Welk boek ben je nu aan het lezen? [2]
Nee, en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan. Een film voegt over het algemeen weinig toe aan het lezen van het boek. Als ik een boek al gelezen heb, vind ik de film meestal tegenvallen.Oorspronkelijk gepost door YaelOorspronkelijk gepost door CorydorasDaarin ben je niet de enigeOorspronkelijk gepost door Yael
ik lees van alles door elkaar.
:!
Onder andere Schindlers List op het moment. Wat een bizar (maar waargebeurd) verhaal is dat toch eigenlijk.dat is mooi.
heb je de film ook gezien van Schindlers list?
Ergenden ze zich in die tijd dan ook al? Ze hadden toch nog geen stoplichten en een ib-groep? :tOorspronkelijk gepost door refoTraktaat der ergernissen?Oorspronkelijk gepost door KawNee, een ander boek. Tis een boekje...Oorspronkelijk gepost door LizzyInstitutie soms??Oorspronkelijk gepost door Kaw
Ben Calvijn aan het lezen. Altans iets van die beste man. Weet niet hoe het heet.
Nee, dat boekje was het niet. Ik ga er binnenkort wel even over posten want er worden wel wezenlijke dingen gezegt. Bijvoorbeeld zijn visie over wedergeboorte, ellendekennis en geloofszekerheid. Ik vond het verbazingwekkend veel lijken op wat mij vroeger is geleerd.
Ik ben er nog steeds in bezig. Heel boeiend en spannend! Een vrouw, die het tot paus weet te brengen.Oorspronkelijk gepost door nicname
Ik ben een boek aan het lezen dat heet: Pausin Johanna.
Kent iemand het? Heel
bijzonder.
Ik was er eigenlijk een beetje met tegenzin aan begonnen, want ik hou nooit zo van historische romans. Maar iemand prees het boek aan en inderdaad, je blijft er in lezen. Even een beschrijving van internet geplukt:
Omschrijving
De jonge, briljante Johanna neemt geen genoegen met de middeleeuwse sociale structuren waarbinnen het voor vrouwen verboden is te leren lezen en schrijven. Nadat haar oudere broer is gedood door de Noormannen, neemt Johanna zijn identiteit aan.
Recensie
Deze historische roman speelt zich af in de ruim veertig jaar die volgden op de dood van Karel de Grote. De hoofdpersoon is Johanna, dochter van een autoritaire, vrouwenhatende kanunnik en een Saksische vrouw aan wie hij het christelijke geloof en een huwelijk met hem had opgedrongen na haar familie te hebben uitgemoord. De intelligente en vasthoudende Johanna weet zich tegenover haar hardvochtige vader staande te houden en, nadat ze de identiteit van haar door de noormannen gedode broer heeft aangenomen, op te klimmen van monnik tot paus. Ook leert ze de liefde kennen. Er zijn argumenten in te brengen voor én tegen de veronderstelling dat er tussen 853 en 855 inderdaad een pausin Johanna is geweest. Het romanpersonage Johanna en haar partner Gerold, twee witte raven in een bikkelharde maatschappij, zijn door de schrijfster gecreëerd; de achtergrond waartegen hun leven zich afspeelt volgt de geschiedenis op de voet en is bijzonder beeldend beschreven, met een sterke nadruk op de grimmige kanten van de toenmalige samenleving. Eerste roman van de Amerikaanse hoogleraar. De vertaling is niet vlekkeloos. Kleine druk.
© Biblion, Leidschendam, Redactie
de film had ook de aanleiding kunnen zijn dat je het boek bent gaan lezen.Oorspronkelijk gepost door CorydorasNee, en dat ben ik eigenlijk ook niet van plan. Een film voegt over het algemeen weinig toe aan het lezen van het boek. Als ik een boek al gelezen heb, vind ik de film meestal tegenvallen.Oorspronkelijk gepost door YaelOorspronkelijk gepost door CorydorasDaarin ben je niet de enigeOorspronkelijk gepost door Yael
ik lees van alles door elkaar.
