Leerdiensten

Willem

Re: Leerdiensten

Bericht door Willem »

Marnix schreef:
Willem schreef:
Marnix schreef:In veel CGK's en GKV's wordt er nog (bijna) wekelijks uit de HC gepreekt en onderschrijft men de inhoud ook.... en toch zijn er grote onderlinge verschillen... en dat was 50 haar geleden niet anders.
De constatering die je hier doet is je verdere "bewijs" voor het vervolg van je posting, waarin je aangeeft dat er andere oorzaken zijn. En juist bovenstaande constatering trek ik ernstig in twijfel. De suggestie die je hier doet dat er grote "leerstellige" onderlinge verschillen zijn maar dat de mate waarin de HC gepreekt wordt zou niet uitmaken klopt m.i. gewoon niet.
Waarom niet?

:quoi Een bewering klopt niet als de bewering iets beweert wat niet overeenkomt met de werkelijkheid.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marnix schreef:@ Tiberius, in de eerste kerken werd toch ook niet uit de catechismus gepreekt?
Niet uit de catechismus, nee, want die bestond nog niet.
Maar wel werd er aandacht aan de leer besteedt: "Ze waren volhardende in de leer van de apostelen...".
Calvijn noemt de leer het merg van het geloof en daar kan ik me wel in vinden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Marnix schreef:@ Tiberius, in de eerste kerken werd toch ook niet uit de catechismus gepreekt?
Niet uit de catechismus, nee, want die bestond nog niet.
Maar wel werd er aandacht aan de leer besteedt: "Ze waren volhardende in de leer van de apostelen...".
Calvijn noemt de leer het merg van het geloof en daar kan ik me wel in vinden.
Iedere Bijbelse preek is 'leer', daarvoor heb je geen speciale leerdiensten nodig.
Jongere

Bericht door Jongere »

Lloyd-Jones zegt (in prediking en predikers): 's ochtends een dienst tot opbouw van de gemeente (leerdienst), 's middags een evangelische dienst tot uitbreiding van de gemeente.

De leerdienst kan een prekenserie zijn over bijv. Romeinen. Ik heb de afgelopen tijd John Piper's serie over Johannes bekeken (hij gaat er héél langzaam doorheen), dat is ontzettend leerzaam. Maar persoonlijk vind ik de catechismus ook erg mooi om onderwijs uit te krijgen, mits dat op een goede manier gebeurt.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
eilander schreef:Dat hele Bijbelboeken gesloten blijven, is niet een gevolg van het volledig preken van de HC, maar van de manier waarop een predikant met de keuze van de vrije stof omgaat.
Precies.
Ik denk eerder dat het andersom is: wanneer predikanten de leerdiensten a.d.h. van de HC laten vallen, zullen er nog meer bijbelboeken gesloten blijven.
Want...?
Dan zouden de leerstellige bijbelboeken niet of nauwelijks meer open komen.
Het valt me wel dat er op ons weinig uit leerstellige Bijbelboeken als de brieven van Paulus en de andere apostelen wordt gepreekt. Zijn bepaalde dominees daar wat huiverig. Ze vergeestelijken liever Bijbelse geschiedenis, zo lijkt het tenminste.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Het valt me wel dat er op ons weinig uit leerstellige Bijbelboeken als de brieven van Paulus en de andere apostelen wordt gepreekt. Zijn bepaalde dominees daar wat huiverig. Ze vergeestelijken liever Bijbelse geschiedenis, zo lijkt het tenminste.
Ja, als je Bijbelse geschiedenis vergeestelijkt is het makkelijker om de "gangen" erin kwijt te kunnen. En als die "gangen" er niet in zitten, deugt de preek niet, hoor ik sommige mensen zeggen.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Hendrikus schreef:
Gijs83 schreef:Het valt me wel dat er op ons weinig uit leerstellige Bijbelboeken als de brieven van Paulus en de andere apostelen wordt gepreekt. Zijn bepaalde dominees daar wat huiverig. Ze vergeestelijken liever Bijbelse geschiedenis, zo lijkt het tenminste.
Ja, als je Bijbelse geschiedenis vergeestelijkt is het makkelijker om de "gangen" erin kwijt te kunnen. En als die "gangen" er niet in zitten, deugt de preek niet, hoor ik sommige mensen zeggen.
Jammer dat je gelijk weer zo'n soort opmerking moet maken.
Ik vind het mooi dat Gijs dit constateert en ben het wel met hem eens. Er wordt inderdaad niet heel veel uit de brieven gepreekt.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Ik vind het mooi dat Gijs dit constateert en ben het wel met hem eens. Er wordt inderdaad niet heel veel uit de brieven gepreekt.
De constatering van Gijs wisselt nogal van kerkverband, in mijn kerkverband komen de brieven van Paulus best veel aan bod
Ik heb prekenserie's gehoord van de Efeze en de Galatenbrief, 1 en 2 Petrus en 1,2,3 Johannes. Verder wordt er best vaak gepreekt uit Romeinen, Hebreeën (vaak Hst 11) en beide brieven aan Timotheüs. Ik heb tientallen jaren bijgehouden over welke tekst er gepreekt werd dan mis ik andere Bijbelboeken zoals Ezra,Nahum,Leviticus en Numeri en heel weinig Prediker,Nehemia.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jongere schreef:
Hendrikus schreef:
Bij ons wel hoor. En op bijbelkringen behandelen we ze ook met de predikant. Ligt dus blijkbaar aan het kerkverband.
~~Soli Deo Gloria~~
Jongere

Bericht door Jongere »

Ok, het ligt aan het kerkverband.
Verrassende uitkomst.

Ik denk inderdaad dat in andere kerkverbanden in verhouding andere delen weer veel onbepreekt blijven. Denk aan Jeremia (vglk. ook het laatste boekje van vd Beek).
Ander

Bericht door Ander »

Het eind van alle tegenspraak voor sommigen in het RD van vandaag, althans voor sommigen. :) (zoek zelf maar even op)
De leerdienst, opdracht en zegen. (prof. dr. A. Baars)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:Het eind van alle tegenspraak voor sommigen in het RD van vandaag, althans voor sommigen. :) (zoek zelf maar even op)
Eens!

(met Ander en Baars)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
Ander schreef:Het eind van alle tegenspraak voor sommigen in het RD van vandaag, althans voor sommigen. :) (zoek zelf maar even op)
Eens!

(met Ander en Baars)
Hier de link van Prof huisman......ik bedoel Baars (ben het zo met hem eens dat ik het zelf had willen schrijven ::bye )
http://www.refdag.nl/opinie/toegespitst ... n_1_501765
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik sta in de Mementoaanse lijn, wat de HC-prediking betreft. Ik zit zelf in een gemeente waar zo te hooi en te gras nog eens een catechismuspreek wordt gehouden. Eens in de maand ofzo. De lijn is dan ver te zoeken, vooral omdat de beide predikanten elkaar afwisselen. En helaas is het te vaak een preken vanuit de catechismus, in plaats van over de door de catechismus aangedragen onderwerpen vanuit de Bijbel zelf. Maar als een predikant ervoor kiest om in plaats van een catechismusprekenserie een half jaar lang 's avonds uit Romeinen te preken, om zo de leer van de rechtvaardiging heel duidelijk te onderwijzen, sta ik vooraan te juichen.
Overigens lijkt mij dat in een kerkelijke situatie (of dat nu in preek, vereniging of kring is) ook de andere twee belijdenisgeschriften wel aan de orde zouden mogen komen. Om de klipklap moet je in reformatorisch Nederland verklaren dat je de drie formulieren van enigheid onderschrijft, en een groot deel van de mensen doet dat zonder ooit de Dordtse Leerregels te hebben doorgelezen, laat staan ze te begrijpen.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:Ok, het ligt aan het kerkverband.
Verrassende uitkomst.

Ik denk inderdaad dat in andere kerkverbanden in verhouding andere delen weer veel onbepreekt blijven. Denk aan Jeremia (vglk. ook het laatste boekje van vd Beek).
Toch zou het de moeite waard zijn om de verschillen van tekstkeuze's in kerkverbanden te onderzoeken. Mijn gevoel zegt dat er verschil is in de gereformeerde gezindte. Maar ja gevoel kan bedriegen. Ik wil bewijzen. Trouwens Jeremia is ook niet echt onbepreekt in de preken die ik gehoord heb.
Plaats reactie