kerktelefoon jonge gezinnen.

vlinder

Re: kerktelefoon jonge gezinnen.

Bericht door vlinder »

Ja of van die moeders die stoïcijns naar de kansel kijken terwijl hun kinderen hele knutselwerken maken van snoeppapiertjes, rokken, lussen van de tassen, haar e.d. Of dat een kind steeds achterom zit te koekeloeren. Daar hou ik echt niet van.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Ja, klopt, het is ook vervelend als kinderen herrie schoppen in de kerk, dat leidt de rest weer af... je moet het een beetje per kind bekijken, wat dat betreft verschilt het ook heel erg per kind. Beetje bewegen mogen ze best, het zijn kinderen.... zolang je de preek nog maar kan volgen.

@ Huisman, wat die diensten betreft, toen de HC werd geschreven bestonden in Nederland 2e kerkdiensten nog helemaal niet. Dat is daarna ergens pas ingevoerd, omdat er totaal geen kennis was onder het volk, dat altijd naar Latijnse teksten had moeten luisteren. De 2e dienst aan de hand van een lesboek, de HC, werd ingesteld om de kennis weer op peil te brengen. En tegenwoordig hebben we Bijbelteksten om die menselijke instelling van 500 jaar geleden, om de weggezakte kennis bij te spijkeren, tot iets onmisbaars uit te roepen. Alsof ze toen die Bijbeltekst werd geschreven, twee diensten hadden... aannemelijker is dat men 1 dienst had en daarna samen een maaltijd (met alle sociale aangelegenheden die daar bij hoorden).

Niks mis met een 2e dienst, integendeel, ik vind het heel goed, fijn dat die mogelijkheid er is. Maar we moeten er voor uitkijken er gelijk weer een wetje, een verplichting van te maken (we bedenken een 2e dienst en die mag je niet verzuimen anders is er iets mis met je christen-zijn)
Laat ik het nou eens helemaal met je eens zijn. Alleen, irritante kinderen in de kerk vind ik wat minder. ;)
Slapende volwassenen vind ik wat minder... :baille
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef:Kijk, en het feit dat we het eens zijn bewijst ook maar weer dat wonderen bestaan ;)

Ook met je eens trouwens, het is wel heel vervelend als kinderen gaan praten, herrie maken, schoppen tegen de banken en vervolgens na een liefdevolle vermaning nog ff huilen enzo. Dan denk ik wel: De creche is misschien een betere optie, en grote kans dat het kind er nog meer leert ook.
@Marnix wat doe je dan met deze tekst en kanttekening?
25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet, dat de dag nadert.
Namelijk in de Christelijke vergaderingen, die tot gehoor van Gods woord, algemene gebeden, en gebruik der heilige sacramenten aangericht zijn. Zie Hand. 2:42, en Hand. 20:7; 1 Cor. 11:20, enz.
De tweede dienst is toch ook een onderlinge bijeenkomst?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Marnix

Bericht door Marnix »

Klopt, en iedere trouwdienst is ook een kerkelijke eredienst, moet je dus ook allemaal naar toe.

Mijn punt is dat je de tekst niet zo moet interpreteren dat hoeveel diensten er ook bij komen je ze stuk voor stuk moet blijven bezoeken. Overigens wordt "bijeenkomst" door ons wel uitgelegd als "eredienst" maar volgens mij is het veel breder.

Mijn punt is dat men wel allemaal nieuwe dienst kan gaan bedenken en invoeren en de tekst volgens mij niet aangeeft dat je die dan ook niet moet verzuimen. Paulus schrijft dat de mensen de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen en dat gaat dan ook over de frequentie van de bijeenkomsten van toen... en niet de frequentie van nu.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah

Bericht door Joannah »

Marnix schreef:Klopt, en iedere trouwdienst is ook een kerkelijke eredienst, moet je dus ook allemaal naar toe.

Mijn punt is dat je de tekst niet zo moet interpreteren dat hoeveel diensten er ook bij komen je ze stuk voor stuk moet blijven bezoeken. Overigens wordt "bijeenkomst" door ons wel uitgelegd als "eredienst" maar volgens mij is het veel breder.

