Volgens mij slaan jullie de eerste ontmoeting van de opgestane Christus met Petrus over.artistiek schreef:Ik denk dat Petrus toen hartelijk kon instemmen met de woorden van Salomo:Marnix schreef:Ik weet niet hoor, Petrus had Jezus net drie maal verloochend nadat hij eerst had gezegd dat hij Hem nooit zou verlaten. En Jezus vraagt vervolgens 3x aan Petrus of hij van Hem houdt. Maar Jezus maakt Petrus geen verwijt. Ik zie ook niet dat Petrus in twijfel wordt gebracht. Hij wordt verdrietig omdat hij 3x het antwoord moet geven op een vraag, op iets wat voor hem vast staat. Hij houdt van Jezus.
De beleving van Petrus is hier dan ook niet anders dan de Bijbelse waarheid. Petrus zal achteraf niet zeggen: Toen was ik een poosje uit het hart van Jezus en daarna werd ik er weer in teruggebracht.
...Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet... (...) Toen was ik in Zijn ogen als een, die vrede vindt.
Lukas 24:34 en 1 Kor 15 : 4 en 5
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien .
Wat daar gezegd is tussen Christus en Petrus is ons niet geopenbaard maar de ontmoeting die Marnix noemt was niet de eerste waar Christus met Petrus spreekt na zijn verloochening.4 En dat Hij is begraven, en dat Hij is opgewekt ten derden dage, naar de Schriften;
5 En dat Hij is van Cefas gezien, daarna van de twaalven.