Zondagsschool

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondagsschool

Bericht door jvdg »

Ander schreef: Onze dochter zei voordat ze voor het eerst naar de kerk ging het hele votum mee met de dominee. Prachtig gehoor, ze deed dan haar handjes samen en dan begon ze, keurig op toon: onze hulp...
Dat is wel héél mooi en ontroerend hè.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondagsschool

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef:Genuanceerd of niet; in dezen ben ik het toch volledig met Huisman eens: erg jammer dat de tweede dienst ingewisseld wordt voor zondagsschool en een volkomen verkeerd signaal van de betreffende kerkenraad.
Hoe staan jullie dan tegenover een peuter/kleuterzondagsschool tijdens de dienst..
ipv chrèche waar ze alleen spelen?!
en dan de grens tot 4 jaar.. ( evt 5 jarigen die nog moeilijk stil kunnen zitten)
Bij ons is het tijdens elke creche-bijeenkomst gebruikelijk dat er uit de kinderbijbel wordt gelezen en vervolgens naar aanleiding van het verhaal een verwerking wordt gedaan met kleurplaten of iets dat geknipt e.d. moet worden.
Bij ons ook.

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Onderwijs op eigen niveau voor kinderen is natuurlijk nodig maar waarom tijdens de eredienst? Op kinderclubs, zondagschool, kindercatechesatie enz. wordt al veel gedaan. Dan hebben wij nog mooie reformatorische basisscholen waar leerkrachten op het niveau van jonge kinderen prachtige bijbelvertellingen doen. En het allerbelangrijkste is de huisgodsdienst in het gezin. Omdat dit allemaal al gebeurd zie ik niet in dat je de kinderen op zondag uit de kerk haalt (Ik was eens in zo'n kerkdienst dat na het gebed de kinderen van 8 t/m 11 de kerk uitgingen onder het orgelspel van "Laat de kinderen tot mij komen alle alle kinderen") Ik vond dat zeer tegenstrijdig. Geloven wij nog dat de preek het middel bij uitstek is wat de Heilige Geest wil gebruiken ook in kinderharten?
En dat is niet iets dat door de reformatie verzonnen is...

Dat is de Bijbelse leer, Rom. 10:

13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?

15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
Ach, als je denkt dat het onderwijs in de kerkdienst wel wordt gezegend en in de kindernevendienst niet... Ook de mensen die het onderwijs geven aan de kinderen hebben wat dat betreft "liefelijke voeten"
huisman schreef:
Marnix schreef:
Tiberius schreef:
henriët schreef:
Hoe staan jullie dan tegenover een peuter/kleuterzondagsschool tijdens de dienst..
ipv chrèche waar ze alleen spelen?!
en dan de grens tot 4 jaar.. ( evt 5 jarigen die nog moeilijk stil kunnen zitten)
Ik ben er maar één hoor. ;)

Maar dat lijkt me een goede zaak. Echter dat moet zeker niet tot hun 12e jaar.
Waarom niet? In Arnhem had je 's ochtends groep 1 t/m 3 en 's middags groep 4 t/m 8. Ze maken het begin en einde van de dienst mee, voor de schriftlezing was er dan een kinderlied en dan gingen ze weg, en tijdens de collecte kwamen ze terug. En de kinderen die oud genoeg waren om ook naar de kerk te kunnen konden 's ochtends de hele dienst meemaken. Zo leerden ze naar de kerk gaan, horen ze erbij, maar krijgen ze daarnaast ook onderwijs op eigen niveau, waar ze erg enthousiast over waren en veel van leerden, wat voor een gezonde balans zorgde.
Onderwijs op eigen niveau voor kinderen is natuurlijk nodig maar waarom tijdens de eredienst? Op kinderclubs, zondagschool, kindercatechesatie enz. wordt al veel gedaan. Dan hebben wij nog mooie reformatorische basisscholen waar leerkrachten op het niveau van jonge kinderen prachtige bijbelvertellingen doen. En het allerbelangrijkste is de huisgodsdienst in het gezin. Omdat dit allemaal al gebeurd zie ik niet in dat je de kinderen op zondag uit de kerk haalt (Ik was eens in zo'n kerkdienst dat na het gebed de kinderen van 8 t/m 11 de kerk uitgingen onder het orgelspel van "Laat de kinderen tot mij komen alle alle kinderen") Ik vond dat zeer tegenstrijdig. Geloven wij nog dat de preek het middel bij uitstek is wat de Heilige Geest wil gebruiken ook in kinderharten?
Als men dat echt gelooft, waarom wordt er dan in zo'n voor kinderen onverstaanbare taal gepreekt? Ik ben wel eens in rechtse kerken geweest en ik vond dat nou niet echt kindvriendelijk overkomen, snapte er zelf soms al weinig van. Ik geloof dan ook niet dat een kind geen 2e dienst mag missen voor zo'n alternatief omdat God bij uitstek in de preek hem wat wil leren en daar dus geen kindernevendienst o.i.d. voor wil gebruiken. (Als ik van kinderen hoorde wat ze daar leerden is voor mij wel duidelijk dat God ook dat wil gebruiken om mensen over Hem te leren)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Zondagsschool

Bericht door Mara »

Ik heb fijne herinneringen aan de zondagsschool.
We hadden een meester die prachtige verhalen kon vertellen.
En dan met kerst een zak snoep en fruit, en... het boek !
Ik heb ze allemaal nog, voorin een etiket met mijn naam in prachtige schuine ouderwetsche letters.
En als je de zondagsschool verliet, kreeg je een bijbeltje, met een tekst voorin geschreven.
Heb ik dus ook nog.
Daar ligt wel de basis voor mijn christelijke vorming denk ik (buiten dat wat ik van mijn ouders meekreeg)
Veel mensen hebben een bijbel nodig om de psalmen mee te zingen, ik maar zelden.
Ik zat op een gewone christelijke lagere school, maar met een degelijke gereformeerde bovenmeester.
We moesten elke maandagmorgen een psalmvers kennen.Dat cijfer kwam op het rapport te staan, bovenaan !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondagsschool

Bericht door Bert Mulder »

Marnix schreef: Ach, als je denkt dat het onderwijs in de kerkdienst wel wordt gezegend en in de kindernevendienst niet... Ook de mensen die het onderwijs geven aan de kinderen hebben wat dat betreft "liefelijke voeten"
Oh...

Jij spreekt dus Rom 10 tegen? Hoe zijn die in het onderwijs dan geroepen zoals Romeinen er over spreekt?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Zondagsschool

Bericht door Josephus »

huisman schreef:Ik was eens in zo'n kerkdienst dat na het gebed de kinderen van 8 t/m 11 de kerk uitgingen onder het orgelspel van "Laat de kinderen tot mij komen alle alle kinderen". Ik vond dat zeer tegenstrijdig.
Als we ervan kunnen uitgaan dat Jezus niet ook in een kindernevendienst aanwezig is, dan is dat inderdaad wel een rare actie geweest van die organist.
huisman schreef:Geloven wij nog dat de preek het middel bij uitstek is wat de Heilige Geest wil gebruiken ook in kinderharten?
De preek is zeker een probaat middel. Maar middel bij uitstek voor kinderen? Dat durf ik je niet na te zeggen. Ik zou het liever zo formuleren: het is belangrijk dat het Woord opengaat en wordt uitgelegd, ook bij kinderen. Maar of dat vanaf een kansel in een kerkzaal gebeurt of vanachter een tafel in de wijkzaal maakt mij niet zoveel uit.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Zondagsschool

Bericht door Jongere »

Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Zondagsschool

Bericht door Josephus »

Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Dat argument is niet nieuw en ik vind het op zich een sterk argument tegen de kindernevendienst (iets waarvan ik zelf overigens geen uitgesproken voor- of tegenstander ben, dat hangt van de situatie af). Met dat argument alleen ben je er natuurlijk niet: het schept wel bepaalde verplichtingen (bijv. taalgebruik, preeklengte, liedkeuze etc.).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondagsschool

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Ik ben het daar volkomen mee eens; denk dat ik dat boekje maar eens ga kopen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondagsschool

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Ik ben het daar volkomen mee eens; denk dat ik dat boekje maar eens ga kopen.
Me too!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Zondagsschool

Bericht door Solipsis »

Josephus schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Dat argument is niet nieuw en ik vind het op zich een sterk argument tegen de kindernevendienst (iets waarvan ik zelf overigens geen uitgesproken voor- of tegenstander ben, dat hangt van de situatie af). Met dat argument alleen ben je er natuurlijk niet: het schept wel bepaalde verplichtingen (bijv. taalgebruik, preeklengte, liedkeuze etc.).
Inderdaad. En zolang daar niet aan voldaan wordt zijn kinderen niet zelden sneller de omgeving tot last. Maar goed, dat is persoonlijk.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Zondagsschool

Bericht door Marnix »

Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Ach, als je denkt dat het onderwijs in de kerkdienst wel wordt gezegend en in de kindernevendienst niet... Ook de mensen die het onderwijs geven aan de kinderen hebben wat dat betreft "liefelijke voeten"
Oh...

Jij spreekt dus Rom 10 tegen? Hoe zijn die in het onderwijs dan geroepen zoals Romeinen er over spreekt?
Niet door in de kerk te zitten en naar preken te luisteren. Het gaat hier niet om predikanten / prediking in de kerk maar om zending, evangelisatie... Waar het mij om gaat is dat het gaat om hen die de goede boodschap brengen, wat net zo goed geldt voor de mensen die bij de kinderdienst de kinderen op eigen niveau onderwijzen en zo de goede boodschap brengen, als voor de zendelingen op straat en de predikanten in de kerk. Jij maakt hier een onterecht onderscheid. Ik spreek Romeinen 10 dus helemaal niet tegen, jij versmalt het juist.
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Onder dat motto kan je kinderen ook wel aan het avondmaal aan laten gaan. Er staat immers geschreven: Hoewel ze het niet begrijpen mogen we ze toch niet uitsluiten. Ook volstrekt misplaatst. Dit gaat over de doop, over het verbond dat God sluit met ons en onze kinderen en heeft helemaal niets met kindernevendiensten te maken. Ik hoop dat er sterkere argumenten zijn :)

En ik hoop dat mensen niet alleen boekjes kopen als men eerst heeft geconstateerd dat ze het met de schrijver eens zijn :)
Josephus schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Dat argument is niet nieuw en ik vind het op zich een sterk argument tegen de kindernevendienst (iets waarvan ik zelf overigens geen uitgesproken voor- of tegenstander ben, dat hangt van de situatie af). Met dat argument alleen ben je er natuurlijk niet: het schept wel bepaalde verplichtingen (bijv. taalgebruik, preeklengte, liedkeuze etc.).
Helemaal mee eens. Ik ben net als jij neutraal, ik vind kindernevendiensten goed maar het is wel mooi als je de dienst zo hebt dat ze jong en oud het begrijpen en er van leren. Maar dan moet je ze ook serieus nemen en aanspreken... en mijn ervaring is dat het vaak niet zo makkelijk te volgen is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Zondagsschool

Bericht door henriët »

Marnix schreef:
Bert Mulder schreef:
Marnix schreef: Ach, als je denkt dat het onderwijs in de kerkdienst wel wordt gezegend en in de kindernevendienst niet... Ook de mensen die het onderwijs geven aan de kinderen hebben wat dat betreft "liefelijke voeten"
Oh...

Jij spreekt dus Rom 10 tegen? Hoe zijn die in het onderwijs dan geroepen zoals Romeinen er over spreekt?
Niet door in de kerk te zitten en naar preken te luisteren. Het gaat hier niet om predikanten / prediking in de kerk maar om zending, evangelisatie... Waar het mij om gaat is dat het gaat om hen die de goede boodschap brengen, wat net zo goed geldt voor de mensen die bij de kinderdienst de kinderen op eigen niveau onderwijzen en zo de goede boodschap brengen, als voor de zendelingen op straat en de predikanten in de kerk. Jij maakt hier een onterecht onderscheid. Ik spreek Romeinen 10 dus helemaal niet tegen, jij versmalt het juist.
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Onder dat motto kan je kinderen ook wel aan het avondmaal aan laten gaan. Er staat immers geschreven: Hoewel ze het niet begrijpen mogen we ze toch niet uitsluiten. Ook volstrekt misplaatst. Dit gaat over de doop, over het verbond dat God sluit met ons en onze kinderen en heeft helemaal niets met kindernevendiensten te maken. Ik hoop dat er sterkere argumenten zijn :)

En ik hoop dat mensen niet alleen boekjes kopen als men eerst heeft geconstateerd dat ze het met de schrijver eens zijn :)
Josephus schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Dat argument is niet nieuw en ik vind het op zich een sterk argument tegen de kindernevendienst (iets waarvan ik zelf overigens geen uitgesproken voor- of tegenstander ben, dat hangt van de situatie af). Met dat argument alleen ben je er natuurlijk niet: het schept wel bepaalde verplichtingen (bijv. taalgebruik, preeklengte, liedkeuze etc.).
Helemaal mee eens. Ik ben net als jij neutraal, ik vind kindernevendiensten goed maar het is wel mooi als je de dienst zo hebt dat ze jong en oud het begrijpen en er van leren. Maar dan moet je ze ook serieus nemen en aanspreken... en mijn ervaring is dat het vaak niet zo makkelijk te volgen is.
Ook ik sta hierin redelijk neutraal. En geef idd echt gelijk aan deze heren, die aangeven dat de ds dan ook rekening houden moet met de kinderen als ze de dienst bezoeken.
Dus niet kinderen.. gij.. enz..
of de kinderen aanspreken met: "kinderen.." en vervolgens komt er iets wat helemaal niet op t niveau van de kinderen is.
Onze dominee preekt soms gewoon een heel eenvoudige dienst, juist ook voor de kinderen. En het mooie is dat ouderen er dan ook zoveel van leren.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsschool

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Ik ben het daar volkomen mee eens; denk dat ik dat boekje maar eens ga kopen.
Me too!
Me too too
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Zondagsschool

Bericht door henriët »

huisman schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:Dr. A van de Beek is in zijn nieuwste boekje 'Is God terug' heel scherp tegen het fenomeen van de kindernevendienst. Ik heb het net vanmorgen uitgeleend, dus kan er nu niet uit citeren. Iemand anders misschien?
Het gaat hem erom dat woordbediening iets van de gemeente is en daar horen de kinderen bij. Volgens mij vergelijkt hij het zelfs met de doop: 'hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, moet men ze nochtans niet uitsluiten'. Gaandeweg leren ze het begrijpen.
Ik ben het daar volkomen mee eens; denk dat ik dat boekje maar eens ga kopen.
Me too!
Me too too
en toch heeft marnix een punt als hij zegt, als je dat doortrekt kun je ze ook niet uitsluiten aan t HA.
daarnaast gaat het bij de doop om het verbond.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondagsschool

Bericht door huisman »

henriët schreef
en toch heeft marnix een punt als hij zegt, als je dat doortrekt kun je ze ook niet uitsluiten aan t HA.
daarnaast gaat het bij de doop om het verbond.

Ik vind helemaal niet dat Marnix een punt heeft omdat hij niet spreekt over wat de Schrift zegt. Dit over de prediking
Want nademaal, in de wijsheid Gods , de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd , door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven
Als dit waar is dan wil ik met onze kinderen onder de prediking komen om zalig te worden met ons gehele huis.

Dit zijn Christus woorden bij het instellen van het H.A. (Dit is toch niet voor kinderen? , het lichaam des Heeren onderscheiden, zichzelf beproeven enz. )
Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed; doet dat, zo dikwijls als gij die zult drinken, tot Mijn gedachtenis. Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten en deze drinkbeker zult drinken, zo verkondigt de dood des Heeren totdat Hij komt. Zo dan, wie op onwaardige wijze dit brood eet of de drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren. Maar de mens beproeve zichzelf en ete op die wijze van het brood en drinke van de drinkbeker; want wie onwaardig eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, niet onderscheidende het lichaam des Heeren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie