lezen wat de bijbel zegt.

Gian

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef: Gian, ik heb je vraag goed begrepen.
Blijkbaar niet. Israel is nl nooit zo groot geweest.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gian schreef:
Afgewezen schreef: Gian, ik heb je vraag goed begrepen.
Blijkbaar niet. Israel is nl nooit zo groot geweest.
Gian, nogmaals, ik heb je vraag goed begrepen. Ik denk dat je mijn antwoord ook goed begrepen hebt (!).
Gian

Bericht door Gian »

Nee, dat heb ik niet, al vermoed ik dat je aan geestelijk land denkt oid.

http://www.jesussaves.nl/index.php?content=111
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Afgewezen schreef:Zo is in de gelijkenissen van de Heere Jezus het 'zaad' de ene keer het Woord van God, de andere keer gaat het om boze en goede mensen (Matth. 13). Je kunt dan wat in de ene gelijkenis van het zaad gezegd wordt, niet zomaar toepassen op het zaad in de andere gelijkenis.
Dat stem ik graag toe, lees maar eens na wat ik eerder hierover gezegd heb en, zoals je zelf zegt door Douma bevestigd wordt. En hier staat die gebonden satan idd. in een andere context. Want in Petr. 5 gaat het over de rol van satan in deze bedeling, maar in Openb. 20 over zijn positie in het vrederijk. Dit bewijst dus precies het tegenovergestelde van wat jij er mee wil zeggen.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Bij de geboorte van Jezus wordt gerefereerd aan de profetie dat Zijn koninkrijk geen einde zal hebben. Dan is het niet logisch dat er tussendoor een voorvervulling is die wél een einde zal hebben. Dat vind ik nou een gewrongen verklaring.
Het Koninkrijk is een dynamisch begrip en verwisselt in de loop der eeuwen herhaaldelijk van gestalte, het gaat dus niet over een einde, maar een overgang naar een andere gedaante. Daarom heb ik er eerder al de nadruk op gelegd dat het Koninkrijk in deze bedeling ook na zijn hemelvaart tot aan Zijn wederkomst een kruisgestalte heeft. Maar dat komt er van als je een tunnelvisie hebt en je je bij het begrip Koninkrijk niet anders kunt voorstellen dan een strijdende kerk op aarde en een triomferende (notabene voor de opstanding!) in de hemel.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Misschien moet je de betreffende posts nog eens goed overlezen. Ook wat Fjodor schrijft over Romeinen 2. Het is wat goedkoop je daarvan af te maken met de opmerking dat dit "geen logisch denkend mens overtuigt".
Op Ga.l 6:16 kom ik niet meer terug en die postings van Fjodor over Rom.2 en heb ik al beantwoord.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Zonder dat ik hiermee een uitspraak wil doen over de betekenis van de ruiter op het witte paard, maar ik zou niet weten waarom de door jou gewraakte uitleg een teken aan de wand is.

Omdat reeds hier duidelijk blijkt er men geen flauw idee van heeft waar het in de Apocalyps om gaat. Want de prediking van het evangelie staat in het kader van het aangename jaar des Heeren, maar hier gaat het over de dag der wrake onzes Gods. Daarom sluit Jezus juist hier het boek en geeft het de dienaar weder. Ik ga hier geen uitgebreide verklaring van de Apocalyps geven, dat is off-topic, als iemand hier belangstelling voor heeft moet hij maar een andere topic openen dan beloof ik mijn bijdrage te zullen leveren.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Christus zit nu ook op Zijn troon. Stefanus zag Hem verhoogd aan de rechterhand Gods. Ik heb je ook al meermalen gewezen op Hand. 5:31. Dus hoe je nu bij deze opvatting komt, is mij een raadsel.
Die vraag over Hand .5 heb ik toe ook al beantwoord met verwijzing naar Hand. 2. En de rechterhand Gods is de troon des Vaders waar Hij in zit tot Zijn wederkomst, en dan beklimt Hij Zijn eigen troon Openb. 3:20 dat is de troon van David zie Matt. 25 :31.
Laatst gewijzigd door Toeschouwer op 12 aug 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Iemand heeft je al gezegd dat 'het de toon is die de muziek maakt', en dat het niet juist is om de visie van jouw tegenstanders te verbinden met antisemitisme.
Hier heb jij idd. een punt, de feiten vallen natuurlijk niet te loochenen, maar ik had het bij nader inzien wel wat anders kunnen zeggen, aanvaardt alsjeblieft mijn excuses.
Toeschouwer

Afgewezen schreef:Hand. 2
29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
30 Alzo hij dan een profeet was, en wist, dat God hem met ede gezworen had, dat hij uit de vrucht zijner lenden, zoveel het vlees aangaat, den Christus verwekken zou, om Hem op zijn troon te zetten;
31 Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.
32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.
35 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.