:!
Onder andere Schindlers List op het moment. Wat een bizar (maar waargebeurd) verhaal is dat toch eigenlijk.dat is mooi.
heb je de film ook gezien van Schindlers list?

ik heb alleen de film gezien iig.
Inderdaad, ik heb het nu uitOorspronkelijk gepost door SabraIk ken het, ik heb het al weer jaren geleden gelezen, en wat ik me er nog van kan herinneren; het is interessant boek.Oorspronkelijk gepost door nicname
[Ik ben een boek aan het lezen dat heet: Pausin Johanna.
Kent iemand het? Heel
bijzonder.

- Miscanthus
-
- jakobmarin
Moderne wetenschap in de Bijbel - Ben Hobrink

Het begint zo:
"Tijdens een middagpauze in het eerste jaar van mijn biologiestudie kwam het gesprek op wetenschappelijke blunders in de Bijbel. Een medestudent zorgde voor hilariteit toen hij vertelde over de biologische misser in Leviticus i vers 6:* “Ook de haas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn.” Een haas die herkauwt? Belachelijk! Een haas herkauwt niet. Dat doen alleen herkauwers, zoals koeien, schapen, geiten, andlopen, herten, giraffen en kamelen. Die kauwen hun voedsel twee keer. Maar dieren zoals hazen en konijnen niet!
Daar stond ik met m’n mond vol tanden. Ik geloofde dat het wââr was wat in de Bijbel staat, maar had geen weerwoord, zeker niet als biologiestudent. De rest van de pauze hebben de meesten van ons hartelijk gelachen... Pas jaren later vond ik een antwoord. Een haas kauwt zijn voedsel wel degelijk twee keer. Niet op de manier van een koe of een schaap, maar door reïngestie: hij eet regelmatig zijn eigen uitwerpselen op en kauwt z’n voedsel dus nog een keer.
De tweede keer dat een wetenschappelijk feit uit de Bijbel diepe indruk op mij maakte, ging over de besnijdenis van Jood se jongetjes. Bij mannen die als kind zijn besneden, blijkt geen peniskanker voor te komen en bijna twaalf keer zo weinig infecties aan de urinewegen als bij onbesneden mannen. Vrou wen die getrouwd zijn met een besneden man, hebben negen keer zo weinig kans op baarmoederhalskanker als vrouwen van wie de man niet besneden is!
Extra verbazingwekkend is de dag, waarop Joodse jongetjes besneden moeten worden. In Leviticus iz: staat dat het per se op de achtste dag moet gebeuren. Die achtste dag was zo be langrijk dat hij boven alle andere geboden uitging. Zelfs als de achtste dag op een sabbat of een hoogtijdag viel, moest een jon getje toch besneden worden. Pas in de twintigste eeuw is ge bleken dat juist de achtste dag de beste dag van het hele leven is om een besnijdenis uit te voeren, Op die dag stoppen bloe dingen namelijk een stuk sneller dan op enig andere dag in het leven.
Het derde voorval en de aanleiding om dit boek te schrijven, is het verhaal over de ark van Noach (Genesis 6:14-16). De ark blijkt het beste en meest stabiele bootmodel te zijn dat er be staat. Het heeft de ideale afmetingen en de ideale verhoudin gen in lengte, breedte en hoogte voor een zeeschip dat niet aan gedreven wordt door een zeil of motor. Naar dat model worden nog steeds grote zeeschepen gebouwd. Vergeleken met de ark van Noach zijn de boten uit andere zondvloedverhalen op de wereld erg primitief en onwetenschappelijk. Neem bijvoor beeld het zondvloed uit Babylon, het Gilgamesj Epos. In dat verhaal overleeft de hoofdpersoon, Utanapisjtim, de zondvloed in een boot die de vorm heeft van een kubus. En dat blijkt nu juist het minst stabiele bootmodel te zijn dat er bestaat. Tijdens verblijf op open water zal het langzaam over de golven gaan rollen. Het is niet moeilijk te onderscheiden welk van de twee zondvloed de meest oorspronkelijke is en wetenschappelijk de meest verantwoorde.'
