Gekleed naar de kerk

refo

Re: Gekleed naar de kerk

Bericht door refo »

Even tussendoor: de kerk is niet Gods Huis. Dat stond vroeger in Jeruzalem.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Wiens fatsoen? Het jouwe of het mijne?
Hoewel, ik heb geen fatsoen, dat weet je toch?

Laat iedereen naar de kerk gaan zoals hij zich prettig voelt en de meeste mensen geen aanstoot geeft. Zeurpieten hou je altijd, dus iedereen maak je het niet naar 't zin.
Zo verschillen de mores per kerk. In Afrika gingen ze in de jaren 60 (heb je ze weer) en 70 bloot naar de kerk. Inmiddels lopen de ds-sen daar ook in driedelig zwart. Maar of ze daar nu zoveel gelukkiger van geworden zijn.
Als jij je gelukkig voelt met het provoceren op dit gebied, dan doe je maar.
Ik lees in de Bijbel dat we moeten voorkomen dat we aanstoot geven. (En ja, mensen moeten ook niet te snel ergernis nemen, zoals die anonieme briefschrijver aan die door hitte bevangen diaken.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mensen, graag wat minder op de persoon spelen.
Ichtus

Bericht door Ichtus »

Pfff, de pot....
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen!
Marnix

Bericht door Marnix »

Luther schreef:
Orchidee schreef:Zullen de mensen hier, zich ook zo druk maken om kleding :hum
http://www.jacobenalbertine.nl/index.ph ... &Itemid=66
Denk ik wel, want de foto op de homepage: ziet er keurig bedekt uit...:)

Maar even to the point: Ik vind dat er heel wel met een heel groot gemak enorm relativerend wordt gedaan over kleding in het algemeen en naar de eredienst in het bijzonder. Natuurlijk zit de zaligheid niet in de kleding. Maar dat argument gebruiken we ook niet bij een sollicitatie. Dan zorgen we ervoor dat we er representatief uitzien en dan zeggen we niet: "Ach, het gaat om m'n kwaliteiten, niet om hoe ik eruit zie."

Me dunkt dat de ontmoeting met de heilige God (dat is toch het wezen van een eredienst onder ambtelijke leiding?) nog iets uitstijgt boven een sollicitatiegesprek.
Vind is ook geen sterk voorbeeld. Bij een sollicitatie kent die persoon je niet. Als je 2 goede kandidaten hebt kan zoiets een doorslaggevende factor zijn. Ik neem niet aan dat we in de kerk met onze kleding moeten overtuigen dat wij wel een functie in Gods koninkrijk verdienen. Daarnaast, opnieuw, is God je Vader. Hij ziet je altijd en overal. Hij heeft je gemaakt, kent je van binnen en buiten. Hij hoort je zingen in de kerk net zo goed als je zingen onder de douche. En jij bent zijn kind. Er is niets met het je netjes kleden, maar je hoeft je niet netjes voor te doen voor Hem. Prima dus als je een pak aan doet naar de kerk en dat voor Hem doet. We moeten alleen niet gelijk van onze cultuur een norm maken. (met je laatste reactie ben ik het wel eens trouwens)

Overigens vind ik dat gemopper op kleding aanstootgevend.... tijd dat men er mee stopt ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
helma

Bericht door helma »

ik vraag me af wat Jacob en Albertine ervan vinden dat ze inmiddels als bewijsstuk dienen op Refoforum :hum
Marnix

Bericht door Marnix »

Willem schreef:
Mara schreef:
Marnix schreef:
Willem schreef: t'is naast uitermate oneerbieding ook nog heel erg onfatsoenlijk. Volgens mij kom ik uit een ei want komt dit in reformatorische kerken op deze manier voor?. Korte broeken voor de heren? om over de dames maar te zwijgen?. En dit "afdoen" met "het zit 'em niet in de kleding" klopt in zoverre dat de kleding niet bepaald of iemand inwendig wel of niet met de juiste gestalte in het bedehuis zit, en daar hoeven wij ook niet over te oordelen. Maar je kan WEL aan dergelijke kleding zien dat de desbetreffende perso(n)(en) onbeschaafd en onfatsoenlijk zijn. En daar kan je ze natuurlijk gewoon op aanspreken.
Hm, ik vind dat er wel zoiets als fatsoenlijke kleding is, maar je moet er ook weer mee uitkijken. Komt misschien niet in reformatorische kerken voor, maar er zijn genoeg landen waar dat weer wat anders ligt. Moeten we dan daar over gaan oordelen? Wat is er bijvoorbeeld oneerbiedig of onfatsoenlijk aan open schoenen? Wie heeft dat bedacht? De Bijbel volgens mij niet. (zwembroeken en laag uitgesneden topjes vind ik wel een ander verhaal trouwens, dat gaat tegen het "waardig, eerbaar kleden" in)
In andere landen behoren ze naar hun "wijze" beschaafd en fatsoenlijk te doen. En dat kan wel eens anders zijn dan wat beschaafd en fatsoenlijk alhier ter lande is. Wat hier onbeschaafd is kan daar beschaafd zijn en vica versa. Ik kan me b.v. heugen dat in een kerkdienst in Ethiopië de vrouwen hun baby meenamen en gewoon onder de dienst de borst gaven.

