lezen wat de bijbel zegt.
Re: lezen wat de bijbel zegt.
@Alexander CD: Je verwijt anderen nogal het eea, terwijl je de mening die je zelf geeft niet echt onderbouwd, noch verwijst naar literatuur waarin zulke onderbouwing wel gegeven wordt. Zoiets komt niet echt overtuigend over. Misschien kan je je visie onderbouwen, dat maakt een inhoudelijke discussie mogelijk, waarbij op basis van argumenten de ander overtuigd/bestreden kan worden.
-
De reactie van "geneesheer, genees jezelf" had ik wel verwacht.memento schreef:@Alexander CD: Je verwijt anderen nogal het eea, terwijl je de mening die je zelf geeft niet echt onderbouwd, noch verwijst naar literatuur waarin zulke onderbouwing wel gegeven wordt. Zoiets komt niet echt overtuigend over. Misschien kan je je visie onderbouwen, dat maakt een inhoudelijke discussie mogelijk, waarbij op basis van argumenten de ander overtuigd/bestreden kan worden.
Het is niet als en verwijt bedoeld maar als een bezinning. zie ook topic titel.
Heb ik het mis als ik zeg dat de meeste reacties hier meer persoonlijke interpretatie is of uit één of andere traditie dan dat ze hun fundament in de bijbel hebben?
We moeten toch ons wel terdege realiseren hoe wij staan tegenover Gods woord, of niet soms?
Wel, de vraag is: Onderbouw je visie eens uit Gods Woord (met behulp van goede exegese en/of commentaren waarnaar je verwijst).Alexander CD schreef:De reactie van "geneesheer, genees jezelf" had ik wel verwacht.memento schreef:@Alexander CD: Je verwijt anderen nogal het eea, terwijl je de mening die je zelf geeft niet echt onderbouwd, noch verwijst naar literatuur waarin zulke onderbouwing wel gegeven wordt. Zoiets komt niet echt overtuigend over. Misschien kan je je visie onderbouwen, dat maakt een inhoudelijke discussie mogelijk, waarbij op basis van argumenten de ander overtuigd/bestreden kan worden.
Heb ik het mis als ik zeg dat de meeste reacties hier meer persoonlijke interpretatie is of uit één of andere traditie dan dat ze hun fundament in de bijbel hebben?
We moeten toch ons wel terdege realiseren hoe wij staan tegenover Gods woord, of niet soms?
Je kan ons verwijten vanuit een traditie te redeneren (en ik meen dat de traditionele calvinistische traditie in deze de bijbelse is), maar als jij zonder gedegen onderbouwing dingen roept, geef je ons niet echt argumenten om jouw visie serieus te nemen.
Praat jij altijd met gelijkgezinden? Het is maar met welke intentie je meepraat, om je eigen gelijk te halen of om samen te leren uit Gods Woord. Ook van zgn. ketterijen kun je leren b.v. waarom ze strijdig zijn met Gods Woord, verder zijn er zaken waar verschillend over gedacht mag worden als het maar binnen de grenzen van de Schrift en de daarop gegronde confessie blijft.Alexander CD schreef:We moeten ons realiseren dat alle discussie uiteindelijk niet vrijblijvend is, als God al verantwoording vraagt voor ieder ledig woord hoeveel te meer als wij niet spreken naar Zijn woord.huisman schreef:Jij gebruikt wel harde woorden en je postings worden er niet duidelijker op, wat moet ik hier nu mee, wat wil jij nu zeggen?
Ik neem aan dat jij met deze teksten toch niet wil aantonen dat er voor het Joodse volk geen heil meer is?
Geplaatst: za jul 17, 2010 4:35 pm
Geven wij een juist of een vals getuigenis van God?
Zijn wij werkelijk bereid om naar onze traditie te kijken of die wel overeenkomt met Gods woord.
Wat vraag God nu van ons hier als wij het over een onderwerp hebben? Een beetje geven en een beetje nemen om iedereen in zijn waarde te laten en ieders mening te respecteren?
Zijn wij zo als het hier nu toegaat wel op de juiste weg?
Nemen we hier Gods woord aan zoals het is of geven we onze eigen invulling eraan?
Als ik de verschillende meningen op dit forum lees dan denk ik dit kan toch nooit zijn tot Gods eer.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Memento, je neemt het niet serieus, want je gaat niet op mijn vragen in.memento schreef:Wel, de vraag is: Onderbouw je visie eens uit Gods Woord (met behulp van goede exegese en/of commentaren waarnaar je verwijst).Alexander CD schreef:De reactie van "geneesheer, genees jezelf" had ik wel verwacht.memento schreef:@Alexander CD: Je verwijt anderen nogal het eea, terwijl je de mening die je zelf geeft niet echt onderbouwd, noch verwijst naar literatuur waarin zulke onderbouwing wel gegeven wordt. Zoiets komt niet echt overtuigend over. Misschien kan je je visie onderbouwen, dat maakt een inhoudelijke discussie mogelijk, waarbij op basis van argumenten de ander overtuigd/bestreden kan worden.
