Laaghangende oordelen

memento

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door memento »

Ander schreef:
memento schreef:
artistiek schreef:Wanneer is bevinding onbijbels... dat lijkt me een lastige kwestie.
Ik heb het voorbeeld genoemd van de stand van het werkhuis, dus iemand leert zijn zonden zien en gaat heel hard aan de slag om het met God goed te maken. De Schrift leert ons, dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. Tegen deze bevinding moet dus gewaarschuwd worden. Op pastorale wijze, uiteraard: Lieve vriend, als dit uw leven is, stop dan NU met uw gezwoeg, en laat God u zaligmaken. Gebeurt die terechtwijzing niet, en noemt men het een stand in het genadeleven, en onderdeel van hoe God een mens bekeerd, dan stelt men in wezen bevinding boven de Schrift. Want de Schrift is helder, en wijst dit gedrag (hoe authentiek de ervaring ook is) af.
Zowel de stand van het werkhuis als het afwijzen ervan is Bijbels.
Mag ik een Bijbeltekst bij het eerste gedeelte van jouw zin, dat "de stand van het werkhuis Bijbels is"? Dat het vaak zo gaat, wil nog niet zeggen dat het goed is, of dat het kenmerkend is voor het werk van God. Wie er in volhard, komt voor eeuwig om.
Ander

Bericht door Ander »

memento schreef:
Ander schreef:
memento schreef:
artistiek schreef:Wanneer is bevinding onbijbels... dat lijkt me een lastige kwestie.
Ik heb het voorbeeld genoemd van de stand van het werkhuis, dus iemand leert zijn zonden zien en gaat heel hard aan de slag om het met God goed te maken. De Schrift leert ons, dat uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd zal worden. Tegen deze bevinding moet dus gewaarschuwd worden. Op pastorale wijze, uiteraard: Lieve vriend, als dit uw leven is, stop dan NU met uw gezwoeg, en laat God u zaligmaken. Gebeurt die terechtwijzing niet, en noemt men het een stand in het genadeleven, en onderdeel van hoe God een mens bekeerd, dan stelt men in wezen bevinding boven de Schrift. Want de Schrift is helder, en wijst dit gedrag (hoe authentiek de ervaring ook is) af.
Zowel de stand van het werkhuis als het afwijzen ervan is Bijbels.
Mag ik een Bijbeltekst bij het eerste gedeelte van jouw zin, dat "de stand van het werkhuis Bijbels is"? Dat het vaak zo gaat, wil nog niet zeggen dat het goed is, of dat het kenmerkend is voor het werk van God. Wie er in volhard, komt voor eeuwig om.
12 Alzo dan, mijne geliefden, gelijk gij allen tijd 46gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veel meer nu in mijn afwezen, 47werkt uws zelfs zaligheid 48met vreze en beven;

13 oWant het is God 49Die in u werkt beide 50het willen en 51het werken, 52naar Zijn welbehagen.

46 Namelijk het Evangelie, hetzelve met waar geloof aannemende, en met een godzaligen wandel belevende.

47 Dat is, benaarstigt, bearbeidt, gebruikende de middelen die God tot bevordering derzelve heeft verordineerd.

48 Dat is, met een nederig gevoelen van uzelven, en met grote en kinderlijke zorgvuldigheid, vrezende dat gij iets zoudt mogen doen of nalaten waarmede gij God zoudt mogen vertoornen, of dat ter zaligheid zou mogen hinderlijk zijn. Zie van deze wijze van spreken Ps. 2:11. 1 Kor. 2:3. 2 Kor. 7:15. Ef. 6:5. Hebr. 12:28. 1 Petr. 1:17.

49 Dit wordt daarbij gedaan, opdat men uit deze voorgaande vermaning niet zou denken of besluiten, dat de mens uit zichzelven en door zijn eigen krachten de zaligheid zou kunnen werken. Zie Filipp. 1:6. 2 Kor. 3:5. Jak. 1:17.

50 Dat is, niet alleen het kunnen willen, maar ook het willen zelf; den wil krachtiglijk neigende en buigende om het goede te verkiezen, en alzo van onwilligen gewilligen makende, door de kracht des Heiligen Geestes, Joh. 3:5; 6:44. Rom. 9:16. 1 Petr. 1:3.

51 Of: het uitwerken, dat is, het doen en volbrengen van het goede dat men wil.

52 Dat is, niet naar enige voorgaande goede schikking of voorbereiding, die Hij in den mens zou vinden, maar naar Zijn believen, uit louter genade. Zie Ef. 1:5, 9, 11; 2:8. 2 Tim. 1:9.

o 2 Kor. 3:5.
memento

Bericht door memento »

@Ander: Dit gaat over de heiliging (over mensen die al in Christus gezaligd zijn), niet over de toeleidende weg tot bekering (mensen buiten Christus). Of, in de woorden van de tekst: Dit gedeelte gaat over mensen die "gehoorzaam geweest zijn", niet over mensen die nog gehoorzaam gemaakt moeten worden.
caprice

Bericht door caprice »

memento schreef:
Gijs83 schreef:
huisman schreef:Afgewezen schreef:
Dat stemt als het goed is geheel overeen. Dus een rare tegenstelling. De Heilige Geest werkt toch niet tegen Zijn eigen woord in?
Gods Woord is onfeilbaar, onze bevinding is zeer feilbaar dus heeft een predikant de opdracht om het Woord te verkondigen en niet zijn bevinding.
Een preek waar geen bevinding in voorkomt is voedselarm voor Gods volk.
Een preek waarin Gods Woord niet uitgelegd wordt, dat is pas arm... Arm volk, wat bevindelijke praat als voedsel heeft, in plaats van het Woord van God.
Begrijp je het niet, of wil je het niet begrijpen? Het gaat er natuurlijk ook om of in de prediking te beluisteren is dat die bevinding uit Gods Woord gekend wordt door de prediker. Als hij predikt zonder de doorleving van Gods Woord, is het maar een arme preek.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Mag ik even tussendoor schrijven wat ik denk?
Waarom maken we ons zo druk om dit of dat maar maken we ons niet druk om de staat van onze ziel? Laten we daar de tijd mee volmaken....
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
huisman

