Laaghangende oordelen

Afgewezen

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind het onzinnig dat het woord 'bevindelijk' voor ons zo'n verdachte lading heeft, dat mensen zich meteen voelen geroepen om te waarschuwen.
Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
Bevinding an sich is niet verdacht hoor. Het is pas verdacht als het bóven de Schrift gesteld wordt, en men het niet meer wil toetsen aan de Schrift. Want bevinding kan van de Heilige Geest komen, maar evengoed van de duivel. Het moet daarom getoetst worden of het uit God is. En anders: Weg ermee!
Zoals er hier gereageerd wordt, lijkt het erop of bevinding an sich wél verdacht is. Er wordt tamelijk overtrokken op gereageerd. En iedereen dekt zich meteen in, want ja, niemand wil voor een valse mysticus versleten worden.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik vind het onzinnig dat het woord 'bevindelijk' voor ons zo'n verdachte lading heeft, dat mensen zich meteen voelen geroepen om te waarschuwen. Om dan meteen met zwartje Jannetjes aan te komen en zo, hoe bedenk je het!
Waar we mee bezig zijn..............? Je bent het toch met mij eens dat ook veel hedendaagse bevinding/ervaring niet van de Geest kan zijn . Kijk naar het grote verschil in bevinding in reformatorische kring en in evangelische kring . Er is geen geloof zonder gevoel/bevinding maar er is wel gevoel/bevinding zonder geloof.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:
Germanicus schreef:Zou het zo kunnen zijn dat de sterke nadruk op een bevindelijke prediking maatstaven gaat hanteren die niet bijbels zijn? Dat het geestelijke leven van 'groten in het geloof' of gerespecteerde voorgangers de maatstaf wordt? Dat het gebruik van 'archaïsche terminologie' (tale Kanaäns) daardoor een maatstaf wordt?
Bevinding is naar zijn aard onmeetbaar en bestaat bij de gratie van het vertellen van verhalen.
Het probleem van die verhalen is het ontbreken van authenticiteit. Tot in de details klinken ze hetzelfde.
Dat heeft verschillende nadelen. Inderdaad, de maatstaf. Ten tweede gaat het zekerheid in zichzelf verschaffen. Ten derde zorgt het voor wanhoop bij mensen die de 'verhalen' niet kunnen vertellen (geldt alleen mensen die er letterlijk 'geloof aan hechten') Ten vierde is het gemakkelijk te imiteren.
Je ziet wel vaker dat mensen datgene wat zij zelf niet hebben of denken niet te kunnen bereiken, bij anderen belachelijk gaan maken.
"De druiven zijn zuur."
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 13 jul 2010, 18:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:Ik vind het onzinnig dat het woord 'bevindelijk' voor ons zo'n verdachte lading heeft, dat mensen zich meteen voelen geroepen om te waarschuwen. Om dan meteen met zwartje Jannetjes aan te komen en zo, hoe bedenk je het!
Waar we mee bezig zijn..............? Je bent het toch met mij eens dat ook veel hedendaagse bevinding/ervaring niet van de Geest kan zijn . Kijk naar het grote verschil in bevinding in reformatorische kring en in evangelische kring . Er is geen geloof zonder gevoel/bevinding maar er is wel gevoel/bevinding zonder geloof.
Ik vind de zelfverzekerdheid, om niet te zeggen verwatenheid, waarmee mensen hier hun zegje menen te kunnen doen over wat echte en niet-echte bevinding is, ronduit ergerlijk. Het lijkt me niet de goede insteek als het over dit onderwerp gaat.
Uiteindelijk kunnen wij ons met ons zgn. Schriftuurlijke oordeel ook behoorlijk vergissen! Maar daar hoor ik niemand over.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 13 jul 2010, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
Ik vind de zelfverzekerdheid, om niet te zeggen verwatenheid, waarmee mensen hier hun zegje menen te kunnen doen over wat echte en niet-echte bevinding is, ronduit ergerlijk. Het lijkt me niet de goede insteek als het over dit onderwerp gaat.
Uiteindelijk kunnen wij ons zgn. Schriftuurlijke oordeel ook behoorlijk vergissen! Maar daar hoor ik niemand over.
Dus alle bevinding maar niet meer toetsen aan de Schrift? ...en de vastheid en zekerheid maar uit ons bevonden gevoel halen? Natuurlijk wordt er in het ware geloof in God veel bevonden omdat God de Levende is en doordat de Geest in ons wonen wil, maar de Geest zal nooit van het Woord afleiden maar juist er heenleiden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Dus alle bevinding maar niet meer toetsen aan de Schrift? ...en de vastheid en zekerheid maar uit ons bevonden gevoel halen? Natuurlijk wordt er in het ware geloof in God veel bevonden omdat God de Levende is en doordat de Geest in ons wonen wil, maar de Geest zal nooit van het Woord afleiden maar juist er heenleiden.
Waarom die drang om alle bevinding maar te toetsen aan de Schrift? Is dat onze eerste taak? Is het niet veel belangrijker dat we voor ogen houden waar het om gaat? Dat we God, dat we Christus, bevindelijk leren kennen? Waarom die beduchtheid voor een mogelijk verkeerde bevinding? Heb je zo weinig vertrouwen in de Heilige Geest?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Dus alle bevinding maar niet meer toetsen aan de Schrift? ...en de vastheid en zekerheid maar uit ons bevonden gevoel halen? Natuurlijk wordt er in het ware geloof in God veel bevonden omdat God de Levende is en doordat de Geest in ons wonen wil, maar de Geest zal nooit van het Woord afleiden maar juist er heenleiden.
Waarom die drang om alle bevinding maar te toetsen aan de Schrift? Is dat onze eerste taak? Is het niet veel belangrijker dat we voor ogen houden waar het om gaat? Dat we God, dat we Christus, bevindelijk leren kennen? Waarom die beduchtheid voor een mogelijk verkeerde bevinding? Heb je zo weinig vertrouwen in de Heilige Geest?
Heb jij zo veel vertrouwen in je eigen bevinding, dat je het per definitie durft te zien als afkomstig van de Heilige Geest?

Waarom alle bevinding willen toetsen? Well, omdat het Bijbels is, en omdat als je het niet doet er een grote kans is dat wat je bevinding noemt een bevinding is die niet door de Heilige Geest, maar door de duivel gewerkt wordt.

Bevinding is nodig, onmisbaar. Maar dat wordt niet verkregen door er maar veel over te praten, of er preken aan te wijden. Bevinding ontstaat daar waar het Woord uitgelegd wordt. Omdat het Woord het middel is dat de Heilige Geest daartoe gebruiken wil.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
De reden dat wij in dit topic over dit onderwerp spreken was de opmerking "Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen." Daar werd door sommigen instemmend op gereageerd en door sommigen afkeurend. Mijn kanttekening is eigenlijk dat wij ook al onze dierbare bevindingen onder het Woord stellen.
Ook ik vind dat er bevindelijk gepreekt moet worden maar a.u.b. vanuit de Schrift en niet vanuit een bekeringsgeschiedenis.
Kijk eens hoe weinig Paulus met zijn eigen indrukwekkende bekering komt...Christus en die gekruisigd dat is zijn verkondiging. En zo'n preek is altijd persoonlijk en bevindelijk.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Heb jij zo veel vertrouwen in je eigen bevinding, dat je het per definitie durft te zien als afkomstig van de Heilige Geest? Waarom alles willen toetsen? Well, omdat het Bijbels is, en omdat als je het niet doet er een grote kans is dat wat je bevinding noemt een bevinding is die niet door de Heilige Geest, maar door de duivel gewerkt wordt.
En heb jij zoveel vertrouwen in je toetsingsvermogen? En nee, ik ben niet zo bang voor mijn eigen bevinding. Gelukkig niet. Wat ik van Boven heb mogen leren, ligt vast. Daar kunnen alle hypercorrecte RF'ers met de Bijbel in hun hand niks aan veranderen.
memento schreef:Bevinding is nodig, onmisbaar. Maar dat wordt niet verkregen door er maar veel over te praten, of er preken aan te wijden. Bevinding ontstaat daar waar het Woord uitgelegd wordt. Omdat het Woord het middel is dat de Heilige Geest daartoe gebruiken wil.
Ja, dat weet iedereen wel. Door dit soort algemene waarheden wordt niemand gesticht en niemand vermaand. Ze worden op den duur zelfs een beetje, om niet te zeggen erg vervelend. Nogmaals, werkt de Heilige Geest dáárvoor in mensenharten, om Zijn werk door een stel betweters te laten bekijken en keuren?
Het is toch van de zotten: zodra het woord bevinding valt, wordt iedereen een beetje zenuwachtig en begint het allerlei pseudo-Bijbelse algemene waarheden te regenen. Nogmaals, waar zijn jullie mee bezig?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:De reden dat wij in dit topic over dit onderwerp spreken was de opmerking "Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen." Daar werd door sommigen instemmend op gereageerd en door sommigen afkeurend.
Ja, en dat is toch raar, om dat af te keuren? Alsof bevinding iets gevaarlijks is.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Heb jij zo veel vertrouwen in je eigen bevinding, dat je het per definitie durft te zien als afkomstig van de Heilige Geest? Waarom alles willen toetsen? Well, omdat het Bijbels is, en omdat als je het niet doet er een grote kans is dat wat je bevinding noemt een bevinding is die niet door de Heilige Geest, maar door de duivel gewerkt wordt.
En heb jij zoveel vertrouwen in je toetsingsvermogen? En nee, ik ben niet zo bang voor mijn eigen bevinding. Gelukkig niet. Wat ik van Boven heb mogen leren, ligt vast. Daar kunnen alle hypercorrecte RF'ers met de Bijbel in hun hand niks aan veranderen.
memento schreef:Bevinding is nodig, onmisbaar. Maar dat wordt niet verkregen door er maar veel over te praten, of er preken aan te wijden. Bevinding ontstaat daar waar het Woord uitgelegd wordt. Omdat het Woord het middel is dat de Heilige Geest daartoe gebruiken wil.
Ja, dat weet iedereen wel. Door dit soort algemene waarheden wordt niemand gesticht en niemand vermaand. Ze worden op den duur zelfs een beetje, om niet te zeggen erg vervelend. Nogmaals, werkt de Heilige Geest dáárvoor in mensenharten, om Zijn werk door een stel betweters te laten bekijken en keuren?
Het is toch van de zotten: zodra het woord bevinding valt, wordt iedereen een beetje zenuwachtig en begint het allerlei pseudo-Bijbelse algemene waarheden te regenen. Nogmaals, waar zijn jullie mee bezig?
Ik vind je wel erg fel, heeft iemand je pseudoniem gehackt of zo ::bye
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