Een indrukwekkend boek; een aanrader!

Het begint zo:
"Tijdens een middagpauze in het eerste jaar van mijn biologiestudie kwam het gesprek op wetenschappelijke blunders in de Bijbel. Een medestudent zorgde voor hilariteit toen hij vertelde over de biologische misser in Leviticus i vers 6:* “Ook de haas, omdat die wel herkauwt, maar geen gespleten hoeven heeft; onrein zal die voor u zijn.” Een haas die herkauwt? Belachelijk! Een haas herkauwt niet. Dat doen alleen herkauwers, zoals koeien, schapen, geiten, andlopen, herten, giraffen en kamelen. Die kauwen hun voedsel twee keer. Maar dieren zoals hazen en konijnen niet!
Daar stond ik met m’n mond vol tanden. Ik geloofde dat het wââr was wat in de Bijbel staat, maar had geen weerwoord, zeker niet als biologiestudent. De rest van de pauze hebben de meesten van ons hartelijk gelachen... Pas jaren later vond ik een antwoord. Een haas kauwt zijn voedsel wel degelijk twee keer. Niet op de manier van een koe of een schaap, maar door reïngestie: hij eet regelmatig zijn eigen uitwerpselen op en kauwt z’n voedsel dus nog een keer.
De tweede keer dat een wetenschappelijk feit uit de Bijbel diepe indruk op mij maakte, ging over de besnijdenis van Jood se jongetjes. Bij mannen die als kind zijn besneden, blijkt geen peniskanker voor te komen en bijna twaalf keer zo weinig infecties aan de urinewegen als bij onbesneden mannen. Vrou wen die getrouwd zijn met een besneden man, hebben negen keer zo weinig kans op baarmoederhalskanker als vrouwen van wie de man niet besneden is!
Extra verbazingwekkend is de dag, waarop Joodse jongetjes besneden moeten worden. In Leviticus iz: staat dat het per se op de achtste dag moet gebeuren. Die achtste dag was zo be langrijk dat hij boven alle andere geboden uitging. Zelfs als de achtste dag op een sabbat of een hoogtijdag viel, moest een jon getje toch besneden worden. Pas in de twintigste eeuw is ge bleken dat juist de achtste dag de beste dag van het hele leven is om een besnijdenis uit te voeren, Op die dag stoppen bloe dingen namelijk een stuk sneller dan op enig andere dag in het leven.
Het derde voorval en de aanleiding om dit boek te schrijven, is het verhaal over de ark van Noach (Genesis 6:14-16). De ark blijkt het beste en meest stabiele bootmodel te zijn dat er be staat. Het heeft de ideale afmetingen en de ideale verhoudin gen in lengte, breedte en hoogte voor een zeeschip dat niet aan gedreven wordt door een zeil of motor. Naar dat model worden nog steeds grote zeeschepen gebouwd. Vergeleken met de ark van Noach zijn de boten uit andere zondvloedverhalen op de wereld erg primitief en onwetenschappelijk. Neem bijvoor beeld het zondvloed uit Babylon, het Gilgamesj Epos. In dat verhaal overleeft de hoofdpersoon, Utanapisjtim, de zondvloed in een boot die de vorm heeft van een kubus. En dat blijkt nu juist het minst stabiele bootmodel te zijn dat er bestaat. Tijdens verblijf op open water zal het langzaam over de golven gaan rollen. Het is niet moeilijk te onderscheiden welk van de twee zondvloed de meest oorspronkelijke is en wetenschappelijk de meest verantwoorde.'
Een indrukwekkend boek; een aanrader!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.