Gebedskringen in de ban

rekcor

Re: Gebedskringen in de ban

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
Ik denk (maar eigenlijk moeten we het de leerlingen in kwestie zelf vragen):
  • omdat het moeilijker wordt om voor bepaalde onderwerpen te bidden; stel je wilt bidden voor de bekering van docent Y: dat doe je toch een heel stuk minder snel als docent Y (of z'n collega) erbij zit;
  • omdat 'de docent erbij' een door de school opgelegde regel is, die bijna niet anders uitgelegd kan worden als een vorm van wantrouwen; een vorm van wantrouwen die men waarschijnlijk thuis/in de kerk ook tegenkomt;
  • omdat veel docenten zich waarschijnlijk ook niet thuis voelen bij het kringgebed; dit voelen de leerlingen in zo'n geval haarfijn aan;
Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
Dan zouden juist zij erbij betrokken moeten worden: ze hebben dan vertrouwen van de schoolleiding en van de studenten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:Wat Luther denk ik bedoelt, is: waarom wil men dan niet meer eendrachtelijk bijeen zijn, etc, wanneer er een leraar bij zit?
Ik denk (maar eigenlijk moeten we het de leerlingen in kwestie zelf vragen):
  • omdat het moeilijker wordt om voor bepaalde onderwerpen te bidden; stel je wilt bidden voor de bekering van docent Y: dat doe je toch een heel stuk minder snel als docent Y (of z'n collega) erbij zit;
  • omdat 'de docent erbij' een door de school opgelegde regel is, die bijna niet anders uitgelegd kan worden als een vorm van wantrouwen; een vorm van wantrouwen die men waarschijnlijk thuis/in de kerk ook tegenkomt;
  • omdat veel docenten zich waarschijnlijk ook niet thuis voelen bij het kringgebed; dit voelen de leerlingen in zo'n geval haarfijn aan;
Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
Op het Revius College was er vroeger ook eens een kringgebed in de gymzaal, in de pauze. Een gymdocente was erbij betrokken (afkomstig uit evangelische kringen) en enkele leerlingen uit evangelische kringen, maar ook enkele uit de traditionele kerken. Ik werd uitgenodigd en ging eens mee. Ik kreeg er een onbehaaglijk gevoel bij. De notie van nietig stof en as dat tot een heilige en verheven God naderde ontbrak volkomen. Ik was erg geschrokken en heb deze bijeenkomsten niet meer bezocht. Ik begreep later dat, na een gesprek met de betreffende organisatoren en de directie, de kringgebeden zijn gestopt. Een reden daarvoor heb ik nooit gehoord.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef: Op het Revius College was er vroeger ook eens een kringgebed in de gymzaal, in de pauze. Een gymdocente was erbij betrokken (afkomstig uit evangelische kringen) en enkele leerlingen uit evangelische kringen, maar ook enkele uit de traditionele kerken. Ik werd uitgenodigd en ging eens mee. Ik kreeg er een onbehaaglijk gevoel bij. De notie van nietig stof en as dat tot een heilige en verheven God naderde ontbrak volkomen.
Een vervelende ervaring! Maar ben je het met me eens dat het ontbreken van die notie niet inherent is aan 'het kringgebed'? Die kan ontbreken in ieder gebed.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
rekcor schreef:Overigens: ik kan me nog wel enkele docenten herinneren (uit mijn tijd op het Revius College) die waarschijnlijk van harte welkom waren geweest op dergelijke gebedskringen.
Dan zouden juist zij erbij betrokken moeten worden: ze hebben dan vertrouwen van de schoolleiding en van de studenten.
Inderdaad. En wat is mooier dan wanneer docenten en leerlingen gezamenlijk bidden.
Overigens merk ik op dat er geen bezwaar is tegen gezamenlijk bidden en kringgebed. Kringgebed zou dan een bepaalde vorm zijn van het gezamenlijk gebed. Heb ik dit goed?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
rekcor

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:
Dat zou mooi zijn, maar m.i. zou dit spontaan moeten gebeuren: ofwel omdat de leerlingen de docent vragen, ofwel omdat de docent de leerlingen vraagt.

Nu is het een van boven af opgelegde regel, bedacht tijdens een vergadering, die zorgt voor deze suboptimale situatie. Het is een beetje hetzelfde wat ik ooit hoorde van een bruiloft. De ouders van de bruid stonden erop dat alle neven en nichten de gehele werden uitgenodigd (omdat ze bang waren voor ruzie in de familie), terwijl de bruid en de bruidegom dit niet van plan waren. De neven en nichten hadden een mooie dag, totdat ze erachter kwamen wat de reden was van hun uitnodiging. Ik kan je vertellen: die voelden zich flink 'suboptimaal' de rest van de feestavond.
JolandaOudshoor schreef:Overigens merk ik op dat er geen bezwaar is tegen gezamenlijk bidden en kringgebed. Kringgebed zou dan een bepaalde vorm zijn van het gezamenlijk gebed. Heb ik dit goed?
Ja, dat mensen om de beurt hardop voor iets bidden, in plaats van dat 1 persoon alle punten bidt.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:
Erasmiaan schreef: Op het Revius College was er vroeger ook eens een kringgebed in de gymzaal, in de pauze. Een gymdocente was erbij betrokken (afkomstig uit evangelische kringen) en enkele leerlingen uit evangelische kringen, maar ook enkele uit de traditionele kerken. Ik werd uitgenodigd en ging eens mee. Ik kreeg er een onbehaaglijk gevoel bij. De notie van nietig stof en as dat tot een heilige en verheven God naderde ontbrak volkomen.
Een vervelende ervaring! Maar ben je het met me eens dat het ontbreken van die notie niet inherent is aan 'het kringgebed'? Die kan ontbreken in ieder gebed.
Ja, maar ik vrees dat men het niet erg vond dat die notie ontbrak: of in ieder geval, dat in tegenstelling tot mij, niet als gemis zagen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Erasmiaan schreef:Ja
Mooi!
Erasmiaan schreef:,
Oeps!
Erasmiaan schreef:maar ik vrees dat men het niet erg vond dat die notie ontbrak: of in ieder geval, dat in tegenstelling tot mij, niet als gemis zagen.
Dit vind ik lastig te beoordelen, want ik was er niet bij en heb het de mensen in kwestie niet gevraagd. Het kan zijn dat de notie wel degelijk aanwezig was, maar dat ze zich anders uitdrukken dan wij gewend zijn. Dit is echter een ander onderwerp.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Dit vind ik lastig te beoordelen, want ik was er niet bij en heb het de mensen in kwestie niet gevraagd.
Klopt. Maar voor Erasmiaan is dat makkelijker, hij was er wel bij.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Inderdaad. En wat is mooier dan wanneer docenten en leerlingen gezamenlijk bidden.
Overigens merk ik op dat er geen bezwaar is tegen gezamenlijk bidden en kringgebed. Kringgebed zou dan een bepaalde vorm zijn van het gezamenlijk gebed. Heb ik dit goed?
Laten we voorop stellen dat het bidden en aanbidden van God één van de heiligste en de onmogelijkste bezigheden van een mens op aarde is. Ik, nietig stof en as, nader tot een almachtig, eeuwig, alwetend en volmaakt heilig Goddelijk Wezen. Dat zijn heilige verrichtingen, die op een heilige wijze plaats dienen te vinden. Het is mooi als, bij de aanwezigheid van meerdere personen, iemand hardop een gebed kan doen, die ervaring heeft met bidden, die eerbied in zijn gebed legt en daarvoor de juiste woorden kan vinden. Niet dat een gebrekkig gebed niet gezegend kan worden, en een onbeholpen gebed ook niet, maar tot stichting en uit eerbied zouden we, als er iemand in ons midden is die vaker hardop voor een grote groep tot God mag bidden, die persoon uit moeten kiezen om het gebed te doen. Ook is het mijns inziens eerbiediger als één iemand bid. Immers, er vallen vaak ongemakkelijke stiltes en iedereen begint door elkaar te bidden op het moment dat een ander zwijgt. De eerbied en de heiligheid komen dan in het gedrang. Ook kan er tegen 'meebidders' vaak zo'n opzien zijn om wat te bidden, dat men niet eens weet wat men zegt. Dit laatste kan zeker het geval zijn als er een wat grotere groep is.
Wat mij betreft is een kringgebed dus niet fout, maar dan wel één persoon die spreekt, en het liefst iemand die al wat ervaring heeft met bidden voor een wat grotere groep mensen/ vreemden (geen familie). Deze aanbevelingen zijn enkel om ervoor te zorgen dat een en ander eerbiedig verloopt, en dat het besef er is van de afstand, de heiligheid.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

rekcor schreef:Dit vind ik lastig te beoordelen, want ik was er niet bij en heb het de mensen in kwestie niet gevraagd. Het kan zijn dat de notie wel degelijk aanwezig was, maar dat ze zich anders uitdrukken dan wij gewend zijn. Dit is echter een ander onderwerp.
Het was niet een gemis van de 'tale kanaäns'. Die miste ik ook wel maar het was vooral een gemis heiligheid, afstand, ik nietig, Hij zo groot.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Wat mij betreft is een kringgebed dus niet fout, maar dan wel één persoon die spreekt, en het liefst iemand die al wat ervaring heeft met bidden voor een wat grotere groep mensen/ vreemden (geen familie). Deze aanbevelingen zijn enkel om ervoor te zorgen dat een en ander eerbiedig verloopt, en dat het besef er is van de afstand, de heiligheid.
God is inderdaad de Heilige, de Verhevene. Dat moeten we ons realiseren tijdens het bidden. Maar tegelijk mogen we God ook aanspreken als onze Vader. En welke vader vindt het nu erg als zijn kind niet in vloeiende volzinnen tegen hem praat?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Erasmiaan schreef:Wat mij betreft is een kringgebed dus niet fout, maar dan wel één persoon die spreekt, en het liefst iemand die al wat ervaring heeft met bidden voor een wat grotere groep mensen/ vreemden (geen familie). Deze aanbevelingen zijn enkel om ervoor te zorgen dat een en ander eerbiedig verloopt, en dat het besef er is van de afstand, de heiligheid.
God is inderdaad de Heilige, de Verhevene. Dat moeten we ons realiseren tijdens het bidden. Maar tegelijk mogen we God ook aanspreken als onze Vader. En welke vader vindt het nu erg als zijn kind niet in vloeiende volzinnen tegen hem praat?
Dat gaf ik ook al aan. Dat is niet erg. Maar als er iemand is, of iemand kan zijn, die wel ervaring heeft, dan is het m.i. ordelijker, stichtelijker om zo iemand de tolk te laten zijn van de anderen. Daarbij is het zo belangrijk dat we onderkennen dat het gebed een heilige verrichting is waarbij we ons eerbiedig richting tot een verheven God. Om het helder te krijgen: we hebben het hier over gebedskringen, niet over het huiselijke gebed, het ambtelijke gebed of het persoonlijke gebed.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Josephus schreef:
Dat gaf ik ook al aan. Dat is niet erg. Maar als er iemand is, of iemand kan zijn, die wel ervaring heeft, dan is het m.i. ordelijker, stichtelijker om zo iemand de tolk te laten zijn van de anderen. Daarbij is het zo belangrijk dat we onderkennen dat het gebed een heilige verrichting is waarbij we ons eerbiedig richting tot een verheven God.
En dat maakt mij ook huiverig voor kringgebeden. Opw erkweken wordt soms de dagsluiting verzorgd door leerlingen, ook het gebed. Soms gaat dat goed en fijn, soms helemaal niet. Dan heb je het gevoel dat de leerling tegen een vriendje staat te praten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Tiberius schreef:
Laten we voorop stellen dat het bidden en aanbidden van God één van de heiligste en de onmogelijkste bezigheden van een mens op aarde is. Ik, nietig stof en as, nader tot een almachtig, eeuwig, alwetend en volmaakt heilig Goddelijk Wezen. Dat zijn heilige verrichtingen, die op een heilige wijze plaats dienen te vinden. Het is mooi als, bij de aanwezigheid van meerdere personen, iemand hardop een gebed kan doen, die ervaring heeft met bidden, die eerbied in zijn gebed legt en daarvoor de juiste woorden kan vinden. Niet dat een gebrekkig gebed niet gezegend kan worden, en een onbeholpen gebed ook niet, maar tot stichting en uit eerbied zouden we, als er iemand in ons midden is die vaker hardop voor een grote groep tot God mag bidden, die persoon uit moeten kiezen om het gebed te doen. Ook is het mijns inziens eerbiediger als één iemand bid. Immers, er vallen vaak ongemakkelijke stiltes en iedereen begint door elkaar te bidden op het moment dat een ander zwijgt. De eerbied en de heiligheid komen dan in het gedrang. Ook kan er tegen 'meebidders' vaak zo'n opzien zijn om wat te bidden, dat men niet eens weet wat men zegt. Dit laatste kan zeker het geval zijn als er een wat grotere groep is.
Wat mij betreft is een kringgebed dus niet fout, maar dan wel één persoon die spreekt, en het liefst iemand die al wat ervaring heeft met bidden voor een wat grotere groep mensen/ vreemden (geen familie). Deze aanbevelingen zijn enkel om ervoor te zorgen dat een en ander eerbiedig verloopt, en dat het besef er is van de afstand, de heiligheid.
Ik ben het helemaal met Erasmiaan eens, de notie dat wij als onheilige onreine zondaren verschijnen voor een heilig God kan bij een kringgebed makkelijker verdwijnen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie