De doop als pleitgrond?

Bert Mulder
Contacteer:

Re: De doop als pleitgrond?

Bericht door Bert Mulder »

Joannah schreef:
Maar slechts zovelen als DE HEERE er toe roepen zal.

uiteraard. Het verbond is geregeerd door de uitverkiezing. Daarom is de doopsbelofte ook niet aan ieder gedoopt kind, maar moet die in de organische zin verstaan worden. maw, de belofte is voor alle uitverkoren kinderen.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 24 aug 2010, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
Joannah schreef:
„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”

[/i]
Maar slechts zovelen als DE HEERE er toe roepen zal.[/quote]

uiteraard. Het verbond is geregeerd door de uitverkiezing. Daarom is de doopsbelofte ook niet aan ieder gedoopt kind, maar moet die in de organische zin verstaan worden. maw, de belofte is voor alle uitverkoren kinderen.[/quote]

Nee hoor dan zou God liegen bij de doop. De beloften zijn voor alle kinderen, de vervulling van de beloften voor diegene die door de Heilige Geest de Naam des HEEREN leren aanroepen en dat zijn ten diepste de uitverkorenen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

helma schreef:
Joannah schreef:„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”

ik heb altijd begrepen dat en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. slaat op de heidenen die nog met het Evangelie bekend gemaakt moeten worden.
En ik denk terecht. De kantt. NBG '51 zegt hierbij: "Dit zijn de heidenen/zie Jes. 57:19/, naar aanleiding van vs. 17a."
En daarom moeten we ervoor oppassen geen nieuwe middelmuur des afscheidsels op te richten, nu tussen gedoopten en ongedoopten. Nee, de belofte is voor ieder die het hoort!
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef:
Nee hoor dan zou God liegen bij de doop. De beloften zijn voor alle kinderen, de vervulling van de beloften voor diegene die door de Heilige Geest de Naam des HEEREN leren aanroepen en dat zijn ten diepste de uitverkorenen
dus je bent het TOCH met me eens, dat de beloften altijd alleen voor de uitverkorenen zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
dus je bent het TOCH met me eens, dat de beloften altijd alleen voor de uitverkorenen zijn.
Bert beziet Gods houding in dit probleem meer vanuit de uitverkiezing (zie zijn uitspraak dat het verbond geregeerd wordt door de verkiezing), terwijl huisman Gods houding meer bekijkt vanuit de God die denkt in organische zin. Het lijkt me een (al dan niet belangrijk) nuanceverschil.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar wie weet, gaat er refo er ook nog iets over zeggen en blijft hij niet slechts toekijken hoe zijn opmerking een eigen leven is gaan leiden. Anders lijkt het meer op bommetjes droppen dan het aangaan van een serieuze discussie (toch?).
Afgewezen schreef:
refo schreef:Met dezelfde Heidelberger zeggen we dat de kinderen hetzelfde is toegezegd als de volwassenen. En dat we ze daarom dopen. Ik bedoel: dat ze daarom gedoopt behoren te wezen. Genoeg om te pleiten.

Op een gegeven moment in het leven van die kinderen zeggen we: je bent een goddeloze. Opeens pleitgrond weg. De toezegging van God was maar uitwendig.
De toezegging is er ook in de Evangelieprediking, ook als deze wordt gehoord door een ongedoopte.
Is de toezegging in de doop dan van méér waarde dan de toezegging in de Evangelieprediking? Zijn er twee soorten toezegging, een voor de gedoopten, een voor de ongedoopten? Leg dat eens uit.
hervormde

Bericht door hervormde »

De HEERE is heel duidelijk in Zijn Woord. De belofte komt tot allen die het Woord horen en dus wie kind van het verbond is. Zo spreekt het formulier ook. Drie handtekeningen: God de Vader; God de Zoon en God de Heilige Geest. Dit verbond weggooien maakt Gods belofte niet krachteloos. Integendeel! Wie dat doet en zo sterft wordt onderworpen aan de verbondswraak.

Wat God belooft dat doet Hij ook zo redeneerde ooit Steenblok en dus belooft God het alleen aan de uitverkorenen, zo redeneert hij verder.....

Wat God belooft dat doet Hij zeker, maar wel in de weg van geloofsgehoorzaamheid. Zie wat de HEERE zegt tot Israël bij Mara: Is het, dat gij met ernst naar de stem des HEEREN uws Gods horen zult, en doen, wat recht is in Zijn ogen, en uw oren neigt tot Zijn geboden, en houdt al Zijn inzettingen; zo zal Ik geen van de krankheden op u leggen, die Ik op Egypteland gelegd heb; want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester!
huisman

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef:
Nee Bert de vervulling zijn ten diepste voor de uitverkorenen maar de beloften voor alle bondelingen net als in het O.T. de belofte van het ingaan van Kanaän voor heel Israël was maar de vervulling voor weinigen omdat velen niet in konden gaan vanwege hun ongeloof (niet vanwege hun verwerping)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Joannah

Bericht door Joannah »

Afgewezen schreef:
helma schreef:
Joannah schreef:„En Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uw zaad na u.”

ik heb altijd begrepen dat en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. slaat op de heidenen die nog met het Evangelie bekend gemaakt moeten worden.
En ik denk terecht. De kantt. NBG '51 zegt hierbij: "Dit zijn de heidenen/zie Jes. 57:19/, naar aanleiding van vs. 17a."
En daarom moeten we ervoor oppassen geen nieuwe middelmuur des afscheidsels op te richten, nu tussen gedoopten en ongedoopten. Nee, de belofte is voor ieder die het hoort!
Uit vers 14 en 22 blijkt het vooral tegen joden gezegd te zijn, en vanaf vers 18 lijken we naar de toekomst te moeten kijken.Vers 19 en 20 gaan tenslotte over de komende Dag des Heeren, (de verduisterde zon en de bloedkleurige maan hebben nog niet plaatsgevonden)
Of ziet iemand het anders?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Joannah schreef:
helma schreef:
Afgewezen schreef:ik heb altijd begrepen dat en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. slaat op de heidenen die nog met het Evangelie bekend gemaakt moeten worden.
Uit vers 14 en 22 blijkt het vooral tegen joden gezegd te zijn, en vanaf vers 18 lijken we naar de toekomst te moeten kijken.Vers 19 en 20 gaan tenslotte over de komende Dag des Heeren, (de verduisterde zon en de bloedkleurige maan hebben nog niet plaatsgevonden)
Of ziet iemand het anders?
Ja dus, want daar reageer je nu op. Misschien goed om ook naar de tekstverwijzing te kijken.
hervormde

Bericht door hervormde »

Ja en nee.
Hoewel het heil, dat Israël beloofd was in Christus, hetzelfde heil is als het heil voor de gemeente (alleen dan in de belofte), bevatte het verbond in OT Israël ook een schaduwachtige component. Dit schaduwachtige verbond omvatte het gehele Israël, gelovigen en ongelovigen (het zaad van Abraham). Gelovigen en ongelovigen ontvingen ook de schaduwachtige weldaden, het land, de sabbatsrust, etc.
In het NT is die schaduwachtige component weggevallen. Nu gaat het er alleen nog om of je wérkelijk tot het genadeverbond behoort (door het geloof in Christus, hét Zaad van Abraham). De gemeente bestaat in principe dan ook alleen uit gelovigen, dat gold niet voor het OT Israël.
Dat er in de praktijk toch onechte ranken zijn, kaf onder het koren, etc. doet aan het wezen van de NT gemeente niets af. Zij maken uiteindelijk niet echt deel uit van de gemeente.
Weliswaar werd in het OT ten diepste het wezen van de gemeente óók gevormd door de ware gelovigen (en daar focust de gereformeerde theologie vooral op), alleen, daar bestond ook de schaduwachtige gemeente, die allen omvatte, gelovigen en ongelovigen, dit in tegenstelling tot de NT gemeente (en daar focust de baptistische theologie vooral op). Zo'n schaduwachtige gemeente (met een schaduwachtig verbond) is er in de nieuwe bedeling niet meer.
Een paar vragen:
- ontkracht je zo de lijn tussen OT en NT niet? Schaduw en vervulling als het gaat om Christus? Ja! Schaduw en vervulling in het verbond? Nee! Is een kind van het verbond anders dan een kind van het verbond nu?...
- tekent Christus niet de NT-gemeente in Zijn gelijkenissen met kaf en koren?
- wanneer is iemand een kind van het verbond? Met de besnijdenis en de doop? Of...
- waarom gebruikt het zondvloedgebed de beelden van de zondvloed en de Rode Zee?
Fjodor

Bericht door Fjodor »

hervormde schreef:
Afgewezen schreef:Ja en nee.
Hoewel het heil, dat Israël beloofd was in Christus, hetzelfde heil is als het heil voor de gemeente (alleen dan in de belofte), bevatte het verbond in OT Israël ook een schaduwachtige component. Dit schaduwachtige verbond omvatte het gehele Israël, gelovigen en ongelovigen (het zaad van Abraham). Gelovigen en ongelovigen ontvingen ook de schaduwachtige weldaden, het land, de sabbatsrust, etc.
In het NT is die schaduwachtige component weggevallen. Nu gaat het er alleen nog om of je wérkelijk tot het genadeverbond behoort (door het geloof in Christus, hét Zaad van Abraham). De gemeente bestaat in principe dan ook alleen uit gelovigen, dat gold niet voor het OT Israël.
Dat er in de praktijk toch onechte ranken zijn, kaf onder het koren, etc. doet aan het wezen van de NT gemeente niets af. Zij maken uiteindelijk niet echt deel uit van de gemeente.
Weliswaar werd in het OT ten diepste het wezen van de gemeente óók gevormd door de ware gelovigen (en daar focust de gereformeerde theologie vooral op), alleen, daar bestond ook de schaduwachtige gemeente, die allen omvatte, gelovigen en ongelovigen, dit in tegenstelling tot de NT gemeente (en daar focust de baptistische theologie vooral op). Zo'n schaduwachtige gemeente (met een schaduwachtig verbond) is er in de nieuwe bedeling niet meer.
Een paar vragen:
- ontkracht je zo de lijn tussen OT en NT niet? Schaduw en vervulling als het gaat om Christus? Ja! Schaduw en vervulling in het verbond? Nee! Is een kind van het verbond anders dan een kind van het verbond nu?...
- wanneer is iemand een kind van het verbond? Met de besnijdenis en de doop? Of...
- waarom gebruikt het zondvloedgebed de beelden van de zondvloed en de Rode Zee?
@Afgewezen, van wie dat citaat volgens mij is: waarom is in de NT gemeente niet de schaduwachtige gemeente? Denk aan de wijnstok, Joh 15, en dat Paulus zegt dat er ketters onder de gemeente zijn moeten zodat de waarachtigen openbaar worden. Is dat niet een deels schaduwachtige gemeente? Ook wij kunnen het kaf en het koren niet scheiden.

@Hervormde: natuurlijk is het verbond toen anders dan nu. Ik heb het al eens eerder gezegd, maar als ongelovige verbondskinderen kinderen krijgen, zijn die kinderen dan nog steeds verbondskinderen? Nee toch?
Dus iemand is kind van het verbond als de ouders gelovigen zijn, in het OT waren de Joden altijd kind van het uiterlijke verbond (dat wel wezenlijk verbond was, hun zijn de beloften Gods toevertrouwd).
De beelden van de zondvloed en de Rode Zee worden gebruikt om aan te geven dat een mens zonder geloof door de doop verloren moet gaan, 'de ongelovige Farao' staat er dan ook. Daar hebben we de belofte die tegelijk eis is. Door het geloof is er schoonwassing van alle zonden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:Een paar vragen:
Ook de belijdenis leert ons dat de gemeente bestaat uit 'ware Christ-gelovigen', en dat de ongelovigen niet tot de gemeente behoren. De belijdenis betrekt dit ook op het OT, maar heeft daarbij geen aandacht voor het feit dat de ongelovige tóch 'Israëliet' was en deelde in de schaduwachtige zegeningen.
Dat is in deze tijd niet meer zo: wie ongelovig is, behoort niet tot de gemeente, al verkeert hij eronder als kaf onder het koren.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 26 aug 2010, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:@Afgewezen, van wie dat citaat volgens mij is: waarom is in de NT gemeente niet de schaduwachtige gemeente? Denk aan de wijnstok, Joh 15, en dat Paulus zegt dat er ketters onder de gemeente zijn moeten zodat de waarachtigen openbaar worden. Is dat niet een deels schaduwachtige gemeente? Ook wij kunnen het kaf en het koren niet scheiden.
Je zegt het zelf al in het onderstaande:
Dus iemand is kind van het verbond als de ouders gelovigen zijn, in het OT waren de Joden altijd kind van het uiterlijke verbond (dat wel wezenlijk verbond was, hun zijn de beloften Gods toevertrouwd).
Zo'n uiterlijk verbond is er niet meer. Daarom bestaat de gemeente in principe uit gelovigen. Maar in de praktijk, in de 'zichtbare' gemeente, zal er altijd kaf onder het koren zijn, en zullen er onvruchtbare ranken aan de wijnstok zijn. En hoewel dat er hetzelfde 'uitziet' als de OT gemeente, is het principe toch anders. Daar gaat het om.
hervormde

Bericht door hervormde »

Graag iets scherper antwoorden op mijn vragen.

Liever voer ik niet de discussie met de belijdenis. Maar als je over 'ware Christgelovigen' schrijft, dan doet Paulus dat ook over de OT-gemeente:

1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.
7 En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zat neder om te eten, en om te drinken, en zij stonden op om te spelen.
8 En laat ons niet hoereren, gelijk sommigen van hen gehoereerd hebben, en er vielen op een dag drie en twintig duizend.
9 En laat ons Christus niet verzoeken, gelijk ook sommigen van hen verzocht hebben, en werden van de slangen vernield.
10 En murmureert niet, gelijk ook sommigen van hen gemurmureerd hebben, en werden vernield van den verderver.
11 En deze dingen alle zijn hunlieden overkomen tot voorbeelden; en zijn beschreven tot waarschuwing van ons, op dewelke de einden der eeuwen gekomen zijn.
12 Zo dan, die meent te staan, zie toe, dat hij niet valle.

Is een besneden kind een ander kind dan een gedoopt kind?
Plaats reactie