Wat ik heel lastig vind in deze problematiek:
- dat de cultuur in de bijbel voluit mannelijk was, en dat vrouwen doorgaans als minderwaardig werden beschouwd, dat de Heere Jezus (en later ook Paulus) in feite revolutionair waren doordat ze vrouwen wel serieus namen, maar dat dat revolutionaire nauwelijks is terug te vinden in onze standpunten inzake de vrouw in de gemeente;
- dat ik meer doordrenkt ben van het feminisme dan me lief is;
- dat vrouwen echt een meerwaarde (kunnen) zijn voor de gemeente, maar dat dit er in onze gemeenten vaak niet uitkomt;
Vrouwenkiesrecht
Re: Vrouwenkiesrecht
Wat een onbeschaamde manier van spreken en oppervlakkig denken over de ambtelijke dienst.JolandaOudshoorn schreef:Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad
Het doet me denken aan die dienstknecht die zijn heer kende als een hard mens, maaiende waar hij niet gezaaid heeft.
Zulk spreken zijn we niet van je gewend, Jolanda.
Elke ambtsdrager zal je kunnen vertellen, als de Heere tot een ambt roept, maakt Hij ook zeer gewillig en tot Zijn dienst bereid. Hij heeft geen tegenstribbelende slaven in Zijn dienst.
Er zal wel sprake zijn van een opzien, maar het blijft toch altijd een liefdedienst.
rekcor schreef:Wat ik heel lastig vind in deze problematiek:
- dat de cultuur in de bijbel voluit mannelijk was, en dat vrouwen doorgaans als minderwaardig werden beschouwd, (...)
In het Oude Testament wel, maar in het Nieuwe Testament, onder invloed van de hellenisering (=vergrieksing, vanaf Alexander de Grote) niet, of in ieder geval veel minder. In sommige Bijbelse geschiedenissen vinden we dat ook terug. Denk aan de rijke en invloedrijke vrouwen die Jezus volgden, Lydia, etc.
Ze namen hen wel serieus, maar dat was niet revolutionair of zo. Dat deden bijvoorbeeld de profeten Elia en Elisa ook al.rekcor schreef: ...dat de Heere Jezus (en later ook Paulus) in feite revolutionair waren doordat ze vrouwen wel serieus namen, maar dat dat revolutionaire nauwelijks is terug te vinden in onze standpunten inzake de vrouw in de gemeente;
Sterker nog, beiden waren terughoudender in de rol van vrouwen in openbare (kerkelijke) posities.
Als jouw bewering zou kloppen (dat vrouwen als minderwaardig werden beschouwd) had Paulus sowieso niets hoeven te zeggen over vrouwen in het ambt; dat zou dan vanzelfsprekend zijn.
Tja, wie niet in 2010?rekcor schreef:- dat ik meer doordrenkt ben van het feminisme dan me lief is;
Dat ben ik helemaal met je eens. Maar niet de ambtelijke dienst, wel als bezoekdames, etc.rekcor schreef:- dat vrouwen echt een meerwaarde (kunnen) zijn voor de gemeente, (...)
Dat herken ik in onze gemeente dan weer niet.rekcor schreef: (...) maar dat dit er in onze gemeenten vaak niet uitkomt;
Er zijn wel mensen wiens talenten niet binnen de kerkelijke gemeente tot ontplooiing komen, maar dat betreft zowel
mannen als vrouwen.
- JolandaOudshoorn
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. En ik heb me ook iets onvoorzichtig uitgedrukt.Tiberius schreef:Wat een onbeschaamde manier van spreken en oppervlakkig denken over de ambtelijke dienst.JolandaOudshoorn schreef:Bij ons mogen vrouwen ook stemmen. Maar alleen mannen mogen gekozen worden. Ik hoop ( en verwacht) dat dit zo blijft. Mocht er iets veranderen, dan ben ik weg... straks moet ik nog in de kerkenraad
Het doet me denken aan die dienstknecht die zijn heer kende als een hard mens, maaiende waar hij niet gezaaid heeft.
Zulk spreken zijn we niet van je gewend, Jolanda.
Elke ambtsdrager zal je kunnen vertellen, als de Heere tot een ambt roept, maakt Hij ook zeer gewillig en tot Zijn dienst bereid. Hij heeft geen tegenstribbelende slaven in Zijn dienst.
Er zal wel sprake zijn van een opzien, maar het blijft toch altijd een liefdedienst.
Juist omdat ik weet (van dichtbij) dat het ambt niet zomaar iets is, begrijp ik niet hoe een vrouw, en met name een moeder dit ooit kan combineren met haar andere taken. Daarnaast denk ik dat de invulling en de eisen aan het opzienersambt zoals in de Bijbel wordt bedoeld tegenwoordig ook niet meer op die manier worden ingevuld en dat daarom de vraag naar vrouwen ahw toeneemt. Datzelfde geldt voor het moederschap, als die ook serieus wordt genomen. Ik denk daarom dat er in de Bijbel wel een aantal aanwijzigingen zijn die, op z'n minst, de vrouw in het ambt sterk afraden. Omdat God juist zo goed weet dat moederschap en ambtsdrager zijn heel moeilijk te combineren valt. Wat mij betreft zou je dit ook kunnen doortrekken naar de politiek.
Hoe het nu moet met vrouwen die ongtrouwd/ geen moeder zijn, weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien dat er voor hun wel een opening is via het diaconesse werk.
Ik hoop dat je mij nu wat beter begrijpt.
Overigens is de liefdedienst waar jij het over hebt, breder dan de ambten. Daarnaast heb je ook nog het ambt van alle gelovigen. Ik denk dat de liefdedienst daar meer op slaat.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ja, ik begrijp je opmerking nu beter. Ik kon me ook niet voorstellen, dat jij er zo over denkt/spreekt als ik eerst dacht.
De liefdedienst is inderdaad veel breder dan het dienen in de ambten. Gelukkig wel, zou ik haast zeggen.
Maar de kerkelijke ambten zijn daar niet van uitgezonderd. Daarvoor kan ik alle ambtsdragers die hier op het forum actief zijn of meelezen tot getuige nemen.
Overigens: het ambt aller gelovigen is niet een ambt in de Bijbelse betekenis van het woord, maar moet je denken aan de oude, 16e eeuwse betekenis van het woord ambt, namelijk plicht. De uitdrukking zoals gebezigd in artikel 28 van de NGB betekent "de plicht van alle gelovigen" (zoals in de meeste psalmboekjes in een voetnoot vermeld).
De liefdedienst is inderdaad veel breder dan het dienen in de ambten. Gelukkig wel, zou ik haast zeggen.
Maar de kerkelijke ambten zijn daar niet van uitgezonderd. Daarvoor kan ik alle ambtsdragers die hier op het forum actief zijn of meelezen tot getuige nemen.
Overigens: het ambt aller gelovigen is niet een ambt in de Bijbelse betekenis van het woord, maar moet je denken aan de oude, 16e eeuwse betekenis van het woord ambt, namelijk plicht. De uitdrukking zoals gebezigd in artikel 28 van de NGB betekent "de plicht van alle gelovigen" (zoals in de meeste psalmboekjes in een voetnoot vermeld).
Over dat feminisme, idd, ik toch ook.
Je wordt ook gedwongen !
Ik word aangesproken met mijn meisjesnaam als ik een id kaart of rijbewijs ga vernieuwen.
Mijn man MAG op de achterkant vermeld worden.
Als je nu een baby krijgt, kun je kiezen uit allerlei achternamen.
Ook als je trouwt, moet je een keuze maken.
Op deze manier kom je steeds losser te staan van je man.
Een vrouw wordt geacht bijdehand genoeg te zijn om zelfstandig in het leven te staan, getrouwd of ongetrouwd.
In bijbelse tijden waren weduwen afhankelijk (van hun zoons bijv)
Ik moet er niet aan denken dat mijn man achter me staat in het stemhokje en mij dwingt een bep persoon en partij te kiezen.
In die zin, ben ik dus ook behoorlijk gemoderniseerd, maar ja, dat kan niet anders.
Je wordt ook gedwongen !
Ik word aangesproken met mijn meisjesnaam als ik een id kaart of rijbewijs ga vernieuwen.
Mijn man MAG op de achterkant vermeld worden.
Als je nu een baby krijgt, kun je kiezen uit allerlei achternamen.
Ook als je trouwt, moet je een keuze maken.
Op deze manier kom je steeds losser te staan van je man.
Een vrouw wordt geacht bijdehand genoeg te zijn om zelfstandig in het leven te staan, getrouwd of ongetrouwd.
In bijbelse tijden waren weduwen afhankelijk (van hun zoons bijv)
Ik moet er niet aan denken dat mijn man achter me staat in het stemhokje en mij dwingt een bep persoon en partij te kiezen.
In die zin, ben ik dus ook behoorlijk gemoderniseerd, maar ja, dat kan niet anders.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Als op basis van de Bijbel vrouwen geen ambten (regerings- en/of opzienersmacht) toekomen in de kerk volgt daaruit logischerwijs dat vrouwen ook niet mogen (mee)stemmen bij het kiezen van ambtsdragers. En daaruit volgt weer logischerwijs dat ze ook niet in het openbaar mee mogen/kunnen discusseren over dit onderwerp en de bijbelse notie's daarover.
In veel kerkenraden is het idd zo dat diakenen - als het op stemmen aankomt - net zoveel te zeggen hebben als ouderlingen. Is dat wel bijbels?, mede gelet op de opmerking van M.M? (oei, dat is wel een vrouw
).
In veel kerkenraden is het idd zo dat diakenen - als het op stemmen aankomt - net zoveel te zeggen hebben als ouderlingen. Is dat wel bijbels?, mede gelet op de opmerking van M.M? (oei, dat is wel een vrouw

- JolandaOudshoorn
Willem schreef:Als op basis van de Bijbel vrouwen geen ambten (regerings- en/of opzienersmacht) toekomen in de kerk volgt daaruit logischerwijs dat vrouwen ook niet mogen (mee)stemmen bij het kiezen van ambtsdragers. En daaruit volgt weer logischerwijs dat ze ook niet in het openbaar mee mogen/kunnen discusseren over dit onderwerp en de bijbelse notie's daarover.
In veel kerkenraden is het idd zo dat diakenen - als het op stemmen aankomt - net zoveel te zeggen hebben als ouderlingen. Is dat wel bijbels?, mede gelet op de opmerking van M.M? (oei, dat is wel een vrouw).

Ik weet, mijn Verlosser leeft