Ach, discussies bestaan bij de gratie van afwijkende meningen. Als iedereen het met elkaar eens is, is er ook weinig meer aan. Dus excuses zijn wat mij betreft niet nodig.Tiberius schreef:Ik excuseer me, omdat ik het helaas oneens met je bent.

Ach, discussies bestaan bij de gratie van afwijkende meningen. Als iedereen het met elkaar eens is, is er ook weinig meer aan. Dus excuses zijn wat mij betreft niet nodig.Tiberius schreef:Ik excuseer me, omdat ik het helaas oneens met je bent.
Inderdaad. Mijn visie op gebedskringen zijn niet bepaald door gevoelens, maar door theologie.Tiberius schreef:Dat gevoel waarop je doelt, proef ik namelijk niet in Luthers posting. En Erasmiaan heeft al meerdere malen uitgelegd, dat dat gevoel (vanwege de woordkeus) niet doorslaggevend was bij zijn afkeer.Josephus schreef:Die suggestie had een reden: zowel Luther als Erasmiaan praten over een ervaring waarbij zij een onbehaaglijk gevoel kregen (Erasmiaan gebruikt dat woord zelfs letterlijk) en dat gevoel lijkt redelijk doorslaggevend te zijn geweest bij het bepalen van hun standpunt. De indruk kan dan gewekt worden dat iemand op basis van een bepaald persoonlijk gevoel impliciet concludeert dat God dan waarschijnlijk wel hetzelfde zal voelen. Maar omdat gevoelens soms wat lastig zijn te wegen en te duiden, heb ik het maar voorzichtig geformuleerd.Tiberius schreef:Je suggereert, dat we onze menselijke gevoelens op God zouden projecteren, wanneer we een oppervlakkig spreken in het gebed afkeuren. Dat is dus niet zo. Althans: dat gebeurt niet in de posting waarop je reageert.
Maar bij beiden wekte het onheilige spreken afkeer.
Maar dat zegt toch eigenlijk niemand?Fjodor schreef:Als er geen heilige sfeer is bij kringgebeden, betekent dat dan dat er maar helemaal niet meer kringgebeden moet worden?
Tiberius schreef:Maar dat zegt toch eigenlijk niemand?Fjodor schreef:Als er geen heilige sfeer is bij kringgebeden, betekent dat dan dat er maar helemaal niet meer kringgebeden moet worden?
Luther schreef:En dat maakt mij ook huiverig voor kringgebeden. Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
huisman schreef:Ik ben het helemaal met Erasmiaan eens, de notie dat wij als onheilige onreine zondaren verschijnen voor een heilig God kan bij een kringgebed makkelijker verdwijnen.
Luther schreef:Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?
huisman schreef:Er is heel wat tegen een kringgebed dat dus echt wat anders is dan een gebedskring. Er zijn zelfs kringgebeden (Ik hoop niet op de Driestar ) waar de deelnemers elkaars hand vasthouden. Zijn wij dan zo naïef dat wij niet weten waar dat vandaan komt. Puur uit de occulte wereld waar seances op deze wijze gehouden worden. Dit is geenszins een Bijbelse gebedshouding. Onderscheid toch de geesten..............................
Auto schreef:Nou misschien moet je in wat anderen kringen komen. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ik hoor het ook wel van anderen dat wat de 1 bid door de andere weer krom gebeden wordt. Of dat men elkaar theologisch de maat gaan nemen. De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.
henriët schreef:Het gaat er niet om om het werk van de Geest te reguleren, maar op een scholengemeenschap als de Driestar waar jongelui uit de gehele gezindte komen, van ultra links tot ultra rechts is het verstandig om zulke zaken onder leiding van een docent te doen.
Jongeren hebben leiding nodig.
Uitwassen zoals het opleggen van handen van jongeren onderling, dat ze al iets zouden bezitten enz. Het gevaar bestaat zeker onder jongeren dat men van elkaar afhankelijk wordt.
