat mijn zoon helemaal geen concerta en ook geen ritalin meer slikt. Hij heeft ADD met componenten van ODD, volgens anderen heeft hij ook iets autistisch maar is wel 'abnormaal' sociaal. Trekt alle problemen naar zich toe, terwijl hijzelf ook een probleemgeval is (hij vindt het zelf alleen niet). Op dit moment slikt hij helemaal geen medicijnen.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ik heb in mijn gezin geen ervaring met deze medicatie, maar wel bij familie en vrienden.
Ritalin is een behoorlijk zwaar middel met veel bijwerkingen.
Lees de bijsluiter maar, maar helaas, soms is het nodig.
Ik hoor eigenlijk meer positieve verhalen over concerta, maar als je dit zelf moet betalen is het wel duur zeg.
Ritalin is een behoorlijk zwaar middel met veel bijwerkingen.
Lees de bijsluiter maar, maar helaas, soms is het nodig.
Ik hoor eigenlijk meer positieve verhalen over concerta, maar als je dit zelf moet betalen is het wel duur zeg.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
De werkzame stof is dezelfde.
Concerta is een slimme pil, die de stof langzaan afgeeft.
Ik denk dat je zelf ervaring moet opdoen.
O dan is het een zgn retard pil.refo schreef:De werkzame stof is dezelfde.
Dan begrijp ik waarom de bijwerkingen wat minder zijn, de stof komt niet in 1 keer vrij.
Dat klinkt bijzonder.albion schreef:helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
Mijn zoon slikte eerst ritalin maar vergat vaak de tweede keer een pilletje te slikken ('s middags). Dus dat hielp niet.
We zijn overgestapt op concerta. Dan hoeft hij alleen maar 's morgens een tabletje te slikken.
Ik zelf merkte geen verschil tussen concerta en ritalin. Het is nu zover dat mijn zoon helemaal geen concerta en ook geen ritalin meer slikt. Hij heeft ADD met componenten van ODD, volgens anderen heeft hij ook iets autistisch maar is wel 'abnormaal' sociaal. Trekt alle problemen naar zich toe, terwijl hijzelf ook een probleemgeval is (hij vindt het zelf alleen niet). Op dit moment slikt hij helemaal geen medicijnen.
Een auti heeft over het algemeen GEEN probleem, het is immers de schuld van de ander.
Of bedoel je met naar zich toe trekken, dat hij de problemen a.h.w. aan trekt ?
Een bekende uitspraak is: jij HEBT geen problemen, jij MAAKT ze.
Bedoel je dat ?
Misschien kan je eens kijken, of er een verzekering is die het wel vergoed, want sommige zorgverzekeraars vergoeden het wel...die van ons ook...helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
Ik heb het alleen niet nodig

Hier nog wat verschillen:
RITALIN
Ritalin is een kortwerkende vorm van methylfenidaat en het meest voorgeschreven middel bij ADHD. Het moet gemiddeldd 2-3 keer per dag worden ingenomen. Ritalin begint een halfuur na inname te werken; het effect houdt 3-4 uur aan. Ritalin wordt volledig vergoed door de verzekering.
De juiste dosis is die waarmee het gedrag van het kind het meest verbetert bij zo min mogelijk bijwerkingen. Dat moet voor ieder kind individueel uitgezocht worden. Vroeger werd gedacht dat de juiste dosis vooral afhankelijk was van het lichaamsgewicht, maar dat is niet waar gebleken.
CONCERTA
Concerta is de langwerkende vorm van methylfenidaat en is sinds 2002 in Nederland geregistreerd voor kinderen en adolescenten met ADHD. De langzame afgifte van metylfenidaat zorgt voor een gelijkmatige hoeveelheid werkende stof door de dag heen. Anders dan bij Ritalin is hier gedurende de dag geen sprake van 'rebound-effecten' (extra druk gedrag zodra het medicijn is uitgewerkt).
