JONGEREN en MEDIA DEBAT 16-10-03
Wellicht is de keuze voor Jan van den Bosch niet zo handig geweest, maar op zich verlevendig je natuurlijk wel het debat door iemand uit te nodigen die niet precies wandelt in het vooraf uitgestippelde paadje van de reformatorische zelfingenomenheid. Dat kan heel verhelderend werken en je eigen standpunt ook sterker maken. En het kan een beetje debat overleveren...
Harry hie rheb je wel deels gelijk in . Dit werkt bijvb. ook wel op avonden die de sgpjongeren organiseren.Oorspronkelijk gepost door Harry
Wellicht is de keuze voor Jan van den Bosch niet zo handig geweest, maar op zich verlevendig je natuurlijk wel het debat door iemand uit te nodigen die niet precies wandelt in het vooraf uitgestippelde paadje van de reformatorische zelfingenomenheid. Dat kan heel verhelderend werken en je eigen standpunt ook sterker maken. En het kan een beetje debat overleveren...
bijvb. jan marijnissen tegen over bas van der vlies.
je moet dan echter wel een goede en ervaren forumleider op het podium hebben staan die de zaak goed in evenwicht houdt.
en daar zattem het een beetje scheef vorige week donderdagavond.
de verhoudingen dat de forumleden aan het woord waren was ook niet goed.
ds. van Amstel is bijna niet aan het woord geweest.
Johan Vreugdenhil heel veel; gelukkig met een radicaal verhaal wat dus onderscheid kweekte!
Jan van den Bosch gaf zijn visie en daar kwam jammergenoeg te weinig reactie op los uit de zaal. dit had de forumleider meer moeten sturen.
maar goed...
de beste stuurlui staan aan de wal.
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Vreugdenhil vind zichzelf blijkbaar een superchristen. Hij heeft het zo te horen bijzonder goed met zichzelf getroffen. Hij zegt nog net niet "Jezus lijkt wel wat op mij".......Vreugenhil reageert fel. ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ík niet, maar dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade.'' Vreugdenhil verheft zijn stem en buigt zich voorover. ,,Ik kan niet lachen om mensen die liggen te gillen in de hel. Jij soms wel?''
Vreugdenhil kan schijnbaar zo plaatsnemen op de rechterstoel..............
Dit is niet radicaal meer, dit is iemand op haar gemoed werken, eigenlijk valt dit in de categorie 'demoniseren'.Het meisje stamelt nog: ,,Na wat u gezegd heeft kan ik in ieder geval niet meer lachen om Charlie Chaplin, dan denk ik elke keer: hel!'', en ze gaat weer zitten.
Kun je wel flinke vent!!?? Neem mij eens!
Pertinent onjuist Vreugdenhil! Ieder mens met een gezond verstand beseft dat er regels moeten zijn omdat het anders een rotzooitje wordt in onze maatschappij.Vreugdenhil stemt daarmee in. ,,Alleen als je een kind van God bent, kun je het belang van leefregels begrijpen.
Ongelovigen kunnen soms zelfs een voorbeeld voor refo's zijn t.a.v. hun eerlijkheid en naastenliefde.
Absoluut waar Vreugdenhil. HIJ is er altijd voor je.Als je dat niet bent, val dan vanavond nog op je knieën voor Jezus. Kerken die zeggen dat je eerst je zonden moet onderzoeken, zijn vreselijk. Val vanavond nog op de knieën voor Hem, Hij staat al aan de deur.''
De Vader in de gelijkenis van de verloren zoon snelt de zoon tegemoet als hij hem aan ziet komen, valt hem om de hals en kust hem.
Er staat niet: "Joh, wat zie jij er vreselijk uit, wat stink je, ga eerst maar eens lekker douchen dan praten we straks verder. NEE!
Vreugdenhil kwam enige jaren geleden eens spreken tijdens een evangelisatie-actie van onze gemeente.
Dat is meteen ook de laatste keer geweest.
Wat een vreemde snuiter zeg.
Hij had het in zijn lezing ook over nette kleding etc.
Kom-tie in de pauze naar een meisje toe en zegt: "Ik moet de hele tijd al naar jou kijken, je ziet er voor mij verleidelijk uit, hoe je loopt etc...................."
Dat meisje had notabene een keurige lange rok aan!!!!!
Ze was er later ook helemaal kapot van.
Voor haar viel het onder seksuele intimidatie.
Rare vent......................
Een 'breekje' van Breekijzertje
Een onwaar verslag????Oorspronkelijk gepost door Pim
Breekijzertje, jij bent volgens mij een rare vent. Je gaat hele verhalen houden op basis van een onwaar en onvolledig verslag.
Of ben je er geweest...............?
Mhg,
Pim.
Ik ga af op het hieronder geplaatste artikel in het ND / RD. (dat wil ik even kwijt zijn).
Het onderste uit mijn posting komt uit een bron zéér dicht in mijn leefomgeving en als ik zéér dicht schrijf bedoel ik ook zéér dicht.
P.S.
Ik ben geen rare vent. Je bent in de war met Vreugdenhillie.......
Een 'breekje' van Breekijzertje
Bron: Nederlands Dagblad
Wat je van Charlie Chaplin kunt leren
door Hilbrand Rozema
Een opmerking van Johan Vreugdenhil, geciteerd in de krant van zaterdag, voor een gehoor van reformatorische jongeren maakt nieuwsgierig. Een meisje had toegegeven wel eens naar films te kijken, bijvoorbeeld van Charlie Chaplin. Vreugdenhil reageerde: ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ik niet, dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade'' (Nederlands Dagblad 18 oktober).
Is iemand van wie 'wij' nog niet gehoord hebben dat hij of zij christen is, 'dus' in de hel?
De moordenaar aan het kruis had aan het eind van zijn leven aan een paar minuten en een gestamelde geloofsbelijdenis genoeg om nog diezelfde avond met Christus in het paradijs te zijn. Dat hadden de omstanders op Golgotha toen ook niet gedacht. Hoe overstelpend en ons begrip te boven gaand moet Christus' liefde dan wel zijn. Dan valt er toch een loodzware last van je af: je weet dat je het nog heel vaak fout zult doen, maar beslissend is het niet meer.
En dan is de vergelijking met de man die zich op het nippertje bekeerde op Golgotha, nog een schromelijk tekort doen van Chaplin.
Nu Vreugdenhil zich zonder een spoortje schroom, deemoed en verootmoediging met een zwaai op de rechterstoel zet van alle mensen op de wereld - een stoel die al bezet is - komt de vraag op hoe iemand zo vrij durft te spreken.
Je moet het maar uit je mond krijgen. Zoveel onzekerheid over het eigen zielenheil en dat van anderen. En tegelijk: nul komma nul procent twijfel over het in de hel branden van andere mensen.
Hoe zit het dan met 'Koester geen gedachten hoger dan u voegen?' En met 'De meeste van deze is de liefde'? Hoe zit het met de blikrichting die Vreugdenhil deze jongeren aanleert? Hij leert hun meer op hun hoede te zijn voor de duivel op klompen dan voor de duivel op sokken. En op sokken is veel gevaarlijker. Want dan heeft hij in zijn ransel instrumenten als levensangst, vretende onzekerheid, systeemdwang en onvrijheid van meningsuiting. Die kunnen ervoor zorgen dat heilszekerheid levenslang een luchtspiegeling blijft, en de onzekerheid een obsessie die je als zoute christenen in de samenleving neutraliseert.
Humor
Het is te hopen dat reformatorische jongeren meer zullen luisteren naar Charlie Chaplin dan naar Johan Vreugdenhil. Van de eerste kunnen ze meer leren.
Ten eerste gaf Chaplin een goed voorbeeld, hoe je in een eendimensionale maatschappij een rebel kunt zijn. Hij was een sprankelende verdediger van vrijheid van meningsuiting. Dat kan die jongeren goed van pas komen.
Ten tweede bestreed hij in The Great Dictator (1940), waarin hij de alleenheerser Adeloid Hynkel speelt als een parodie op Adolf Hitler, het nazisme met een uniek en uiterst effectief wapen: humor - die verrukkelijke gave van God aan de mensen.
Welke bestrijders van het nazisme zijn zoal inspirerend voor Vreugdenhil? Of hebben mensen die geen christen zijn, ons volgens hem per definitie niets te vertellen in dit leven - alleen in het hiernamaals, als Vreugdenhil hun gillen hoort en zichzelf tot Gods spreekbuis verklaart?
Toen The Great Dictator al op de snijtafel lag - Chaplin werkte tergend langzaam en dacht lang na voor hij iets in de openbaarheid bracht - werd de film ingehaald door de realiteit van Hitlers veroveringstocht. Aan het eind stapt Chaplin uit het verhaal in de werkelijkheid. Niet in zijn rol van Joodse barbier (hij was zelf overigens niet Joods) en niet in zijn rol van dictator, maar als zichzelf houdt hij 'The Great Speech'.
Een citaat daaruit: ,,De weg van het leven kan vrij zijn en heerlijk / Maar we zijn de weg kwijt. / Hebzucht vergiftigde de ziel van de mens - / heeft de wereld met haat gebarricadeerd; / we sjokken in ganzenpas naar de ellende en vergieten bloed. / We hebben snelheid gemaakt, maar onszelf opgesloten: / techniek die overvloed beloofde, liet ons achter in nood. / Onze kennis heeft ons cynisch, / onze slimheid hard en onvriendelijk gemaakt. / We denken teveel en we voelen te weinig: / meer dan machines hebben we menselijkheid nodig; / meer dan slimheid vriendelijkheid en zachtheid. / Zonder deze kwaliteiten / zal het leven gewelddadig zijn, en gaat alles verloren.''
Na de oproep niet voor slavernij, maar voor vrijheid te vechten, citeert Chaplin Lukas 17: ,,Het Koninkrijk van God is nabijgekomen / is in de mensen''. De man zag het gevaar van nazisme al aankomen. Maar hij was als een echte Amerikaan nog vol hoop over de kans - in zijn ogen een opdracht - met optimisme en wetenschap vooruitgang te boeken en democratie te verbreiden.
George Bush had het niet beter kunnen zeggen.
Alleen is het zestig jaar na deze 'Great Speech' van zijn landgenoot de vraag of Bush jr. nog wel Amerika's hoop exporteert, of alleen nog maar de angst, de technische mogelijkheden en de hebzucht. Voor zover dat laatste het geval is, heeft Chaplins profetische toespraak nog niets aan actualiteit ingeboet.
Niet bang
Nu Vreugdenhil zelf over Chaplin begon, mag hij zich ook de vraag stellen of hijzelf hoop geeft aan jongeren en jong-volwassenen, of levensangst.
Zegt hij tegen refo-jongeren: 'Je hoeft niet bang te zijn / Al gaat de storm tekeer / leg maar gewoon je hand / in die van onze Heer', of zegt hij iets anders? Maakt hij voor hen de drempel om tot Christus te komen hoger, of lager?
Over het zielenheil van anderen hoeven we ons gelukkig niet uit te spreken. Wat telt, is dat alles onder de zon zijn deel heeft en dat de weg tot Christus vrij is, ook als we dat maar nauwelijks kunnen geloven.
Harry: Amen!
Wat je van Charlie Chaplin kunt leren
door Hilbrand Rozema
Een opmerking van Johan Vreugdenhil, geciteerd in de krant van zaterdag, voor een gehoor van reformatorische jongeren maakt nieuwsgierig. Een meisje had toegegeven wel eens naar films te kijken, bijvoorbeeld van Charlie Chaplin. Vreugdenhil reageerde: ,,Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ik niet, dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genade'' (Nederlands Dagblad 18 oktober).
Is iemand van wie 'wij' nog niet gehoord hebben dat hij of zij christen is, 'dus' in de hel?
De moordenaar aan het kruis had aan het eind van zijn leven aan een paar minuten en een gestamelde geloofsbelijdenis genoeg om nog diezelfde avond met Christus in het paradijs te zijn. Dat hadden de omstanders op Golgotha toen ook niet gedacht. Hoe overstelpend en ons begrip te boven gaand moet Christus' liefde dan wel zijn. Dan valt er toch een loodzware last van je af: je weet dat je het nog heel vaak fout zult doen, maar beslissend is het niet meer.
En dan is de vergelijking met de man die zich op het nippertje bekeerde op Golgotha, nog een schromelijk tekort doen van Chaplin.
Nu Vreugdenhil zich zonder een spoortje schroom, deemoed en verootmoediging met een zwaai op de rechterstoel zet van alle mensen op de wereld - een stoel die al bezet is - komt de vraag op hoe iemand zo vrij durft te spreken.
Je moet het maar uit je mond krijgen. Zoveel onzekerheid over het eigen zielenheil en dat van anderen. En tegelijk: nul komma nul procent twijfel over het in de hel branden van andere mensen.
Hoe zit het dan met 'Koester geen gedachten hoger dan u voegen?' En met 'De meeste van deze is de liefde'? Hoe zit het met de blikrichting die Vreugdenhil deze jongeren aanleert? Hij leert hun meer op hun hoede te zijn voor de duivel op klompen dan voor de duivel op sokken. En op sokken is veel gevaarlijker. Want dan heeft hij in zijn ransel instrumenten als levensangst, vretende onzekerheid, systeemdwang en onvrijheid van meningsuiting. Die kunnen ervoor zorgen dat heilszekerheid levenslang een luchtspiegeling blijft, en de onzekerheid een obsessie die je als zoute christenen in de samenleving neutraliseert.
Humor
Het is te hopen dat reformatorische jongeren meer zullen luisteren naar Charlie Chaplin dan naar Johan Vreugdenhil. Van de eerste kunnen ze meer leren.
Ten eerste gaf Chaplin een goed voorbeeld, hoe je in een eendimensionale maatschappij een rebel kunt zijn. Hij was een sprankelende verdediger van vrijheid van meningsuiting. Dat kan die jongeren goed van pas komen.
Ten tweede bestreed hij in The Great Dictator (1940), waarin hij de alleenheerser Adeloid Hynkel speelt als een parodie op Adolf Hitler, het nazisme met een uniek en uiterst effectief wapen: humor - die verrukkelijke gave van God aan de mensen.
Welke bestrijders van het nazisme zijn zoal inspirerend voor Vreugdenhil? Of hebben mensen die geen christen zijn, ons volgens hem per definitie niets te vertellen in dit leven - alleen in het hiernamaals, als Vreugdenhil hun gillen hoort en zichzelf tot Gods spreekbuis verklaart?
Toen The Great Dictator al op de snijtafel lag - Chaplin werkte tergend langzaam en dacht lang na voor hij iets in de openbaarheid bracht - werd de film ingehaald door de realiteit van Hitlers veroveringstocht. Aan het eind stapt Chaplin uit het verhaal in de werkelijkheid. Niet in zijn rol van Joodse barbier (hij was zelf overigens niet Joods) en niet in zijn rol van dictator, maar als zichzelf houdt hij 'The Great Speech'.
Een citaat daaruit: ,,De weg van het leven kan vrij zijn en heerlijk / Maar we zijn de weg kwijt. / Hebzucht vergiftigde de ziel van de mens - / heeft de wereld met haat gebarricadeerd; / we sjokken in ganzenpas naar de ellende en vergieten bloed. / We hebben snelheid gemaakt, maar onszelf opgesloten: / techniek die overvloed beloofde, liet ons achter in nood. / Onze kennis heeft ons cynisch, / onze slimheid hard en onvriendelijk gemaakt. / We denken teveel en we voelen te weinig: / meer dan machines hebben we menselijkheid nodig; / meer dan slimheid vriendelijkheid en zachtheid. / Zonder deze kwaliteiten / zal het leven gewelddadig zijn, en gaat alles verloren.''
