Laaghangende oordelen

jvdg

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Uitgangspunt van deze hele off-topicdiscussie was deze opmerking van memento:
memento schreef:
Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen.
Persoonlijk hoor ik liever een preek waarin de Bijbel, Gods Woord, naar voren gebracht wordt...
Als dit soort reacties schering en inslag gaan vormen op RF, denk ik dat er iets niet klopt. Want hier ging het helemaal niet over doorgeslagen bekeringssystemen of andere mogelijk foutieve gedachtegangen, maar hier werd een losse opmerking gemaakt over een bevindelijke predikant.
Dus wat noopte memento om híér deze opmerking te plaatsen? Mijns inziens was daar geen enkele aanleiding voor.
Afgewezen, vaak ben ik het niet met je eems, maar in dezen moet ik je van harte bijvallen.
Als de bevinding, opkomend uit Gods Woord, niet meer mag worden gepreekt, houden we een theothechnisch, arm, "genadeleven" over.
De prediking vervalt dan tot een vorm van bijbellezing, waarbij de praktijk van het godzalig leven vanuit het levende woord van God vervalt tot een dorre dogmatiek.
En dat terwijl juist de apostelen opriepen tot een prediking van de levende Christus in die zielen die mochten ervaren wie en wat Christus voor hun ziel heeft betekent.
Los van het theologisch correct denken en de dogmatiek tot het hoogste goed verheerlijkend.
Arme kerkganger die in dit verband gegijzeld wordt.

M'n beste memento, laat je toch leiden door de werking van de Heilige Geest.
Dan kun je jezelf nooit misleiden, en hebt een basis voor je ganse leven.
Ik word hier mss. heel persoonlijk, maar omdat ik vrees dat je jezelf laat leiden door een droge en dorre dogmatiek, wil ik je oproepen om de mistiek van de bevinding niet te minachten.
Alleen als die mistiek uit een onbijbelse oorsprong voortvloeit heb je volkomen gelijk.
Maar wie vermag het de bevinding te veroordelen?
Toch alleen als je het beter weet? En wie weet het beter?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Het volbrachte werk van Christus dat hebben wij nodig, wat dunkt u van de Christus?
Ook weer zo'n heerlijke dooddoener, excusez le mot.
Dit schreef ik en hier laat ik het voor vanavond bij:

Hoe dan ook: terug naar de kern! Bevinding is goed, bevinding is van God, bevinding heb je nodig om te kunnen leven en te kunnen sterven! En kom nu niet meteen met 'ja, maar het gaat om Christus', want dat is nu juist het hele punt waar het om draait: zonder bevinding geen Christus!
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ik heb bij geen enkele posting zelfs aan de bevinding van Ds Mallan gedacht eenvoudig om dat ik deze predikant nooit heb gesproken wat moet ik dan van zijn bevinding weten (uit een krantenartikel soms?)
Dan is het dus alleen maar een beetje meepraten met de rest?
Wat ben jij tegendraads vandaag, ook de anderen praten volgens mij over de waarde van bevinding in het algemeen.
Trusten..... :baille
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
memento

Bericht door memento »

@jvdg: lees mn laatste posting nog maar eens goed, dan zul je zien dat je verwijt geen hout snijdt...
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:
Germanicus schreef:Volgens mij gaat het er niet om dat 'de bevinding' van ds. Mallan in twijfel wordt/werd getrokken, wel dat de bevinding van ds. Mallan een maatstaf dreigt te worden voor ieders persoonlijk leven.
Dat werd niet per se gezegd. Bovendien, wat ds. Mallan nodig heeft, hebben jij en ik ook nodig.
Dit is een flauwe reactie in het kader van deze discussie, Afgewezen. Jij was het die eerder dit topic dit zei:
Afgewezen schreef:Hij stelt dat er een dood'lijk tijdsgewricht kan zijn, waarin iemand dus kennelijk kan weten uitverkoren te zijn, terwijl pas jaren later de openbaring van Christus aan de ziel volgt (en nog later de verzoening met een drie-enig God).
Dat is m.i. onmogelijk.
Je zult het er mee eens zijn dat we die bevinding dan niet allemaal nodig hebben? De kern ervan wel, maar de verwoording (of wellicht bep. inhoudelijke dingen) vind jij onmogelijk, d.i. onbijbels.
Dat is precies wat Germanicus hier zegt: een bepaalde bevinding of verwoording van die bevinding (daarover ging de discussie, dat ds. Mallan dat goed kon) mag geen maatstaf worden.

