Bijbelkennis

helma

Re: Bijbelkennis

Bericht door helma »

Adam kreeg maar 1 vrouw van de Heere
jvdg

Bericht door jvdg »

Marie-Henriëtte schreef: Zijn we terug bij af met de vraag van Jvdg:
jvdg schreef:Hoeveel kinderen heeft Jacob, wettelijk, van God ontvangen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zoals eerder al vermeldt:

13
12 zonen (bij 4 vrouwen) en een dochter, Dina.
jvdg

Bericht door jvdg »

Tiberius schreef:Zoals eerder al vermeldt:

13
Dus jij vindt dat de bijvrouwen ook als wettige vrouwen kunnen worden aangemerkt?
Willem

Bericht door Willem »

jvdg schreef:
Tiberius schreef:Zoals eerder al vermeldt:

13
Dus jij vindt dat de bijvrouwen ook als wettige vrouwen kunnen worden aangemerkt?
Mischien eerst een defenitie van wettig opstellen...

Dan veronderstel je dat wettige kinderen noodzakelijkerwijs geboren moeten zijn uit een wettige verbintenis. m.a.w. als de bijvrouwen van Jacob onwettig zouden zijn (let op ik zeg ALS! omdat ik het niet weet) dan betekent dat toch niet automatisch dat de kinderen van de bijvrouwen ook onwettig zijn?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Precies, Willem.
Je vroeg naar wettelijke kinderen, niet naar kinderen uit een wettige verbintenis. Waarbij het overigens maar zeer de vraag is, of onze definitie van een wettige verbintenis geen anachronisme is.
Marie-Henriëtte

Bericht door Marie-Henriëtte »

Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:Ik denk dat monogamie in eerste instantie het streven moet zijn, maar meervoudigheid niet als zondig wordt bestempeld.
Dan ga je wel voorbij aan Genesis 2, waar de norm beschreven wordt.
Daar ga ik dus niet aan voorbij, want ik schreef duidelijk dat monogamie het streven moet zijn, in eerste instantie.
Dus het Bijbelse voorschrift is het streven, maar daarvan afwijken mag ook?
Beetje vreemde redenering.
Tjonge tjonge. Waar gaat het hier nou over.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Meerdere vrouwen niet zondig, waar lees je dat Marie-Henriëtte?
Gods woord zegt, 1 man - 1 vrouw zoals hele duidelijk voorbeelden genoemd zijn.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Terri

Bericht door Terri »

Johann Gottfried Walther schreef:Meerdere vrouwen niet zondig, waar lees je dat Marie-Henriëtte?
Volgens mij leest Marie-Henriette dat ook nergens, maar is het een vraag.
Ik heb die vraag ook wel eigenlijk.
David wordt gestraft om z'n zonde met Uria, z'n volkstelling, maar nergens lees ik dat de Heere het afkeurt dat hij de vrouw van Nabal erbij nam en Ahinoam.
Persoonlijk denk ik ook wel dat het de bedoeling is 1man-1vrouw, maar vooral in het OT kom je het veel tegen(meerdere vrouwen)
artistiek

Bericht door artistiek »

Terri schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Meerdere vrouwen niet zondig, waar lees je dat Marie-Henriëtte?
David wordt gestraft om z'n zonde met Uria, z'n volkstelling, maar nergens lees ik dat de Heere het afkeurt dat hij de vrouw van Nabal erbij nam en Ahinoam.
Persoonlijk denk ik ook wel dat het de bedoeling is 1man-1vrouw, maar vooral in het OT kom je het veel tegen(meerdere vrouwen)
Er staat toch ook nergens in de Bijbel dat de Heere het afkeurde dat Mozes een Egyptenaar doodsloeg?
Toch zal de Heere dit zeker niet hebben goedgekeurd.
Marie-Henriëtte

artistiek schreef:
Terri schreef:
Er staat toch ook nergens in de Bijbel dat de Heere het afkeurde dat Mozes een Egyptenaar doodsloeg?
Toch zal de Heere dit zeker niet hebben goedgekeurd.
Maar er staat bijvoorbeeld wel dat een man niet met man mag gaan en een vrouw niet met een dier. Deze vormen van gemeenschap bedrijven zijn namelijk niet naar de scheppingsorde. Echter over een man met meerdere vrouwen (in de zin van ermee getrouwd zijn) wordt niet afkeurenswaardig gesproken, terwijl dit toch wel heel vaak voorkomt in de Bijbel.
Terri schreef:Volgens mij leest Marie-Henriette dat ook nergens, maar is het een vraag.
Inderdaad!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Marie-Henriëtte schreef:
Terri schreef:Volgens mij leest Marie-Henriette dat ook nergens, maar is het een vraag.
Inderdaad!
Waarom negeer je dan consequent de verwijzing naar Genesis 2? Zowel van Mister als van mij.
Marie-Henriëtte

Tiberius schreef:
Marie-Henriëtte schreef:
Inderdaad!
Waarom negeer je dan consequent de verwijzing naar Genesis 2? Zowel van Mister als van mij.
Ok. Vraagstuk opgelost: bijvrouwen hebben is Bijbels gezien niet toegestaan en dus zondig, verwijzend naar de scheppingsorde. Antwoord Mister en Tiberius. Klaar.
Marnix

Bericht door Marnix »

Maar, staat er in Genesis 2 dat een man maar 1 vrouw mag hebben? Ik zou dan eerder verwijzen naar de teksten uit het NT die er op wijzen dat ambtsdragers maar 1 vrouw mogen hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte

Marnix schreef:Maar, staat er in Genesis 2 dat een man maar 1 vrouw mag hebben? Ik zou dan eerder verwijzen naar de teksten uit het NT die er op wijzen dat ambtsdragers maar 1 vrouw mogen hebben.
Er staat dat man en vrouw tot 1 vlees zullen worden. Een ambtsdrager mag inderdaad niet met meerdere vrouwen zijn gehuwd. Maar of dat voor een ieder geldt, daar ben ik nog niet over uit.
Plaats reactie