Sterfbedbekeringen

Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ik hoor wel heel erg vaak dat in onze reformatorische gezindte mensen pas op het sterfbed opeens 'tot ruimte' komen, hoe is dat te verklaren? Herkennen jullie dat?

[Aangepast op 22/6/04 door Refojongere]
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Nee, ik hoor het van elk kerkverband, met of zonder standenleer...
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Nee, ik hoor het van elk kerkverband, met of zonder standenleer...
'Elk kerkverband' en 'heel erg vaak' klinkt nogal vaag moet ik zeggen. Of heb jij zich op 80% van de sterfbedden in de reformatorische gezindte?!

Waar wil je eignlijk heen met je vraag?

[Aangepast op 22/6/04 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Ik voel de reactie van RJ aan.

'Zelf bij het naad'ren van de dood volkomen uitkomst geven'.

Deze [psalm]tekst wordt veel gebruikt om deze zaken te legitimeren.

Toch vrienden, kan en mag het zo niet!

Natuurlijk kan de Heere een sterfbedbekering geven, maar dan is het wel een bekering van een goddeloze en niet een bekering van een vroom mens die vele jaren gezucht heeft met een opgehouden ellendestaat.

Op dit moment lees ik de studie van Dr. N. Hijweege [docent UU] over de bekeringen in bevindelijk-gereformeerde kring. Opvallend tot nu toe is de conclusie in dit boek dat veel mensen in de GG of OGG niet onbekeerd of bekeerd zijn, nee, zij benoemen zich als veranderd. De Naam van Christus hoor je bij deze mensen niet!

Aan de andere kant heb je zeker mensen die bewust door de standenleer van hun predikant worstelen met de toe-eigening van het heil. Zoveel beletsels voor die arme zielen. Ze hijgen soms naar de gemeenschap met Christus maar ze hebben geen goede herder die hun hierin de weg wijst. Nee ze hebben een herder die hun bekogelt met allerlei standelijke uitdrukkingen. Soms aarzelt men niet om deze mensen alles [in de beleving van die ziel] te ontnemen. Zo kruipen deze mensen naar het einde. En, ja deze zielen wil de Heere op hun sterfbed nog al eens in de ruimte zetten.

Dwaze herders denk ik wel eens. Juist die hunkerende ziel sla je over en je bouwt de godsdienst op met je uitgebreide standenleer.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adorote

Bericht door Adorote »

Standenleer nergens te vinden in de Heilige Schrift.
Standenleer is dat niet het Heilig Werk tegenhouden van de Heilige Geest.

Allen die zich zondaar weten en Jezus Christus aanroepen tot zijn/haar behoud zal Zalig worden.

Een sterfbedbekering gelukkig dat ze er zijn,niemand mag verloren gaan.

[Aangepast op 22/6/04 door Adorote]
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Lily, waarom lees je niet voordat je post??
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Ik wil hier niet off topic gaan, als je wilt weten wat ik bedoel U2U je maar.
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
gaat hier Ezechiël 34 niet over?

...De zwakke sterkt gij niet, en het kranke heelt gij niet, en het gebrokene verbindt gij niet, en het weggedrevene brengt gij niet weder, en het verlorene zoekt gij niet; maar gij heerst over hen met strengheid en met hardigheid.
5 Alzo zijn zij verstrooid, omdat er geen herder is; en zij zijn al het wild gedierte des velds tot spijze geworden, dewijl zij verstrooid waren...
En dit bijbelgedeelte:

Want niemand kan een ander fondament leggen, dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
12 En indien iemand op dit fondament bouwt: goud, zilver, kostelijke stenen, hout, hooi, stoppelen;
13 Eens iegelijks werk zal openbaar worden; want de dag zal het verklaren, dewijl het door vuur ontdekt wordt; en hoedanig eens iegelijks werk is, zal het vuur beproeven.
14 Zo iemands werk blijft, dat hij daarop gebouwd heeft, die zal loon ontvangen.
15 Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie