lezen wat de bijbel zegt.

Afgewezen

Re: lezen wat de bijbel zegt.

Bericht door Afgewezen »

Toeschouwer schreef:Vreemd dat jij die niets anders doet als vergeestelijken van de profetie om je vervangingsleer overeind te houden nu opeens zoveel bezwaar maakt als ik in navolging van Paulus de diepere geestelijke betekenis van Gen. 2:24 doortrek naar de relatie van Christus en Zijn gemeente in Efeze 5.
Ik maak bezwaar omdat je er iets mee wilt bewijzen wat niet klopt.
Toeschouwer schreef:Als in een pericoop zesmaal het getal 1000 genoemd wordt waarvan 4 maal met het bepalend lidwoord de en men nochtans volhoudt dat dit niet letterlijk maar symbolisch verstaan moet worden dan zou ik wel eens willen weten wat er dan zou moeten staan Als de Heere hier nu eens werkelijk 1000 jr. mee bedoelde. Bovendien vermeldt de kerkvader Irenaus in een van zijn werken dat zijn leermeester Polycarpus, die de apostel Johannes nog gekend heeft dat deze uit diens eigen mond gehoord heeft dat deze 1000 jaar letterlijk verstaan moet worden. En Augustinus heeft hier plagiaat gepleegd en zijn uitleg van de Openbaring overgenomen van Tyconius, die hij bewonderde om zijn grote geleerdheid maar wel een Donatist, een wederdoper was, een sekte die hij altijd te vuur en te zwaard bestreden heeft.
Al die kerkvaders mag je van me houden. ;) Maar de Bijbel zelf leert me dat Christus' rijk "geen einde" zal hebben (Luk. 1:33), dus daarmee vervalt jouw hele theorie van een duizendjarig vrederijk. In Openb. 20 staat toch ook helemaal niet dat het om een duizendjarig vrederijk met Jeruzalem als middelpunt gaat? 'k Lees het nergens.
Toeschouwer schreef:En Da Costa merkt in dit verband op: ‘Het komt ons voor, dat wij de Schrift geweld aandoen, wanneer wij die duizend jaren niet voor een werkelijk bepaalde tijd, maar voor ene zinnebeeldige manier van spreken houden. Want wat wordt er dan door dit zinnebeeld te kennen gegeven? Men kan er niets redelijks voor opgeven, en een zinnebeeld zonder de aanduiding van iets wezenlijks heeft geen zin’.
Ook wat Da Costa zegt, boeit me niet zo. Laat de Bijbel maar spreken.
Toeschouwer schreef:En als met beider toestemming vaststaat dat de profetie gelaagd is en meerdere vervullingen kent dan moet je ook zo eerlijk zijn om toe te geven dat een voorlopige vervulling in de gemeente een totale en volledige vervulling in de toekomst niet uitsluit en dat je op grond van die voorlopige vervulling niet vol kunt houden dat de Schrift geen ruimte laat voor een letterlijke vervulling in de context van het messiaanse vrederijk.
Een totale en volledige vervulling in de toekomst... in een duizendjarig vrederijk, waar uiteindelijk de dood nog zal heersen en waar uiteindelijk ook de zonde weer de overhand neemt? Terwijl de Schrift ons een rijk belooft waar de dood niet meer zal zijn en dat géén einde zal hebben? Noem jij dat "een totale en volledige vervulling"?
Toeschouwer schreef:En als ik duidelijk aantoon dat het zaad Abraham zijn niet bewijst dat je daarmee ook een Israëliet bent, omdat die scheiding lijn niet bij Abraham, maar bij vader Jakob ligt dan moet je ook zo consequent zijn om niet op grond van Gal. 3:29 vol te houden dat alle gelovigen nu Israëlieten zijn.
Waarom zeg je nu dat je iets duidelijk aangetoond heb, als dat helemaal niet zo is?
Er is gesproken over Gal. 6:16, maar Toeschouwer weet kennelijk nergens van. Fjodor is recentelijk nog op deze gedachte ingegaan, maar Toeschouwer weet kennelijk nergens van.
Dit werkt natuurlijk niet. Als je gewoon de argumenten van je opponenten negeert en maar bezig bent met te spitten naar allerlei wortels, levert dat geen gesprek op. Je hebt inmiddels al zóveel posts genegeerd, dat het gewoon onbehoorlijk is. En intussen maar eindeloze litanieën vol beschuldigingen blijven produceren!
Toeschouwer schreef:En als ik met redenen laat zien tot welke ongerijmde resultaten de door de traditie aangehangen en van Augustinus overgenomen uitleg van de Apocalyps leidt dan moet jij dat niet afdoen met vileine stemmingmakerij, maar dat inhoudelijk weerleggen.
Tja, die vileine stemmingmakerij zit je wel dwars, hè?
Toeschouwer schreef:En sla ik mijn opponenten dan werkelijk te hoog aan als ik er van uitga dat het redelijk denkende mensen zijn? En zo niet, dan is het toch niet nodig te gaan bewijzen dat deze ellendige van bloed druipende wereld onmogelijk het door God aan Israël beloofde vrederijk kan zijn?
Nee, als je de verbreiding van het Evangelie maar een bagatel vindt, lijkt het allemaal nog helemaal niet op een vrederijk.
Toeschouwer schreef:En als jij dat duidelijk nog binnenhistorische vrederijk overhevelt naar de nieuwe schepping dan loop je weer vast met die optand van satan na het vrederijk. Want dat is toch op de nieuwe aarde ondenkbaar?
Inderdaad. En daarom gaat het in Openb. 20 daar ook helemaal niet over.