Je kan ons verwijten vanuit een traditie te redeneren (en ik meen dat de traditionele calvinistische traditie in deze de bijbelse is), maar als jij zonder gedegen onderbouwing dingen roept, geef je ons niet echt argumenten om jouw visie serieus te nemen.
Je hoeft je niet aangevallen te voelen tenzij je je niet wilt bezinnen.
Ik zeg niet dat de gereformeerde traditie niet goed is, maar veel wat onder de naam gereformeerd gaat is allesbehalve gereformeerd.
Is het allemaal in overeenstemming met Gods woord, komt God tot Zijn eer?
-
[
Dan zijn er nog genoeg verschillen, maar de meest postings is allemaal persoonlijke interpretatie, op uit één of andere traditie, daar leer je weinig van, het geeft alleen maar verwarring.
Van ketterijen kun je leren alleen... alleen als Gods woord de basis is en niet jij wat ik wat.
Huisman, denk jij dat alles wat op dit forum komt tot Gods eer is?
Het gaat mij niet om gelijkgezinden, maar het gaat mij erom dat de bijbel de uiteindelijke authoriteit heeft.huisman schreef:Praat jij altijd met gelijkgezinden? Het is maar met welke intentie je meepraat, om je eigen gelijk te halen of om samen te leren uit Gods Woord. Ook van zgn. ketterijen kun je leren b.v. waarom ze strijdig zijn met Gods Woord, verder zijn er zaken waar verschillend over gedacht mag worden als het maar binnen de grenzen van de Schrift en de daarop gegronde confessie blijft.
Dan zijn er nog genoeg verschillen, maar de meest postings is allemaal persoonlijke interpretatie, op uit één of andere traditie, daar leer je weinig van, het geeft alleen maar verwarring.
Van ketterijen kun je leren alleen... alleen als Gods woord de basis is en niet jij wat ik wat.
Nee, ik denk niet dat elke posting van mij tot Gods eer is.Alexander CD schreef:[Het gaat mij niet om gelijkgezinden, maar het gaat mij erom dat de bijbel de uiteindelijke authoriteit heeft.huisman schreef:Praat jij altijd met gelijkgezinden? Het is maar met welke intentie je meepraat, om je eigen gelijk te halen of om samen te leren uit Gods Woord. Ook van zgn. ketterijen kun je leren b.v. waarom ze strijdig zijn met Gods Woord, verder zijn er zaken waar verschillend over gedacht mag worden als het maar binnen de grenzen van de Schrift en de daarop gegronde confessie blijft.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
@Alexander CD: Luisteren naar de Schrift is heel belangrijk. Maar erkennen dat wij met onze Schrift-uitleg er wel eens naast kunnen zitten ook. Controle van eigen uitleg is nodig. Ik luister daarom graag naar predikanten en commentatoren die zich erg verdiept hebben in een Bijbelgedeelte (sommigen studeren hun leven lang op 1 Bijbelboek), en pluk graag de vruchten van hun studie.
-
Je schrijft het mooi, anderen er buiten laten.huisman schreef:Nee, ik denk niet dat elke posting van mij tot Gods eer is.Alexander CD schreef:[Het gaat mij niet om gelijkgezinden, maar het gaat mij erom dat de bijbel de uiteindelijke authoriteit heeft.huisman schreef:Praat jij altijd met gelijkgezinden? Het is maar met welke intentie je meepraat, om je eigen gelijk te halen of om samen te leren uit Gods Woord. Ook van zgn. ketterijen kun je leren b.v. waarom ze strijdig zijn met Gods Woord, verder zijn er zaken waar verschillend over gedacht mag worden als het maar binnen de grenzen van de Schrift en de daarop gegronde confessie blijft.
Ik ben ook niks beter, mijn schrijven is ook niet altijd goed.
Hoe zouden we nu Gods woord beter tot zijn recht kunnen doen komen, hier?
-
Hebben we iets gezamelijk, zonder de schrift hebben we geen richting.memento schreef:@Alexander CD: Luisteren naar de Schrift is heel belangrijk. Maar erkennen dat wij met onze Schrift-uitleg er wel eens naast kunnen zitten ook. Controle van eigen uitleg is nodig. Ik luister daarom graag naar predikanten en commentatoren die zich erg verdiept hebben in een Bijbelgedeelte (sommigen studeren hun leven lang op 1 Bijbelboek), en pluk graag de vruchten van hun studie.
En we staan niet alleen als Gods kinderen, gelukkig hebben we voorgangers ook al moeten we bij hun ook altijd op onze hoede zijn.
Denk je nooit bij een bijbels topic, mensen wat zijn we ver van de bijbel afgedaald, wat is dit allemaal eigen mening?
Dat denk ik zeker wel. Maar meestal is men dan niet alleen van de Bijbel afgedwaald, maar ook van de gereformeerde traditie.Alexander CD schreef:Hebben we iets gezamelijk, zonder de schrift hebben we geen richting.memento schreef:@Alexander CD: Luisteren naar de Schrift is heel belangrijk. Maar erkennen dat wij met onze Schrift-uitleg er wel eens naast kunnen zitten ook. Controle van eigen uitleg is nodig. Ik luister daarom graag naar predikanten en commentatoren die zich erg verdiept hebben in een Bijbelgedeelte (sommigen studeren hun leven lang op 1 Bijbelboek), en pluk graag de vruchten van hun studie.
En we staan niet alleen als Gods kinderen, gelukkig hebben we voorgangers ook al moeten we bij hun ook altijd op onze hoede zijn.
Denk je nooit bij een bijbels topic, mensen wat zijn we ver van de bijbel afgedaald, wat is dit allemaal eigen mening?
In sommige zaken die ACD hier ten berde voert kan ik hem gelijk geven.
Maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel dat de kritiek die hij min of meer terecht aan "onze zuil" toevoegt hij daar mede, en mss. nog meer, zich schuldig aan maakt.
Ik proef een soort zelfverheffing in de kennis van Goddelijke zaken die de doorsnee forummer en kerkganger niet kan herkennen, omdat de liefde daartoe in eigen oog lijkt te ontbreken.
Hoe kan immers zo'n goddeloze gerechtvaardigd worden?
Daarnaast voel ik dat ACD zich tot een gelijk niveau verheft als waarin Jezus Zich openbaarde.
Ik herhaal, ik voel een gestalte van hoogmoed die een eenvoudig christen ten enenmale ontbreekt, terwijl, hoe dan ook, zo'n mens verlangt naar Christus.
M'n beste ACD: Ken je jezelf in Hem die het alleen maar geven kan uit loutere genade?
Maar tegelijkertijd bekruipt mij het gevoel dat de kritiek die hij min of meer terecht aan "onze zuil" toevoegt hij daar mede, en mss. nog meer, zich schuldig aan maakt.
Ik proef een soort zelfverheffing in de kennis van Goddelijke zaken die de doorsnee forummer en kerkganger niet kan herkennen, omdat de liefde daartoe in eigen oog lijkt te ontbreken.
Daarnaast voel ik dat ACD zich tot een gelijk niveau verheft als waarin Jezus Zich openbaarde.
Ik herhaal, ik voel een gestalte van hoogmoed die een eenvoudig christen ten enenmale ontbreekt, terwijl, hoe dan ook, zo'n mens verlangt naar Christus.
M'n beste ACD: Ken je jezelf in Hem die het alleen maar geven kan uit loutere genade?
Het is wel waar, maar omdat hij zich 'verheft' moet hij er naast zitten.
Wonderlijke redenering.
En iemand van hoogmoed beschuldigen is gelijk aan een boemerang gooien. Hij komt op je eigen kop terecht.
Wonderlijke redenering.
En iemand van hoogmoed beschuldigen is gelijk aan een boemerang gooien. Hij komt op je eigen kop terecht.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
-
Je zult mij op mijn woorden moeten beoordelen, beste vriend, het gevoel heeft velen bedrogen.jvdg schreef:In sommige zaken die ACD hier ten berde voert kan ik hem gelijk geven.
Het doet mij wel eens verdriet dat Gods woord niet aangenomen wordt en als een persoonlijke mening wordt afgedaan, dat had de Heere Jezus ook.
Goddelozen worden gerechtvaardigd maar niet alle goddelozen, daarbij hoort wel bekering en het aannemen van Gods woord en gehoorzaam vertrouwen.
Beste JvdG, als dit je beweegt Gods woord naast je leven te leggen en opnieuw proberen God te dienen, dan mag je mij vergeten, ik was alleen een onnutte dienstkecht.
-
Dan kunnen we toch niet zo zijn als Eli die alles aan zij lot overliet, dan ligt hier toch een opdracht, dacht ik.memento schreef:Dat denk ik zeker wel. Maar meestal is men dan niet alleen van de Bijbel afgedwaald, maar ook van de gereformeerde traditie.Alexander CD schreef:Hebben we iets gezamelijk, zonder de schrift hebben we geen richting.memento schreef:@Alexander CD: Luisteren naar de Schrift is heel belangrijk. Maar erkennen dat wij met onze Schrift-uitleg er wel eens naast kunnen zitten ook. Controle van eigen uitleg is nodig. Ik luister daarom graag naar predikanten en commentatoren die zich erg verdiept hebben in een Bijbelgedeelte (sommigen studeren hun leven lang op 1 Bijbelboek), en pluk graag de vruchten van hun studie.