Openheid in gezinnen

Plaats reactie
Mara

Openheid in gezinnen

Bericht door Mara »

Hoe gaat het in jullie gezinnen, is er openheid ?
Mag en kan vrijwel alles besproken worden ?
Moedigen jullie de kinderen aan om van alles te vragen, ook al krijg je als ouders rooie oortjes.
Kinderen weten tegenwoordig heel veel, van elkaar, van internet, van tv.
Ze weten soms meer dan jij, de ouder, zij vertellen jou soms de dingen.
Mijn moeder hanteerde altijd de stelling: dat vertel ik je nog wel, als je ouder bent. Dat kwam dus nooit.
Blijkbaar een soort schaamte, gene, en het ging vaak nergens over (vind ik nu)
Er stond een reportage in de Margriet, foto's van Lennart Nilsson, van de ongeboren baby, het blad werd dus verstopt.
Toen ging ik juist op zoek. Of een item over borstkanker, mocht ik als 12 jarig meisje ook niet weten.
Mijn oudste zus was zwanger, ik wist het pas toen het echt heel duidelijk was dat ze een baby kreeg.
Wat is de grens tussen het betamelijke en het schaamteloze ?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Re: Openheid in gezinnen

Bericht door huisman »

Mara schreef:Hoe gaat het in jullie gezinnen, is er openheid ?
Mag en kan vrijwel alles besproken worden ?
Moedigen jullie de kinderen aan om van alles te vragen, ook al krijg je als ouders rooie oortjes.
Kinderen weten tegenwoordig heel veel, van elkaar, van internet, van tv.
Ze weten soms meer dan jij, de ouder, zij vertellen jou soms de dingen.
Mijn moeder hanteerde altijd de stelling: dat vertel ik je nog wel, als je ouder bent. Dat kwam dus nooit.
Blijkbaar een soort schaamte, gene, en het ging vaak nergens over (vind ik nu)
Er stond een reportage in de Margriet, foto's van Lennart Nilsson, van de ongeboren baby, het blad werd dus verstopt.
Toen ging ik juist op zoek. Of een item over borstkanker, mocht ik als 12 jarig meisje ook niet weten.
Mijn oudste zus was zwanger, ik wist het pas toen het echt heel duidelijk was dat ze een baby kreeg.
Wat is de grens tussen het betamelijke en het schaamteloze ?
Openheid is goed, maar een kind hoeft niet op elke leeftijd met van alles en nog wat geconfronteerd worden omdat wij zo open willen zijn. Laat een kind kind zijn en maak er geen kleine volwassenen van.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Wij zijn tot nu toe heel open naar elkaar, zowel in het dagelijks leven als in het geestelijk leven, al vind mijn man dat nog steeds heel erg moeilijk!
En natuurlijk bespreek je bepaalde zaken met kinderen van 4, anders als met een puber van 14 :)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Ik vraag me wel eens af of er met dat soort punten wel dingen zijn die voor volwassenen betamelijk zijn om te weten maar voor kinderen niet. Is het niet gewoon zo dat de dingen die volwassenen kunnen hebben, dat kinderen die ook kunnen hebben?
Ik denk bijvoorbeeld wel eens aan de leeftijdsgrens op films, is het niet zo dat dat niet klopt? Als er dingen zijn die kinderen niet mogen zien, is het dan niet zo dat volwassenen dat niet beter ook niet kunnen zien?
Dat is misschien iets anders dan het punt van mara, maar toch lijkt het wel wat op elkaar. Persoonlijk denk ik dat je kinderen heel veel dingen gewoon kan vertellen.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

@Mara , je problemen uit je jeugd kun je beter elders bespreken ipv in elk topic van dit openbare forum af te geven op je opvoeding ....
Mara

Bericht door Mara »

Wilhelm schreef:@Mara , je problemen uit je jeugd kun je beter elders bespreken ipv in elk topic van dit openbare forum af te geven op je opvoeding ....
Ik heb geen problemen met mijn jeugd, maar geef voorbeelden aan. Als ik wel problemen zou hebben, zou ik ze zeker NIET bespreken op refoforum of welk forum dan ook !
De opvoeding is denk ik heel erg veranderd de laatste decennia. Dat merk je voortdurend, zeker als je zelf pubers hebt.
Wat in mijn jeugd absoluut not done was, is nu heel gewoon.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
albion

Bericht door albion »

Mara schreef:
Wilhelm schreef:@Mara , je problemen uit je jeugd kun je beter elders bespreken ipv in elk topic van dit openbare forum af te geven op je opvoeding ....
Ik heb geen problemen met mijn jeugd, maar geef voorbeelden aan. Als ik wel problemen zou hebben, zou ik ze zeker NIET bespreken op refoforum of welk forum dan ook !
De opvoeding is denk ik heel erg veranderd de laatste decennia. Dat merk je voortdurend, zeker als je zelf pubers hebt.
Wat in mijn jeugd absoluut not done was, is nu heel gewoon.
Helemaal mee eens.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

OPenheid moet er zijn, maar een kind hoeft nog niet alles te weten. VInd wel dat alles bespreekbaar moet zijn.
oesterschelpje

Bericht door oesterschelpje »

Heel herkenbaar Mara, ik ben het eens met wat je schrijft!

Wij zijn ook anders opgevoed.
Ik kan heel veel delen met mijn schoonouders over deze dingen.
Zij zagen deze dingen ook heel anders toen wij jong waren.
Vooral mijn schoonmoeder pleit nu voor openheid, daar ze ziet wat er tegenwoordig allemaal speelt.
Ze heeft nooit voorlichting durven geven, verstopte ook de bladen, enz.
Nu ziet ze dat wij bepaalde dingen aangrijpen om open met de kinderen te praten.
Daar staat ze volkomen achter, de laatste jaren hebben we vele open gesprekken over van alles gehad.
Het blijkt dat ze een goede visie op dingen heeft, alleen dat er veel valse schaamte was.

Opvoeden begint vanaf de wieg, alles is bespreekbaar, maar onze kinderen geven zelf aan waar ze mee bezig zijn.
Ik zal niet zomaar zelf dingen opdringen, juist niet, we laten ze zelf met vragen komen, die we naar gelang de leeftijd is, open beantwoorden.
Het spreekt voor zich dat en kind van 4 een andere uitleg krijgt dan een puber van 16.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

oesterschelpje schreef:Heel herkenbaar Mara, ik ben het eens met wat je schrijft!

Wij zijn ook anders opgevoed.
Ik kan heel veel delen met mijn schoonouders over deze dingen.
Zij zagen deze dingen ook heel anders toen wij jong waren.
Vooral mijn schoonmoeder pleit nu voor openheid, daar ze ziet wat er tegenwoordig allemaal speelt.
Ze heeft nooit voorlichting durven geven, verstopte ook de bladen, enz.
Nu ziet ze dat wij bepaalde dingen aangrijpen om open met de kinderen te praten.
Daar staat ze volkomen achter, de laatste jaren hebben we vele open gesprekken over van alles gehad.
Het blijkt dat ze een goede visie op dingen heeft, alleen dat er veel valse schaamte was.

Opvoeden begint vanaf de wieg, alles is bespreekbaar, maar onze kinderen geven zelf aan waar ze mee bezig zijn.
Ik zal niet zomaar zelf dingen opdringen, juist niet, we laten ze zelf met vragen komen, die we naar gelang de leeftijd is, open beantwoorden.
Het spreekt voor zich dat en kind van 4 een andere uitleg krijgt dan een puber van 16.
Helemaal eens!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie