Vanuit mijn hoekje.....2

Schemerlichtje

Vanuit mijn hoekje.....2

Bericht door Schemerlichtje »

Je moest eens weten….ik heb vandaag zoveel gedaan. En weet je wat wel het allermooiste was? Ik ben naar het tarweveld geweest. Vanuit mijn hoekje was dat een heel eind lopen maar je kon zó ver kijken. Het was echt buitengewoon. Hele mooie dingen kon je daar zien. Toen ik er naar toe ben gekropen was dat voor mij al heel leerzaam. Echt, je snapt het misschien niet maar juist al die grote mensen die langs en zelfs over mij heen kwamen zagen niet zoveel moois als ik, die daar heel laag bij de grond, naar het tarweveld ben gekropen. Ik kon zoveel mooie en grote dingen zien, die al die grote mensen helemaal niet zagen. Het was zoveel heerlijkheid, gewoon teveel voor mij in een moment! Het was een lange reis, maar daar kan ik natuurlijk niet heel veel over vertellen, dat zou veel te ver gaan. Toen ik eenmaal bij het tarweveld was aangekomen leek het net alsof bij het begin van dat veld er een hele groep stond te wachten….op mij. En ze waren ook allemaal verschillend maar toch hetzelfde. Ik heb daar van heel dichtbij de tarwe gezien. Sommige van die stengels waren heel groot, andere heel klein en daar tussendoor was soms ook onkruid. Dat had de eigenaar er bewust niet uitgehaald werd er verteld. Want als hij dat wel zou doen dan zou de tarwe er ook gelijk uitgetrokken worden. Eigenlijk begreep ik dat helemaal niet zo goed…vond ik het zelfs heel raar en werd ik er een beetje verdrietig van. Want wat moest al dat onkruid daartussen? De tarwe zou dan toch helemaal verstikken? En die halmen, die helemaal vol gegroeid waren, die zouden toch doodgaan? Zo dacht ik van alles…totdat ik hoorde dat het juist heel anders moest als dat ik dacht. Het was juist de bedoeling dat het onkruid en de tarwe samen opgroeien zouden. Heel anders als dat ik dat dacht. Ik wilde het heel graag anders maar het was juist expres dat de eigenaar het zo deed. Er werd verteld dat na een hele lange tijd (en voor sommige tarwehalmen best wel snel, die waren dan nog niet zo vol en groot…maar wel groot genoeg en ook écht tarwe) alles gemaaid werd. Eerst werd dan het onkruid weggehaald en later de tarwe. Dat werd dan bij elkaar gedaan en in een schuur bij elkaar gebracht. Toen pas snapte ik het. Het leek net alsof ik toen helemaal blij werd en alles begreep wat ik voor die tijd veel minder, of eigenlijk bijna niet, snapte. De rest van wat er verteld werd hoorde ik eigenlijk niet eens meer. Ik heb gewoon heel lang gestaard naar een zo’n halmpje. Die er kwam doordat de eigenaar zaad gestrooid had. Anders was die zwarte aarde altijd zwart gebleven en was er niets veranderd en uiteindelijk ook geen oogst gekomen. Lang ben ik daar gebleven…zelfs toen iedereen weg was ben ik nog even stil blijven zitten. Toen het buiten donker werd ben ik ook weggegaan en weer in mijn hoekje gekropen. Om nog eens heel diep na te denken.
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Mara

Re: Vanuit mijn hoekje.....2

Bericht door Mara »

Je kunt wat mij betreft een vaste rubriek krijgen in een reform gezinsblad, je niveau is hoger dan de gemiddelde columnist. :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ander

Bericht door Ander »

Je hebt goed geluisterd, vorige week woensdag. Volgend stukje gaat over de oogst? Want daar loopt het op uit.

Probeer je zinnen iets korter te maken. Voor het leesgemak.
Jongere

Bericht door Jongere »

Mara schreef:Je kunt wat mij betreft een vaste rubriek krijgen in een reform gezinsblad, je niveau is hoger dan de gemiddelde columnist. :super
Jij denkt, we gaan in de lijn van het vorige topic door - gelijk weer afgeven op de gezinsbladen? ;-)
Mara

Bericht door Mara »

Waar slaat dat nu weer op :nonnon
Jongere

Bericht door Jongere »

Oh, mij viel slechts een overeenkomst op tussen een reactie in het andere topic 'vanuit mijn hoekje' en dit topic.
Mara schreef:Net alsof het niveau in de gezinsbladen zo hoog is :hum
Mara schreef:Je kunt wat mij betreft een vaste rubriek krijgen in een reform gezinsblad, je niveau is hoger dan de gemiddelde columnist. :super
Mara

Bericht door Mara »

Ik zeg NIETS over de inhoud van de gezinsbladen, maar over SOMMIGE, of zo je wilt, de MEESTE columns en/of verhalen.
Ik heb zelf ook wel eens meerdere keren aangeboden, je moet zo schrappen en schaven, dat er vrijwel niks van je eigen verhaal overblijft.
En dan wordt het uiteindelijk geweigerd wegens plaatsgebrek. :huhu
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Ik zeg NIETS over de inhoud van de gezinsbladen, maar over SOMMIGE, of zo je wilt, de MEESTE columns en/of verhalen.
Ik heb zelf ook wel eens meerdere keren aangeboden, je moet zo schrappen en schaven, dat er vrijwel niks van je eigen verhaal overblijft.
En dan wordt het uiteindelijk geweigerd wegens plaatsgebrek. :huhu
Op basis van je tweede zin zou ik 'm ook niet direct plaatsen :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Knap, om op basis van 2 zinnen de kennis van het schrijven te beoordelen. :fi
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef:Knap, om op basis van 2 zinnen de kennis van het schrijven te beoordelen. :fi
Sorry hoor, het was niet vervelend bedoeld, maar als er in één zin al twee zaken staan correctie behoeven, zal een redactie aan een column van 40 regels allicht ook nogal wat moeten schaven voordat het gepubliceerd kan worden.
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Nee Hendrikus, zo ging het niet !
Het was een kort verhaal, de redactrice keurde het goed, maar het was te lang.
Ik moest zoveel tekens weghalen.
Ik ben daar 2 dagen aan bezig geweest, telkens opnieuw, er bleef van de essentie van het verhaal weinig over.
Vlak voordat ik het opnieuw indiende, kreeg ik een mail dat er toch geen plaats was.
Ik kreeg geen bevestiging dat de rest van mijn verhalen niet gebruikt zou worden.
Zulke dingen zijn niet leuk.
Het is al zo moeilijk ergens voet aan de grond te krijgen, het aanbod is vele malen groter dan er plaats is.
Hier iets op een forum zetten is heel anders dan een column of een verhaal.
Wat Schemerlichtje hier doet, is heel knap.
En dus is het flauw om elkaar op een schrijffoutje of ingesloten stijlfoutje te pakken.
jvdg

Bericht door jvdg »

Mara schreef:Nee Hendrikus, zo ging het niet !
Het was een kort verhaal, de redactrice keurde het goed, maar het was te lang.
Ik moest zoveel tekens weghalen.
Ik ben daar 2 dagen aan bezig geweest, telkens opnieuw, er bleef van de essentie van het verhaal weinig over.
Vlak voordat ik het opnieuw indiende, kreeg ik een mail dat er toch geen plaats was.
Ik kreeg geen bevestiging dat de rest van mijn verhalen niet gebruikt zou worden.
Zulke dingen zijn niet leuk.
Het is al zo moeilijk ergens voet aan de grond te krijgen, het aanbod is vele malen groter dan er plaats is.
Hier iets op een forum zetten is heel anders dan een column of een verhaal.
Wat Schemerlichtje hier doet, is heel knap.
En dus is het flauw om elkaar op een schrijffoutje of ingesloten stijlfoutje te pakken.
Mara, ik mag toch niet denken, dat jij frustraties hierover ontwikkelt?

Ik wist het niet, maar ik begrijp dat velen gaarne een column in een gezinsblad willen plaatsen.
De redactie zal dan moeten selecteren.
Als jij het selectieniveau niet waardeert, dan lijkt het erop dat jij je jouw pennevruchten hoger waardeert dan diegenen die wel toegelaten worden.

Ik wil niets afdoen aan jouw kwaliteiten op dit gebied, maar zelfkritiek kan hierop zijn plaats hebben.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Niet om Mara of Schemerlichtje of wie dan ook tekort te doen, maar de redactie van elk blad (of het nu een gezinsblad, een jongerenblad of een ander soort blad is) houdt rekening met de doelgroep van het blad. De meeste bladen zijn bedoeld voor (de meerderheid van) de lezers/kopers, niet in de eerste plaats voor de scribenten.

Daar horen soms beperkingen bij in artikellengte, zinslengte, zinsopbouw, schrijfstijl, etc. Spel- en grammaticafouten kunnen echt niet, in geen enkel blad. Wanneer een artikel wemelt van dat soort fouten, dan ben je als (hoofd-)redacteur snel klaar met zo'n scribent.

Dit om even de andere zijde te belichten van de klaagzangen over het plaatsingsbeleid in dit en andere topics.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Niet om Mara of Schemerlichtje of wie dan ook tekort te doen, maar de redactie van elk blad (of het nu een gezinsblad, een jongerenblad of een ander soort blad is) houdt rekening met de doelgroep van het blad. De meeste bladen zijn bedoeld voor (de meerderheid van) de lezers/kopers, niet in de eerste plaats voor de scribenten.

Daar horen soms beperkingen bij in artikellengte, zinslengte, zinsopbouw, schrijfstijl, etc. Spel- en grammaticafouten kunnen echt niet, in geen enkel blad. Wanneer een artikel wemelt van dat soort fouten, dan ben je als (hoofd-)redacteur snel klaar met zo'n scribent.

Dit om even de andere zijde te belichten van de klaagzangen over het plaatsingsbeleid in dit en andere topics.
Voor deze keer ben ik het met je eens, Tib ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Auto

Bericht door Auto »

Tiberius schreef:Niet om Mara of Schemerlichtje of wie dan ook tekort te doen, maar de redactie van elk blad (of het nu een gezinsblad, een jongerenblad of een ander soort blad is) houdt rekening met de doelgroep van het blad. De meeste bladen zijn bedoeld voor (de meerderheid van) de lezers/kopers, niet in de eerste plaats voor de scribenten.

Daar heb je gelijk in, maar enig fatsoen dat de scribenten worden ingelicht over de procedures is toch wel op zijn plaats. Duidelijkheid is toch wel fijn, dan voorkom je ook dat schrijvers geirriteerd worden.
Gesloten