Mijn punt is dat men wel allemaal nieuwe dienst kan gaan bedenken en invoeren en de tekst volgens mij niet aangeeft dat je die dan ook niet moet verzuimen. Paulus schrijft dat de mensen de onderlinge bijeenkomsten niet moeten verzuimen en dat gaat dan ook over de frequentie van de bijeenkomsten van toen... en niet de frequentie van nu.
Bovendien was er toen nog geen bijbel, die mensen zelf konden lezen, laat staan internet.
Het is ook geen gebod, maar een vermaning om toch vooral vol te houden en bezig te blijven in het geloof.
mijn oma ging zelden naar de kerk, dominees en theologen kwamen haar bezoeken!
EN als de preek je zo weinig doet dat je in slaap valt, blijf dan thuis.
Of zeg er iets van als predikant, van de kansel!
Dan gebeurt het vast niet zo gauw weer ;)
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

huisman schreef:
Slapende volwassenen vind ik wat minder... :baille
Wat zou jij, je aan mijn man ergeren :hum
Mijn man vertrekt iedere dag tussen half 5 en 5 naar zijn werk, komt weleens om ongev. 17.00 uur thuis, maar ook vaak zat tussen 19 en 20 uur.
Hij doet heel de week zwaar lichamelijk werk, dus ik kan je verzekeren, als je zondags dan stil in de kerk zit, je wel eens een knikkebollend moment heb.
Heel vervelend en vaak onbegrijpbaar voor een ander, maar dit is wel de realiteit.
Dit heeft niets te maken met desinteresse, want hij heeft er zelf ook een hekel aan :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

En hoeveel mensen slikken geen medicijnen, anti-depressiva maken erg slaperig....
Als je dat weet heb je er hopelijk begrip voor, maar de meesten lopen er niet mee te koop dat ze medicatie gebruiken.
Zachea
Ander

Bericht door Ander »

gaan we nu een lijstje smoesjes aanleggen om te mogen slapen in de kerk? Doe maar niet.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ander schreef:gaan we nu een lijstje smoesjes aanleggen om te mogen slapen in de kerk? Doe maar niet.
Jij weet echt niet waar je over praat.
Gelukkig voor jou!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Zacheüs

Bericht door Zacheüs »

Ander schreef:gaan we nu een lijstje smoesjes aanleggen om te mogen slapen in de kerk? Doe maar niet.

au, dat doet pijn......
refo

Bericht door refo »

Nou, ik vind wel dat één van de taken van een prekende dominee is: de gemeente wakker houden.
Willem

Bericht door Willem »

Orchidee schreef:Mijn man vertrekt iedere dag tussen half 5 en 5 naar zijn werk, komt weleens om ongev. 17.00 uur thuis, maar ook vaak zat tussen 19 en 20 uur.
Waar leg je dan de prioriteiten als dit leidt tot slapen op zondag?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Willem schreef:
Orchidee schreef:Mijn man vertrekt iedere dag tussen half 5 en 5 naar zijn werk, komt weleens om ongev. 17.00 uur thuis, maar ook vaak zat tussen 19 en 20 uur.
Pardon, prioriteiten :quoi
Heb jij geen baas :quoi
Iedereen heeft geen 9 tot 5 baan, en 12 weken vakantie per jaar :nonnon
Democritus

Bericht door Democritus »

Orchidee schreef:
Willem schreef:
Pardon, prioriteiten :quoi
Heb jij geen baas :quoi
Iedereen heeft geen 9 tot 5 baan, en 12 weken vakantie per jaar :nonnon
Volgens Willem moet je er maar voor zorgen dat je dat wel krijgt :nonnon Want dit is toch wel een teken aan de want (d) :jongle
Laatst gewijzigd door Democritus op 10 sep 2010, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
refo

Bericht door refo »

Wand met een t, hetgeen overgezet zijnde in de huidige taal 'muur' beduidt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie