Ik weet niet of ik deze discussie opnieuw moet gaan voeren (hij is in extenso gevoerd in andere topics). Een paar opmerkingen:hervormde schreef:Graag iets scherper antwoorden op mijn vragen.
Liever voer ik niet de discussie met de belijdenis. Maar als je over 'ware Christgelovigen' schrijft, dan doet Paulus dat ook over de OT-gemeente:
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.
Is een besneden kind een ander kind dan een gedoopt kind?
In 1 Kor. 10 gaat het over het 'letterlijke' binnengaan in het land Kanaän, als beeld van het binnengaan in het hemelse Kanaän.
Of een besneden kind een ander kind is dan een gedoopt kind? Een besneden kind behoorde tot het uiterlijke verbond, een gedoopt kind hoort uiterlijk bij het genadeverbond.
Hier valt oneindig veel meer van te zeggen, maar dan kom je bij de grote controverse in het christendom tussen een baptistische en een gereformeerde theologie. En laten we die discussie nu maar niet gaan voeren.