36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Hier begrijp ik je intentie niet want het gaat hier juist over de troon van David! En die staat, zoals gezegd niet in de hemel, maar in Jeruzalem (Jer.3:17).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:
Afgewezen schreef:Iemand heeft je al gezegd dat 'het de toon is die de muziek maakt', en dat het niet juist is om de visie van jouw tegenstanders te verbinden met antisemitisme.
Hier heb jij idd. een punt, de feiten vallen natuurlijk niet te loochenen, maar ik had het bij nader inzien wel wat anders kunnen zeggen, aanvaardt alsjeblieft mijn excuses.
Natuurlijk aanvaard ik je excuses. Verder is het duidelijk dat we niet tot elkaar komen. Laten we, zolang er geen nieuwe gezichtspunten zijn, dan ook een punt zetten achter deze discussie.
Gian

Bericht door Gian »

Afgewezen schreef:
Toeschouwer schreef:Allemaal tot je dienst, maar de troon van David staat in ieder geval op aarde en niet in de hemel, want de hemel is Gods troon Jes 66;1.
Dit klopt niet. Zie Hand. 2:

29 Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag.
30 Alzo hij dan een profeet was, en wist, dat God hem met ede gezworen had, dat hij uit de vrucht zijner lenden, zoveel het vlees aangaat, den Christus verwekken zou, om Hem op zijn troon te zetten;
31 Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.
32 Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn.
33 Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort.
34 Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand.
35 Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.

36 Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israëls, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.

Hier wordt de troon van David duidelijk verbonden met Christus' verhoging in de hemel en Zijn zitten aan de rechterhand Zijns Vaders.
Wat wordt er verbonden?
Christus zit in de troon van de Vader, totdat (vs 35) Hij de heerschappij over de aarde terugkrijgt. Als Satan gebonden is zal God de vijanden zetten tot een voetbank Zijner voeten.
jvdg

Bericht door jvdg »

Toeschouwer schreef: Ik ga hier geen uitgebreide verklaring van de Apocalyps geven, dat is off-topic, als iemand hier belangstelling voor heeft moet hij maar een andere topic openen dan beloof ik mijn bijdrage te zullen leveren.
Ik stel voor dat jij een dergelijk interessant topic start, aangezien jij er blijk van geeft inzicht en kennis hiervan te hebben.
Mij ontbreekt alle kennis hierover, maar wil graag leren en worden uitgenodigd tot onderzoek daarvan.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

elbert schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: PS Ik stop er weer even mee, het wordt een herhaling van zetten. :)
Heb je al een idee hoe God de landbelofte aan Israel gaat vervullen (oa.Gen. 15:18)?
1 Kon. 4:21 En Salomo was heersende over al de koninkrijken, van de rivier tot het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte; die brachten geschenken, en dienden Salomo al de dagen zijns levens.
2 Kron. 4:26 En hij heerste over alle koningen, van de rivier tot aan het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte.

Het is dus al vervuld. Je weet dat het na Salomo bergafwaarts ging met Israel. Vanaf die tijd is het een kwestie van verdreven worden uit en weer terug brengen in het reeds gegeven land.
Elbert, de landbelofte wordt ook gegeven in tijden ver na Genesis en na Salomo, dus er moet toch nog wel een verdere verklaring gegeven worden dan deze.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Fjodor schreef:
elbert schreef:
Gian schreef:
Afgewezen schreef: PS Ik stop er weer even mee, het wordt een herhaling van zetten. :)
Heb je al een idee hoe God de landbelofte aan Israel gaat vervullen (oa.Gen. 15:18)?
1 Kon. 4:21 En Salomo was heersende over al de koninkrijken, van de rivier tot het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte; die brachten geschenken, en dienden Salomo al de dagen zijns levens.
2 Kron. 4:26 En hij heerste over alle koningen, van de rivier tot aan het land der Filistijnen, en tot aan de landpale van Egypte.

Het is dus al vervuld. Je weet dat het na Salomo bergafwaarts ging met Israel. Vanaf die tijd is het een kwestie van verdreven worden uit en weer terug brengen in het reeds gegeven land.
Elbert, de landbelofte wordt ook gegeven in tijden ver na Genesis en na Salomo, dus er moet toch nog wel een verdere verklaring gegeven worden dan deze.
Waar wordt na Salomo de landbelofte gegeven?
Plaats reactie