--
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 13 jul 2010, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:De reden dat wij in dit topic over dit onderwerp spreken was de opmerking "Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen." Daar werd door sommigen instemmend op gereageerd en door sommigen afkeurend.
Ja, en dat is toch raar, om dat af te keuren? Alsof bevinding iets gevaarlijks is.
Ik heb geen zin om iemand te kwetsen maar als ik soms lees of hoor van een bijna visionaire bevinding van de rechtvaardiging (de zgn vierschaarbeleving) heb ik daar idd wel vragen bij zonder er een oordeel over te geven want dat komt mij niet toe.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Nou , nou Afgewezen het gaat er fel aan toe. Dat ben ik niet van je gewend ;)
Maar de vragen die het oproept als het gaat om bevinding, heeft vooral te maken met de context waarin en door wie het gezegd wordt. En laten we eerlijk zijn, de kleine kerkhistorie heeft ons vele uitwassen laten zien, wat bestempeld werd als bevinding. Een gezonde argwaan en eerlijke toetsing als het om bevinding gaat is goed en zelfs geboden. Want hoe onmisbaar het is om de zaken van genade bevindelijk te leren verstaan, er is binnen reformatorisch Nederland, naast een eenzijdige voorwerpelijke stroming ook een stroming die de bevinding bijna hoger dan Gods Woord plaatst. Dat kun je niet ontkennen. En in dat licht kan ik de reacties die dat oproept heel goed begrijpen.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
Toetsen aan Gods Woord kan inderdaad ook verkeerd gaan. Maar dat maakt het niet minder nodig. Sterker, het verrijkt ook je bevinding, omdat je nieuwe en oude schatten vindt rondom een tekst die je hart heeft.

Het grote probleem is, dat jij uitsluit dat bevinding van de duivel kan afkomen, zonder dat je dat zelf doorhebt. Dat vindt ik erg gevaarlijk. Wie zijn eigen bedrieglijke hart kent, zal niet zo hoog opgeven van zijn eigen onderscheidingsvermogen.

Ik ben tenminste erg blij, dat ik de Schrift heb om het in na te kijken. Want een ervaring is maar even, Gods Woord is er elke dag. En daarvan weet ik zeker, dat het van God afkomstig is, ook in de aanvechtingen.Daar kan je je vinger bij leggen, en zeggen: Dat is waar. Ook als die bevinding aangevochten is, en je jezelf al 1000 keer hebt afgevragen of je je niet bedrogen hebt.
Zolang er in onze gezindte mensen zijn die liever gepraat over bevindingen horen dan een gezonde Bijbelse preek, blijft het relevant om te benadrukken dat het gaat om het Woord.

En juist jouw reactie toont dat het ook nodig is om te waarschuwen, dat bevinding ook wel eens het werk van de duivel kan blijken te zijn in plaats van de Heilige Geest. Want velen nemen klakkeloos aan dat wat ze ervaren van God komt. Alsof de duivel en het eigen hart je niet voor de gek kunnen houden. Nee, laten we onze ervaringen maar toetsen aan het Woord. Als het van God is, zal het door dat Woord bevestigd worden. En als het niet door het Woord bevestigd wordt, dan geef ik er ook niet zoveel voor...
Gesloten