PS Ik vermoed dat veel van jou en anderer argumentatie komt uit het boek van H.J. Verwoerd, 'Vliedt uit het Noorderland'.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 11 aug 2010, 11:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Joannah

Bericht door Joannah »

Alex CD schreef "...daarom zal een Jood als die tot ware bekering komt ook Christen worden en geen Messias belijdende Jood, hoe serieus ook, toch serieus verloren."

Dat jij over een andermans zieleheil durft te oordelen, vind ik dus net iets te ver gaan.
Het schijnt echter allemaal maar te mogen, op dit forum..
Hierbij geeft je echter ook toe dat wij "christenen" deerlijk gefaald hebben in het tot jaloezie verwekken van God's verbondsvolk.

Integendeel, als de jood het woord christelijk hoort, ziet hij alleen maar inquisitie, martelingen, holocaust en kruistochten voor zich.
Kun je je dat voorstellen, dat het voor een jood heel moeilijk is om de naam aan te nemen van een bevolkingsgroep , waarvan 95% totaal niet beantwoordt aan wat ze zegt te zijn?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

In het boek van J.H. Bavinck ‘En voort wentelen de eeuwen’ vond ik een mooie passage over Openbaring 20, die ik graag aan de geïnteresseerden onder ons wil doorgeven. Zijn benadering spreekt mij aan.
Nu zijn er verschillende aanduidingen, die er op wijzen, dat wat in het twintigste hoofdstuk ons beschreven wordt, moeilijk kan bedoeld zijn als de tekening van dingen, die nog na de val van het rijk van de Antichrist volgen zullen. In de eerste plaats immers draagt datgene wat ons in het negentiende hoofdstuk werd meegedeeld een zó definitief karakter, dat het zich ternauwernood denken laat, dat daarna nog een geheel nieuwe periode van de wereldgeschiedenis volgen zou. In de tweede plaats geven ons die eerste verzen van het twintigste hoofdstuk zelf de indruk, dat wat daar verhaald wordt een gebeuren is van een geheel andere orde. Er wordt immers gewaagd van “zielen’ van martelaren, die weder levend worden en dan met Christus samen mogen heersten. De tronen, waarop zij zich neerzetten, samen met de andere gezaligden, zijn geen tronen hier op aarde, maar ze worden ons veelmeer getekend als tronen, die in de hemel zullen worden gereed gezet. Dat levend-worden schijnt dan ook niet te doelen op een weer terugkeren naar deze aarde maar op een samen met Christus in de hemel gekroond worden met eer en heerlijkheid. Uit dit alles ontvangen wij de indruk, dat wat ons in dit eerste gedeelte van het twintigste hoofdstuk wordt weergegeven, niet bedoelt een gebeuren, dat nog na de wederkomst van Christus zal plaatsvinden, maar dat het ons veelmeer in een nieuw en groots visioen weer samenvat de gehele worsteling, die in de vorige hoofdstukken zo uitvoerig beschreven werd. Nog eenmaal wordt alles in een uiterst kort beeld ons voor ogen gehouden. Nog eenmaal genieten we een groots panorama over de verbeten strijd van satan, die door alle eeuwen heen de Christus Gods belaagt en zijn Kerk bedreigt. Het is dus niet een nieuw gebeuren, dat ons hier voor ogen gehouden wordt, het is hetzelfde gebeuren, dat ons tevoren al getoond was, maar nu weer in andere vormen ingekleed en op een andere wijze vertolkt.
Ondanks het feit dat er veel is in dit twintigste hoofdstuk, wat ons nog verborgen blijft, schijnt ons dit toch wel de meest Schriftuurlijke verklaring toe. Nergens wordt ons in de Bijbel gesproken over twee wederkomsten van Christus, nergens horen we van een duizendjarig vrederijk, dat tussen die twee zou inliggen, en ook dit hoofdstuk, hoe veel geheimen het ook in zich bevatten moge, wijst niet in die richting.
Meer durven wij van deze dingen niet zeggen. Het komt ons voor, dat we wijs doen, wanneer we alleen in zeer sobere en bescheiden woorden over deze dingen spreken. Het schijnt ons onmogelijk toe, om aan te wijzen, wanneer dit duizendjarig rijk in de geschiedenis van Christus’ Kerk zou zijn aangevangen en wanneer het geëindigd is. Er liggen hier talrijke verborgenheden, waarin wij nu nog niet met volle klaarheid kunnen inzien. Een klaar antwoord op al de vragen, die in ons opkomen, zien wij nu nog niet en het is het beste, dit ook eerbiedig te erkennen. Hoofdzaak is, dat ons ook in dit zo uiterst raadselachtig gedeelte met grote duidelijkheid voor ogen gesteld wordt, dat de gang van Christus’ Kerk is een gang door veel donkerheid heen, maar dat de grote overwinning van de aanvang af verzekerd is. Eens zal de satan, tegen wie wij dikwijls een schijnbaar zo vruchteloze strijd te strijden hebben, door de God des vredes in Christus Jezus onder onze voeten vertreden worden (Rom. 16:20). Dat is de heugelijke boodschap, die ons ook op deze plaats weer met machtige nadruk verzekerd wordt.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Ook wat Da Costa zegt, boeit me niet zo. Laat de Bijbel maar spreken.
Afgewezen schreef:In het boek van J.H. Bavinck ‘En voort wentelen de eeuwen’ vond ik een mooie passage over Openbaring 20

:quoi
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Grace schreef:
Afgewezen schreef:Ook wat Da Costa zegt, boeit me niet zo. Laat de Bijbel maar spreken.
Afgewezen schreef:In het boek van J.H. Bavinck ‘En voort wentelen de eeuwen’ vond ik een mooie passage over Openbaring 20

:quoi

:huhu
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik snap jullie, heb het zelf ook al bedacht. Maar ik citeer Bavinck niet omdat het Bavinck is of omdat hij gezaghebbend zou zijn...
Maar volgens mij snappen jullie dat ook wel. ;)

(En ik vind het stuk te mooi om het weg te laten.)
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:Ik snap jullie, heb het zelf ook al bedacht. Maar ik citeer Bavinck niet omdat het Bavinck is of omdat hij gezaghebbend zou zijn...
Maar volgens mij snappen jullie dat ook wel. ;)
Ik hou er zelf van om alleen de Bijbel te laten spreken voor agumentatie, dat vooraf, maar er valt me wel iets op. Ik geloof niet dat Bavinck de enige is die voorbijgekomen is. Dat geldt voor wederzijdse argumenten. Toch komen we vaak op cruciale momenten van onze argumentatie aan met de visie en of mening van mensen uit het verleden (of heden) om onze mening kracht bij te zetten. Dat geeft op zich niet, maar het is dan wel een beetje flauw om de ander te verwijten dat ie alleen met de Bijbel moet komen (waar ik overigen zelf een voorstander van ben) en zelf ook met andere bronnen/visies aan te komen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik kan daar twee dingen over zeggen.

1. We zitten hier, zoals bekend, op een forum, dat als grondslag de Bijbel en de 3 FvE heeft en in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie staat. Dus ook argumenten aangevoerd uit deze belijdenisgeschriften en van vertegenwoordigers van deze stromingen hebben gezag; zij het inderdaad dat de Bijbel het hoogste, absoluut gezag heeft, de andere genoemde zaken zijn hiervan afgeleid.
2. Het komt me voor dat Afgewezen Bavinck citeert, omdat deze haar standpunt goed verwoordt, niet omdat hij gezaghebbend zou zijn. Dat gezag werd wel (een beetje) gesuggereerd bij het stukje van Da Costa.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:Ik kan daar twee dingen over zeggen.

1. We zitten hier, zoals bekend, op een forum, dat als grondslag de Bijbel en de 3 FvE heeft en in de lijn van de Reformatie en Nadere Reformatie staat. Dus ook argumenten aangevoerd uit deze belijdenisgeschriften en van vertegenwoordigers van deze stromingen hebben gezag; zij het inderdaad dat de Bijbel het hoogste, absoluut gezag heeft, de andere genoemde zaken zijn hiervan afgeleid.
2. Het komt me voor dat Afgewezen Bavinck citeert, omdat deze haar standpunt goed verwoordt, niet omdat hij gezaghebbend zou zijn.
Ja maar dan hebben we een probleem in dit geval, omdat dit nu juist zo'n opnderwerp is waar verschillend over gedacht, terwijl je beide meningen onder punt 1 kan scharen. Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar iig de namen die ik voorbij heb zien komen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

2. Het komt me voor dat Afgewezen Bavinck citeert, omdat deze haar standpunt goed verwoordt, niet omdat hij gezaghebbend zou zijn. Dat gezag werd wel (een beetje) gesuggereerd bij het stukje van Da Costa.
En wat te denken van een stukje als dit:
Toeschouwer schreef:Bovendien vermeldt de kerkvader Irenaus in een van zijn werken dat zijn leermeester Polycarpus, die de apostel Johannes nog gekend heeft dat deze uit diens eigen mond gehoord heeft dat deze 1000 jaar letterlijk verstaan moet worden. En Augustinus heeft hier plagiaat gepleegd en zijn uitleg van de Openbaring overgenomen van Tyconius, die hij bewonderde om zijn grote geleerdheid maar wel een Donatist, een wederdoper was, een sekte die hij altijd te vuur en te zwaard bestreden heeft.
Dan zeg ik: hou al die kerkvaders maar bij je. Want met dit soort hutspot kun je niets beginnen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:

2. Het komt me voor dat Afgewezen Bavinck citeert, omdat deze haar standpunt goed verwoordt, niet omdat hij gezaghebbend zou zijn.
Ja maar dan hebben we een probleem in dit geval, omdat dit nu juist zo'n opnderwerp is waar verschillend over gedacht, terwijl je beide meningen onder punt 1 kan scharen. Ik heb de hele discussie niet gevolgd, maar iig de namen die ik voorbij heb zien komen.
Volg dan eerst de discussie eens. Misschien kun je mijn aversie tegen al die namen-en-feitennoemerij dan wat beter begrijpen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Grace schreef:

Volgens mij wordt noch Da Costa noch Bavinck tot de Nadere Reformatie gerekend.
Grace

Bericht door Grace »

Afgewezen schreef:
Grace schreef:

Volg dan eerst de discussie eens. Misschien kun je mijn aversie tegen al die namen-en-feitennoemerij dan wat beter begrijpen.
De dicussie heb ik aan het begin wel gevolgd, maar op het moment dat ik alleen maar een herhaling van zetten tegenkom, haak ik helaas af.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Grace schreef:De dicussie heb ik aan het begin wel gevolgd, maar op het moment dat ik alleen maar een herhaling van zetten tegenkom, haak ik helaas af.
Flauw. En nu kom je nu ineens wel weer tevoorschijn. 8|
Enfin, on-topic maar weer.
Grace

Bericht door Grace »

Tiberius schreef:
Grace schreef:

Volgens mij wordt noch Da Costa noch Bavinck tot de Nadere Reformatie gerekend.
Dat zijn volgens mij (of ik moet het mis hebben) wel personen die behoorlijk geaccepteerd en of gezaghebbend zijn in de gereformeerde traditie? We zoomen nu in op deze 2, dar gaat het nu niet om, je zou ook Bunyan, Brakel of Ryle eens lezen over het het 1000-jarig rijk om te brgijpen wat ik bedoel te zeggen.
Plaats reactie