Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen

Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door tsjonge
Oorspronkelijk gepost door Vortigern beter dan maar berooft van al je goederen
Sinds wanneer hechten we ons als gereformeerde gezindte aan goederen???

Iedere dag heeft genoeg ........ enz.:t
???? :pu

Is dit serieus? :! Maar geef je adres maar even, dan kom ik wel langs om alles op te halen. :!
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Oorspronkelijk gepost door Vortigern
Oorspronkelijk gepost door Vortigern beter dan maar berooft van al je goederen
Sinds wanneer hechten we ons als gereformeerde gezindte aan goederen???

Iedere dag heeft genoeg ........ enz.:t
???? :pu

Is dit serieus? :! Maar geef je adres maar even, dan kom ik wel langs om alles op te halen. :!

Tja, met een trouwe aanhang die gewoon een aardige bijdrage lapt kun al snel een locatie afhuren.

Er zit geld genoeg in de ger. gezindte
limosa

Bericht door limosa »

Tja, met een trouwe aanhang die gewoon een aardige bijdrage lapt kun al snel een locatie afhuren.

Er zit geld genoeg in de ger. gezindte
wat wil je hier nu eigenlijk mee zeggen?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Het zou toch wel een prachtig getuigenis wezen als de HKHV zou afzien van alle kerkelijke goederen, en de PKN alle gebouwen ter beschikking zou stellen van allen die niet meekunnen in de PKN.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik dacht dat we het hier hadden over het Hervormd Kerkblad?
lokje

Bericht door lokje »

Oorspronkelijk gepost door Zeeuw
"Ik ga hier niet in op de vraag wie er nu gelijk heeft en mijn symphatie ligt ook bij de herstelde verbanders maar ik denk dat wij [ja ook de GG] hier een enorme kans hebben laten liggen en dus moet de situatie worden terug gedraaid."

Betekend de situatie terug draaien dat de HNHK zich toch maar bij de PKN moet aansluiten ?

En dat alleen omdat de afgescheidenen minder enthousiast zijn dan verwacht ?

Ongelooflijk!

De enige oplossing is dat de afgescheiden Ger. Bond in de PKN inziet dat ze haar koers verkeerd verlegt heeft en (evenals de afgescheidenen) terugkeert naar de (herstelde) NHK op de bodem van Schrift en gereformeerde belijdenis.

En of wie dan ook wil, is niet in de eerste plaats belangrijk. De Heere heeft Zijn kerk in ons land gegeven gegrond op Zijn Woord en de volledig op dat Woord gegronde belijdenis, waarvan de HNHK nu de puinhopen voortzet.

Dat is de principiele kant van de zaak, alle pragmatische oplossingen ten spijt.
Het paradoxale van je posting is dat je van het ene uiterste overgaat in het andere. Een buitenstaander begrijpt dat Gereformeerde Bond nooit zomaar over zal gaan naar de HNHK. Daarnaast vermoed ik dat je de standpunten van de GB de jaren door in het licht van je eigen sympathie bekijkt. Refojongere ben ik nog steeds een antwoord schuldig over de standpunten van de Gereformeerde Bond inzake SoW. Hierin zal ik uiteen zetten hoe de positie van de GB geweest is t.o.v. SoW en dat deze positie een bijna logische consequentie is van het hervormd-gereformeerd zijn. Een overgaan van de GB naar de HNHK is dan ook een utopie.

[Aangepast op 21/7/04 door lokje]
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

"Daarnaast vermoed ik dat je de standpunten van de GB de jaren door in het licht van je eigen sympathie bekijkt. "

Zou kunnen. Niettemin: wanneer ds. Hovius in Terdege moet antwoorden op de vraag of de GB van standpunt gewisseld is, is het eerste wat hij zegt: Tja, dat is een moeilijke vraag.

Inderdaad lastig en bijzonder moeilijk te verdedigen.

En dat het een utopie is dat de GB naar de HNHK gaat is terecht. Helaas wel.

Dat neemt niet weg dat ik persoonlijk van mening ben dat dit wel de juiste weg voor zowel de GB als de afgescheidenen is.

Het spijt me, maar ik kan het niet anders zijn.
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik wil wel even aangeven dat de GB binnen de HNHK geen functie meer zou hebben, hetgeen wat de bond voorstaat is dus al de HNHK, dus zou de bond ook opgeheven kunnen worden, hun streven is in de HNHK vervuld.