Helaas wordt Concerta nog niet vergoed door de meeste particuliere ziektenkosten- en ziekenfondsverzekeringen. In het najaar van 2004 heeft Balans campagne gevoerd om Concerta (net als Ritalin) helemaal vergoed te laten worden. Daarover zijn op dit moment nog onderhandelingen gaande.
STRATTERA
Dit middel heeft een andere werking dan de bovengenoemde medicatie. De werkzame stof in Strattera werkt op die delen van de hersenen die van belang zijn bij hyperactiviteit en aandachtstekort. Er zijn in onderzoeken goede verbeteringen geregistreerd van het gezins- en sociaal functioneren van kinderen met ADHD. In (nog niet gepubliceerd) onderzoek lijkt atomoxetine niet alleen een gunstig effect te hebben op de ADHD-symptomen, maar ook op de stemming en op gedrag van kinderen met ADHD, in combinatie met oppositioneel gedrag. Atomoxetine is geen psychostimulantium en valt dus niet onder de opiumwet.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mijn neefje heeft eerst ritalin gebruikt, daarna concerta.
Bij de concerta heb je over de hele dag een gelijkmatig beeld, bij ritalin mag je echt geen pil vergeten op de dag, wat wel gauw kan gebeuren.
Realiseer je wel dat meestal ook naast deze medicatie slaapmedicatie gegeven wordt.
In Groningen loopt op dit moment een onderzoek over de werking van medicatie en ook over adhd, ik zal proberen eea te achterhalen voor je.
Probeer echt zo lang mogelijk uit te stellen om met die medicatie te beginnen.
Soms wil het helpen als structuren worden aangepakt enz enz..
Ik weet t makkelijk gezegd.. van een buitenstaander.
Heb teveel ervan gezien.
.....
Bij de concerta heb je over de hele dag een gelijkmatig beeld, bij ritalin mag je echt geen pil vergeten op de dag, wat wel gauw kan gebeuren.
Realiseer je wel dat meestal ook naast deze medicatie slaapmedicatie gegeven wordt.
In Groningen loopt op dit moment een onderzoek over de werking van medicatie en ook over adhd, ik zal proberen eea te achterhalen voor je.
Probeer echt zo lang mogelijk uit te stellen om met die medicatie te beginnen.
Soms wil het helpen als structuren worden aangepakt enz enz..
Ik weet t makkelijk gezegd.. van een buitenstaander.
Heb teveel ervan gezien.
.....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nou helma, ik wens je veel wijsheid in het nemen van een beslissing.
Onze zoon van 16 jaar slikt al 8 jaar Ritalin, hij heeft ADD (en PDD-NOS, maar daar zijn geen pilletjes voor).
Liever zouden we concerta geven, want hij vergeet ze zó vaak in te nemen...., maar dat kost ons ruim 100 euro p. maand.
Van bijwerkingen heeft hij geen last, alleen in het begin wat verminderde eetlust en slapeloosheid, maar dat is allang over.
Wij zijn blij dat we hem al op z'n 8e medicijnen hebben gegeven, anders was het bijna niet leefbaar, voor hem niet, en voor ons niet.
Veel sterkte ermee!
Zachea
Onze zoon van 16 jaar slikt al 8 jaar Ritalin, hij heeft ADD (en PDD-NOS, maar daar zijn geen pilletjes voor).
Liever zouden we concerta geven, want hij vergeet ze zó vaak in te nemen...., maar dat kost ons ruim 100 euro p. maand.
Van bijwerkingen heeft hij geen last, alleen in het begin wat verminderde eetlust en slapeloosheid, maar dat is allang over.
Wij zijn blij dat we hem al op z'n 8e medicijnen hebben gegeven, anders was het bijna niet leefbaar, voor hem niet, en voor ons niet.
Veel sterkte ermee!
Zachea
Je vraagt om advies en als docent zeg ik (maar dat is mijn subjectieve ervaring met leerlingen): Ga Ritalin gebruiken. Het enige nadeel is inderdaad dat er overdag nog een keer pilletje geslikt moet worden, maar mijn ervaringen zijn wel dat het uiteindelijk beter werkt, dan concerta. Althans ik zie betere resultaten.helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Om het nog moeilijker te maken.
Een van de kinderen van een ons bevriend echtpaar heeft ook ADHD, PDDNOS en autistische kenmerken.
Zichtbare effecten zijn dat het kind na aanvankelijk ritalin te hebben gebruikt, nu na het gebruik van concerta beter te hanteren is.
Er is echter ook een maar aan verbonden, sommige wetenschappers wijzen op het gevaar van psychoses op latere termijn.
Een van de kinderen van een ons bevriend echtpaar heeft ook ADHD, PDDNOS en autistische kenmerken.
Zichtbare effecten zijn dat het kind na aanvankelijk ritalin te hebben gebruikt, nu na het gebruik van concerta beter te hanteren is.
Er is echter ook een maar aan verbonden, sommige wetenschappers wijzen op het gevaar van psychoses op latere termijn.
Dat tweede pilletje is goed te doen. In het team waar ik in werk, mogen de leerlingen hun mobielwekker zetten. En ik heb mijn vaste klantje die ik er altijd nog even extra aan herinner.Luther schreef:Je vraagt om advies en als docent zeg ik (maar dat is mijn subjectieve ervaring met leerlingen): Ga Ritalin gebruiken. Het enige nadeel is inderdaad dat er overdag nog een keer pilletje geslikt moet worden, maar mijn ervaringen zijn wel dat het uiteindelijk beter werkt, dan concerta. Althans ik zie betere resultaten.helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
Toch is het niet altijd leuk.Zita schreef:Dat tweede pilletje is goed te doen. In het team waar ik in werk, mogen de leerlingen hun mobielwekker zetten. En ik heb mijn vaste klantje die ik er altijd nog even extra aan herinner.Luther schreef:Je vraagt om advies en als docent zeg ik (maar dat is mijn subjectieve ervaring met leerlingen): Ga Ritalin gebruiken. Het enige nadeel is inderdaad dat er overdag nog een keer pilletje geslikt moet worden, maar mijn ervaringen zijn wel dat het uiteindelijk beter werkt, dan concerta. Althans ik zie betere resultaten.helma schreef:heeft een van jullie ervaring met deze medicijnen?
wie weet er meer van?
Zelf had ik er 4,5 tot 5 per dag en ik had gigantisch rebound-effecten. Ik vond het behoorlijk confronterend elke 4 uur weer een tabletje...
Maar goed. Het lukt me nu zonder. Zelfs zo dat mensen vragen: Heb jij ADHD? Sja, met de juiste aandacht van de liefste man lukt dat prima

En ja, we hebben regels gemaakt, ik mag niet meer op bed en op de bank springen....

Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-
En nu? 'n trampoline in de tuin?vlinder schreef: Toch is het niet altijd leuk.
Zelf had ik er 4,5 tot 5 per dag en ik had gigantisch rebound-effecten. Ik vond het behoorlijk confronterend elke 4 uur weer een tabletje...
Maar goed. Het lukt me nu zonder. Zelfs zo dat mensen vragen: Heb jij ADHD? Sja, met de juiste aandacht van de liefste man lukt dat prima![]()
En ja, we hebben regels gemaakt, ik mag niet meer op bed en op de bank springen....

Heb niet zoveel ervaring met Ritalin. Was pas bij 'n arts die noemde dat Ritalin hele vervelende bijwerkingen heeft. Deze arts zou het niet snel voorschrijven, alleen als uiterste redmiddel. Ieder arts zal daar wel zijn eigen mening over hebben. Mensen die het slikken zullen allemaal andere (bij)werkingen ervaren die ze wel of niet plezierig vinden.
Sterkte hierin Helma! Hoop dat jullie een duidelijk beeld kunnen krijgen van de voor en nadelen van beide middelen.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster