Eerst de Wet ?

Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Ander »

Willem schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Lees 1 Tim, Daarin lezen we dat hij zijn bekering tot een voorbeeld - regel - stelt. .
Waar precies, Willem?
(...)tot een voorbeeld(...)
De kanttekening zegt daarbij: 41 Of: exempel, namelijk dat niemand, hoe grote zondaar hij ook is, behoeft te mistrouwen de genade Gods, zo hij maar tot Christus door het geloof zijn toevlucht neemt.
Dus de kantt. zegt niet dat de bekering een voorbeeld is voor alle bekeringen, al noemde wijlen ds. Veenendaal in het door mij genoemde maar nog niet gevonden artikel dat wel zo.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt.
Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie. Er is sprake van één geloof. Het geloof van Ruth aan de grens bij Moab "Uw God is mijn God" is hetzelfde als toen ze gelost was door Boaz. (Zoals eerder gezegd, voordat je daar weer over valt, gaat het niet om Ruth persoonlijk, maar om het beeld dat ons in dat bijbelboek getekend wordt van de weg die God met Zijn volk gaat).
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 19257
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt.
Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie. Er is sprake van één geloof. Het geloof van Ruth aan de grens bij Moab "Uw God is mijn God" is hetzelfde als toen ze gelost was door Boaz. (Zoals eerder gezegd, voordat je daar weer over valt, gaat het niet om Ruth persoonlijk, maar om het beeld dat ons in dat bijbelboek getekend wordt van de weg die God met Zijn volk gaat).
@Tiberius je mag toch een historische geschiedenis van Ruth niet zo uitleggen alsof daar ons wordt beschreven hoe het in de wedergeboorte gaat. Probeer aub andere Schriftplaatsen te vinden om DWW te overtuigen .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:
DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt. Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie.
Thomas Boston : De Leer van de staat van toorn bevestigd en verdedigd.

(1) Hoe volstrekt het dreigement van het eerste verbond is: Ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven (Gen, 2:17). Terwijl hierdoor zonde en straf tezamen zijn gehecht, verzekert de waarachtigheid van God de uitvoering van het dreigement. Omdat nu alle mensen van nature zich onder dat verbond bevinden, brengt het verbreken ervan hen onder de vloek.

(2) De rechtvaardigheid van God vordert dat een kind der zonde ook een kind des toorns is, dat als de wet verbroken wordt, de straf die daarop rust, ten uitvoer gebracht zou worden. God, Die de bestuurder en Rechter van de mens is, kan alleen maar recht doen (Gen. 18:25). Nu is het recht bij God zonde te vergelden met toorn (2 Thes. 1:6). Hij is te rein van ogen, dan dat Hij het kwade zou zien (Hab. 1:13). En Hij haat alle werkers der ongerechtigheid (Psalm 5:6).

(3) De verschrikkingen van de natuurlijke consciëntie bewijzen dit. Er is een consciëntie in de boezems der mensen, die hun kan zeggen dat zij zondaars zijn, en daarom onderworpen zijn aan de toorn van God. Laat mensen maar eens een ernstig gesprek houden met zichzelf, en zij zullen het merken dat zij een getuigenis in zichzelf hebben, daar zij het recht Gods weten (namelijk dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn)(Rom. 1:32).

(4) De weeën van de nieuwe geboorte, het werk van de geest der dienstbaarheid aan uitverkoren zielen, met betrekking tot hun bekering, bewijzen dit. Hierbij worden zij duidelijk geleerd dat hun natuurlijke zondigheid en ellende onderworpen zijn aan de toorn van God. Dit vervult hun hart met vrees voor die toorn. Welnu, omdat deze Geest van dienstbaarheid geen andere is dan de Geest van God, Wiens werk is te overtuigen van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel (Joh. 16:8), moet dit getuigenis noodzakelijk waar zijn, want de Geest der waarheid kan geen onwaarheid getuigen. Ware gelovigen echter, die bevrijd zijn van de staat van toorn, ontvangen niet den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze, maar zij ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen (Rom. 8:15).

Uit blz. 102-103, van deze onderstaande link:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... deel-1.pdf
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt.
Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie. Er is sprake van één geloof. Het geloof van Ruth aan de grens bij Moab "Uw God is mijn God" is hetzelfde als toen ze gelost was door Boaz. (Zoals eerder gezegd, voordat je daar weer over valt, gaat het niet om Ruth persoonlijk, maar om het beeld dat ons in dat bijbelboek getekend wordt van de weg die God met Zijn volk gaat).
@Tiberius je mag toch een historische geschiedenis van Ruth niet zo uitleggen alsof daar ons wordt beschreven hoe het in de wedergeboorte gaat. Probeer aub andere Schriftplaatsen te vinden om DWW te overtuigen .
Waarom zou dat niet mogen?
Zegt Paulus niet over de OT geschiedenissen dat deze ons geschied zijn tot voorbeelden? En dat al wat te voren geschreven is, tot onze lering is geschreven, opdat wij, door lijdzaamheid en vertroosting der Schriften, hoop hebben zouden.
Zou hij met "al wat te voren geschreven is" alles minus het boekje Ruth bedoelen?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt. Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie.
Thomas Boston : De Leer van de staat van toorn bevestigd en verdedigd.

(1) Hoe volstrekt het dreigement van het eerste verbond is: Ten dage als gij daarvan eet, zult gij den dood sterven (Gen, 2:17). Terwijl hierdoor zonde en straf tezamen zijn gehecht, verzekert de waarachtigheid van God de uitvoering van het dreigement. Omdat nu alle mensen van nature zich onder dat verbond bevinden, brengt het verbreken ervan hen onder de vloek.

(2) De rechtvaardigheid van God vordert dat een kind der zonde ook een kind des toorns is, dat als de wet verbroken wordt, de straf die daarop rust, ten uitvoer gebracht zou worden. God, Die de bestuurder en Rechter van de mens is, kan alleen maar recht doen (Gen. 18:25). Nu is het recht bij God zonde te vergelden met toorn (2 Thes. 1:6). Hij is te rein van ogen, dan dat Hij het kwade zou zien (Hab. 1:13). En Hij haat alle werkers der ongerechtigheid (Psalm 5:6).

(3) De verschrikkingen van de natuurlijke consciëntie bewijzen dit. Er is een consciëntie in de boezems der mensen, die hun kan zeggen dat zij zondaars zijn, en daarom onderworpen zijn aan de toorn van God. Laat mensen maar eens een ernstig gesprek houden met zichzelf, en zij zullen het merken dat zij een getuigenis in zichzelf hebben, daar zij het recht Gods weten (namelijk dat degenen, die zulke dingen doen, des doods waardig zijn)(Rom. 1:32).

(4) De weeën van de nieuwe geboorte, het werk van de geest der dienstbaarheid aan uitverkoren zielen, met betrekking tot hun bekering, bewijzen dit. Hierbij worden zij duidelijk geleerd dat hun natuurlijke zondigheid en ellende onderworpen zijn aan de toorn van God. Dit vervult hun hart met vrees voor die toorn. Welnu, omdat deze Geest van dienstbaarheid geen andere is dan de Geest van God, Wiens werk is te overtuigen van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel (Joh. 16:8), moet dit getuigenis noodzakelijk waar zijn, want de Geest der waarheid kan geen onwaarheid getuigen. Ware gelovigen echter, die bevrijd zijn van de staat van toorn, ontvangen niet den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze, maar zij ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen (Rom. 8:15).

Uit blz. 102-103, van deze onderstaande link:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... deel-1.pdf
DWW, juist dat blauwe citaat van Boston geeft aan, dat het dezelfde Geest is, die zondaren hun natuurlijke zondigheid en ellende leren.
Maar nogmaals de vraag: geloof je nu echt, dat de Geest dat soort zaken, zoals hier beschreven, zoals in zondag 2, 3 en 4 beschreven, zoals in het eerste deel van de Christenreis beschreven, zoals de eerste drie van Paulus beschreven, gaat leren; geloof je nu werkelijk, dat de Geest dit aan dode zondaren gaat leren?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Lees 1 Tim, Daarin lezen we dat hij zijn bekering tot een voorbeeld - regel - stelt. .
Waar precies, Willem?
(...)tot een voorbeeld(...)
De kanttekening zegt daarbij: 41 Of: exempel, namelijk dat niemand, hoe grote zondaar hij ook is, behoeft te mistrouwen de genade Gods, zo hij maar tot Christus door het geloof zijn toevlucht neemt.
Dus de kantt. zegt niet dat de bekering een voorbeeld is voor alle bekeringen, al noemde wijlen ds. Veenendaal in het door mij genoemde maar nog niet gevonden artikel dat wel zo.
In het boek van ds. I. Kieviet, 'de bekering van Saulus ten voorbeeld gesteld' kun je lezen waarom je dit wel mag zeggen. Het woord 'voorbeeld' in de grondtekst betekent iets als: blauwdruk. Dus niet alleen als voorbeeld zodat daarin de rijkdom van Gods genade uitschittert, maar ook als voorbeeld in de weg die zondaren gaan. En dat wordt ook duidelijk als je al Paulus brieven leest. Doordat hij het zo grondig van de Heere geleerd had, kon hij zo helder de leer van de rechtvaardigmaking verklaren (menselijk gesproken, want al de Schrift is van God ingegeven).
Gebruikersavatar
DWW
Berichten: 645
Lid geworden op: 11 jun 2009, 19:57
Locatie: Katwijk
Contacteer:

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door DWW »

Tiberius schreef:
DWW schreef:
Tiberius schreef:
DWW schreef:Jij beschouwt het geloof in de wet, wat gewerkt wordt door de Geest der dienstbaarheid tot vreze, zijnde hetzelfde als het geloof in het Evangelie. Je maakt precies dezelfde fout als Tib.
Het is niet verwonderlijk, dat hij hetzelfde denkt als wat jij "fout" wil noemen, omdat dat de orde is die de HC ons voorhoudt, waar jij vanaf dwaalt. Er is namelijk geen onderscheid tussen geloof in de wet of in het Evangelie.
Thomas Boston : De Leer van de staat van toorn bevestigd en verdedigd.

(....)

(4) De weeën van de nieuwe geboorte, het werk van de geest der dienstbaarheid aan uitverkoren zielen, met betrekking tot hun bekering, bewijzen dit. Hierbij worden zij duidelijk geleerd dat hun natuurlijke zondigheid en ellende onderworpen zijn aan de toorn van God. Dit vervult hun hart met vrees voor die toorn. Welnu, omdat deze Geest van dienstbaarheid geen andere is dan de Geest van God, Wiens werk is te overtuigen van zonde, en van gerechtigheid en van oordeel (Joh. 16:8), moet dit getuigenis noodzakelijk waar zijn, want de Geest der waarheid kan geen onwaarheid getuigen. Ware gelovigen echter, die bevrijd zijn van de staat van toorn, ontvangen niet den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze, maar zij ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen (Rom. 8:15).

Uit blz. 102-103, van deze onderstaande link:
http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... deel-1.pdf
DWW, juist dat blauwe citaat van Boston geeft aan, dat het dezelfde Geest is, die zondaren hun natuurlijke zondigheid en ellende leren. Maar nogmaals de vraag: geloof je nu echt, dat de Geest dat soort zaken, (....) aan dode zondaren gaat leren?
Ik weet het zeker. Adam onder de vloek der wet niet geleerd, de vrijheid in Christus door het evangelie nooit begeerd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

