Ik noemde het uiterste voorbeeld. En ja, er zijn inderdaad mensen die in dit uiterste voorbeeld vallen (vaak slimme fysiek-gehandicapte studenten).Josephus schreef:En vind je dat onterecht? Vergeet niet dat deze studenten vaak hogere kosten hebben dan niet-gehandicapte studenten. Daarnaast is een bijbaan (waarmee ze dus maximaal 25% van het minimumloon mogen bijverdienen) voor de meeste van deze Wajong-studenten helemaal niet haalbaar, hun studie en dagelijkse verzorging kost al genoeg tijd en energie. In de praktijk kun je die 25% inkomen uit werk dus eigenlijk wel vergeten.memento schreef:WAJong-ers kunnen ook studiefinanciëring krijgen naast hun uitkering (ingewikkelde regeling, maar kan neerkomen op het geld van de studiefinanciëring + 25% van het minimumloon uit werk + 25% vh minimumloon als inkomensondersteuning = 50% van het minimumloon + studiefinanciëring)
Het gaat mij om het begrip "rechtvaardigheid". Het komt nu in best een aantal gevallen voor, dat WAJonger-ers méér geld netto overhoudt dan hun leeftijdsgenootjes.
En voor die extra kosten zijn ook weer extra potjes. Ik vindt het niet onrechtvaardig dat die extra kosten ook vergoed worden, maar dan niet via een uitkering, maar via een vergoeding die gebaseerd is op de daadwerkelijke kosten (de ene WAJonger maakt nu eenmaal vele malen meer kosten dan een andere).