Ervaringen met goede DVD's ?

Rijssen

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Rijssen »

huisman schreef:
Zacheüs schreef:The boy in the striped pyjamas.
Film nav het boek met gelijknamige titel.
Boek geschreven door John Boyne, 2006.

recensie:
"De achtjarige Bruno, wiens vader een hoge positie in het Duitse leger heeft, voelt zich ondanks de Tweede Wereldoorlog gelukkig in Berlijn. Maar als zijn vader een hoge functie in het concentratiekamp Auschwitz krijgt moet het gezin verhuizen. Bruno is te jong om te beseffen wat zijn vader precies voor werk doet maar vindt het wel raar dat er in de nabijheid van hun huis metershoge hekken staan waarachter mensen staan die allemaal dezelfde gestreepte pyjama dragen. Als Bruno op onderzoek uitgaat sluit hij vriendschap met het Poolse jongetje Shmuel, een van de vele kinderen die in Auschwitz terecht zijn gekomen. Een vriendschap met verstrekkende gevolgen.

Het is een indrukwekkende, ontroerende maar vooral beklemmende verfilming geworden van een heel zwaar onderwerp en doet zeer zeker recht aan het boek. Net als tijdens het lezen van het boek was ik tot tranen toe geroerd, ondanks het voor mij bekende einde." (Bron:http://blogparty.web-log.nl/blogparty/2009/01/post.html)
Zachea
Ik vond toch het boek mooier, subtieler, ook al omdat je over de gedachten van Bruno leest. Juist die gedachtenwereld van Bruno maakt m.i. het boek zo sterk. Maar idd tot tranen geroerd bij boek en film.

Ja absoluut zeer indrukwekkende film over de verschrikkingen van de holocaust.

Heb kort geleden ook een mooie film gezien Lebanon.

Libanon, 1982. Een tank en een peleton paramilitairen worden op pad gestuurd naar een vijandige stad die gebombardeerd is door de Israëlische luchtmacht. De missie loopt mis en ze lopen in een hinderlaag. Als de nacht valt zijn ze gedwongen om zich in de ruïnes schuil te houden terwijl ze aangevallen worden door Syrische militairen. We zien het verhaal vanuit het oogpunt van de bemanningsleden van de tank die centraal staat in de film.

Aparte film omdat je alles ziet vanuit de tank.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

vlinder schreef:
MarthaMartha schreef:absolute aanrader: fireproof .........

geweldig!!!!!

- vooral voor (echt)paren, samen kijken -
Hij was inderdaad echt leuk om samen te kijken.
Ik kreeg al een zakdoek aangereikt...dus bij ons zit het wel snor! :yahoo
Heb hem vandaag als cadeuatje gegeven en samen gekeken... snif snif
Het is een aanrader!!!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
parsifal

Bericht door parsifal »

In het kader van wat oude films kijken: Ik heb net "twelve angry men" gekeken. Ook die film valt zonder meer onder de aanraders. Deels is het smaak, ik houd niet van films met geweld (ook oorlogsfilms waarbij het slagveld in beeld komt). 12 Angry men is zo'n film waarbij de regiseur meer van de mens en processen in groepen probeert te laten zien.

De film speelt zich op een kort begin en de laatste minuut na, helemaal af in de jurykamer, waar een besluit moet worden genomen over de vraag of iemand die van moord beschuldigd wordt, schuldig is. Vooroordelen spelen een belangrijke rol in deze film. De zaak zal niet erg realistisch zijn, maar de gesprekken die gevoerd worden, de vasthoudenheid/koppigheid (hangt af het perspectief) is dat ook.

Deze film beveel ik niet aan zoals Babette's feast, Sophie Scholl en Det sjunde inseglet, vanwege zijn Christelijke boodschap, maar wel om zijn sterke weergave van de mens.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
*girly*

Bericht door *girly* »

After the promise...Oehhh ik heb nog nooit echt een traan gelaten om een film, maar bij deze moest ik er toch echt een paar wegvegen aan 't eind! Komt miss ook omdat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd!