Degenen die argumenten poneren als b.v.: "Wat is er bijvoorbeeld oneerbiedig of onfatsoenlijk aan open schoenen? Wie heeft dat bedacht? De Bijbel volgens mij niet" als de woorden "oneerbiedig of onfatsoenlijk" heel duidelijk zijn gebruikt i.v.m. korte broeken en topjes zijn m.i. bewust bezig het water troebel te maken en de lucht met stofwolken te verduisteren zodat allerlei dingen die het daglicht van een open discussie niet kunnen verdragen verhuld blijven.
Liepen ze in de bijbel ook niet op een soort sandalen ? :huhu
Dat bedoel ik nu!. Naar het bedehuis ga je met eerbied!. En daar past geen schoeisel bij die gelegitimeerd wordt door de humor: "Deden ze in de Bijbel toch ook?''
Zucht. Dat wordt wel heel lastig discussieren zo... Als iets in de tijd van de Bijbel gebeurde is het goed, tenzij het niet strookt met onze cultuur, dan wordt het feit dat ze het in de Bijbel ook deden opeens een tegenargument.

Ik weet wat de Bijbel leert over geen aanstoot geven. Daar staat ook iets bij over de ander niet veroordelen, wel goed dat dat er ook bij genoemd wordt. Waar ik nog wel wat moeite mee heb ik dat bovenstaande dus inhoudt dat niet de Bijbel regels bepaalt, maar de kerk. Als men met z'n allen bedenkt dat het fatsoenlijk is om dichte schoenen te dragen, ook al zegt de Bijbel dat totaal niet, dan wordt het de norm omdat de leiding dat aangeeft en de meerderheid dat overneemt. Maar hoe ver gaat de vrijheid om zelf maar regeltjes en wetjes te bedenken dan? Hoort de kerk zich niet naar de Bijbel op te stellen in plaats van te doen wat goed is in eigen ogen... en zeker niet anderen op basis van eigen regels te veroordelen?

(wel goed om te bedenken dat het "geen aanstoot geven" gaat over mensen die bepaalde dingen niet kunnen doen die op zich wel kunnen, maar waar ze vanwege een zwak geloof, tenminste, zo noemt Paulus het, niet mogen van zichzelf)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
huisman

Bericht door huisman »

Marnix schreef
Beste Huisman, waarom stel je telkens dit soort vragen? Ik stel dat eerbied niet in een zwart pak zit en ik stel dat de Bijbel niet leert dat we in sombere donkere kleren moeten lopen. Ik kijk naar hoe Abraham omgaat met God... en dan is er eerbied...

En zo probeer ik hier te verwoorden wat God ons in de Bijbel leert. Dat Hij Koning is maar ook onze Vader wil zijn. En ik stel je vanuit de Bijbel ook eerlijk een aantal vragen, ik verwoord wat de Bijbel ons leert over de relatie tussen de bekeerde zondaar tot God, Koning en Vader. Je gaat echter totaal niet hier op in maar komt gelijk weer met een oordeel. Ik kijk af en toe voetbal en voortaan lees jij iedere post van mij met de houding: "niet serieus nemen, dat is een zondaar, lekker verdraaien... en bijna zoiets als: Gelukkig ben ik niet zo als die voetbalkijker".

Ga nou eens op mijn vragen in in plaats van zo op de man te spelen. En nog een vraag: Wat heeft de omgang van Abraham met God, te maken met het dragen van sombere kleding, donkere pakken met vooral geen gekleurde stropdas? Want je geeft er nu een totaal andere draai aan. Je koppelt eerbied aan totaal andere zaken dan de Bijbel dat doet. Aan menselijke regeltjes. Hoe kan jij nou een christen zijn als je voetbal kijkt en met een gekleurde blouse naar de kerk gaat. En al die miljoenen andere christenen in Nederland en allerlei andere landen, waar ze die regels niet in de Bijbel lezen. Zondigen is bij jou niet mogelijk. Hoe kom je erbij. Jammer van zo'n reactie waaruit je houding blijkt... misschien moet je niet meer op mijn reacties reageren want het blijkt dat je dat niet meer op een normale manier kan, omdat ik me niet aan jou regeltjes wil houden.
Over verdraaien gesproken, ik reageerde op de topicstarter die het had over de kleding in de kerk met het warme weer.
Ik vind dat je te ver kunt gaan om in de kerk te komen met strandkleding en weinig verhullende kleding.
Wat maak jij de van :van huisman moet je allemaal in een zwart pak met zwarte sokken en een zwarte stropdas en dat heb ik nooit gezegd simpel omdat ik dat ook niet vind.
Wat ik wel vind is dat ook in de kledingstijl de wereld mag zien dat wij kerkgangers zijn die uit eerbied voor de hoogste Koning netjes gekleed gaan. Dat ik persoonlijk reageer klopt, ik hou er niet van om in algemeenheden te praten.
Je hoeft je niet aan mijn regeltjes te houden maar ik hoop wel dat je je eigen zienswijze blijvend wil toesten aan Gods Woord. (Niet boos blijven hoor..... :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
scape

Bericht door scape »

Ik vindt dit werkelijk een wonderlijke discussie . . . . kunnen kledingcodes ook niet uitsluiten? En ik doel hier niet op extreme kleding. Maar wat stralen we met z'n allen uit? En hoe voelt een buitenstaander zich die hier niet aan voldoet?

Ik kan er verder veel persoonlijks aan toevoegen, maar dat laat ik hier even buiten.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

scape schreef:Ik vindt dit werkelijk een wonderlijke discussie . . . . kunnen kledingcodes ook niet uitsluiten? En ik doel hier niet op extreme kleding. Maar wat stralen we met z'n allen uit? En hoe voelt een buitenstaander zich die hier niet aan voldoet?

Ik kan er verder veel persoonlijks aan toevoegen, maar dat laat ik hier even buiten.
Tja fatsoen is in deze tijd ver te zoeken, dat zegt men al gauw al die wetjes en regeltjes, de mens wil immers vrij zijn. Volgens mij als die een beetje z'n verstand gebruikt...
Marnix

Bericht door Marnix »

huisman schreef:Marnix schreef
Beste Huisman, waarom stel je telkens dit soort vragen? Ik stel dat eerbied niet in een zwart pak zit en ik stel dat de Bijbel niet leert dat we in sombere donkere kleren moeten lopen. Ik kijk naar hoe Abraham omgaat met God... en dan is er eerbied...

En zo probeer ik hier te verwoorden wat God ons in de Bijbel leert. Dat Hij Koning is maar ook onze Vader wil zijn. En ik stel je vanuit de Bijbel ook eerlijk een aantal vragen, ik verwoord wat de Bijbel ons leert over de relatie tussen de bekeerde zondaar tot God, Koning en Vader. Je gaat echter totaal niet hier op in maar komt gelijk weer met een oordeel. Ik kijk af en toe voetbal en voortaan lees jij iedere post van mij met de houding: "niet serieus nemen, dat is een zondaar, lekker verdraaien... en bijna zoiets als: Gelukkig ben ik niet zo als die voetbalkijker".

Ga nou eens op mijn vragen in in plaats van zo op de man te spelen. En nog een vraag: Wat heeft de omgang van Abraham met God, te maken met het dragen van sombere kleding, donkere pakken met vooral geen gekleurde stropdas? Want je geeft er nu een totaal andere draai aan. Je koppelt eerbied aan totaal andere zaken dan de Bijbel dat doet. Aan menselijke regeltjes. Hoe kan jij nou een christen zijn als je voetbal kijkt en met een gekleurde blouse naar de kerk gaat. En al die miljoenen andere christenen in Nederland en allerlei andere landen, waar ze die regels niet in de Bijbel lezen. Zondigen is bij jou niet mogelijk. Hoe kom je erbij. Jammer van zo'n reactie waaruit je houding blijkt... misschien moet je niet meer op mijn reacties reageren want het blijkt dat je dat niet meer op een normale manier kan, omdat ik me niet aan jou regeltjes wil houden.
Over verdraaien gesproken, ik reageerde op de topicstarter die het had over de kleding in de kerk met het warme weer.
Ik vind dat je te ver kunt gaan om in de kerk te komen met strandkleding en weinig verhullende kleding.
Wat maak jij de van :van huisman moet je allemaal in een zwart pak met zwarte sokken en een zwarte stropdas en dat heb ik nooit gezegd simpel omdat ik dat ook niet vind.
Wat ik wel vind is dat ook in de kledingstijl de wereld mag zien dat wij kerkgangers zijn die uit eerbied voor de hoogste Koning netjes gekleed gaan. Dat ik persoonlijk reageer klopt, ik hou er niet van om in algemeenheden te praten.
Je hoeft je niet aan mijn regeltjes te houden maar ik hoop wel dat je je eigen zienswijze blijvend wil toesten aan Gods Woord. (Niet boos blijven hoor..... :huhu )
Dat laatste doe ik ook. Excuus, ik was misschien wat zwart/wit in mijn reactie. Ik moet eerlijk toegeven dat dat ook wel kwam door jou reactie (ach, volgens jou mag alles, kan je helemaal geen zonde doen enz.) Dat was ook verdraaid zwart-wit. Ik word soms wat moe van het veroordeeld worden op basis van wat meningsverschillen. Als je elke dag strijdt tegen de zonde en dan van medechristenen wat denigrerend hoort "ach, jij mag toch alles, je kan helemaal niet zondigen he" is dat nou ook niet echt bemoedigend. Maar goed, beetje off-topic.
Joannah

Bericht door Joannah »

Als ik naar de Schepping kijk, heeft alles een kleur, God is zeer uitbundig geweest.Ook Jozef had een veelkleurige rok, en was een soort afschaduwing van Jezus, diede blijde Boodschap kwam brengen.
Daar past geen zwarte rouwkkleding bij, iemand uit het buitenland die de GGiN naar de kerk ziet gaan, denkt dat er een mega begrafenis is.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
scape

Bericht door scape »

@ Gijs , het is mij persoonlijk niet te doen om het fatsoen. De meeste weldenkende mensen op deze aarde trekken hun schoenen uit bij de boedhistische tempel, fluisteren in Kathedralen of doen een keppeltje op in de synagoge. Een bezoek aan een willekeurig gebedshuis roept bij de meeste mensen iets eerbiedigs op, ga daar gerust van uit. Als ze dit niet doen schrikken ze vanzelf na vijf minuten. Maar goed, we hebben het over reformatorische kerken.

Waar ik meer op doel is dat er mensen zijn die geen insider zijn en niet de details / codes kennen van de reformatorische wereld. Zij kunnen echter wel de kerk binnenstappen omdat ze op zoek zijn naar God. De algemene conclusie argument is vaak dat deze mensen 'vrijgevochten' zijn en geen God boven zich dulden (ik lees dit argument vaker en doel niet direct op jou persoonlijk ;) ).

Ik betwijfel of dit een juiste gedachtegang is. Prima als we ons kleden vanuit bepaalde principes. Maar ons principe zegt niets over de geestestoestand van anderen die onze kerk binnestappen. Hun kleding zegt eventueel wel wat hun sociale groep, beroep, of de wijze waarin zij in het leven staan. Maar deze uiterlijkheden hoeven mij niet in de weg te staan om met mensen in gesprek te zijn over de beweegredenen om een kerk binnen te stappen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Wat een fantastische dicussie weer. Wat maakt het nou uit wat je aan hebt. Alsof het hem in de kleren zit. Hoe zwarter hoe beter lijkt het wel.

Maak je eens niet zo druk om anderen.
Desiree

Bericht door Desiree »

tukkertje schreef:Wat een fantastische dicussie weer. Wat maakt het nou uit wat je aan hebt. Alsof het hem in de kleren zit. Hoe zwarter hoe beter lijkt het wel.

Maak je eens niet zo druk om anderen.
Ik kwam erachter dat ik er toch wel heel erg warm uitzag vergeleken bij de rest... Tja, dat kan ook gebeuren.. Ik dacht... laat ik maar netjes zijn.. panty's aan... niet zeuren gewoon doen.. Beetje warm, maar dat hou ik die paar uur ook wel vol. Was wel erg grappig hoor...
Ik zie trouwens bij ons niemand heel bloot ofzo hoor.. iedereen ziet er netjes uit of ik kijk niet zo... Als ze er zijn, vind ik belangrijker.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Gesloten