Laaghangende oordelen

coupe soleil

Re: Laaghangende oordelen

Bericht door coupe soleil »

Ander schreef:Terwijl Nederland zich dinsdag uitleeft in het aanbidden van de nationale voetbalgoden zal woensdag een kind van God begraven worden, die door zijn lange staat van dienst veel heeft betekend voor de kerk in Nederland. Een groter contrast is niet denkbaar. 't Is beter in het klaaghuis...

Echter, wat me wel enigszins stoort, en ik druk me voorzichtig uit, is de mensverheerlijking die ook door dit sterven tot uiting komt. Behoudens een prima inkomstenbron voor het RD vermag ik niet het nut in te zien om een pagina vol advertenties te plaatsen. Ook het genoemde stuk van ds. Roos bevatte naast wat subjectieve onwaarheden naast het vele goede ook een vleugje menselijks. En dat is jammer. In de Wachter zal dit nog wel even naijlen en dan is het ook weer over. Hoe was het ook al weer? Men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer. En anderzijds: gedenk uw voorgangers. Maar dan gaat het om het Woord Gods en niet om de mens.
Er worden elke dag kinderen van God begraven. Ik vind dat het topic nogal dramatische vormen aanneemt.
Ander

Bericht door Ander »

coupe soleil schreef:
Ander schreef:Terwijl Nederland zich dinsdag uitleeft in het aanbidden van de nationale voetbalgoden zal woensdag een kind van God begraven worden, die door zijn lange staat van dienst veel heeft betekend voor de kerk in Nederland. Een groter contrast is niet denkbaar. 't Is beter in het klaaghuis...

Echter, wat me wel enigszins stoort, en ik druk me voorzichtig uit, is de mensverheerlijking die ook door dit sterven tot uiting komt. Behoudens een prima inkomstenbron voor het RD vermag ik niet het nut in te zien om een pagina vol advertenties te plaatsen. Ook het genoemde stuk van ds. Roos bevatte naast wat subjectieve onwaarheden naast het vele goede ook een vleugje menselijks. En dat is jammer. In de Wachter zal dit nog wel even naijlen en dan is het ook weer over. Hoe was het ook al weer? Men kent en vindt zijn standplaats zelfs niet meer. En anderzijds: gedenk uw voorgangers. Maar dan gaat het om het Woord Gods en niet om de mens.
Er worden elke dag kinderen van God begraven. Ik vind dat het topic nogal dramatische vormen aanneemt.
toe maar. Je hebt ook helemaal gelijk. Echter, heel Nederland viert een goddeloos feest op dinsdag, terwijl op woensdag een heel kerkverband een achtenswaardige voorganger gaat begraven. Ik heb toch meer met het laatste.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Wat, beter gezegd ,Wie ik mis in dit Topic is de Heere Jezus, Hij heeft Gods (laaghangende) oordelen ondergaan op Golgotha.
En het is van tweeën één of wij liggen voor eigen rekening en gaan voor eeuwig onder deze oordelen gebukt of wij zijn van een Ander geworden die voor de Zijnen de oordelen en zonden wegdraagt.
Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegdraagt, zie niet op de onderherders maar op de Goede Herder.
Even afgezien van de vraag of het waar is dat de oordelen laag hangen, ik vind het wat goedkoop om daar meteen de Heere Jezus bij te halen. Ja, ik weet dat dit vreemd klinkt, maar het is toch zo.
Als er oordeel aangezegd moet worden, moet je niet altijd meteen met het geneesmiddel klaarstaan. Dan haal je de kracht eruit. Je krijgt dan een soort neutraliseringseffect. "Het is wel zus... máár ook zo... dús valt het wel mee."
De Bijbel is zelf ook niet steeds zo theologisch correct. Laat het negatieve maar eens goed doorklinken. Dat kan soms heel heilzaam zijn.

Het klinkt idd vreemd en ik denk dat dit nu juist het manco in onze gezindte is :Wij komen niet direct met Jezus Christus.
Dat deed Filippus wel bij de Moorman dat deden de apostelen wel bij de stokbewaarder, dat deed Paulus altijd.
Jij kunt niet bedoelen (en dat bedoel je vast ook niet) dat je het oordeel moet aanzeggen buiten Christus om.
En als je Christus in Zijn Borgwerk verkondigd laat je juist zien dat het niet meevalt met Gods rechtvaardig oordeel over de mens.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Nou, over die achtenswaardige voorganger heb ik zo mijn eigen gedachten, maar dat het allemaal zo happy is in reformatorisch Nederland, daar ben ik het toch ook niet mee eens.
Ander

