Kerkdiensten
-
coupe soleil
Re: kerkdiensten?
Alleen Visscher (en Mulder een klein beetje) maakt het iets breder dan smalrechts m.i.
Ds van de Net en ds Baan zijn ook geweest.
-
coupe soleil
Dan wordt het wat breder inderdaad. Hopelijk is de schok voor de gemeenten niet te groot
.
...en kandidaat G.W.S. Mulder is beroepen geweest.helma schreef:Ds van de Net en ds Baan zijn ook geweest.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik vind dit geen verheffende opmerkingen.coupe soleil schreef:Dan wordt het wat breder inderdaad. Hopelijk is de schok voor de gemeenten niet te groot.
Zelfs al zouden het waarheden zijn.
Waarom nu weer zo nadrukkelijk polariseren?
En mensen wegzetten.
Ik wens je oprecht "de schok" toe.
Ik denk dat je het niet goed gelezen hebt, of in de verkeerde Saambinder gekeken hebt, want bij ons staat het er wel in. Een collega heeft het bevestigd, dus je hoeft als je gaat niet voor een gesloten deur te staan.helma schreef:ik hoorde dat Ds W Visscher vlg week woensdag in Opheusden is
staat echter niet in het rijtje van de Saambinder
wie weet of het zo is?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Nou zeg, niet zo overtrokken. Het is gewoon een feit dat sommige gemeenten - of ze nu 'licht' zijn of 'zwaar' - grote moeite hebben met een prediking die anders is dan ze gewend zijn. En die smile bij zijn posting maakt het niet al te polariserend, m.i.jvdg schreef:Ik vind dit geen verheffende opmerkingen.coupe soleil schreef:Dan wordt het wat breder inderdaad. Hopelijk is de schok voor de gemeenten niet te groot.
En mensen wegzetten.
Je kunt het slaapverwekkend vinden, interesses verschillen nu eenmaal.Jongere schreef:![]()
Maar verrassend is het wel. Je ziet bepaalde gemeenten soms wat "verschuiven" Ik ben nu het boekje aan het lezen over Ds Elshout "aan armen uit gena" (ik houd normaal niet zo van levensbeschrijvingen, maar dit vind ik een heel mooi boekje ! ) maar ook daarin komt dit terug. Bv de gemeente Scheveningen was eerst een heel "wettische" gemeente maar waar de Heere de arbeid van Ds JW Kersten en Ds Elshout wilde zegenen en gelukkig mocht deze geest in deze gemeente ten goede veranderen. Blijkbaar is het iets van alle tijden, heel eerlijk wordt in dit boekje ook de geest beschreven die er heerste in de Amerikaanse gemeente Artesia
En als je dan weet dat er ook nu nog gemeenten zijn die de kansels sluiten voor Gods dienstknechten, of ze iig niet uitnodigen, dan doet het goed dat je ook ontwikkelingen ziet in bepaalde gemeenten, die nu toch predikanten uitnodigen vanuit de breedte van het hele kerkverband, dat is alleen maar toe te juichen, toch ?
Je moet ook wel bedenken dat sommige voorgangers en sommige gemeenten gewoon wat 'geestiger' zijn. Misschien heerst er in onze gemeente of welke gemeente dan ook wel 'een ten goede veranderde' geest, zoals jij dat noemt. Alleen noemen we het niet zo en zijn we iets te nuchter om dat in een boekje te schrijven.Wilhelm schreef:Je kunt het slaapverwekkend vinden, interesses verschillen nu eenmaal.Jongere schreef:![]()
![]()
Maar verrassend is het wel. Je ziet bepaalde gemeenten soms wat "verschuiven" Ik ben nu het boekje aan het lezen over Ds Elshout "aan armen uit gena" (ik houd normaal niet zo van levensbeschrijvingen, maar dit vind ik een heel mooi boekje ! ) maar ook daarin komt dit terug. Bv de gemeente Scheveningen was eerst een heel "wettische" gemeente maar waar de Heere de arbeid van Ds JW Kersten en Ds Elshout wilde zegenen en gelukkig mocht deze geest in deze gemeente ten goede veranderen. Blijkbaar is het iets van alle tijden, heel eerlijk wordt in dit boekje ook de geest beschreven die er heerste in de Amerikaanse gemeente Artesia
En als je dan weet dat er ook nu nog gemeenten zijn die de kansels sluiten voor Gods dienstknechten, of ze iig niet uitnodigen, dan doet het goed dat je ook ontwikkelingen ziet in bepaalde gemeenten, die nu toch predikanten uitnodigen vanuit de breedte van het hele kerkverband, dat is alleen maar toe te juichen, toch ?
En over dat breed uitnodigen: 't is inderdaad mooi dat er niet te selectief mee om wordt gegaan. Echter, de breedte zie je meer terug in het beroepingswerk. En dan is het toch wat smaller. Dat mag ook gewoon. Maar ja, Wilhelm, je constatering past helemaal bij je.
-
coupe soleil
Inderdaad, Freek. Zo is het nu eenmaal. Ik krijg altijd een beetje jeuk van die overtrokken reacties.freek schreef:Nou zeg, niet zo overtrokken. Het is gewoon een feit dat sommige gemeenten - of ze nu 'licht' zijn of 'zwaar' - grote moeite hebben met een prediking die anders is dan ze gewend zijn. En die smile bij zijn posting maakt het niet al te polariserend, m.i.jvdg schreef:Ik vind dit geen verheffende opmerkingen.coupe soleil schreef:Dan wordt het wat breder inderdaad. Hopelijk is de schok voor de gemeenten niet te groot.
En mensen wegzetten.
Gebruik daarvoor een 'lichte' crème, zeker geen zware. Daar krijg je nog meer jeuk van.coupe soleil schreef:Inderdaad, Freek. Zo is het nu eenmaal. Ik krijg altijd een beetje jeuk van die overtrokken reacties.freek schreef:Nou zeg, niet zo overtrokken. Het is gewoon een feit dat sommige gemeenten - of ze nu 'licht' zijn of 'zwaar' - grote moeite hebben met een prediking die anders is dan ze gewend zijn. En die smile bij zijn posting maakt het niet al te polariserend, m.i.jvdg schreef:Ik vind dit geen verheffende opmerkingen.coupe soleil schreef:Dan wordt het wat breder inderdaad. Hopelijk is de schok voor de gemeenten niet te groot.
En mensen wegzetten.
Scheveningen vind ik nou niet echt een standaard Ger.Gem. Mensen die uit die gemeente komen, gaan op een andere naar lichtigere kerk, omdat ze de Ger.Gem. daar te zwaar vinden. Dan moet in Scheveningen wel een beetje een andere 'geest' hangen.Wilhelm schreef:Je kunt het slaapverwekkend vinden, interesses verschillen nu eenmaal.Jongere schreef:![]()
![]()
Tsja, dit krijg je met al die nuanceverschillen.Gijs83 schreef:naar lichtigere kerk
Lichtig
Licht
Lichtiger
Lichtere
Lichtigst
Lichtst