Formatie 2010

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie 2010

Bericht door Mara »

Direct mee eens !
Ik heb zelf ook een zoon die (verplicht) in de wajong is.
Hij studeert nu, wil graag (een gedeelte iig) van zijn brood verdienen later.
HET UWV geeft daar alle medewerking voor :super
Zij denken mee over de evt moeilijkheden en obstakels en proberen die mede op te lossen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie 2010

Bericht door Mara »

memento schreef:Opzich goed dat de WA-Jong gaat verdwijnen. Hieronder vielen gehandicapten die nog naar school gaan of studeren, die ondertussen een uitkering is die vele malen hoger is dan wat een bijwerkende scholier/student verdient.
Hoho !
Dat komt omdat de wajong merendeels bekend is door auti's. (pddnossers e.d.)
Maar er zitten volgens mij veel meer lichamelijk zieken, chronisch en gehandicapten in de wajong.
En geloof me, ik ken er veel, al hebben ze maar 10 % van hun energie over, ze gaan er voluit voor !
Vooral kinderen die met een chronische ziekte geboren worden, weten niet beter en presteren vaak beter dan gezonden !
En vrienden van mijn zoon verdienen bijna net zoveel als hij van de wajong krijgt.
Zo'n vetpot is het niet, omdat er ook nog zorgverz kosten afgaat !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Formatie 2010

Bericht door refo »

Wajong is een stuk meer dan Studiefinanciering. Zeker voor de thuiswonende.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie 2010

Bericht door Mara »

Maar het gaat niet alleen over de studerenden !
Je krijgt een wajong echt niet zomaar, de keuring is heel streng, evenals een evt herkeuring.

Of je krijgt bijv voor 40% wajong, dat is er ook. De rest moet je dan echt bijwerken of onderhouden worden door de ouders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Formatie 2010

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Maar het gaat niet alleen over de studerenden !
Je krijgt een wajong echt niet zomaar, de keuring is heel streng, evenals een evt herkeuring.

Of je krijgt bijv voor 40% wajong, dat is er ook. De rest moet je dan echt bijwerken of onderhouden worden door de ouders.
Door de ouders :quoi
Hoe moeten die dat opbrengen :quoi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Formatie 2010

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Maar het gaat niet alleen over de studerenden !
Je krijgt een wajong echt niet zomaar, de keuring is heel streng, evenals een evt herkeuring.

Of je krijgt bijv voor 40% wajong, dat is er ook. De rest moet je dan echt bijwerken of onderhouden worden door de ouders.
Door de ouders :quoi
Hoe moeten die dat opbrengen :quoi

ja idd!
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie 2010

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:
Mara schreef:Maar het gaat niet alleen over de studerenden !
Je krijgt een wajong echt niet zomaar, de keuring is heel streng, evenals een evt herkeuring.

Of je krijgt bijv voor 40% wajong, dat is er ook. De rest moet je dan echt bijwerken of onderhouden worden door de ouders.
Door de ouders :quoi
Hoe moeten die dat opbrengen :quoi
Dat zie je in de praktijk soms gebeuren.
Als je dus maar 40% uitkering krijgt, zul je die 60% op andere wijze moeten binnenhalen, in heel veel van die gevallen gaat zo iemand dus parttime werken, in sporadische gevallen, met een rijke pa of zo, wellicht aangevuld.
Maar ik wilde alleen er mee zeggen, dat er zorgvuldig wordt gekeken naar de jongere en hoe hij nog zinvol aan de slag kan.
Echt waar, het is geen uitkering om zomaar mee rond te hupsen.
Bedrijven hebben er voordeel van dat een wajonger bij hen werkt, bij ziekte e.d. heeft de werkgever geen centje pijn qua financien.
Sterker nog, het wordt aangemoedigd.
Soms is een bedrijf zelfs bewust er mee bezig en is het een soort opdracht om diverse wajongers in dienst te nemen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

De keuring voor een WA-Jong is idd streng. Maar tegelijkertijd kan je een WA-Jong ook vroeg krijgen. De uitkering die zo'n WA-Jonger dan krijgt, is vele malen hoger dan wat zn leeftijdsgenootjes met werken naast hun school kunnen verdienen.

Kortom: Ik vindt een WA-Jong prima. Maar dan wel in verhouding met wat leeftijdsgenootjes verdienen. En met een korting van bijvoorbeeld 30%, omdat de WA-Jonger geen vrije tijd hoeft op te offeren voor dit geld. Dus stel dat een gemiddelde 18-jarige scholier 450 EUR per maand zou verdienen met een bijbaantje, zou ik 300 EUR een mooi bedrag als WA-Jong uitkering vinden (voor een WA-Jonger die NIET werkt).

Ter illustratie: Een 18-jarige WA-Jonger krijgt 889 EUR per maand. Weinig 18-jarige scholieren die zoveel verdienen. Terwijl die scholieren ook nog tijd moeten opofferen om aan hun inkomen te komen.
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Formatie 2010

Bericht door Marie-Henriëtte »

Het is wel heel makkelijk om deze groep als eerste aan te vallen. De groep WAO'ers zal wel weer buiten schot blijven, terwijl aan deze groep ook heel wat "te verdienen" valt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Formatie 2010

Bericht door Josephus »

memento schreef:Ter illustratie: Een 18-jarige WA-Jonger krijgt 889 EUR per maand. Weinig 18-jarige scholieren die zoveel verdienen. Terwijl die scholieren ook nog tijd moeten opofferen om aan hun inkomen te komen.
Je zou bijna jaloers worden op een Wajonger.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Formatie 2010

Bericht door memento »

Josephus schreef:
memento schreef:Ter illustratie: Een 18-jarige WA-Jonger krijgt 889 EUR per maand. Weinig 18-jarige scholieren die zoveel verdienen. Terwijl die scholieren ook nog tijd moeten opofferen om aan hun inkomen te komen.
Je zou bijna jaloers worden op een Wajonger.
Ik heb inderdaad gezien dat sommige jongeren inderdaad jaloers waren. Zij werkten best veel voor 200 EUR per maand, terwijl hun gehandicapte vriendje 4 x zoveel opstreek. Terwijl zij moesten werken speelde hun vriendje computerspelletjes...

Juist als je als overheid wilt dat gehandicapten gelijk worden behandeld, moet je ook zorgen dat hun financiële positie gelijk is met hun leeftijdsgenootjes.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Formatie 2010

Bericht door jvdg »

Om voor een volledige uitkering in aanmerking te komen is er sprake van een maximale arbeidsongeschiktheid, en dat na een strenge keuring.
Als de ouders het niet "breed" hebben en moeder eigenlijk nog wat moet bijverdienen is zo'n uitkering geen luxe.
Een kond/jongere wat dermate gehandicapt is brengt altijd veel hogere kosten met zich mee dan een gezond kind, waarbij het bovendien de moeder niet lukt om naast de verzorging nog een centje bij te verdienen.

Je mag het dan ook niet vergelijken met studerenden die naast studie ook nog moeten werken.
Ze kunnen werken. Zou zo'n 'echte WA-Jongere' niet vreselijk jaloers zijn op die harde werkers?
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Formatie 2010

Bericht door Gijs83 »

Wat is er nou precies aan de hand met de wajong? Ik heb daar nl. zowel persoonlijk als ook zakelijk mee te maken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Formatie 2010

Bericht door Josephus »

memento schreef:Ik heb inderdaad gezien dat sommige jongeren inderdaad jaloers waren. Zij werkten best veel voor 200 EUR per maand, terwijl hun gehandicapte vriendje 4 x zoveel opstreek. Terwijl zij moesten werken speelde hun vriendje computerspelletjes...
Als geld echt zo belangrijk is: er zijn wel middelen te vinden waarmee je jezelf gehandicapt kunt maken (doe het niet te opzichtig natuurlijk, anders loop je die uitkering straks alsnog mis en krijg je er nog een boete bovenop).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Formatie 2010

Bericht door Mara »

Josephus schreef:
memento schreef:Ter illustratie: Een 18-jarige WA-Jonger krijgt 889 EUR per maand. Weinig 18-jarige scholieren die zoveel verdienen. Terwijl die scholieren ook nog tijd moeten opofferen om aan hun inkomen te komen.
Je zou bijna jaloers worden op een Wajonger.
Om zulke ongenuanceerde uitspraken word ik ontzettend boos !
Wat een lariekoek lees ik hier !
Een wajonger van 18 jaar krijgt dit echt niet !! Hoe kom je daar bij ?
En wil je dan ruilen met iemand die lichamelijk niet uit de voeten kan,of psychisch ??
Je moet je schamen :mad
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie