Jongere schreef:Hendrikus schreef:Gijs83 schreef:Het valt me wel dat er op ons weinig uit leerstellige Bijbelboeken als de brieven van Paulus en de andere apostelen wordt gepreekt. Zijn bepaalde dominees daar wat huiverig. Ze vergeestelijken liever Bijbelse geschiedenis, zo lijkt het tenminste.
Ja, als je Bijbelse geschiedenis vergeestelijkt is het makkelijker om de "gangen" erin kwijt te kunnen. En als die "gangen" er niet in zitten, deugt de preek niet, hoor ik sommige mensen zeggen.
Jammer dat je gelijk weer zo'n soort opmerking moet maken.
Ik vind het mooi dat Gijs dit constateert en ben het wel met hem eens. Er wordt inderdaad niet heel veel uit de brieven gepreekt.
De constatering van Gijs wisselt nogal van kerkverband, in mijn kerkverband komen de brieven van Paulus best veel aan bod
Ik heb prekenserie's gehoord van de Efeze en de Galatenbrief, 1 en 2 Petrus en 1,2,3 Johannes. Verder wordt er best vaak gepreekt uit Romeinen, Hebreeën (vaak Hst 11) en beide brieven aan Timotheüs. Ik heb tientallen jaren bijgehouden over welke tekst er gepreekt werd dan mis ik andere Bijbelboeken zoals Ezra,Nahum,Leviticus en Numeri en heel weinig Prediker,Nehemia.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.