Dode letter

Gerrie

Dode letter

Bericht door Gerrie »

Hieronder een citaat.
Later vertel ik nog van wie het is.
Zijn jullie het er mee eens?

Het Woord kan het geloof niet werken. Het “geeft alleen de stof des geloofs, het openbaart de waarheden die geloofd moeten wordenâ€
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet; want het is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood, en ook den Griek. (Rom. 1:16)

En

Want het Woord Gods is levend en krachtig, en scherpsnijdender dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten. (Hebr. 4:12)

Hoe komt tot de exegese die Gerrie aanhaalt? Waarschijnlijk door deze tekst:

Die ons ook bekwaam gemaakt heeft, om te zijn dienaars des Nieuwen Testaments, niet der letter, maar des Geestes; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend. (2 Kor. 3:6)

Deze tekst laat men dan wel buikspreken. Hier spreekt Paulus over een letter die doodt. Welke letter is dat? Dat noemt het zevende vers: ‘En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israels het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.’

Dit is dus de letter van de Wet. Nee, inderdaad deze letter maakt nooit levend. De Wet kan alleen maar het ‘vervloekt’ uitspreken.

Kan het Woord nu het geloof werken? Het geloof kan niet zonder het Woord. Het geloof is een gave van God die Hij werkt [instrumenteel] door Zijn Woord. Gods Geest werkt nooit buiten Zijn Woord om! Wat nu als Gods Geest ons laat zoals we zijn, is dan Zijn Woord een dode letter? Nee, maar dan veroordeelt het ons!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
de Paus

Bericht door de Paus »

[quote]Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Hieronder een citaat.
Later vertel ik nog van wie het is.
Zijn jullie het er mee eens?

Het Woord kan het geloof niet werken. Het “geeft alleen de stof des geloofs, het openbaart de waarheden die geloofd moeten wordenâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Gods Geest werkt nooit buiten Zijn Woord om!
Ik schat in, dat we het daarover eens zijn.

Maar hoe nu als er alleen maar Woord is.
Als de Geest niet werkt?
Of is dit een onmogelijkheid?

En even om Voorbijganger tevreden te stellen:

Het schuingedrukte citaat is uit het boek van prof. de Reuver: Bedelen bij de bron.

Hierin staat dit citaat zo genoemd en dat komt omdat het een citaat is van Costerus "De geestelijke mens".

Niek,
Het gaat volgens mij niet om de dode letter van de wet, maar om de dode letter van het Woord, zonder de Geest.
ndonselaar
Contacteer:

Gods Woord is nóóit geen dode letter Gerrie. Het is niet mijn of ons woord, nee het is Zijn Woord.

We mogen wel een onderscheid maken in de uitwerking van dat Woord. Daarvoor hebben wij allen inwendig [in ons] de werking van Gods Geest nodig. Lees eens mee wat Dr. Bavinck hiervan zegt:

Maar desniettemin leren Schrift en ervaring, dat dat woord van God niet altijd dezelfde werking heeft; efficax is het in zekere zin altijd, het is nooit krachteloos; indien het niet opheft, slaat het neer; indien het niet tot een opstanding is, dan tot een val; indien niet tot een reuk van het leven, dan tot een reuk van de dood. De vraag rijst dus, wanneer het woord van God in die zin efficax is, dat het tot geloof en bekering leidt. De Luthersen sluiten nu, om de mens onontschuldigbaar te stellen, deze Goddelijke, bovennatuurlijke efficacia op in het woord, maar vorderen daarmee niets en moeten, om de verschillende uitkomst van het woord bij de mens te verklaren, tot de vrije wil de toevlucht nemen. De Gereformeerden echter rekenden met het feit van die dubbele uitkomst, beschouwden de efficacia niet als een onpersoonlijke, magische kracht, die in het woord was gelegd, maar dachten dat woord altijd in verband met zijn auteur, met de Christus, die het bedient door de Heilige Geest. En die Heilige Geest is geen onbewuste kracht, maar een persoon, die altijd bij het woord is, het altijd draagt en werkzaam doet zijn, schoon niet altijd werkzaam doet zijn op dezelfde wijze. Hij bezigt naar het onnaspeurlijk welbehagen van God dat woord tot bekering, maar ook tot verharding, tot een opstanding, maar ook tot een val. Hij werkt altijd door het woord, doch niet altijd op dezelfde wijze. En als Hij er zo door werken wil, dat het tot geloof en bekering leidt, dan behoeft Hij objectief aan het woord niets toe te voegen. Dat woord is goed en wijs en heilig, een woord van God, een woord van Christus, en de Heilige Geest neemt alles uit Christus. Maar opdat het zaad van het woord goede vruchten draagt, moet het in een weltoebereide aarde vallen. Ook de akker moet voor de ontvangst van het zaad worden gereed gemaakt. Deze subjectieve werkzaamheid van de Heilige Geest moet dus bij het objectieve woord bij komen. Zij kan uit de aard van de zaak niet in het woord besloten zijn, zij is een andere, een bijkomende, een subjectieve werkzaamheid, niet een werkzaamheid per verbum maar cum verbo, een openen van het hart, Hd. 16:14, een inwendige openbaring, Mt. 11:25,16:17, Gal. 1:16, een trekken tot Christus, Joh. 6:44, een verlichting van het verstand, Ef. 1:18, Col.1:9-11, een werken van het willen en het werken, Phil. 2:13 enz. Daarmee wordt de Geest niet van het woord losgemaakt of gescheiden, ook zelfs dan niet, wanneer Hij, gelijk bij kinderen, de wedergeboorte werkt zonder enig middel van de genade. Want de Geest, die wederbaart, is niet de Geest van God in het algemeen, maar de Geest van Christus, de Heilige Geest, de Geest, die Christus verworven heeft, door wie Christus regeert, die alles alleen uit Christus neemt en die door Christus in de gemeente uitgestort is en dus de Geest van de gemeente is. Daargelaten of de Heilige Geest soms ook in Heidenen werkt en werken kan, wat in elk geval exceptioneel is, in de regel werkt Hij de wedergeboorte alleen in zulken, die leven onder de bediening van het verbond. Ook kinderen, die door Hem worden wedergeboren, zijn kinderen van het verbond, van dat verbond, hetwelk het woord van God tot inhoud heeft en het sacrament tot teken en zegelontving. De Heilige Geest volgt Christus dus in zijn gang door de historie; Hij bindt zich aan het woord van Christus en werkt alleen in de naam en naar het bevel van Christus. Individueel en subjectief, wanneer bijv. een kind losgedacht wordt van heel zijn omgeving, van de kerk, waarin het geboren wordt, mag het de schijn hebben, alsof de Geest werkte zonder het woord; objectief en zakelijk werkt de Heilige Geest slechts daar, waar het verbond van de genade met de bediening van woord en sacrament zich uitgebreid heeft. En daarom wordt de wedergeboorte bij kinderen, wanneer zij opwassen, altijd daaraan gekend en in haar echtheid bewezen, dat zij in de daden van geloof en bekering overgaat en dan zich aansluit bij het woord van God, dat objectief in de Heilige Schrift voor ons ligt. De Heilige Geest, die in de wedergeboorte niets anders toepast dan het woord, de kracht, de verdienste van Christus, leidt vanzelf ook het bewuste leven naar dat woord heen, dat Hij uit Christus nam en door profeten en apostelen beschrijven deed.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Gods Woord is nóóit geen dode letter .... Het is niet mijn of ons woord, nee het is Zijn Woord.

We mogen wel een onderscheid maken in de uitwerking van dat Woord. Daarvoor hebben wij allen inwendig [in ons] de werking van Gods Geest nodig.
Niek,
Kan ik het zo zeggen:

"Het Woord kan in onze beleving een dode letter zijn".