Gods Geest werkt persoonlijk. (denk aan de binnenkamer)
... en de gemeenschappelijke zorg in al deze postings is, dat men de vorm "gebedskring" en de wijze waarop dit doorgaans wordt ingevuld niet passend en onwenselijk vindt bij het doel waartoe een gebedskring zou moeten bestaan, zoals Erskine en Koelman daarover spreken.Fjodor schreef:Tiberius schreef:Maar dat zegt toch eigenlijk niemand?Fjodor schreef:Als er geen heilige sfeer is bij kringgebeden, betekent dat dan dat er maar helemaal niet meer kringgebeden moet worden?Luther schreef:En dat maakt mij ook huiverig voor kringgebeden. Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.huisman schreef:Ik ben het helemaal met Erasmiaan eens, de notie dat wij als onheilige onreine zondaren verschijnen voor een heilig God kan bij een kringgebed makkelijker verdwijnen.Luther schreef:Ik probeer er achter te komen, waarom men zo graag een gebedskring wil. Wat zijn de motieven?huisman schreef:Er is heel wat tegen een kringgebed dat dus echt wat anders is dan een gebedskring. Er zijn zelfs kringgebeden (Ik hoop niet op de Driestar ) waar de deelnemers elkaars hand vasthouden. Zijn wij dan zo naïef dat wij niet weten waar dat vandaan komt. Puur uit de occulte wereld waar seances op deze wijze gehouden worden. Dit is geenszins een Bijbelse gebedshouding. Onderscheid toch de geesten..............................Auto schreef:Nou misschien moet je in wat anderen kringen komen. Ik heb het zelf een aantal keren meegemaakt en ik hoor het ook wel van anderen dat wat de 1 bid door de andere weer krom gebeden wordt. Of dat men elkaar theologisch de maat gaan nemen. De wijze die de Driestar voorschrijft is een zeer ordelijke en ook opvoedkundige manier.henriët schreef:Het gaat er niet om om het werk van de Geest te reguleren, maar op een scholengemeenschap als de Driestar waar jongelui uit de gehele gezindte komen, van ultra links tot ultra rechts is het verstandig om zulke zaken onder leiding van een docent te doen.
Jongeren hebben leiding nodig.
Uitwassen zoals het opleggen van handen van jongeren onderling, dat ze al iets zouden bezitten enz. Het gevaar bestaat zeker onder jongeren dat men van elkaar afhankelijk wordt.
Gods Geest werkt persoonlijk. (denk aan de binnenkamer)
Ok, als jij dat juist interpreteer dan ben ik daar wel mee akkoord.Luther schreef: ... en de gemeenschappelijke zorg in al deze postings is, dat men de vorm "gebedskring" en de wijze waarop dit doorgaans wordt ingevuld niet passend en onwenselijk vindt bij het doel waartoe een gebedskring zou moeten bestaan, zoals Erskine en Koelman daarover spreken.
Dat zegt dus niets over de visie van de posters op de vorm "gebedskring" als zodanig, de theorie zeg maar.
Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
Dat zou ik weleens nader toegelicht willen zien.rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
Wat precies?Luther schreef:Dat zou ik weleens nader toegelicht willen zien.rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
Dit hoeft rekcor niet toe te lichten, wat hij zegt is gewoon logica. Hij vraag of jij verifieerbare bewijzen hebt. Daar kan je op antwoorden of niet, maar doe niet net alsof hij met de toelichting moet komen.Luther schreef:Dat zou ik weleens nader toegelicht willen zien.rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
- Als vanuit een optimistische mensvisie en verkeerd zicht op het verbond het genadekarakter van het heil vertroebeld wordt en het wonder alleen merkbaar is in oppervlakkige dankzeggingen...rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
Zeker, maar jouw stelling was, dat 'openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven', en (impliciet) dat ze daarom verkeerd of in ieder geval verdacht zijn. Die stelling zou ik graag verder uitgewerkt willen zien.Luther schreef:- Als (...) dan mag ik dat toch wel een "ander geloven" noemen, dan in de gereformeerde belijdenis ons voorgehouden wordt?rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.
Als de vraag naar gebedskringen uit die theologie voortkomt, dan ben ik inderdaad van mening dat een dergelijke gebedskring er niet zou moeten zijn.rekcor schreef:Zeker, maar jouw stelling was, dat 'openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven', en (impliciet) dat ze daarom verkeerd of in ieder geval verdacht zijn. Die stelling zou ik graag verder uitgewerkt willen zien.Luther schreef:- Als (...) dan mag ik dat toch wel een "ander geloven" noemen, dan in de gereformeerde belijdenis ons voorgehouden wordt?rekcor schreef:Welke verifieerbare bewijzen heb je voor al deze - toch wel verregaande - beschuldigingen? Dat bijv. 'evangelischen' meer aan gebedskringen/kringgebeden doen, wil niet automatisch zeggen dat gebedskringen/kringgebeden dus voortvloeien uit hun theologische verschillen van de gereformeerde belijdenis.Luther schreef:Het komt mij voor dat openbare gebedskringen en de vraag daarnaar veelal voortkomt uit een ander geloven dan ons voorgehouden wordt in de gereformeerde belijdenis. Zeker onder jongeren (op scholen) is dat het geval. Dan gaat om een soort geestelijke invulling van het begrip 'social talk' waar de mens ook zijn steentje kan en moet bijdragen, of waar het makkelijk leven uit het bijna veronderstelde geloof gepaard gaat met remonstrantse ideeën over God en het heil.