Dit even los van de rest van de discussie, die ik niet zo volg. Ik vind het jammer dat we zo snel van het onderwerp kunnen afwijken en dan ook nog eens in een te felle discussie terecht komen.
Germanicus

Bericht door Germanicus »

@Afgewezen: Ik ben het zeker met je eens dat bevinding ook persoonlijk ondervonden moet worden. Maar dat is nu juist het punt. Wat ondervonden wordt, zal in hoofdzaken gelijk zijn (laten we zeggen de Bijbelse trits 'ellende, verlossing en dankbaarheid'). Maar de mate waarin dit ondervonden wordt, kan nogal verschillend zijn en is per karakter en per (sub)cultuur ook anders. Vanuit dit perspectief is bevinding - behalve een Bijbelse noodzakelijkheid - ook subjectief. Om een (wellicht gevaarlijk) voorbeeld te geven: Ds. Mallan zal in zijn persoonlijk geloof bepaalde zaken anders hebben ondervonden of beleefd dan een christen in Eritrea. En nogmaals: Op hoofdlijnen zal hetzelfde ondervonden worden, maar daaromheen komen toch veel andere aspecten om de hoek. En dan kom ik - tenslotte - weer bij mijn eerder posting uit: het is gevaarlijk een anders bevinding als maatstaf te gebruiken. Er kunnen gemakkelijk karikaturen van het geloofsleven ontstaan. Zowel ter linkerzijde, waar naar ons idee de dankbaarheid te veel wordt beleefd en de ellende te weinig, als aan de rechterzijde waar de laaghangende oordelen en de ellende teveel benadrukt worden en te weinig oog kan zijn voor het geloofsenthousiasme (misschien een verkeerde terminologie, noem het 'vol zijn van Gods geest) en het positief getuige-zijn in de wereld.
Hier beneden is het niet.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Afgewezen schreef:Ik blijf bij mijn mening dat jullie op een erg vreemde, ik zou willen zeggen vervreemdende, manier over bevinding praten. Alsof het iets gevaarlijks is, waar je beter maar niet mee van doen kan hebben.
Alsof het werk van de Geest iets bijzonder risicovols is.
Ook het gemak waarmee geponeerd wordt 'dat het ook van de duivel kan zijn', vind ik nogal opvallend. Waarom zou ik bang moeten zijn dat mijn bevinding van de duivel is? Een bizarre gedachte! Het werk van de Heilige Geest voor mogelijk duivelswerk uitmaken. "Het is" toch altijd nog "de Geest Die getuigt dat de Geest de waarheid is". En dan ben je niet bang, nog voor geen 100 RF'ers met de Bijbel in hun hand.
En zou mijn 'toetsingsvermogen' dan alle risico's uitsluiten? Is mijn toetsingsvermogen dan zo betrouwbaar? Geldt hier niet "wie oren heeft om te horen, die hore"? Maar wat dan als je geen oren hebt?
Kortom: Waarom niet gewoon van het positieve uitgaan als het over de bevinding gaat? Zo is het toch vanouds onder ons geweest? Of hebben jullie ook een beetje last van de tijdgeest, waarbij men 'bevinding' toch maar een bedenkelijke zaak vindt? Het lijkt er wel op.
Nee, Afgewezen. Hier gaat het allemaal niet om, en dat weet jij ook wel.
Met het woord en de zaak 'bevinding' is niets mis. Sterker nog: als wij het Woord van God door de Geest niet gaan bevinden / ondervinden, dan zullen we door dat Woord geoordeeld worden.
Daarom is bevinding belangrijk. Inderdaad dat Gods Geest met onze geest getuigt en dat we beleven wat Gods Woord ons zegt.

Maar volgens mij zit daar het pijnpunt niet. Ik merk dat velen hier naar voren hebben willen brengen dat er onder de noemer van bevinding en bevindelijke prediking gestolde waarheden en buiten- of bovenbijbelse maatstaven aan de gemeente werden/worden voorgehouden. In feite is dat geen bevinding.

Misschien helpt het om een aantal oude postings even naar boven te halen. Je kunt ze vinden op http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 23#p357023
Luther schreef:Ik heb hier al vaker gezegd: Bevindelijke prediking is mijns inziens geen gepreekte bevinding, d.w.z. dat in de 3e persoon meervoud (ze hebben, ze weten, ze voelen) wordt opgesomd wat de beleving van Gods kinderen is. Als dat al genoemd moet worden, heb ik er de voorkeur voor om dat te doen in de u-vorm: Als u, dan zult u... etc. Dat komt veel dichter bij. En dat is de bedoeling dat het Woord zo dichtbij komt, dat als dat Woord door Gods Geest opengaat, gaat bevinden. Het Woord gaat ondervinden. Dr. C.A. v/d Sluijs spreekt daarom i.p.v. schriftuurlijk-bevindelijke prediking over schrift-ondervindelijke prediking.
Afgewezen schreef:Inderdaad, dat laatste is bevindelijke prediking. En het Woord moet ook in zijn veelkleurigheid gepreekt worden.
Hoeveel wordt er niet gezegd van Christus, en van hoe Zijn werk wordt afgebeeld in het OT, maar ook hoe wij als christenen leven moeten als burgers van het Koninkrijk der hemelen, enz. enz., wat in veel bevindelijke preken NOOIT aan bod komt. Daar komt men veelal niet verder dan het beschrijven van de bekering en, in een wat ruimere preek, de 'gewilligheid van Christus als Zaligmaker om zondaren zalig te maken'. Alsof er niet oneindig veel meer van Hem te zeggen valt.
Het is vreemd, maar het is zo: voor een mooie preek moet ik naar een foute kerk.
Het is ook niet voor niets dat stichtingen als HeartCry zoveel voedingsbodem vinden. De reformatorische kerken láten inderdaad zaken liggen.
In de laatste quote verwoord je mijns inziens precies wat o.a. memento en huisman hiervoor ook wilden zeggen...:P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
jvdg

Bericht door jvdg »

memento schreef:@jvdg: lees mn laatste posting nog maar eens goed, dan zul je zien dat je verwijt geen hout snijdt...
Heb ik niet het recht om te stellen dat mijn posting tegenover jouw posting wel hout snijdt?

Gods Woord is nooit gericht tegen datgene wat de Heilige Geest in de ziel werkt.
Datgene wat de Heilige Geest werkt zal nooit tegenstrijdig zijn tegen Zijn Woord.
Dat is onmogelijk.

Maar als wij menen dat de bevinding van de Verlossing door Jezus Christus alleen niet als van enige waarde moge worden geacht dan zondigen we temeer.

God verhoede ons voor een eigen gekozen weg ter zaligheid.
Die, door velen verachte, bevinding daarvan mocht ons tot jaloersheid verwekken.

Ik vermoed jouw antwoord daarop, maar het kan mij niet afleiden (of juist wel) van de weg ter zaligheid.

Komt, koopt en eet.........
huisman

Bericht door huisman »

jvdg schreef:
memento schreef:@jvdg: lees mn laatste posting nog maar eens goed, dan zul je zien dat je verwijt geen hout snijdt...
Heb ik niet het recht om te stellen dat mijn posting tegenover jouw posting wel hout snijdt?

Gods Woord is nooit gericht tegen datgene wat de Heilige Geest in de ziel werkt.
Datgene wat de Heilige Geest werkt zal nooit tegenstrijdig zijn tegen Zijn Woord.
Dat is onmogelijk.

Maar als wij menen dat de bevinding van de Verlossing door Jezus Christus alleen niet als van enige waarde moge worden geacht dan zondigen we temeer.

God verhoede ons voor een eigen gekozen weg ter zaligheid.
Die, door velen verachte, bevinding daarvan mocht ons tot jaloersheid verwekken.
Ik vermoed jouw antwoord daarop, maar het kan mij niet afleiden (of juist wel) van de weg ter zaligheid.

Komt, koopt en eet.........
Memento en ook ik verachten de bevinding niet maar waarschuwen alleen tegen het gronden van de zaligheid op onze bevinding. Het door de Heilige Geest gewerkte bevinding is kostelijk maar het is de zaligheid niet. Heb de bevinding toch niet liever dan Jezus Christus.
Een persoonlijke opmerking: Ik vond dit niet zo'n fraaie discussie en zoek de oorzaak maar bij mijzelf. Laten wij toch voorzichtig maar wel eerlijk met elkaar omgaan. Een ieder achte de ander uitnemender dan zichzelf.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JvdG zijn posting snijdt juist wel hout. Dit is namelijk precies wat Afgewezen bedoelt.

Het drammen over bevinding is een stok om de rechtse hond mee te slaan.
huisman schreef:Memento en ook ik verachten de bevinding niet maar waarschuwen alleen tegen het gronden van de zaligheid op onze bevinding.
Een onterechte tegenstelling die nogal eens de 'bevindelijke mensen' voor de voeten wordt geworpen. Als je nu mag weten door het geloof dat je zaligheid alleen in Christus verklaart ligt, dat je Hem hebt mogen omhelzen, dan weet je toch dat je Christus kent? Dan heb je dat toch ondervonden? Dat je altijd weer uit Christus moet leven is iets anders, maar dat is ook een bevindelijk leven! Jij leest toch graag Pink? Dan heb je vast wel gelezen wat hij zegt van mensen die zeggen: je moet met de Bijbeltekst leven ook al heb je de kracht er niet uit. Dat kan helemaal niet, zegt hij. Het moet telkens toegepast worden. Die mensen scheiden de Geest van het Woord.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 14 jul 2010, 00:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Het drammen over bevinding is een stok om de rechtse hond mee te slaan.
Je moet 'm ook kruisen met een linkse hond...:P
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Jongere schreef:Je zult het er mee eens zijn dat we die bevinding dan niet allemaal nodig hebben? De kern ervan wel, maar de verwoording (of wellicht bep. inhoudelijke dingen) vind jij onmogelijk, d.i. onbijbels.
Dat is precies wat Germanicus hier zegt: een bepaalde bevinding of verwoording van die bevinding (daarover ging de discussie, dat ds. Mallan dat goed kon) mag geen maatstaf worden.
Over de verwoording kun je van mening verschillen. Daar kun je ook vragen bij stellen. Maar ook dát was het niet waar het om ging in die opmerking van memento.
Germanicus schreef: Op hoofdlijnen zal hetzelfde ondervonden worden, maar daaromheen komen toch veel andere aspecten om de hoek. En dan kom ik - tenslotte - weer bij mijn eerder posting uit: het is gevaarlijk een anders bevinding als maatstaf te gebruiken.
Als dat nu zo is, vanwaar dan die allergische reacties op bevindelijke prediking?
Afgewezen schreef: Inderdaad, dat laatste is bevindelijke prediking. En het Woord moet ook in zijn veelkleurigheid gepreekt worden.
Hoeveel wordt er niet gezegd van Christus, en van hoe Zijn werk wordt afgebeeld in het OT, maar ook hoe wij als christenen leven moeten als burgers van het Koninkrijk der hemelen, enz. enz., wat in veel bevindelijke preken NOOIT aan bod komt. Daar komt men veelal niet verder dan het beschrijven van de bekering en, in een wat ruimere preek, de 'gewilligheid van Christus als Zaligmaker om zondaren zalig te maken'. Alsof er niet oneindig veel meer van Hem te zeggen valt.
Het is vreemd, maar het is zo: voor een mooie preek moet ik naar een foute kerk.
Het is ook niet voor niets dat stichtingen als HeartCry zoveel voedingsbodem vinden. De reformatorische kerken láten inderdaad zaken liggen.
Maar dit is geen reden om negatief over de bevinding zelf, en het spreken daaruit, te praten. En veel wat zich aandient als 'bevindelijke prediking', is het helemaal niet. Dat is vaak beschouwing óver de bevinding.
Luther schreef:… en dat weet jij ook wel.
Van dit soort uitspraken houd ik niet zo. Alsof ik hier tegen beter weten in zit te praten. Ook het zgn. grapje naar aanleiding van de post van Erasmiaan kan ik niet echt waarderen.
Luther schreef: Maar volgens mij zit daar het pijnpunt niet. Ik merk dat velen hier naar voren hebben willen brengen dat er onder de noemer van bevinding en bevindelijke prediking gestolde waarheden en buiten- of bovenbijbelse maatstaven aan de gemeente werden/worden voorgehouden. In feite is dat geen bevinding.
Er wás helemaal geen pijnpunt. Kennelijke lokte het woord ‘bevinding’ op zich al een scala aan negatieve emoties uit bij memento. En dat is vreemd.
huisman schreef: Memento en ook ik verachten de bevinding niet maar waarschuwen alleen tegen het gronden van de zaligheid op onze bevinding. Het door de Heilige Geest gewerkte bevinding is kostelijk maar het is de zaligheid niet. Heb de bevinding toch niet liever dan Jezus Christus.
Je moet Christus en de bevinding niet tegen elkaar uitspelen. Ook de bevinding ‘is de zaligheid’. Want zonder het toepassende werk van de Heilige Geest is er geen zaligheid. Helemaal merkwaardig om iemand te verwijten de bevinding liever te hebben dan Jezus. Het eerste is in het geding, vandaar dat dit benadrukt wordt.
Verder onderschrijf ik de post van Erasmiaan. Inderdaad is het onmogelijk zelf met het woord te gaan ‘opereren’ op het moment dat de bevinding je ‘in de steek laat’.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 jul 2010, 13:29, 2 keer totaal gewijzigd.
blijmoedig

Re: Laaghangende oodelen

Bericht door blijmoedig »

huisman schreef:DIA vlied te toekomende toorn zei Johannes de Doper tegen de scharen, later mocht hij zeggen hoe wij aan de welverdiende straf kunen ontkomen : Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegneemt.
Naar dat Lam moet je wijzen, niet naar een predikant of naar een bevinding want daarmee kunnen wij (jij en ik) niet voor God verschijnen.
100% mee eens!
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef: Maar volgens mij zit daar het pijnpunt niet. Ik merk dat velen hier naar voren hebben willen brengen dat er onder de noemer van bevinding en bevindelijke prediking gestolde waarheden en buiten- of bovenbijbelse maatstaven aan de gemeente werden/worden voorgehouden. In feite is dat geen bevinding.
Er wás helemaal geen pijnpunt. Kennelijke lokte het woord ‘bevinding’ op zich al een scala aan negatieve emoties uit bij memento. En dat is vreemd.
Mag ik je erop wijzen dat wat je hier als mijn woorden citeert, mijn woorden helemaal niet zijn. Als je citeert, neem dan een post van mij, bv mijn vorige uitgebreide post, ipv me zwart te maken met dingen die ik niet zeg.

Mijn punt is heel simpel: Ik stel dat ware bevinding noodzakelijk is. Zonder bevindelijke kennis gaat een mens voor eeuwig verloren. Ik heb het dan over de eenvoudige bevinding van een verloren zondaar die naar Christus vlucht, en in Hem het eeuwige leven vindt.*

Omdat ik DIE bevinding zo belangrijk vindt, leg ik de nadruk op het centraal stellen van het Woord (het Woord is een onmisbaar middel in het verkrijgen van die bevinding). En daarom waarschuw ik alle andere bevindingen aan Gods Woord te toetsen, omdat het helaas voorkomt dat andere bevindingen hoger gewaardeerd worden, of zelfs daarin berust wordt, terwijl het nog maar de vraag is of die andere bevindingen Bijbels zijn. Wie zich op valse bevinding berust (bv: iemand die altijd maar in de bevinding van het werkhuis blijft steken; of: iemand die van de Heere heeft ontvangen dat hij/zij zijn huwelijk mag verbreken) bedriegt zich voor de eeuwigheid. Daar mag en moet tegen gewaarschuwd worden. Wie dat ontkent, neemt de macht van de duivel, en de bedrieglijkheid van zijn eigen hart niet serieus genoeg. En handelt liefdeloos tegenover zijn naaste, die voor eeuwig om dreigt te komen.

Kortom: Wie de ware bevinding werkelijk liefheeft, zal daarop alle nadruk leggen, en helemaal geen bezwaar hebben om bevinding te toetsen aan Gods Woord (want Gods werk doorstaat die toets met glans), en zal zekerlijk de prediking van Gods Woord uiterst belangrijk vinden. Omdat dat de voedselbron voor zijn ziel is, het middel wat God gebruikt om Hem te doen ervaren.

------------------
* Nogmaals: Ik stel niet dat dit de enige bevinding is die gekend kan worden, maar ik stel wel dat dit de bevinding is die eerst en vooral door iedereen persoonlijk gekend moet worden. Waar die bevinding ontbreekt, acht ik alle andere bevindingen (hoe vroom en degelijk ze ook klinken mogen) waardeloos. Buiten Jezus, naar wie men in bevinding als schuldverslagen zondaar gevlucht moet zijn, is geen leven. Ook geloof ik dat deze schuldverslagen toevluchtnemende altijd de kern zal blijven van het ware bevindelijke leven van Gods kinderen, zelfs van hen die nader verzekerd zijn. Aangezien deze eenvoudige bevinding veel gemist wordt in onze gezindte, en soms nog maar weinig gehoord wordt van het bevindelijk vinden van verlossing in Hem, acht ik het belangrijk alle nadruk te leggen op die eenvoudige bevinding, en het middel wat deze bevinding werken kan: Gods Woord (onder de werking van Gods Geest).
huisman

Bericht door huisman »

Het voordeel van RF is dat je weer eens iets gaat lezen over b.v wat is bevinding.
Dit schrijft Voetius : Het gaat om de van mystiek leven doorvoede oefeningen der vroomheid, die ons het nauwst met God verenigen en de mens geestelijk maken. De mystiek legt op Gods souvereiniteit de nadruk, en bindt zich aan de Heilige Schrift.

Ik ben het eens met deze definitie van bevinding en ik neem aan wij allemaal wel. Meer heb ik ook niet willen zeggen dat bevinding en Schrift net als geloof en Schrift bij elkaar horen. Ik blijf mij verbazen over de felheid van deze discussie en het steeds verdacht maken van elkaar. Als ik hier ook schuldig aan ben spijt mij dat zeer.
Gesloten