Welk boek ben je nu aan het lezen? [2]

Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door MariaW
Ik heb gisteren: 'Knielen op een bed violen' gekocht!

Ik ga er morgen in beginnen.
Heb van Jan Siebelink "Aan de overkant van de rivier" gelezen. Hoe hij paauweanen in dit boek neerzet, vind ik ronduit schunnig. (Ds. Paauwe is in dit boek ds. Poort).
Ik verwacht van het bed violen dus niet veel beters.
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Sabra
Oorspronkelijk gepost door parsifal

Over smaak valt niet te twisten, maar ik begin nu echt te twijfelen of je geen zonnesteek hebt opgelopen. Een boek waar de karakters zo levensecht worden saai noemen gaat echt ver (Maar ach er zijn ook mensen die Eline Vere of Noortje Velt niet kunnen waarderen).
Karakters zo levensecht worden beschreven? Het kan zijn dat de karakters uitgebreid worden beschreven, maar er komt geen einde aan de ellenlange beschrijvingen. Dit boek is niet lezenswaardig. Ik kan evenmin Eline Vere een goed boek noemen.

Ik lees liever H.H. Kirst.
Voor iemand die zo kritisch is over Christelijke literatuur heb je een verdraaid beroerde smaak. Inderdaad zijn in beide boeken die je hier afschrijft de gebeurtenissen rond de hoofdpersonen minder belangrijk dan de hoofdpersonen zelf, maar om het dan saai of niet lezenswaardig te noemen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Ik heb deze week het boek gelezen: Het echte leven is nu.
Kent iemand het? Zoja, wat vind je er van?
be wel benieuwd wat jij er van vond. Ik heb het (nog) niet gelezen....
Ariene

Bericht door Ariene »

Ben in verschillende boeken bezig:

De belangrijkste eerst:

Christen zijn in het dagelijks leven. van Ryle

Jammer dat ik het boek maar 1x kan vinden in dit forum (mischien was het er vaker, ik kon het zo snel niet vinden)

Het is een zeer leerzaam,realistisch helder boek. Met hele goede lessen voor mezelf.
Het is een aanrader voor iedereen!

Daarnaast ben in bezig in de boeken van Bodie Thoene. De Kronieken van Sion deel 5
Ik heb zelf nog nooit een boek gelezen die mij zo intens mee liet gaan in de tijd van de oorlog.
Ook vind ik het mooi dat er veel historische details in verwerkt zijn.
Persoonlijk vind ik het een erg mooie serie.
Kokje

Bericht door Kokje »

Oorspronkelijk gepost door Afgewezen

Heb van Jan Siebelink "Aan de overkant van de rivier" gelezen. Hoe hij paauweanen in dit boek neerzet, vind ik ronduit schunnig. (Ds. Paauwe is in dit boek ds. Poort).
Ik vind het een zeer aangrijpend boek, goed geschreven ook. Schunnig kan je het niet noemen, het is gewoon zoals hij het zelf als kind meegemaakt heeft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle Paauweanen zo zijn als in dit boek beschreven wordt.
lunatic

Bericht door lunatic »

Bezeten van mij, geschreven door Nicky French :)
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Ariene

Daarnaast ben in bezig in de boeken van Bodie Thoene. De Kronieken van Sion deel 5
Ik heb zelf nog nooit een boek gelezen die mij zo intens mee liet gaan in de tijd van de oorlog.
Ook vind ik het mooi dat er veel historische details in verwerkt zijn.
Persoonlijk vind ik het een erg mooie serie.
De eerste serie die ik van deze schrijver las, ging over Ierland en de strijd tussen de protestanten en de RK. Op zich best aardig. De serie over Israël kon mij niet echt bevallen. Teveel personages met hun eigen omgeving. Ik vind het erg rommelig overkomen en ik vind dat hij onder het mom van geschiedschrijving bepaalde zaken beschrijft die hoewel ze niet gebeurt zijn, wel als zodanig overkomen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Sabra

Bericht door Sabra »

Voor iemand die zo kritisch is over Christelijke literatuur heb je een verdraaid beroerde smaak. Inderdaad zijn in beide boeken die je hier afschrijft de gebeurtenissen rond de hoofdpersonen minder belangrijk dan de hoofdpersonen zelf, maar om het dan saai of niet lezenswaardig te noemen.
Christelijke literatuur is van een bedroevend niveau. Toen ik jaren geleden op het VLC zat, werd er toestemming gegeven om Johan G. Veenhof te lezen voor een Nederlands. En dat op VWO niveau.

Geef mij maar Hermans, Mulisch, Gabriel Marquez, Chaim Potok, Enquist en mijn favoriete schrijver, Hans H. Kirst.

Met als topper, 08/15.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Oorspronkelijk gepost door Kokje

Ik vind het een zeer aangrijpend boek, goed geschreven ook. Schunnig kan je het niet noemen, het is gewoon zoals hij het zelf als kind meegemaakt heeft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle Paauweanen zo zijn als in dit boek beschreven wordt.
Het boek is niet 'schunnig' in de letterlijke zin des woords. De manier waarop hij over paauweanen schrijft, vind ik schunnig.
Dat het 'gewoon [is] zoals hij het als kind meegemaakt heeft', vind ik onzin. Dan kun je van de boeken van Maarten 't Hart dan ook wel zeggen. Ik geloof dat Siebelink wel met een heel speciale bril naar zijn verleden kijkt. Niet met een frisse bril dus.
Kokje

Bericht door Kokje »

Oorspronkelijk gepost door Kokje

Het boek is niet 'schunnig' in de letterlijke zin des woords. De manier waarop hij over paauweanen schrijft, vind ik schunnig.
Dat het 'gewoon [is] zoals hij het als kind meegemaakt heeft', vind ik onzin. Dan kun je van de boeken van Maarten 't Hart dan ook wel zeggen. Ik geloof dat Siebelink wel met een heel speciale bril naar zijn verleden kijkt. Niet met een frisse bril dus.
Hij heeft het wel wat aangedikt denk ik, welke schrijver doet dat niet...
Maar je kunt hem absoluut niet vergelijken met Maarten 't Hart. In interviews spreekt Siebelink met veel respect over zijn christelijke opvoeding.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Maar je kunt hem absoluut niet vergelijken met Maarten 't Hart. In interviews spreekt Siebelink met veel respect over zijn christelijke opvoeding.
Goed lezen s.v.p. Ik heb Maarten 't Hart genoemd als reactie op de opmerking, dat J.S. het nu eenmaal zo meegemaakt heeft in zijn jeugd.
Bovendien, de manier waarop Siebelink over zijn christelijke opvoeding spreekt, is wat subtieler, maar net zo gevaarlijk als Maarten 't Hart het doet. Want J.S. maakt een integere indruk, dus ben je eerder geneigd hem te geloven!
Corydoras

Bericht door Corydoras »

Ik zal mijn lijstje ook eens opnoemen:

- Komen tot Jezus Christus, John Bunyan
- Belijdenissen, Aurelius Augustinus
- Gelijkenissen van de Heiland, Spurgeon
- Onverwacht God ontmoeten, Philip Yancey
- Schitterend ongeluk of sporen van ontwerp, Cees Dekker e.a.
- De Schuilplaats, Corry ten Boom
- Est, Adrian Verbree ('n beetje laat, ik weet het, heb het vanmiddag pas gekocht)

Het is mij ook nog nooit gelukt om maar 1 boek tegelijk te lezen :#
Elmousse

Bericht door Elmousse »

De ware bekering, Thomas Sheppard
Toetssteen van ware en valse genade, Theodorus van der Groe
Brein bedriegt, Peter Vermeulen

Ook al zon mooi lijstje:sne
H.M.H.

Bericht door H.M.H. »

Ik ben het boek "Onder de woestijnhemel" van Linda Chaikin aan het lezen.
Het verhaal speelt zich af in 1914 in de Aleppo woestijn (Egypte). Allison Wescott raakt betrokken bij spionagewerk en men denkt dat zij kostbare informatie heeft. De verschillende partijen zijn bereid een moord te plegen om die informatie te verkrijgen. Dit is een korte samenvatting van het boek, die te lezen is op de achterkant.
Ik ben er nog maar net in begonnen, maar het boeit me al wel. Vanavond maar eens een stukje verder lezen.
parsifal

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Sabra

Christelijke literatuur is van een bedroevend niveau. Toen ik jaren geleden op het VLC zat, werd er toestemming gegeven om Johan G. Veenhof te lezen voor een Nederlands. En dat op VWO niveau.

Geef mij maar Hermans, Mulisch, Gabriel Marquez, Chaim Potok, Enquist en mijn favoriete schrijver, Hans H. Kirst.

Met als topper, 08/15.
even serieus. Als ik Dostojevski lees dan zit ik echt in dat verhaal. Inderdaad is het verhaal van de Groot-Inquisiteur geweldig en vrij spiegelend. Maar ook de personages van Katja en Groesjenka intrigeren vreselijk. De wraak die Katja wil nemen is erger dan welke andere wraak die je kunt nemen. De verandering van Groesjenka is ook indrukwekkend beschreven.

Wat betreft literatuur. Nee ik vind het niet vreemd dat je Potok, Marquez en Kirst niet mag lezen voor je Nederlandse lijst. En ja ik vind dat ook wat literatuur de inhoud besproken mag worden vanuit een Christelijk perspectief. (Dat is iets anders dan de boeken verbergen). Maar goed er is ook goede Christelijke literatuur. Nijenhuis en Nouwen zijn zeker niet slecht en als je wat verder terug gaat is er ook nog wel een Noortje Velt ofzo te vinden. (Hoewel als je Eline Vere niet onder de goede boeken zet...)

Wat versta je trouwens onder goede literatuur? Spelen daarin de personages de belangrijkste rol of juist het verhaal zelf (waarbij je zelfs de DaVinciCode onder literatuur kunt zetten)?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gesloten