Na de oproep niet voor slavernij, maar voor vrijheid te vechten, citeert Chaplin Lukas 17: ,,Het Koninkrijk van God is nabijgekomen / is in de mensen''. De man zag het gevaar van nazisme al aankomen. Maar hij was als een echte Amerikaan nog vol hoop over de kans - in zijn ogen een opdracht - met optimisme en wetenschap vooruitgang te boeken en democratie te verbreiden.
George Bush had het niet beter kunnen zeggen.
Alleen is het zestig jaar na deze 'Great Speech' van zijn landgenoot de vraag of Bush jr. nog wel Amerika's hoop exporteert, of alleen nog maar de angst, de technische mogelijkheden en de hebzucht. Voor zover dat laatste het geval is, heeft Chaplins profetische toespraak nog niets aan actualiteit ingeboet.
Niet bang
Nu Vreugdenhil zelf over Chaplin begon, mag hij zich ook de vraag stellen of hijzelf hoop geeft aan jongeren en jong-volwassenen, of levensangst.
Zegt hij tegen refo-jongeren: 'Je hoeft niet bang te zijn / Al gaat de storm tekeer / leg maar gewoon je hand / in die van onze Heer', of zegt hij iets anders? Maakt hij voor hen de drempel om tot Christus te komen hoger, of lager?
Over het zielenheil van anderen hoeven we ons gelukkig niet uit te spreken. Wat telt, is dat alles onder de zon zijn deel heeft en dat de weg tot Christus vrij is, ook als we dat maar nauwelijks kunnen geloven.
Harry: Amen!
We staan mooi in het RD:
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=74361
eel verscheiden zijn de reacties in de media en op diverse christelijke internetsites op de krantenartikelen en debatavonden van het RD over jongeren en media.
.
Hilbrand Rozema neemt in het Nederlands Dagblad van 20-10 de ex-popmuzikant Johan Vreugdenhil op de korrel. Hij doet dit op basis van het verslag van zijn eigen krant over de eerste debatavond. „Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ik niet, dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genadeâ€
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=74361
eel verscheiden zijn de reacties in de media en op diverse christelijke internetsites op de krantenartikelen en debatavonden van het RD over jongeren en media.
.
Hilbrand Rozema neemt in het Nederlands Dagblad van 20-10 de ex-popmuzikant Johan Vreugdenhil op de korrel. Hij doet dit op basis van het verslag van zijn eigen krant over de eerste debatavond. „Van Charlie Chaplin hebben wij nooit gehoord dat hij christen is. Hij is dood en dus niet in de hemel. Dat zeg ik niet, dat zegt God. Charlie Chaplin gilt nu om genadeâ€
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
vanmorgen op radio 1 programma de ochtenden
reportage over refojeugd en media
o.a. intervieuws op Driestar!!
en reportage van SRA avond in Gouda!!
Wie heeft het gehoord??
zo niet kan je hier naluisteren:
http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/ ... 71+3542868
geef je reactie:
[Aangepast op 24/10/03 door Billy]
reportage over refojeugd en media
o.a. intervieuws op Driestar!!
en reportage van SRA avond in Gouda!!
Wie heeft het gehoord??
zo niet kan je hier naluisteren:
http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/ ... 71+3542868
geef je reactie:
[Aangepast op 24/10/03 door Billy]
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Met wat voor programma luister ik dit? toch niet met real player? Kan het ook met een ander, van minder reclame vergeven ding?Oorspronkelijk gepost door Billy
vanmorgen op radio 1 programma de ochtenden
reportage over refojeugd en media
o.a. intervieuws op Driestar!!
en reportage van SRA avond in Gouda!!
Wie heeft het gehoord??
zo niet kan je hier naluisteren:
http://www.vpro.nl/programma/ochtenden/ ... 71+3542868
geef je reactie:
[Aangepast op 24/10/03 door Billy]