Willem schreef:Marnix schreef:Maar waarom is dat dan? Uit eerbied? Dat klopt dan niet echt, want dan zou die pyjama als je thuis, voor het slapen gaan, waar dan ook tot God nadert, ook oneerbiedig zijn. Maar dat is het niet.... het heeft alleen met mensen te maken. Net als in het dagelijks leven. Ik kan gerust ff in mijn ondergoed door het huis lopen ofzo... maar ik ga zo echt niet over straat lopen. En daarom kan ik ook in een onderbroek en slaapshirt 's avonds bidden... en ga ik niet in die kleding naar de kerk.... Volgens mij zijn die kledingvoorschriften in de kerk er dus vooral voor de mensen om je heen, om daar rekening mee te houden, geen aanstoot aan te geven, je niet boven de ander te verheffen. Daar gaan de kledingvoorschriften in het nieuwe testament over. Je matig kleden, niet met pracht en praal, dure kleren, versiersels... niet er mee pronken, er geen aanstoot mee geven of verkeerde prikkels, zedig dus...
Wat een baarlijke nonsens. Alsof de combinatie locatie/kleding wel relevant is voor mensen maar voor God er niet toe doet.
Inderdaad. Die doet er bij God niet toe. Als je je op een bepaalde manier kleedt is dat wegens de traditie. Maar wij die sterk zijn in het geloof moeten soms wel eens een stropdas om, omdat anders een zwakgelovige in zijn geloof beschadigd kan worden. De een eet alles en de ander alleen groente, eh... moeskruiden.
Het is misschien ongelofelijk, maar God trekt Zich echt he-le-maal niets van kleren aan. Hij zegt echt niet tijdens de dienst: jammer van die spijkerbroek, die kan het wel vergeten. En ook niet: netjes, zo'n zwart mantelpakje, die maakt wel kans als ze zo doorgaat.
Want zo is het dus wel: als er een voorschrift is wat er toe doet, dan heb je het daarmee over Gods wet.
Wel gek eigenlijk dat kledinggedrag in de kerk goedgepraat wordt met: in de wereld doe je dat ook! Zou een reden moeten zijn om het af te keuren.
Maar ook in eenvoduig kleden kun je overdadig zijn. Overdrijf ook dat weer niet.