DWW schreef:
Tiberius schreef:DWW, juist dat blauwe citaat van Boston geeft aan, dat het dezelfde Geest is, die zondaren hun natuurlijke zondigheid en ellende leren. Maar nogmaals de vraag: geloof je nu echt, dat de Geest dat soort zaken, (....) aan dode zondaren gaat leren?
Ik weet het zeker. Adam onder de vloek der wet niet geleerd, de vrijheid in Christus door het evangelie nooit begeerd.
Dat vind ik wel jammer, want dat is een behoorlijk afwijken van de Schrift.
Ik geloof nooit, dat de Heilige Geest van een dode zondaar laat optekenen "Zie hij bidt".
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Lees 1 Tim, Daarin lezen we dat hij zijn bekering tot een voorbeeld - regel - stelt. .
Waar precies, Willem?
(...)tot een voorbeeld(...)
De kanttekening zegt daarbij: 41 Of: exempel, namelijk dat niemand, hoe grote zondaar hij ook is, behoeft te mistrouwen de genade Gods, zo hij maar tot Christus door het geloof zijn toevlucht neemt.
Dus de kantt. zegt niet dat de bekering een voorbeeld is voor alle bekeringen, al noemde wijlen ds. Veenendaal in het door mij genoemde maar nog niet gevonden artikel dat wel zo.
Exempel is volgens mij een oud Nederlands woord voor "voorbeeld". De uitleg, die jij ook al noemt van wijlen ds. Veenendaal, heb ik ook elders gehoord. Daar hoorde ik tevens dat het grondwoord wat gebruikt is ook "blauwdruk", "schets" kan betekenen. Uit het hoofdstuk blijken iig ook de 3 stukken, Ellende, Verlossing en Dankbaarheid. Dit zijn toch de stukken die gekend moet worden. En, mede gelet op de andere postings, we gaan toch hopenlijk niet vertellen dat als je kennis hebt van het eerste stuk maar nog niet van het stuk der verlossing en dankbaarheid dat je dan tot de "bekommerden" hoort die - als je aan de kenmerken voldoet - toch wel mag geloven dat het Zaligmakend Geloof aan je geschonken is ook al ken je bevindelijk nog niet alles?.

Wat dat aangaat vindt ik de waarschuwing van DWW dat er tegenwoordig velen zijn die wel in de "bekommering" leven maar het nog wel "houdbaar" vinden en daar dan hun grond in zoeken en niet de dood tegemoet gaan door het vloeken van de Wet wel terecht. Boston waarschuwd idd voor precies hetzelfde bij de "12 Bijlslagen" in het boek de 4-voudige staat.
Wat dat aangaat is het een veeg teken dat er zovelen in "bekommering" zijn en niet tot de kennis van Christus komen. Het betekent dat ze het leven in zichzelf nog wel kunnen vinden en niet sterven aan zichzelf. Want zouden ze sterven aan de Wet dan zouden ze bemerken dat achter de Wet het leven ligt in Christus en konden ze volmondig vraag en antwoord 21 van de HC beamen als hun eigen ervaring. Je kan grote bevindelijke kennis hebben van je zonde en schuld voor God en toch een vijand zijn van vrije Genade!.
Laatst gewijzigd door Willem op 25 aug 2010, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
DWW schreef:
Tiberius schreef:DWW, juist dat blauwe citaat van Boston geeft aan, dat het dezelfde Geest is, die zondaren hun natuurlijke zondigheid en ellende leren. Maar nogmaals de vraag: geloof je nu echt, dat de Geest dat soort zaken, (....) aan dode zondaren gaat leren?
Ik weet het zeker. Adam onder de vloek der wet niet geleerd, de vrijheid in Christus door het evangelie nooit begeerd.
Dat vind ik wel jammer, want dat is een behoorlijk afwijken van de Schrift.
Ik geloof nooit, dat de Heilige Geest van een dode zondaar laat optekenen "Zie hij bidt".
Ik ook niet!.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 34749
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:Exempel is volgens mij een oud Nederlands woord voor "voorbeeld". De uitleg, die jij ook al noemt van wijlen ds. Veenendaal, heb ik ook elders gehoord. Daar hoorde ik tevens dat het grondwoord wat gebruikt is ook "blauwdruk", "schets" kan betekenen. Uit het hoofdstuk blijken iig ook de 3 stukken, Ellende, Verlossing en Dankbaarheid. Dit zijn toch de stukken die gekend moet worden. En, mede gelet op de andere postings, we gaan toch hopenlijk niet vertellen dat als je kennis hebt van het eerste stuk maar nog niet van het stuk der verlossing en dankbaarheid dat je dan tot de "bekommerden" hoort die - als je aan de kenmerken voldoet - toch wel mag geloven dat het Zaligmakend Geloof aan je geschonken is ook al ken je bevindelijk nog niet alles?.

Wat dat aangaat vindt ik de waarschuwing van DWW dat er tegenwoordig velen zijn die wel in de "bekommering" leven maar het nog wel "houdbaar" vinden en daar dan hun grond in zoeken en niet de dood tegemoet gaan door het vloeken van de Wet wel terecht. Boston waarschuwd idd voor precies hetzelfde bij de "12 Bijlslagen" in het boek de 4-voudige staat.
Wat dat aangaat is het een veeg teken dat er zovelen in "bekommering" zijn en niet tot de kennis van Christus komen. Het betekent dat ze het leven in zichzelf nog wel kunnen vinden en niet sterven aan zichzelf. Want zouden ze sterven aan de Wet dan zouden ze bemerken dat achter de Wet het leven ligt in Christus en konden ze volmondig vraag en antwoord 21 voor beamen als hun eigen ervaring. Je kan grote bevindelijke kennis hebben van je zonde en schuld voor God en toch een vijand zijn van vrije Genade!.
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar die rust gaf ds. Veenendaal ook nooit: er is alleen maar rust te vinden als het vast ligt in Christus. Dat is zijn prediking geweest.

Die waarschuwing van DWW deel ik dan ook wel. Het was een voor ds. Veenendaal typerende uitspraak: "Zoveel mensen lopen er met een houdbare nood, maar het moet een onhoudbare nood worden."
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:Zondag 7, vraag en antwoord 21. "Een waar geloof is een stellig weten of kennis, waardoor ik allesvoor waarachtig houd, dat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft , maar ookeen vast vertrouwen , hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijnhart werkt , dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden,eeuwige gerechtigheid en zaligheid van God geschonken is, uit louter genade,alleen om der verdienste van Christus wil"
Daar zullen ze toch, hoe zwak en bestreden ook, toch iets van moeten kennen?
Zeker weten.
Telkenmale in deze discussie wordt nu Paulus gebruikt. Zelf stelt hij zich - zijn bekering - tot een voorbeeld. Enerzijds is er de discussie wanneer de levenmaking en/of wedergeboorte plaatsvond, op weg naar Damascus of aan het eind of gedurende de 3 dagen waarvan geschreven staat "want zie, hij bidt". Ik ben geneigd te zeggen dat de Levendmaking plaatsvond op weg naar Damascus - achteraf bezien! - maar tegelijkertijd ben ik van mening dat hij pas een Goddelijke toegang had tot het Heilig Avondmaal na zijn rechtvaardiging door het geloof, en niet daarvoor. En ja, aan de vruchten zal men de boom kennen. "uw vrucht is uit Mij gevonden".
Wat bedoel je met 'zijn rechtvaardiging door het geloof'? Dat hij het ware geloof bezat? Maar het geloof wordt toch geschonken in de wedergeboorte? Dus op die weg naar Damascus ontving Paulus toch het ware zaligmakende geloof? Maar hij kende er nog niet veel van.
Ja, op weg naar Damascus ontving Paulus - achteraf bezien - het ware Geloof. Maar, zoals je zelf al zei, aan de vruchten kent men de boom. En dan staat er geschreven: "uw vrucht wordt uit Mij gevonden". Dus "bekommerden" die Christus nog niet kennen moeten niet bemoedigd worden op hun weg, juist nieuwe "bijlslagen" zijn nodig om ze geheel van de oude stam af te slaan. Hun "houdbare" bekommering is alleen maar "godsdienstige vijandschap van vrije genade". En als ze daar uiteindelijk vanaf de natuurlijke stam Adam afvallen - en ze dus moeten sterven aan de Wet - dan zullen ze bemerken dat achter de dood het leven ligt in Christus omdat God hun opvangt en inent in de ware Wijnstok. Dat heeft Paulus in die 3 dagen mogen leren. Annanias werd er pas heen gestuurd met zijn bemoedigende woorden nadat Paulus de rechtvaardigheid door het geloof in Christus had gevonden.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:Dat ben ik helemaal met je eens. Maar die rust gaf ds. Veenendaal ook nooit: er is alleen maar rust te vinden als het vast ligt in Christus. Dat is zijn prediking geweest.
Als ik de suggestie heb gewekt dat ds. Veenendaal een "valse" rust preekte dan spijt me dat, dat was niet de opzet. Mij ging het erom dat de uitleg van ds. Veenendaal over het "voorbeeld" van de bekering van Paulus - zoals ook Erasmiaan aangaf - goede papieren heeft al refereren de kantekeningen niet aan deze uitleg.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24694
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door refo »

"uw vrucht wordt uit Mij gevonden"

Waar staat dat eigenlijk geschreven?
Plaats reactie