En wat Gog en Magog aangaat, ik heb er al op gewezen dat de Gog en Magog van Ezech. niet identiek is met Apoc. 20, maar dat dit wel terugverwijst naar Ezech omdat het thematisch van dezelfde orde is. En wat de genetische problemen die jij hier opwerpt aangaat, al die door de profeten genoemde volken zijn inmiddels allang van de kaart verdwenen. Het ligt dus voor de hand dat wij hiervoor de volken die in de eindtijd die landen bewonen moeten verstaan. En dat is voor Edom, Moab en Ammon het huidige Jordanië. Voor Assyrië en Babel het huidige Irak en Iran voor Gog waarschijnlijk Rusland met haar satelietstaten . Maar dat geldt niet voor Israël!! Dat is juist het grote Godswonder dat Hij al die eeuwen dit volk als een duidelijk herkenbaar volk voor uitroeïng en assimilatie bewaard heeft!En willen jullie chiliasten nog verder met mij discussiëren over mijn Magog argument? Dan gaan we tenminste echt op de tekst in (en het lijkt mij (nu nog) een redelijk sterk argument).
Ja, waarom kunnen die twee Apocalypsen zoals jij die geheel ten onrechte noemt { de schrift kent maar een Apocalyps en dat is die van hst. 19 ) niet gelijktijdig zijn? Omdat er duidelijk staat dat de satan voor 1000 jr gebonden wordt en na de 1000 jr een kleine tijd losgelaten wordt. Maar waarom zijn alle opties tot de meest ongerijmde toe mogelijk en de meest eenvoudige en logische niet? Zoals ik al eerder gezegd heb blijkt uit de causale verbanden dat een andere volgorde hier niet mogelijk is. Eerst de overwinning over het rijk van het beest dat in de poel des vuurs geworpen wordt, dan de binding van satan en de opstanding van de martelaren en dan de Christusregering. Die volgorde kun je net zo min omkeren als Pinksteren voor Pasen en Pasen voor Goede Vrijdag zetten. En ook het tot negen maal herhaalde ‘ik zag’ wijst er op dat het in die volgorde gelezen moet worden. Als ik vertel wat ik gezien heb vertel ik mijn verhaal toch ook niet van achteren naar voren? Dan begin ik bij het begin. Getuigt het dan niet van een sterk vooroordeel als de meest eenvoudige en logische verklaring al bij voorbaat verworpen wordt? En komt dat niet daarvandaan dat bij een letterlijke verklaring de hele verdraaide theologie van willekeurige vergeestelijking met alles wat daar aan vast zit als een kaartenhuis in elkaar stort? En waarom is men zo allergisch voor de Apocalyps? Wel, dit is het grote demasqué, hier wordt het hele eeuwenoude bedrog ontmaskerd! En. o ja. natuurlijk is het heil voor Jood en heiden sinds de Pinksterdag hetzelfde, maar dan wel binnen de Gemeente. Daarbuiten blijft het onderscheid tussen Israël en de kerk gewoon voortbestaan. Mvr.gr: criticus