eilander schreef:memento schreef:artistiek schreef:memento schreef:
Een preek waarin Gods Woord niet uitgelegd wordt, dat is pas arm... Arm volk, wat bevindelijke praat als voedsel heeft, in plaats van het Woord van God.
Zonder bevinding het Woord uitleggen en verklaren is ook arm...
De Schrift zelf is al bevindelijk genoeg. Als we daar wat bevinding aan toe moeten menen te voegen, verwijten we in wezen God dat Hij de Schrift niet bevindelijk genoeg geschreven heeft...
Met jouw eerste opmerking ben ik het helemaal eens. Uitleg van Gods Woord moet op de eerste plaats staan.
Maar met name je tweede opmerking "De Schrift zelf is al bevindelijk genoeg" enz. roept wel spanning op: als een dominee preekt over de ark van Noach hoort daarbij als Schriftuitleg een uiteenzetting over de ark (materialen en afmetingen etc., dat staat er allemaal niet voor niets). Er staat in Gen. 6 niets over de Ark der behoudenis. Er mag toch op bevindelijke wijze gesproken over het vluchten naar die Ark?
Je kan en mag dan inderdaad lijnen trekken: Zoals de ark een middel was om gered te worden van de tijdelijke straf, zo is Christus het middel om de eeuwige straf te ontgaan.
Maar dat is niet de eerste reden waarom de geschiedenis van de ark in de eerste plaats in de Bijbel staat. Het wil, als waarschuwing, de verdorvenheid van de 1e wereld laten zien, en laten zien dat God de ongerechtigheden niet ongestraft laat. Het laat zien, dat God zijn belofte (moederbelofte) getrouw is, en ondanks de zondige wereld een nieuw begin maakt. Want de in de moederbelofte beloofde Messias moest komen. Etc. Als je op zo'n manier uitgaat van een Schriftgedeelte, is de tekst opeens relevant voor vandaag, bevindelijk, en staat Christus vanzelf centraal. Dan dient het historische Bijbelverhaal niet als springplank naar "de geestelijke lessen" (vaak heel afgezaagd, want het is steeds het zelfde), maar leren we door het Bijbelverhaal, in zijn context, dingen zien van God en Goddelijke zaken. Dat is steeds nieuw, en doet m.i. ook meer recht aan de tekst.
Een heel goed voorbeeld vond ik de preek die ik afgelopen zondagmorgen heb mogen beluisteren, over een historisch gedeelte uit Jesaja:
http://www.mijnbestanden.eu/preken/2010-07-11-1130.mp3