In deze hartvershceurende film probeert timmerman elmer jackson, na de dood van zijn vrouw, zijn vier zoontjes zo goed mogelijk op te voeden.
Hij werkt zich kapot om brood op de plank te krijgen, maar toch haalt de kinderbescherming de kinderne bij elmer weg en plaatst hen in verschillende kindertehuizen
Elmer is er kapot van en porbeert er achter te komen waar zijn zoontjes zijn. maar de kinderbescherming weigert het hem te vertellen en van de rechtbank hoeft hij ook weinig hulp te verwachten. toch gaat elmer verder met zijn lange en bittere strijd om zijn zoontjes te vinden
It's nice to be important, but it's more important to be nice...
helma

Bericht door helma »

*girly* schreef:After the promise...Oehhh ik heb nog nooit echt een traan gelaten om een film, maar bij deze moest ik er toch echt een paar wegvegen aan 't eind! Komt miss ook omdat het op een waargebeurd verhaal is gebaseerd!

In deze hartvershceurende film probeert timmerman elmer jackson, na de dood van zijn vrouw, zijn vier zoontjes zo goed mogelijk op te voeden.
Hij werkt zich kapot om brood op de plank te krijgen, maar toch haalt de kinderbescherming de kinderne bij elmer weg en plaatst hen in verschillende kindertehuizen
Elmer is er kapot van en porbeert er achter te komen waar zijn zoontjes zijn. maar de kinderbescherming weigert het hem te vertellen en van de rechtbank hoeft hij ook weinig hulp te verwachten. toch gaat elmer verder met zijn lange en bittere strijd om zijn zoontjes te vinden
hier heeft ook iedereen zitten brullen ;)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

ND schreef:Beeldcultuur is voor refojongeren normaal

Geplaatst: 21 september 2010 07:40, laatste wijziging: 21 september 2010 08:18

door onze redacteur Hans Hopman
|foto ANP/Ed Oudenaarden

AMSTERDAM - Bioscoop en tv-bezit zijn in bevindelijk gereformeerde kring van oudsher uit den boze. Desondanks kijken de meeste refojongeren regelmatig naar speelfilms of televisieseries. Hoe rijmen ze dat met hun levensbeschouwing?

Reformatorische jongeren hebben veel moeite met de hoeveelheid amusement en erotiek in speelfilms en televisieseries. Maar van de aloude bezwaren tegen de beeldcultuur is onder hen weinig meer over. Dat is een van de conclusies van Martijn den Hollander (23) in zijn scriptie Vermaak of verzoeking , die hij onlangs voltooide aan de Vrije Universiteit.

Voor zijn onderzoek interviewde het lid van de Gereformeerde Gemeenten uit Goes intensief vijftien jongeren (15-22 jaar) uit de zogeheten biblebelt (bijbelgordel), met als resultaat een keur aan citaten in een 87 pagina's tellend rapport.

Bevindelijk gereformeerden hebben van oudsher fundamentele theologische bezwaren tegen film. Ze hebben moeite met beeld, illusionisme en drama. De bezwaren tegen de beeldcultuur en tegen 'een schijnwereld' worden door de onderzochte jongeren nog wel herkend, volgens de VU-student Religie en levensbeschouwing. ,,Maar met het argument dat toneel in strijd zou zijn met het negende gebod (geen valse getuigenis spreken, red.) kunnen de jongeren niets. Toneelspel wordt door hen niet als iets problematisch ervaren. In dit opzicht zijn zij kennelijk van de bevindelijke traditie vervreemd'', concludeert Den Hollander.

Voor zover de geïnterviewden nog enig begrip kunnen opbrengen voor bovengenoemde gedachtengang, vrezen zij dat wanneer je daarin consequent bent 'alle fictie uit den boze is en een mens nooit meer een grapje kan maken'.
~~Soli Deo Gloria~~
Boomstam

Bericht door Boomstam »

the pianist vind ik ook een mooie en goede film
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm mooi....? Ik vond het een goede film, leerzaam, goed voor je bewustwording... maar tegelijk ook totaal niet mooi, erg pijnlijk om te zien. Maar dat bedoel je denk ik ook.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

Afbeelding

Amish Grace
indrukwekkend.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik heb net met wat vrienden uit de kerk "The voyage of the Dawn Treader" gezien. Narnia wordt een stuk leuker als Disney zich er niet mee bemoeit.

Zelfs het antwoord van Aslan of hij ook in de wereld buiten Narnia is: "But there I have another name. You must learn to know me by that name. This was the very reason you were brought into Narnia, that by knowing me here for a little, you might know me better there." komt in zijn geheel terug. Weer een van die films die je vrij direct bij het evangelie brengt.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mariavt

Bericht door Mariavt »

Kijk, hiér snap ik nou helemaal niks van.
Ik heb vroeger ook quo vadis gezien en Ben hur. Maar als er al negatief gepraat wordt over bijbelse romans, dat dat niet kan en je kijkt wel naar zulke films, waar blijven we dan met z'n allen?

Als je nu zo'n film zit te kijken, durf je dan van tevoren te vragen aan de Heere of Hij het wil zegenen?
Nee toch?

Verder zeg ik er niks over, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.........
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
parsifal

Bericht door parsifal »

Mariavt schreef:Kijk, hiér snap ik nou helemaal niks van.
Ik heb vroeger ook quo vadis gezien en Ben hur. Maar als er al negatief gepraat wordt over bijbelse romans, dat dat niet kan en je kijkt wel naar zulke films, waar blijven we dan met z'n allen?

Als je nu zo'n film zit te kijken, durf je dan van tevoren te vragen aan de Heere of Hij het wil zegenen?
Nee toch?

Verder zeg ik er niks over, een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.........
Waarom zou je niet bidden of de Heere het kijken naar dit soort films wilt zegenen? Doe je dat ook niet met het lezen van een roman? Natuurlijk is er verschil tussen film en boek. Echter bij deze reactie (en misschien begrijp ik hem helemaal verkeerd) krijg ik het idee dat films met een boodschap pas echt verkeerd zijn.
Marnix

Bericht door Marnix »

Precies. Ik snap niet zo goed dat men blijkbaar zoveel moeite met het verschil tussen licht en duisternis heeft dat men zegt: Ik snap niet waarom je niet naar een film met een duistere boodschap mag kijken maar dan vervolgens wel gerust naar een film met een goede boodschap. Dan staart men zich blind op een medium in plaats van op de boodschap. Net als dat je wel een christelijk boek leest maar geen onchristelijk boek en dan niet zegt: Vreemd hoor, dat je het ene boek afwijst en vervolgens gewoon een ander boek gaat lezen. Of dat je niet de Tina leest maar vervolgens wel gerust de Eva. Enz.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mariavt

Bericht door Mariavt »

parsifal schreef:
Mariavt schreef:Kijk, hiér snap ik nou helemaal niks van.

Nee toch?

Waarom zou je niet bidden of de Heere het kijken naar dit soort films wilt zegenen? Doe je dat ook niet met het lezen van een roman? Natuurlijk is er verschil tussen film en boek. Echter bij deze reactie (en misschien begrijp ik hem helemaal verkeerd) krijg ik het idee dat films met een boodschap pas echt verkeerd zijn.
Ik denk dat ik het een beetje ongelukkig opgeschreven heb, maar ja 't was ook laat toen ik reageerde vannacht(jaja ik weet dat je 's nachts hoort te slapen) Want een film met een goede boodschap zie ik ook geen kwaad in,hoewel ik ze zelf niet meer kan kijken, qua principe, maar er is onderscheid tussen een" goede boodschapfilm" en een walt disney film.
Verder ga ik er niet op in, voor ik weer iets "ondoordachts" zeg :huhu
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Marnix

Bericht door Marnix »

Vorige week vrijdag ben ik naar The King's Speech geweest in het Hilversumse Filmtheater. Een prachtige film, gebaseerd op een waargebeurd verhaal, over George VI die vlak voor de 2e wereldoorlog koning van Engeland wordt, en stottert. 2 uur prachtige film met een hoop humor, zonder geweld, seks en snelle auto's terecht bekroond met 4 Oscar's waaronder voor Beste Film 2010:

[youtube]fHvkdLgsEko[/youtube]
Plaats reactie