Bericht door huisman »

Schemerlichtje schreef:Mag ik even tussendoor schrijven wat ik denk?
Waarom maken we ons zo druk om dit of dat maar maken we ons niet druk om de staat van onze ziel? Laten we daar de tijd mee volmaken....
Omdat de prediking alles te maken heeft met de staat van onze ziel. 1 Kor 1:21-23
21 Want nademaal, in de wijsheid Gods , de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd , door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;
22 Overmits de Joden een teken begeren , en de Grieken wijsheid zoeken;
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde
Ik denk dat de meesten van ons bevinding in de preek niet verkeerd vinden als die maar naar de Schrift is, dus de veiligste weg is niet hoe Gods volk het beleefd maar hoe de Schrift zegt hoe Gods kinderen het beleven. En van die Schriftuurlijke bevinding staat de Bijbel vol.
Als in de preek vs 23 uit bovenstaand Schriftgedeelte maar centraal staat
23 Doch wij prediken Christus, den Gekruisigde
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje

huisman schreef: Ik denk dat de meesten van ons bevinding in de preek niet verkeerd vinden als die maar naar de Schrift is, dus de veiligste weg is niet hoe Gods volk het beleefd maar hoe de Schrift zegt hoe Gods kinderen het beleven.
Ik denk juist dat velen een bevinding willen horen die naar Gods volk is en niet zoals Gods Woord ons dat beschrijft. Want hoe vaak wijkt tegenwoordig, ook in onze kringen, de zogenaamde bevinding van Gods volk heel ver af van wat de Heere Zelf in Zijn Woord zegt. Ik denk dat je een ideaalbeeld schetst voor een 'refowereld'.
huisman

Bericht door huisman »

Schemerlichtje schreef:
huisman schreef: Ik denk dat de meesten van ons bevinding in de preek niet verkeerd vinden als die maar naar de Schrift is, dus de veiligste weg is niet hoe Gods volk het beleefd maar hoe de Schrift zegt hoe Gods kinderen het beleven.
Ik denk juist dat velen een bevinding willen horen die naar Gods volk is en niet zoals Gods Woord ons dat beschrijft. Want hoe vaak wijkt tegenwoordig, ook in onze kringen, de zogenaamde bevinding van Gods volk heel ver af van wat de Heere Zelf in Zijn Woord zegt. Ik denk dat je een ideaalbeeld schetst voor een 'refowereld'.
Ik had het niet over de refowereld maar over het refoforum en dat zijn allemaal beste mensen :langue
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Schemerlichtje

huisman schreef:
Schemerlichtje schreef:
Ik had het niet over de refowereld maar over het refoforum en dat zijn allemaal beste mensen :langue
Tuurlijk, die zijn veel en veel beter.... :jongle
Mara

Bericht door Mara »

Schemerlichtje schreef:Mag ik even tussendoor schrijven wat ik denk?
Je mag altijd schrijven wat je denkt :banni
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:De Schrift zelf is al bevindelijk genoeg. Als we daar wat bevinding aan toe moeten menen te voegen, verwijten we in wezen God dat Hij de Schrift niet bevindelijk genoeg geschreven heeft...
Of je verwijt de Heilige Geest dat Hij mensen iets laat ondervinden wat Hij niet in de Schrift heeft laten optekenen.
Ik word een beetje moet van dit theologisch correcte gedoe.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:De Schrift zelf is al bevindelijk genoeg. Als we daar wat bevinding aan toe moeten menen te voegen, verwijten we in wezen God dat Hij de Schrift niet bevindelijk genoeg geschreven heeft...
Of je verwijt de Heilige Geest dat Hij mensen iets laat ondervinden wat Hij niet in de Schrift heeft laten optekenen.
Dat is juist het punt: Bevindingen die niet naar de Schrift zijn, zijn niet van de Heilige Geest. En dus levensgevaarlijk.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:

Je begrijpt best dat er ook bevinding is die niet door de Geest is gewerkt. Er is over een zo,n verkeerde gezelschapskring ooit een boek verschenen "L.H. de Kluijver, Het Antjesgeloof. Het merkwaardige gezelschap van Zwart Jannetje uit Veenendaal, Kampen 2000 "
Daar kun je lezen dat bevinding ook totaal kan ontsporen en daar mogen wij toch wel tegen waarschuwen?

http://www.biografischwoordenboekgelder ... je_Hootsen
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik vind het onzinnig dat het woord 'bevindelijk' voor ons zo'n verdachte lading heeft, dat mensen zich meteen voelen geroepen om te waarschuwen. Om dan meteen met zwartje Jannetjes aan te komen en zo, hoe bedenk je het!
Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:Ik vind het onzinnig dat het woord 'bevindelijk' voor ons zo'n verdachte lading heeft, dat mensen zich meteen voelen geroepen om te waarschuwen.
Waar zijn we dan eigenlijk mee bezig?
Bevinding an sich is niet verdacht hoor. Het is pas verdacht als het bóven de Schrift gesteld wordt, en men het niet meer wil toetsen aan de Schrift. Want bevinding kan van de Heilige Geest komen, maar evengoed van de duivel. Het moet daarom getoetst worden of het uit God is. En anders: Weg ermee!
Gesloten