Mara schreef:De aversie tegen voetbal komt denk ik ook door het gedrag van bep "supporters". Dit kom in je geen enkele sport tegen.
Dat er wedstrijden zonder UIT-publiek moeten worden gespeeld, wedstrijden op bep tijden en dagen moeten worden gespeeld, de burgemeester een drankverbod in de binnenstand moet afvaardigen.
Hoor je dat bij tennis ? Hockey ? In Rotterdam is een groot evenement, concours hippique, er gebeurt dan niks. Komen ook veel mensen op af.
Voetbal met veel bier, geeft een raar soort signaal aan mannen (soms ook vrouwen). Gelukkig niet ALLE mannen, maar er zijn er bij waar ik me voor zou schamen als het mn man of broer zou zijn.
En juist in die armere volkswijken deinst men er niet voor terug een seizoenskaart te kopen, lid te worden van de fanclub, een shirtje aan te schaffen van een kleine 100 euro ! Ook zijn er mensen die in hun clubshirt begraven willen worden, de kist in de clubkleuren, met logo, willen.
DAT zijn de zaken die ik niet begrijp.
Ik heb hier ook zoons die vanavond zitten te kijken, met hun vrienden, ik ga een rondje fietsen, het is heerlijk weer.
Maar die jongens zitten gewoon aan de cola, met een bak popcorn, na afloop gaan ze gewoon naar huis.
Ik kan het wel begrijpen als je jong bent dat je zo'n spannende wedstrijd wilt bekijken.
Als ze winnen zijn ze natuurlijk blij, maar weten dat er zondag niet gekeken gaat worden.
Als ze verliezen, houdt het gewoon op.
Precies, dat snap ik ook niet. Sommige mensen slaan door. Ik zit dan niet alleen aan de cola, maar wel gezellig met vrienden en daarna gaan we weer naar huis.
Jo-Ann schreef:Marnix schreef:Ik denk dat het uitbundig vieren, met name bij voetbal, buiten alle proporties is. Hierbij wordt vaak ook nog teveel gedronken, zodat mensen zich meer te buiten gaan dan wanneer ze nuchter zijn.
Verder is het bij voetbal ook een vorm van moeten. Je moet het voetbal leuk vinden, je moet het prachtig vinden dat je hele straat oranje is, denk je hier anders over dan val je buiten de boot.
en wat te denken van de vele vernielingen na een wedstrijd? het maakt niet uit of ze verloren of gewonnen hebben.
Welke vernielingen? Na de overwinning van afgelopen vrijdag vierden Nederlanders feest. Het verliep zonder noemenswaardige incidenten. Het lijkt zo net of iedereen stomdronken de boel kort en klein slaat. Overigens is er helemaal geen "moeten". Ik ken best mensen die voetbal niet interessant vinden en heb nog niemand hen daarom voor gek horen verklaren. Dat veel mensen het wel leuk vinden wil niet zeggen dat iedereen dat dus maar moet vinden. Ik heb wel eens het idee dat de mensen die tegen voetbal zijn aan negatieve beeldvorming doen, dingen overtrokken neerzetten.
Bij ons in het dorp waren bushokjes vernield, auto's vernield, er liep een spoor van het café waar ze gekeken hadden naar het station. Ach, misschien geen noemenswaardige incidenten in jouw ogen, wel weer belastinggeld.
Ik heb het gevoel dat ik van jou voetbal ook leuk
moet vinden en positief
moet waarderen. In mijn ogen kan dit niet samen gaan met Godsvrees. Hier zal jij misschien weer tegenin gaan en zo blijven we in hetzelfde cirkeltje ronddraaien. Daarom trek ik me uit deze discussie.
Oke. Vreemd dorp woon je dan. Ik heb rond het WK geen vernielingen gezien, geen kapotte bushokjes (die er normaal soms wel zijn) enzovoorts. Ik heb in de media gelezen dat er geen noemenswaardige incidenten waren enzo maar dat de supporters zich goed hebben gedragen. Maar goed, hier en daar zul je altijd gekken er tussen hebben zitten... wat helemaal niets met voetbal te maken heeft... hard aanpakken, die gasten!