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Nou, over die achtenswaardige voorganger heb ik zo mijn eigen gedachten, maar dat het allemaal zo happy is in reformatorisch Nederland, daar ben ik het toch ook niet mee eens.
;)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
stedeling schreef:Het is iig gereformeerd om de oorzaak van de laaghangende oordelen bij de mens zelve te zoeken. Ds Mallan was ook slechts een mensenkind. Daarnaast zijn er de laatste paar jaar meer knechten van God weggehaald, waarbij ik denk aan ds AF Honkoop en ds J. Karens. Allemaal knechten met gebreken, en ik zou het wegvallen van deze predikanten niet durven te koppelen met de laaghangende oordelen. Wel is het zo dat er steeds meer kinderen van God wegvallen, die uit eigen bevinding veel konden vertellen over hun omgang met God. Maar het is een gevaarlijke reactie om de laaghangende oordelen te illustreren aan de hand van het wegvallen van 'markante' predikanten.
Gods werk gaat door, hoe laag de oordelen ook hangen.
Alle predikanten die genoemd worden stierven(ontsliepen bijbels gezien) op hoge leeftijd dat mag je toch niet aan een ander oordeel koppelen dan dat de mens na de zondeval sterfelijk is geworden. Wij (ook predikanten) hebben hier het eeuwige leven niet maar voor Gods kinderen is sterven voor eeuwig thuiskomen.
Wat, beter gezegd ,Wie ik mis in dit Topic is de Heere Jezus, Hij heeft Gods (laaghangende) oordelen ondergaan op Golgotha.
En het is van tweeën één of wij liggen voor eigen rekening en gaan voor eeuwig onder deze oordelen gebukt of wij zijn van een Ander geworden die voor de Zijnen de oordelen en zonden wegdraagt.
Zie het Lam Gods dat de zonde der wereld wegdraagt, zie niet op de onderherders maar op de Goede Herder.
Misschien een enkele die het opmerkt dat de rechtvaardige wordt weggeraapt voor de dag des kwaads.
Genoemde predikers waren mensen die de volle raad Gods verkondigden en de wegen die God met een mens gaat bevindelijk preekten. Dat mag ons wel eens opvallen, dacht ik.
Verder, oud of jong doet er niet toe. Het is opmerkelijk de de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid meer en meer gaat onbreken in onze gezindte. Dit mogen we toch wel opmerken? Hoe zullen we dan nog de weg weten zonder die ons predikt?
Je mag het opmerken, maar ik herken het niet. Ik zie in diverse kerkverbanden (jonge) studenten predikant worden die de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid brengen. En ja, zij brengen ook de volle raad Gods en spreken van en uit bevinding.
Mogelijk zegt genoemde opmerking meer iets over hoe jij het ervaart, dan dat het is.
coupe soleil

Bericht door coupe soleil »

Ander schreef:
coupe soleil schreef:

toe maar. Je hebt ook helemaal gelijk. Echter, heel Nederland viert een goddeloos feest op dinsdag, terwijl op woensdag een heel kerkverband een achtenswaardige voorganger gaat begraven. Ik heb toch meer met het laatste.
Ik heb met beide niets. Je hebt alleen iets met een begrafenis als je iets hebt met de overledene.

Verder: het is nog helemaal niet zeker dat NL wint. En is het vieren van feest wel zo goddeloos? De vormen die het aan kan nemen kunnengoddeloos zijn. Ik weet trouwens niet hoe ik koninginnedagfeesten in refodorpen moet beoordelen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef: Het klinkt idd vreemd en ik denk dat dit nu juist het manco in onze gezindte is :Wij komen niet direct met Jezus Christus.
Dat deed Filippus wel bij de Moorman dat deden de apostelen wel bij de stokbewaarder, dat deed Paulus altijd.
Jij kunt niet bedoelen (en dat bedoel je vast ook niet) dat je het oordeel moet aanzeggen buiten Christus om.
En als je Christus in Zijn Borgwerk verkondigd laat je juist zien dat het niet meevalt met Gods rechtvaardig oordeel over de mens.
Je verwart de dingen. Waar jij het over hebt, is de Evangelieprediking. Maar als het gaat om oordelen aanzeggen, zijn we een station verder. Dan heeft een mens of een volk het Evangelie veracht en dan kan niet anders dan het oordeel volgen. Dan is er natuurlijk nog steeds een weg terug, maar er kan een punt bereikt worden, waarop het echt uit is, met een mens of met een volk. Laten de zeven gemeenten van Klein-Azië ons maar tot voorbeeld zijn...

En nu ga ik de boel dichtgooien, want Solcon laat me weer aardig in de steek. 8|
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
huisman schreef: Het klinkt idd vreemd en ik denk dat dit nu juist het manco in onze gezindte is :Wij komen niet direct met Jezus Christus.
Je verwart de dingen. Waar jij het over hebt, is de Evangelieprediking. Maar als het gaat om oordelen aanzeggen, zijn we een station verder. Dan heeft een mens of een volk het Evangelie veracht en dan kan niet anders dan het oordeel volgen. Dan is er natuurlijk nog steeds een weg terug, maar er kan een punt bereikt worden, waarop het echt uit is, met een mens of met een volk. Laten de zeven gemeenten van Klein-Azië ons maar tot voorbeeld zijn...

En nu ga ik de boel dichtgooien, want Solcon laat me weer aardig in de steek. 8|
Profetie, ook onheils- en oordeelsprofetie, heeft in de canon der Schrift altijd de mogelijkheid tot bekering (zelfs daar waar het heil niet gepredikt wordt, zoals bij Jona). De laatste profeten (zowel van het OT als het NT) hebben allemaal óók het heil aangezegd. Ook in Openbaring, het laatste profetische Bijbelboek, klinkt in de laatste verzend nog de oproep van het evangelie: de Geest en de Bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
Mara

Bericht door Mara »

We moeten toch ook een nuchterheid betrachten, de man is wel heel oud geworden !
Zeer sterk !!! Mijn vader is het niet geworden.
We kunnen alles gaan vergeestelijken, moeten we daar niet terughoudend in zijn ?
ALLE sterfgevallen hebben iets te zeggen, maar als een kind des HEEREN deze leeftijd mocht bereiken, het Woord mocht uitdragen, zodat velen geroepen zijn, en wellicht uitverkoren, al kan ds Mallan daar niets aan doen.
Er zijn al meerdere predikanten overleden, onlangs, denk bijv aan ds de Jongste. Wat heeft ons DAT dan te zeggen ? Dat was nog een man in de bloei van zijn leven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:We moeten toch ook een nuchterheid betrachten, de man is wel heel oud geworden !
We kunnen alles gaan vergeestelijken, moeten we daar niet terughoudend in zijn ?
ALLE sterfgevallen hebben iets te zeggen, maar als een kind des HEEREN deze leeftijd mocht bereiken, het Woord mocht uitdragen, zodat velen geroepen zijn, en wellicht uitverkoren, al kan ds Mallan daar niets aan doen.
Er zijn al meerdere predikanten overleden, onlangs, denk bijv aan ds de Jongste. Wat heeft ons DAT dan te zeggen ? Dat was nog een man in de bloei van zijn leven.
Ook aan het overlijden van ds. de Jongste werd aandacht besteed in de kerk. En (hoewel ds. Mallan niet meer van de GG is) verwacht ik wel dat onze dominee daar morgen zeker aandacht aan zal schenken. Want hij is wel interkerkelijk als het om de waarheid gaat.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Bij ons niet hoor, maar ja, andere richting.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Cantate

Bericht door Cantate »

Mara schreef:We moeten toch ook een nuchterheid betrachten, de man is wel heel oud geworden !
Inderdaad, laten we ook dit sterfgeval in de juiste verhouding zien. De man was 85 jaar en preekte behoudens wat bijzondere diensten al jaren niet meer.

Op dezelfde dag dat het RD dit overlijden als voorpaginanieuws bracht stonden op pagina 2 in de rechteronderhoek nog drie berichten van overleden predikanten. Deze worden ook niet opeens met laaghangende oordelen in verband gebracht. En zo komen we ze wekelijks tegen...
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Cantate schreef:
Inderdaad, laten we ook dit sterfgeval in de juiste verhouding zien. De man was 85 jaar en preekte behoudens wat bijzondere diensten al jaren niet meer.

Op dezelfde dag dat het RD dit overlijden als voorpaginanieuws bracht stonden op pagina 2 in de rechteronderhoek nog drie berichten van overleden predikanten. Deze worden ook niet opeens met laaghangende oordelen in verband gebracht. En zo komen we ze wekelijks tegen...
Het is maar hoe je de verhouding ziet. Hij mocht oud worden. Ik herinner me een preek van hem dat hij preekte over "indien een mens oud wordt.." maar ik bedoel met hem gaat er zoveel voor de hele kerk heen. Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen. Zo bezien is het een grote slag voor heel de kerk in Nederland.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
memento

Bericht door memento »

Want wat kende die man een rijke bevinding, en wat kon hij die in zijn preken naar voren brengen.
Persoonlijk hoor ik liever een preek waarin de Bijbel, Gods Woord, naar voren gebracht wordt...
Gesloten