Maar ik denk dat het beter is om over deze discussie een andere topic te openen, omdat dit nu helemaal niets te maken heeft met het uitkomen van het blad Hervormd Kerkblad. Dus zou ik zeggen open een nieuwe posting daarover
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Jelle
Zo is de topic wel begonnen maar dat gaat dan steeds maar twee, drie hooguit vier postings goed en dan barst de oorlog PKN-HNHK weer los.
tsjonge

Bericht door tsjonge »

Ik wil wel even aangeven dat de GB binnen de HNHK geen functie meer zou hebben, hetgeen wat de bond voorstaat is dus al de HNHK, dus zou de bond ook opgeheven kunnen worden, hun streven is in de HNHK vervuld.

Maar ik denk dat het beter is om over deze discussie een andere topic te openen, omdat dit nu helemaal niets te maken heeft met het uitkomen van het blad Hervormd Kerkblad. Dus zou ik zeggen open een nieuwe posting daarover
Of HNHK gaat op in de GB :thu:eur:eur:bou:

Maar terug naar topic a.u.b.
Of we moeten de discussies/beschouwingen naar de kerkelijke bladen verplaatsen
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door lokje
Een buitenstaander begrijpt dat Gereformeerde Bond nooit zomaar over zal gaan naar de HNHK.
Een buitenstaander snapt:
1. Al helemaal niets van kerken, laat staan van kerkscheuringen. (Ik heb een collega die denkt dat de God van de protestanten een andere God is dan van de katholieken.)
2. niet dat je als je het er niet mee eens bent er dan toch aan mee gaat doen.

Maar om weer even terug op topic te komen. Vanavond maar eens het uitgeprinte kerkblad lezen.
Lecram

Bericht door Lecram »

Oorspronkelijk gepost door limosa
Zo is de topic wel begonnen maar dat gaat dan steeds maar twee, drie hooguit vier postings goed en dan barst de oorlog PKN-HNHK weer los.
Nog even en er komen allerlei spannende jongensboeken over uit.
Majorca

Bericht door Majorca »

1. Al helemaal niets van kerken, laat staan van kerkscheuringen. (Ik heb een collega die denkt dat de God van de protestanten een andere God is dan van de katholieken.)
daar kon die collega nog weleens gelijk in hebben
Vortigern

Bericht door Vortigern »

Oorspronkelijk gepost door Majorca

daar kon die collega nog weleens gelijk in hebben
Dat is weer een heel andere discussie... Maar volgens mij was het een leerverschil.
gravo

Bericht door gravo »

Ik heb jaargang 1, nr. 1 van Hervormd Kerkblad even zitten lezen.

En ik word er een beetje triest van. Het lijkt me een iets te snel geschreven blad. Dan heb ik het niet over de praktische en organisatorische informatie. Dat zal wel kloppen.

Het gaat mij om het geestelijke gehalte. Ik vind, eerlijk gezegd, de inhoud van de meditaties nogal mager. Vol bekende frasen en goed in het gehoor liggende zinnetjes (vooral bij ds. Reinders, wat mij betreft).

Het eigenlijke trieste zit 'm in de mededelingen, dat er te weinig mensen zijn om alles te bemannen. Die hele operatie van een nieuwe start van een kerkgenootschap. Allemaal energie, hard werken, dat ongetwijfeld weer gerechtvaardigd zal worden vanwege het 'goede doel', maar intussen wel alle energie opslokt (sommige predikanten moeten nu al minderen vanwege de werkdruk).

Triest is ook de onvermijdelijke commissie voor de toelating tot het predikambt. Laten we die vanaf nu maar "Herstelde Zeef" noemen. Daar en nergens anders gaat gewaakt worden over het profiel en de identiteit van HNHK. Weg ruimte, weg veelkleurigheid. Het is de zich nu realiserende versmalling, die ik zo triest vind spreken uit Hervormd Kerkblad.

Het lijkt erop dat men te hoog gegrepen heeft, de geestelijke leidslieden hebben niet het vermogen om te organiseren (allerlei hulp moet er worden ingeroepen), maar ze kunnen hoogswaarschijnlijk door hun stramme opstelling uit het verleden nu ook eigen mensen niet al te soepel voorgaan op de gekozen weg. Zijn sommigen niet wat te oud?Al die dingen hebben hun weerslag op het geestelijk gehalte.

Overigens: als men besluit om nog steeds studenten van de Universiteit toe te laten tot het predikambt, dan komt men nog in aanvaring met de GG bij eventuele besprekingen.

Weet iemand hoe de HNHK dat gaat regelen?

Gravo

[Aangepast op 22/7/04 door gravo]
Plaats reactie