We kunnen de bijbel lezen, zonder dat het vrucht afwerpt.
In het stuk van Bavinck zie ik het volgende:
Is het Woord niet tot voordeel, dan is het tot oordeel.

En dat betekent nogal wat.
Als de prediking geen vrucht afwerpt, dan wordt het tot een oordeel.

Een ander aspect:
In de kerk bidden we toch altijd om de Heilige Geest. Er zijn mensen, die zeggen dat dat niet nodig is, want de Geest is er ALTIJD, waar 2 of 3 mensen in Zijn Naam vergaderd zijn.

Is het bidden om de Heilige Geest wel of niet nodig?
Gaarne nog reacties hierop.

Verder bedankt voor allen die reageerden, ook voor de aanvulling van Voorbijganger.
ndonselaar
Contacteer:

Niek,
Kan ik het zo zeggen:

"Het Woord kan in onze beleving een dode letter zijn".
Ik begrijp je opmerking Gerrie en vanuit jouw bedoeling en ook die van Voorbijganger wil ik hem beamen. Waarom ik er moeite mee heb is verwoord in de Heidelberger:

Vr.84. Hoe wordt het hemelrijk door de prediking des heiligen Evangelies ontsloten en toegesloten?

Antw. Alzo, als, volgens het bevel van Christus, aan de gelovigen, allen en een iegelijk, verkondigd en openlijk betuigd wordt dat hun, zo dikwijls als zij de beloftenis des Evangelies met een waar geloof aannemen, waarachtelijk al hun zonden van God, om der verdiensten van Christus wil, vergeven zijn; daarentegen allen ongelovigen, en die zich niet van harte bekeren, verkondigd en betuigd wordt dat de toorn Gods en de eeuwige verdoemenis op hen ligt, zolang als zij zich niet bekeren a; naar welk getuigenis des Evangelies God zal oordelen, beide in dit en in het toekomende leven.

------------------------------------------------------
Je vraag over de Heilige Geest:

Want de profetie is voortijds niet voortgebracht door de wil eens mensen, maar de heilige mensen Gods, van den Heiligen Geest gedreven zijnde, hebben ze gesproken. [2 Petr. 1:21]

De predikers worden als het goed is gedreven door de Heilige Geest en ja Gerrie waar Zijn Woord gepredikt wordt, daar is Zijn Geest, maar mag ons gebed niet zijn als Salomo? ‘Ontwaak, noordenwind! en kom, Gij zuidenwind! doorwaai mijn hof, dat zijn specerijen uitvloeien. O, dat mijn Liefste tot Zijn hof kwame, en ate zijn edele vruchten!’

Toch is het gebed noodzakelijk zegt Zijn Woord: ‘En Hij zeide tot mij: Profeteer tot den geest; profeteer, mensenkind! en zeg tot den geest: Zo zegt de Heere HEERE: Gij geest! kom aan van de vier winden, en blaas in deze gedoden, opdat zij levend worden.’ [Ez. 37:9]
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Bedankt Niek voor je antwoord.
Ik moet er nog eens over nadenken.
Want ik heb nog steeds vragen.
De predikers worden als het goed is gedreven door de Heilige Geest
En wat als de prediker niet wordt gedreven door de Heilige Geest. Is het afhankelijk van de prediker.
Hoe ga je om met predikanten die wel uit de bijbel lezen, maar waarvan je twijfelt of hun leer wel goed is?

En we hadden het steeds over de prediking.
Hoe gaat het bij het persoonlijk bijbel lezen? Geldt daarvoor dezelfde antwoorden?
hijwel

Bericht door hijwel »

wie durft te beweren dat het Woord dood is? Of dat het Woord zelf geen kracht heeft? Jezus zelf zit in het Woord.

"Het woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond"
"U onderzoekt de Schriften, want u meent daarin eeuwig leven te hebben, maar deze Schriften zijn het, welke van Míj getuigen, en toch wilt u niet tot Mij komen om leven te hebben" (Johannes 5:39-40)"

Jezus zegt alswaare tegen mensen ons/iedereen die de bijbel leest. Je leest de bijbel wel, en je denkt daarin schatten te vinden. Maare je hebt niet door dat de Bijbel leeft. En dat Ikzelf in de bijbel zit.

Sommige mensen lezen jaren lang uit traditie de bijbel. En zetten hem elke dag weer terug op dezelfde plek. Maar ze praten nooit met De Man in het boek. En hebben niet door dat er Iemand tegen hun spreekt.

nog even ingaan op de stelling:
Het Woord kan het geloof niet werken
oneens! Het Woord (Jezus zelf) kan het geloof werken God laat zichzelf zien in Zijn Woord. God praat door zijn woord. Dus het Woord, moet jou vertrouwen winnen.

Het “geeft alleen de stof des geloofs, het openbaart de waarheden die geloofd moeten wordenâ€
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door hijwel
Sommige mensen lezen jaren lang uit traditie de bijbel. En zetten hem elke dag weer terug op dezelfde plek. Maar ze praten nooit met De Man in het boek. En hebben niet door dat er Iemand tegen hun spreekt.
En waarom gebeurt er niets met die mensen?
Omdat de Heilige Geest niet werkt.
Ze zijn dood en blijven dood.
Het Woord zonder de Geest is dus dood.
Het Woord (Jezus zelf) kan het geloof werken God laat zichzelf zien in Zijn Woord. God praat door zijn woord. Dus het Woord, moet jou vertrouwen winnen.
Maar niet zonder de Geest.
De Geest wordt denk ik uitgestort in je hart op het moment dat je de Bijbel leest.
Je geloof wordt gewerkt door de Heilige Geest op het moment dat je het nodig hebt. en dat kan zijn op het moment dat je luistert naar Jezus (in de bijbel)
Zoals je het schrijft lijkt het een vanzelfsprekendheid. Bedoel je dat ook zo?

En hoe verklaar je dan dat er mensen verloren gaan?

Een bijbeltekst:
"De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn".
1 Kor 2:14
Adorote

Bericht door Adorote »

Oorspronkelijk gepost door Gerrie
Oorspronkelijk gepost door hijwel
En waarom gebeurt er niets met die mensen?
Omdat de Heilige Geest niet werkt.
Ze zijn dood en blijven dood.
Het Woord zonder de Geest is dus dood.
Het Woord (Jezus zelf) kan het geloof werken God laat zichzelf zien in Zijn Woord. God praat door zijn woord. Dus het Woord, moet jou vertrouwen winnen.
Maar niet zonder de Geest.
De Geest wordt denk ik uitgestort in je hart op het moment dat je de Bijbel leest.
Je geloof wordt gewerkt door de Heilige Geest op het moment dat je het nodig hebt. en dat kan zijn op het moment dat je luistert naar Jezus (in de bijbel)
Zoals je het schrijft lijkt het een vanzelfsprekendheid. Bedoel je dat ook zo?

En hoe verklaar je dan dat er mensen verloren gaan?

Een bijbeltekst:
"De natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des Geestes Gods zijn".
1 Kor 2:14

Niet om het een of ander maar de Heilige Geest werkt altijd,alleen mensen werken niet altijd en maken geen werk om Zijn stem te horen.24 uur werkt de Heilige Geest omdat wij maar niet verloren gaan .
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Oorspronkelijk gepost door Adorote
Niet om het een of ander maar de Heilige Geest werkt altijd,alleen mensen werken niet altijd en maken geen werk om Zijn stem te horen.24 uur werkt de Heilige Geest omdat wij maar niet verloren gaan .
Werkt de Geest 24 uur?
Hoe dan?
En is de mens sterker dan de Geest, zodat er niets gebeurt?
Plaats reactie