Ik hoop het ook niet. Maar hij citeert.refo schreef:Het is te hopen dat Van Valen niet aan geschiedvervalsing doet.
Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Re: Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2010
Ik denk dat het niet goed is om de vierschaarervaring als iets extra's te beschouwen. Het is de beleving van de zondaar die overgaat in Christus: zondaar voor God, rein in Christus voor God.Luther schreef:Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
In de context van het interview (en ook als je naleest wat ds. Harinck daarover schrijft) wordt hier bedoeld de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie. Verder eens met Afgewezen.Erasmiaan schreef:Het ging over de verzegeling met de Geest.Luther schreef:Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Beetje vreemd. Ze hebben het over de verzegeling maar ze bedoelen eigenlijk de rechtvaardigmakingLuther schreef:In de context van het interview (en ook als je naleest wat ds. Harinck daarover schrijft) wordt hier bedoeld de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie. Verder eens met Afgewezen.Erasmiaan schreef:Het ging over de verzegeling met de Geest.Luther schreef:Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.

Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.Luther schreef:In de context van het interview (en ook als je naleest wat ds. Harinck daarover schrijft) wordt hier bedoeld de rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie. Verder eens met Afgewezen.Erasmiaan schreef:Het ging over de verzegeling met de Geest.Luther schreef:Als je de vierschaarbeleving uitlegt, zoals NGB art 22 erover spreekt, dan is het geheel bijbels. Maar als het iets "extra's" is naast Christus, dan is het uiteraard wel mis! En dat heeft ds. Harinck willen corrigeren. Ik hoop dat ds. De Heer dat ook met hem eens is.Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
Ik ben heel benieuwd naar het interview. Ik krijg de terdege altijd 4e-hands, dus ooit zal ik het wel lezen.
Nou, volgens mij vindt ds. De Heer daar niks mis mee. En of het Bijbels is, valt nog maar te bezien, tenminste als je het uitlegt volgens de uitleg die langzamerhand ingang heeft gekregen in de rechterflank van de geref. gezindte na 1900. Men zegt dan wel: Ja, van Christus mag ik wel iets kennen, maar ik sta nog voor de zaak.Tiberius schreef:Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.
En men bedoelt dan: Mijn schuld staat nog open, ik ben nog niet rechtvaardig voor God, ik ken Christus alleen via een woordopenbaring en niet via een persoonsopenbaring. Men stelt dan dat er chronologisch een tijd zit tussen het beleven van zondag 7 en het beleven van zondag 23. Dat laatste noemt men dan de 'rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie'.
Met Afgewezen stel ik echter dat er boven de rechtvaardigmaking door het geloof in Christus niets is. Hem te mogen zien en te mogen kennen door het geloof is de rechtvaardigmaking, en is de vergeving der zonden, en is de verzoening van de schuld. In die zin is bedekte schuld ook vergeven schuld! In die zin is zien ook hebben.
Daarnaast wil de Heere Zijn kinderen versterken in het geloof door het Woord en de Sacramenten. Doorgaans is het zo dat diegenen die het nauwst leven, ook het meest verzekerd zijn van hun staat en hun aandeel aan Christus. Op bijzondere wijze kunnen Gods kinderen verzegeld worden door de Heilige Geest. Maar dat doet niets toe of af aan hun rechtvaardigmaking voor God.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ds. De Heer, nog betrekkelijk jong en bezig zijnde met zijn proefschrift over de Evangelische beweging wereldwijd, is m.i. een toekomstige vaste docent aan de Theol. School te Rotterdam.
Iets totaal anders: bij de CGK, de HHK, de PKN en vrijwel alle kerken, is er ooit een regel in het leven geroepen dat men op een volgende synode nooit dezelfde preses mag kiezen. Niet om de persoon hoor (ds. Van Eckeveld vind ik een beminnelijk persoon), maar wel om ook anderen dit werk eens te laten verrichten. Wel mag men, o.a. bij de CGK, weer in het presidium worden gekozen. Zou dit ook iets voor de Ger. Gem. zijn?
Iets totaal anders: bij de CGK, de HHK, de PKN en vrijwel alle kerken, is er ooit een regel in het leven geroepen dat men op een volgende synode nooit dezelfde preses mag kiezen. Niet om de persoon hoor (ds. Van Eckeveld vind ik een beminnelijk persoon), maar wel om ook anderen dit werk eens te laten verrichten. Wel mag men, o.a. bij de CGK, weer in het presidium worden gekozen. Zou dit ook iets voor de Ger. Gem. zijn?
Misschien wel. Maar aangezien ook de ouderlingen niet na 8 jaar afgewisseld worden in de GG (wat volgens de DKO zou moeten), zal dit wel helemaal lastig zijn....claus schreef:Ds. De Heer, nog betrekkelijk jong en bezig zijnde met zijn proefschrift over de Evangelische beweging wereldwijd, is m.i. een toekomstige vaste docent aan de Theol. School te Rotterdam.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Maar, als dit fout geleerd wordt zouden de predikanten van de GG dit toch wel door moeten hebben en al helemaal op de Theologische School(docenten). Ik neem aan dat die het wel weten hoe het zit en ook van alles te horen krijgen daaromtrent.Luther schreef:Nou, volgens mij vindt ds. De Heer daar niks mis mee. En of het Bijbels is, valt nog maar te bezien, tenminste als je het uitlegt volgens de uitleg die langzamerhand ingang heeft gekregen in de rechterflank van de geref. gezindte na 1900. Men zegt dan wel: Ja, van Christus mag ik wel iets kennen, maar ik sta nog voor de zaak.Tiberius schreef:Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.
En men bedoelt dan: Mijn schuld staat nog open, ik ben nog niet rechtvaardig voor God, ik ken Christus alleen via een woordopenbaring en niet via een persoonsopenbaring. Men stelt dan dat er chronologisch een tijd zit tussen het beleven van zondag 7 en het beleven van zondag 23. Dat laatste noemt men dan de 'rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie'.
Met Afgewezen stel ik echter dat er boven de rechtvaardigmaking door het geloof in Christus niets is. Hem te mogen zien en te mogen kennen door het geloof is de rechtvaardigmaking, en is de vergeving der zonden, en is de verzoening van de schuld. In die zin is bedekte schuld ook vergeven schuld! In die zin is zien ook hebben.
Daarnaast wil de Heere Zijn kinderen versterken in het geloof door het Woord en de Sacramenten. Doorgaans is het zo dat diegenen die het nauwst leven, ook het meest verzekerd zijn van hun staat en hun aandeel aan Christus. Op bijzondere wijze kunnen Gods kinderen verzegeld worden door de Heilige Geest. Maar dat doet niets toe of af aan hun rechtvaardigmaking voor God.
Gijs83 schreef:Maar, als dit fout geleerd wordt zouden de predikanten van de GG dit toch wel door moeten hebben en al helemaal op de Theologische School(docenten). Ik neem aan dat die het wel weten hoe het zit en ook van alles te horen krijgen daaromtrent.Luther schreef:Nou, volgens mij vindt ds. De Heer daar niks mis mee. En of het Bijbels is, valt nog maar te bezien, tenminste als je het uitlegt volgens de uitleg die langzamerhand ingang heeft gekregen in de rechterflank van de geref. gezindte na 1900. Men zegt dan wel: Ja, van Christus mag ik wel iets kennen, maar ik sta nog voor de zaak.Tiberius schreef:Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.
Wat mij opvalt: Over de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie wordt weinig meer gezegd in de prediking. Ik denk dat dit ook een reden is dat velen een soort 'abacadabra' zullen noemen. Laat het duidelijk zijn, ik bedoel het met eerbied gezegd, want zo'n woord zou ook verwarrend en ontstichtelijk kunnen zijn.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik beweer geen gekke dingen maar citeer de NGB over de rechtvaardiging, ja over de visionaire vierschaarbeleving zul je in onze belijdenisgeschriften niets vinden. "zalig zijn zij, die niet zullen gezien hebben, en nochtans zullen geloofd hebben ."Afgewezen schreef:Ik ga deze discussie hier niet aan. De NGB weerspreekt niet de vierschaarbeleving, juist niet, zou ik zeggen. Het is een beetje raar de vierschaarbeleving voor te stellen als iets naast Christus. Zo kun je gekste dingen gaan beweren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Van harte met je eens Luther.Luther schreef:Nou, volgens mij vindt ds. De Heer daar niks mis mee. En of het Bijbels is, valt nog maar te bezien, tenminste als je het uitlegt volgens de uitleg die langzamerhand ingang heeft gekregen in de rechterflank van de geref. gezindte na 1900. Men zegt dan wel: Ja, van Christus mag ik wel iets kennen, maar ik sta nog voor de zaak.Tiberius schreef:Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.
Vooral de laatste alinea laat zien de schittering van het werk van Christus, en de onpeilbare Liefde van een Drieënig God voor een vijandige dode zondaar.
- MarthaMartha
helder!Luther schreef:Nou, volgens mij vindt ds. De Heer daar niks mis mee. En of het Bijbels is, valt nog maar te bezien, tenminste als je het uitlegt volgens de uitleg die langzamerhand ingang heeft gekregen in de rechterflank van de geref. gezindte na 1900. Men zegt dan wel: Ja, van Christus mag ik wel iets kennen, maar ik sta nog voor de zaak.Tiberius schreef:Wat vind ds. De Heer dan mis met de rechtvaardiging in de vierschaar der consciëntie? Dat lijkt me juist wel bijbels.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Dit word zondag bij ons wel zo gepreekt...Is het niet zo dat je eerst boetvaardig (gemaakt) moet worden... En dat er in de ziel opklimt, is er dan nog een weg, is er dan nog een middel om weder tot genade te komen? en je met die hartelijke innige droefheid tot God gaat, mijn ziele doorziet gij uw lot, hoe kunt gij rechtvaardig verschijnen voor God?...En dat je dan niet gelijk zicht hebt op genade... maar het wel zou begeren...En dat het bij ''zondag 23'' om het zo te zeggen, beleving mag worden, het zicht op de wonden van de Middelaar...die voor Zijn kinderen zijn..Luther schreef:. Men stelt dan dat er chronologisch een tijd zit tussen het beleven van zondag 7 en het beleven van zondag 23. Dat laatste noemt men dan de 'rechtvaardigmaking in de vierschaar der conciëntie'.
Of is dit onbijbels, systeemdenkerig, zoja zeg het me graag...
Ik zou niet willen dwalen...
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.