Refo te positief over samenleving”

johannes

Re: Refo te positief over samenleving”

Bericht door johannes »

In een enquete van het RD werd gevraagd of refo onderwijs zelf meer de broek moet ophouden of
toch afhankelijker zijn van de staat
50-50 was toen de stand er is dus wel een groep die het wel erkend dat het niet meer zo zal blijven
als het jaren gegaan is.
De jarenlange uitocht uit steden naar de veluwe om het onderwijs zal hierdoor ook stopppen (of juist niet)
het niet alleen ds Visser die dit ziet ook bv ds van de kamp uit barneveld is hierin heel nuchter en zegt dit ook in zijn preken. De preken zullen ook practischer moeten naast geestelijk onderwijs ook een stuk over het overbrengen van het evangelie aan niet gelovigen. homolethiek geloof ik heet dat.

voorbeeld van dat soort preken is te beluisteren bij ds R. van Kooten uit Apeldoorn

gr
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

johannes schreef:In een enquete van het RD werd gevraagd of refo onderwijs zelf meer de broek moet ophouden of
toch afhankelijker zijn van de staat
50-50 was toen de stand er is dus wel een groep die het wel erkend dat het niet meer zo zal blijven
als het jaren gegaan is.
De jarenlange uitocht uit steden naar de veluwe om het onderwijs zal hierdoor ook stopppen (of juist niet)
het niet alleen ds Visser die dit ziet ook bv ds van de kamp uit barneveld is hierin heel nuchter en zegt dit ook in zijn preken. De preken zullen ook practischer moeten naast geestelijk onderwijs ook een stuk over het overbrengen van het evangelie aan niet gelovigen. homolethiek geloof ik heet dat.

voorbeeld van dat soort preken is te beluisteren bij ds R. van Kooten uit Apeldoorn

gr
De refozuil vaarwel zeggen zorgt dat niet voor een grote afval?
Rambam

Bericht door Rambam »

Gijs83 schreef:
Christenen die niet behoren tot de reformatorische gezindte behoren volgens jou niet tot de gemeente?
johannes

Bericht door johannes »

beste Gijs,

Ik weet niet wat je bedoelt met grote afval.
aan het einde van de tijd zal er een grote afval zijn van de waarheid, maar dat kan ook of juist in de refozuil plaats vinden. Misschien is dit een loutering en zal er juist meer inkeer komen en gedachten van"waarom ben ik christen?" Misschien hebben we te lang gedacht in het refodorp; wie doet ons wat.
gr
Mara

Bericht door Mara »

Je kind(eren) naar een refoschool sturen is voor de meeste ouders al een behoorlijke kostenpost, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Voor reisgeld alleen al zijn wij 800 euro per jaar kwijt, per kind.
Alle andere ouders hier kopen een fiets voor hun kind, vaak 2e hands en zijn dan klaar.
Er komen kinderen uit de verre omtrek, sommigen moeten 23 km (tweemaal) fietsen !
Wij vinden dat te ver, dus mogen die van ons met o.v.
Ouderbijdrage heb je op iedere school, maar als er van ons dan ook nog eens een paar duizend euro "subsidie" gevraagd zou worden, of wellicht nog meer !, zouden wij ons nog wel eens achter de oren moeten krabben.
Het moet wel haalbaar blijven en om DAAR nu voor te gaan verhuizen ?
Zeker niet naar de Veluwe, mijn man is de kostwinner en hij moet toch redelijk in de buurt van het bedrijf kunnen wonen.
Hij is inmiddels te oud voor verandering. dat ben je tegenwoordig al snel.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
helma

Bericht door helma »

toch krijgen ze op zich niets van 23 kilometer fietsen
spaart je ook weer de kosten van een sportschool uit :tilt
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Mara schreef:Je kind(eren) naar een refoschool sturen is voor de meeste ouders al een behoorlijke kostenpost, zeker als je meerdere kinderen hebt.
Voor reisgeld alleen al zijn wij 800 euro per jaar kwijt, per kind.
Alle andere ouders hier kopen een fiets voor hun kind, vaak 2e hands en zijn dan klaar.
Er komen kinderen uit de verre omtrek, sommigen moeten 23 km (tweemaal) fietsen !
Wij vinden dat te ver, dus mogen die van ons met o.v.
Ouderbijdrage heb je op iedere school, maar als er van ons dan ook nog eens een paar duizend euro "subsidie" gevraagd zou worden, of wellicht nog meer !, zouden wij ons nog wel eens achter de oren moeten krabben.
Het moet wel haalbaar blijven en om DAAR nu voor te gaan verhuizen ?
Zeker niet naar de Veluwe, mijn man is de kostwinner en hij moet toch redelijk in de buurt van het bedrijf kunnen wonen.
Hij is inmiddels te oud voor verandering. dat ben je tegenwoordig al snel.
Toch kies je voor sommige dingen bewust...
Mijn man reist ook iedere week 1300 km heen en weer naar zijn werk,en is ook iedere dag minimaal 3 uur aan reizen kwijt, in de buurt waar hij meestal werkt is het allemaal Rooms en heb je bijna geen christelijke kerken of scholen...
En bij mijn dochter komt er ook iedere dag een meisje uit Delft heen en weer fietsen, dat is ook 42 km...
Het is maar net wat je zelf wilt, niet kunnen is vaak te gemakkelijk gezegd, al zijn er uitzonderingen natuurlijk :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Mara

Bericht door Mara »

Wij hebben die keuze ook bewust gemaakt !
Maar er zijn grenzen.
1 van onze kinderen is niet naar het reform onderwijs gegaan, vanwege medische reden.
Soms kan het nl niet.
Ook zijn er kinderen die in de 2e of 3e afhaken, omdat het TE vermoeiend en zwaar is.
Niet alle kinderen zijn gezegend met een gezond en sterk lichaam.
Het hakt er psychisch soms ook in. Ook om die redenen moeten soms kinderen afhaken.
Als je volwassen bent, kun je je keuze overzien.
Je kiest ervoor dicht bij huis een baan te zoeken, of bijv te reizen.
Maar een kind van 12 kan dat niet, bij ons mogen ze zelf hun voortgezet onderwijs uitkiezen, maar de echte consequenties daarvan merk je pas in de loop van het jaar c.q. de jaren.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:toch krijgen ze op zich niets van 23 kilometer fietsen
spaart je ook weer de kosten van een sportschool uit :tilt
Dat wordt dan 46 km, ik vind dat heel veel.
Als je die tassen optilt van die kinderen, het is absurd.
Ik woog ze af en toe, soms 13 kilo !
Dat moet ook mee.
Joannah

Bericht door Joannah »

johannes schreef:beste Gijs,

Ik weet niet wat je bedoelt met grote afval.
aan het einde van de tijd zal er een grote afval zijn van de waarheid, maar dat kan ook of juist in de refozuil plaats vinden. Misschien is dit een loutering en zal er juist meer inkeer komen en gedachten van"waarom ben ik christen?" Misschien hebben we te lang gedacht in het refodorp; wie doet ons wat.
gr
"de laatste dagen" zijn al begonnen met de komst van Jezus.
(heb 1:1, 1 Pet 1:20, 1 Joh 2:18, Jac 5:3, 1 Kor 10:11.)
Dus die afval kan evengoed in 320 n.C. of zelfs al eerder zijn begonnen.
Europa mag dan op een morele glijbaan beland zijn, elders in de wereld is de werking van de Geest gelukkig duidelijk zichtbaar.
Het oude Rome (Pompei) , het vooroorlogse Berlijn, het is niet de eerste keer...het probleem tegenwoordig is dat de mensen verhard zijn, zoals Openbaring ook zegt, zelfs na alle rampen die we te verduren krijgen,..."en zij bekeerden zich niet".
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
BJD

Bericht door BJD »

Heb gisteren de Terdege binnen gehad.. Ds Visscher heeft een duidelijk verhaal. Mooi interview.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

BJD schreef:Heb gisteren de Terdege binnen gehad.. Ds Visscher heeft een duidelijk verhaal. Mooi interview.

Kun je het hele artikel scannen en plaatsen ?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Rambam schreef:
Gijs83 schreef:
Christenen die niet behoren tot de reformatorische gezindte behoren volgens jou niet tot de gemeente?
Als de Nederlandse Geloofsbelijdenis(bv.art.28) niet onderschrijft dan kun je daar niet van uit gaan. Het zou toch erg zijn als mensen van de zuivere leer afgingen? Lijkt mij overigens niet subjectief. Door de refozuil worden de mensen nog enigzins vastgehouden. Als de kinderen niet naar een reformatorische school gaan, krijgen ze veel gauwer verkeerde vrienden en komen zo op verkeerd pad. De zuil houd dat nog wat tegen! Zou het wegvallen van de zuil ook niet een teken van de eindtijd zijn?
Mara

Bericht door Mara »

Nee Gijs, dat is echt een misvatting ! Dat dachten wij ook.
Mijn zoon op de refo school kwam met "verkeerdere" jongens thuis dan die op de seculiere school. (VWO)
Er zitten daar ook predikantszonen, en meerdere christelijke jongeren trouwens.
Bovendien is mijn zoon er altijd voor uitgekomen en werd gerespecteerd.
En gelukkig maar, nu gaat hij studeren in een goddeloze stad !
Maar we hopen dat hij een stevige basis heeft meegekregen, ondanks de niet-christelijke school, misschien wel juist !
Vergis je niet in de jongeren die op het middel refo onderwijs zitten, dat zijn echt niet allemaal lieverdjes.
n.b. de kinderen uit de strengste gezinnen, springen het meest uit de band tijdens de kampweken e.d.
w.s. omdat ze niks mogen.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mara schreef:Nee Gijs, dat is echt een misvatting ! Dat dachten wij ook.
Mijn zoon op de refo school kwam met "verkeerdere" jongens thuis dan die op de seculiere school. (VWO)
Er zitten daar ook predikantszonen, en meerdere christelijke jongeren trouwens.
Bovendien is mijn zoon er altijd voor uitgekomen en werd gerespecteerd.
En gelukkig maar, nu gaat hij studeren in een goddeloze stad !
Maar we hopen dat hij een stevige basis heeft meegekregen, ondanks de niet-christelijke school, misschien wel juist !
Vergis je niet in de jongeren die op het middel refo onderwijs zitten, dat zijn echt niet allemaal lieverdjes.
n.b. de kinderen uit de strengste gezinnen, springen het meest uit de band tijdens de kampweken e.d.
w.s. omdat ze niks mogen.
OK, dat kan best, maar er zullen er ook best tussen, die nu de kans schoon zien om 'de wereld in te gaan'.
Dat kinderen uit de strengste gezinnen het meest uit de band springen, dat klopt wel. ---knip-knap-----laten we niet met naamkaartjes gooien. vr. gr. helma
Plaats reactie