kerktelefoon jonge gezinnen.

Tiberius
Administrator

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door Tiberius »

ZWP schreef:
Tiberius schreef:
Democritus schreef: Dus jij stelt:

Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Precies.
Waarbij ik niet alleen kerkdiensten, maar ook de kerstviering van de zondagsschool meereken.
Eens, waarbij ik aanteken dat er bij het plannen van die kerkdiensten wel rekening wordt gehouden met het feit dat er wel familieaangelegenheden plaatsvinden (dus dan geen 4 à 6 kerkdiensten in 2 à 3 dagen).
Dan ben je het dus niet eens. :)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.
Beetje zwart-wit. Als je alleen maar aan het rennen en vliegen bent en je komt niet meer toe aan het sociale aspect en de rust die erbij hoort lijkt het me niet zo vreemd dat men het een beetje inperkt.

Tiberius schreef:
Democritus schreef:
Tiberius schreef:
Marnix schreef:Wat is precies je probleem? Als het niet "hoe vaker naar de kerk, hoe beter" is, is het toch ook begrijpelijk als de kerkenraad op 2e kerstdag 1 dienst doen, of geen dienst? Als er 4 tot 6 diensten in 2 dagen zijn (en ook nog dagen waarop doorgaans ook wel eens familieaangelegenheden op de planning staan, kan ik me voorstellen dat mensen dat wat teveel van het goede vinden.
Klopt, inderdaad. Men vindt het tegenwoordig al gauw teveel. Zeker als het eten, drinken en feesten mogelijk in het gedrang gaan komen.
Dus jij stelt:

Uitgangspunt zijn de kerkdiensten en als het dan past dan is er ook nog eventueel ruimte voor familieaangelegenheden.
Precies.
Waarbij ik niet alleen kerkdiensten, maar ook de kerstviering van de zondagsschool meereken.
Dat is prima, maar als men 4-6 diensten op 2 dagen gaat organiseren wordt het wel erg hectisch en is de balans niet meer zo gezond (dat zelfde vind ik overigens ook bij 3 diensten op een zondag). De nadruk mag liggen op de diensten, maar daarnaast is de zondag ook bedoeld als rustdag en mag er ook ruimte zijn voor sociale zaken, als die in het gedrang komen omdat men teveel diensten belegt is het wat te kort door de bocht om te zeggen: Diensten zijn uitgngspunt en de rest moet er in passen en anders laat je het sociale gedeelte maar achterwege.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:
Tiberius schreef:
Beetje zwart-wit. Als je alleen maar aan het rennen en vliegen bent en je komt niet meer toe aan het sociale aspect en de rust die erbij hoort lijkt het me niet zo vreemd dat men het een beetje inperkt.
Ik denk eerder andersom: alleen maar rennen en vliegen om sociaal te doen en aan de rust van een kerkdienst niet toe komen. Dat wordt dan te veel, zo vindt men.
Marnix schreef:
Tiberius schreef:Precies.
Dat is prima, maar als men 4-6 diensten op 2 dagen gaat organiseren wordt het wel erg hectisch en is de balans niet meer zo gezond (dat zelfde vind ik overigens ook bij 3 diensten op een zondag). De nadruk mag liggen op de diensten, maar daarnaast is de zondag ook bedoeld als rustdag en mag er ook ruimte zijn voor sociale zaken, als die in het gedrang komen omdat men teveel diensten belegt is het wat te kort door de bocht om te zeggen: Diensten zijn uitgngspunt en de rest moet er in passen en anders laat je het sociale gedeelte maar achterwege.
Het gaat mij nu niet zozeer om de hoeveelheid kerkdiensten op zichzelf, maar om het verzuim van de kerkdiensten die je voorgangers, als wakende over je ziel, menen in alle getrouwheid te beleggen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Luther schreef:Wat ik van jullie beide weet, is dat jullie (evenals ik) lid zijn in een afgescheiden gemeente. De voorvaderen van deze gemeenten gingen vaak hooguit één keer per zondag, omdat ze het niet konden vinden onder de prediking van de hervormde gemeente waar ze lid waren. Is dat een foute handelwijze geweest?
Ja.
Nee. Soms is er geen andere weg. Je kunt niet zomaar vrijblijvend onder elke soort prediking blijven zitten, dat 'doet' heus wel wat met je.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:Dat is ook een belangrijke reden van het shoppen. Als ik geen jonge jongens had ging ook luisteren naar een intelligente preek. Dan bedoel ik geen hoogeleerde heer. Maar dat hij de indruk wekt de tekst bestudeerd te hebben en een verhaal te hebben. Ik hoef het niet eens met hem eens te zijn. Want ook als je het niet eens bent kun je leren. Misschien zelfs wel meer.
Wat hebben die jonge jongens daarmee te maken?? :oO
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef: Ik denk eerder andersom: alleen maar rennen en vliegen om sociaal te doen en aan de rust van een kerkdienst niet toe komen. Dat wordt dan te veel, zo vindt men.
In beide gevallen is de balans niet helemaal goed.... Ik denk dat er ruimte moet zijn voor kerkdiensten en het sociale aspect en niet voor rennen / vliegen :)
Marnix schreef:
Tiberius schreef:Precies.
Het gaat mij nu niet zozeer om de hoeveelheid kerkdiensten op zichzelf, maar om het verzuim van de kerkdiensten die je voorgangers, als wakende over je ziel, menen in alle getrouwheid te beleggen.
Ligt er aan hoe men er mee omgaat. Bij ons menen ze dat het goed is om 2 diensten te beleggen, het ook goed is om daar heen te gaan, maar wordt het niet als een verplichting gezien. Men geeft de mogelijkheid 2x te gaan maar als je een keer de middagdienst mist komt er niet gelijk iemand, bezorgd om je zielenheil, vragen waar je was.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara

Bericht door Mara »

Jaren geleden hadden wij een predikant die bij bepaalde gemeenteleden (jonge stelletjes bijv) ging kijken, na de 2e dienst.
Wij waren een keer elders geweest, de hele zondag, middagdienst om half 3, dus waren om 6 uur thuis.
De bel, ik keek van boven, de dominee :oO
Ik had daar geen zin in, waarom moesten wij verantwoording afleggen, dus we hebben niet opengedaan.
Bij een ander jong stel, liep hij zo achterom de tuin in, ze zaten in badkleding te zonnen.
Dat ging natuurlijk veel te ver en hij is dus op zn vingers getikt.
Het stel ? Dat verliet meteen de gemeente.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Terri

Bericht door Terri »

Mara schreef:Jaren geleden hadden wij een predikant die bij bepaalde gemeenteleden (jonge stelletjes bijv) ging kijken, na de 2e dienst.
Wij waren een keer elders geweest, de hele zondag, middagdienst om half 3, dus waren om 6 uur thuis.
Ik had daar geen zin in, waarom moesten wij verantwoording afleggen, dus we hebben niet opengedaan.
Bij een ander jong stel, liep hij zo achterom de tuin in, ze zaten in badkleding te zonnen.

En die kerktelefoon voor die jonge gezinnen hoe pas ik dat toe op dit "verhaaltje" :bobo
Het is allemaal zo negatief....... ::please
henriët

Bericht door henriët »

Mara schreef:Jaren geleden hadden wij een predikant die bij bepaalde gemeenteleden (jonge stelletjes bijv) ging kijken, na de 2e dienst.
Misschien wilde de dominee wel vragen of je het elders ook goed had gehad?!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Jongere

Bericht door Jongere »

Zo is degene die het altijd fout doet de dominee, hij mag geen foutje maken. Terwijl hij de moeilijke en van God gekregen opdracht heeft om mensen op hun zonden te wijzen.
Maar dan worden we boos, als we op onze eigen zonden worden gewezen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Spreek wel met respect over ambtsdragers. Ik word een beetje moe van die ambtsdrager-bashing die je steeds doet.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Het stel ? Dat verliet meteen de gemeente.
Echt een heel goede reden om je gemeente te verlaten... :jongle
Mara

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Spreek wel met respect over ambtsdragers. Ik word een beetje moe van die ambtsdrager-bashing die je steeds doet.
A noem ik nooit namen
B genoemde predikant is inmiddels geen dominee meer.
Ik denk dat er meer mensen zijn die dit herkennen.
Hij heeft zich hiermee nl nogal "onhoudbaar" gemaakt.
Ander

Bericht door Ander »

Ik vind zulke reacties kwalijker dan eens even lekker op elkaar mopperen. Mara, hou hier asjeblieft mee op.
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Het stel ? Dat verliet meteen de gemeente.
Echt een heel goede reden om je gemeente te verlaten... :jongle
Op zich niet !
Ze zeiden zich wel betrapt gevoeld te hebben, zij was nog maar kort lid bij ons, vlak voor hun trouwen nl.
Ze was van oorsprong buitenkerkelijk en had het meteen gehad.
Jammer.
Plaats reactie