Exegese Jesaja 7 : 14

Plaats reactie
Wilhelm

Exegese Jesaja 7 : 14

Bericht door Wilhelm »

Vanavond hoorde ik voor het eerst dat de eerste letterlijke betekenis van deze tekst niet naar de Heere Jezus zou wijzen maar dat dit in deze geschiedenis gaat over zoon van Achaz.

Jes 7 :14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.

Toch hebben de kanttekenaren er voor gekozen om kapitale letters te gebruiken en in kanttekening 44 wordt er ook verschil gemaakt tussen het Knechtje in vers 16 en een Zoon in vers 14.

Wie kan hier meer over zeggen ?
Bert Mulder
Contacteer:

Re: Exegese Jesaja 7 : 14

Bericht door Bert Mulder »

Wilhelm schreef:Vanavond hoorde ik voor het eerst dat de eerste letterlijke betekenis van deze tekst niet naar de Heere Jezus zou wijzen maar dat dit in deze geschiedenis gaat over zoon van Achaz.

Jes 7 :14 Daarom zal de Heere Zelf ulieden een teken geven; ziet, een maagd zal zwanger worden, en zij zal een Zoon baren, en Zijn naam IMMANUËL heten.

Toch hebben de kanttekenaren er voor gekozen om kapitale letters te gebruiken en in kanttekening 44 wordt er ook verschil gemaakt tussen het Knechtje in vers 16 en een Zoon in vers 14.

Calvijn:

(sorry voor het engels)

Those who apply this passage to Hezekiah are excessively impudent; for he must have been a full-grown man when Jerusalem was besieged. Thus they show that they are grossly ignorant of history. But it is a just reward of their malice, that God hath blinded them in such a manner as to be deprived of all judgment. This happens in the present day to the papists, who often expose themselves to ridicule by their mad eagerness to pervert the Scriptures.

http://www.ccel.org/ccel/calvin/calcom13.xiv.i.html

16. Before the child shall know. Many have been led into a mistake by connecting this verse with the preceding one, as if it had been the same child that was mentioned. They suppose that it assigns the reason, and that the particle כי (ki) means for. But if we carefully examine the Prophet’s meaning, it will quickly be apparent that he leaves the general doctrine, to which he had made a short digression, and returns to his immediate subject. After having founded the hope of the preservation of the city on the promised Mediator, he now shows in what way it will be preserved.

The child. I interpret this word as referring, not to Christ, but to all children in general. Here I differ from all the commentators; for they think that the demonstrative ה points out a particular child. But I view הנער, (hannagnar,) so that ה is indeed added for the purpose of making it more definite, but is intended to point out the age, and not any particular child; as when we say, The child, and add the article for the purpose of giving greater definiteness. This is very customary in Scripture. If he had pointed out a particular child, he would have added הזה, (hazzeh,) as is frequently done in other passages. It is not probable that this promise of the overturn of the kingdoms of Syria and Samaria, which immediately followed, would be deferred for five hundred years, that is, till the coming of Christ; and, indeed, it would have been altogether absurd. The meaning therefore is, “Before the children, who shall be born hereafter, can distinguish between good and evil, the land which thou hatest shall be forsaken.”
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Wilhelm schreef:Vanavond hoorde ik voor het eerst dat de eerste letterlijke betekenis van deze tekst niet naar de Heere Jezus zou wijzen maar dat dit in deze geschiedenis gaat over zoon van Achaz.

Ik, de koning Achaz kreeg een teken van Godswege en toen kwam de ons bekende tekst Jes 7 : 14 die dus meerdere vervullingen kent, voor koning Achaz en later in Mattheüs 1 de vervulling in Jezus.
(lees ook Jes 8 daar zie je de vervulling in koning Achazs tijd.)
@Wilhelm , je hebt een mooie bijbellezing gehoord ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
helma

Bericht door helma »

huisman schreef: @Wilhelm , je hebt een mooie bijbellezing gehoord ;)
:huhu
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

helma schreef:
huisman schreef: @Wilhelm , je hebt een mooie bijbellezing gehoord ;)
:huhu

Wat ? Ik heb helemaal geen bijbellezing gehoord.
Maar deze uitleg verbaasde me. En ik ben er nog niet over uit of het de uitleg als alleen Advents profetie minder krachtig maakt. Of is een gelaagde profetie juist des te krachtiger ?

Want de vraag blijft staan waarom de SV er toch voor kiest deze tekst apart te laten staan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:lees ook Jes 8 daar zie je de vervulling in koning Achazs tijd.
Waar doel je precies op, Huisman? Ik kan die vervulling niet vinden.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Tiberius schreef:
Kan niet anders denken dan dat huisman, vers 3 bedoeld:

3 En ik was tot de profetesse genaderd, die werd zwanger, en baarde een zoon; en de HEERE zeide tot mij: Noem zijn naam MAHER-SCHALAL, CHAZBAZ.

Al zie ik daarin niet direct de vervulling van Jes7 vers 14
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Tiberius schreef:
Kan niet anders denken dan dat huisman, vers 3 bedoeld:

3 En ik was tot de profetesse genaderd, die werd zwanger, en baarde een zoon; en de HEERE zeide tot mij: Noem zijn naam MAHER-SCHALAL, CHAZBAZ.

Al zie ik daarin niet direct de vervulling van Jes7 vers 14
Dat zie ik ook niet, nee.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Zie b.v de kanttekening op Jes 7:16
Deze woorden zijn, naar veler gevoelen, geen gevolg van de naastvoorgaande woorden, sprekende van de menswording des Zoons Gods, maar de profeet spreekt hier weder van de verlossing, die hij Achaz beloofd heeft, aangaande de bescherming der Israëlieten tegen hunne vijanden. En door het jonge knechtje kan men hier verstaan des profeten zoontje Schear-Jaschub, hetwelk hij op bevel van God met zich genomen had, Jes. 7:3; of enig ander kind, alrede geboren, of korts geboren te worden; want op Christus kunnen deze woorden niet zo wel passen; de profeet hier sprekende van een korten tijd, in welken die beide koningen zouden omkomen, daar Christus eerst vele jaren hierna geboren en in deze wereld verschenen is. Sommigen nochtans duiden Jes. 7:16 ook op den Heere Christus, in zulken zin, dat deze profetie in zo korten tijd zou vervuld worden, als er zou wezen tussen de geboorte van Christus en de jaren zijns onderscheids.
Het kind wat wordt aangekondigd in Jes 7: 14 is in Achazs tijd een teken voor Achaz en later vind deze voluit Adventstekst in Jezus zijn vervulling (Matt 1:23)
Maar luister maar naar de Bijbellezing van 28 sept 2010 op deze link http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... 3Doverberg
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie