Gebedskringen in de ban
Gebedskringen in de ban
http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/26 ... -in-de-ban
Kan iemand mij vertellen waarom deze maatregelen genomen zijn?
Het lijkt nu net alsof bidden een gevaarlijke bezigheid is. Waarom moet iedereen zich thuisvoelen bij het kringgebed? Deelname is toch vrijwillig?
Laat de kinderen tot Mij komen, en verhinderd zijn niet
Het lijkt nu net alsof bidden een gevaarlijke bezigheid is. Waarom moet iedereen zich thuisvoelen bij het kringgebed? Deelname is toch vrijwillig?
Laatst gewijzigd door Gian op 26 jun 2010, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Gebedskringen in de ban
Nee, daar ben ik het echt niet mee eens. Goed het artikel lezen, mi is het goed dat ze gebedskringen reguleren, om uitwassen te voorkomen. En ook gezien de diversiteit aan geloofsbelevingen.Gian schreef:http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/26 ... -in-de-ban
Het lijkt nu net alsof bidden een gevaarlijke bezigheid is.
Het wordt niet verboden, maar alleen onder leiding en voorafgegaan door bijbelstudie!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Dat is niet te lezen. Wel dat er gebeden mag worden, Bijbelstudie gedaan wordt. Dit onder leiding van een docent. Alleen het zgn. kringgebed is niet niet toegestaan. Verder is men verheugd over het initiatief. Ik vind dan ook niet dat de kop het artikel dekt.
Moeten wij echt het werk van de Geest reguleren?henriët schreef: mi is het goed dat ze gebedskringen reguleren, om uitwassen te voorkomen.
Uitwassen voorkomen? Kun je dat uitleggen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Ik heb hetzelfde gevoel als jij Gian.
Wat is tegen op een kringgebed trouwens?
Wat is tegen op een kringgebed trouwens?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Het gaat er niet om om het werk van de Geest te reguleren, maar op een scholengemeenschap als de Driestar waar jongelui uit de gehele gezindte komen, van ultra links tot ultra rechts is het verstandig om zulke zaken onder leiding van een docent te doen.Gian schreef:Moeten wij echt het werk van de Geest reguleren?henriët schreef: mi is het goed dat ze gebedskringen reguleren, om uitwassen te voorkomen.
Jongeren hebben leiding nodig.
Uitwassen zoals het opleggen van handen van jongeren onderling, dat ze al iets zouden bezitten enz. Het gevaar bestaat zeker onder jongeren dat men van elkaar afhankelijk wordt.
Gods Geest werkt persoonlijk. (denk aan de binnenkamer)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Even los van deze situatie, is deze reactie te kort door de bocht. Het klinkt eenvoudig, maar dit zou precies de tegenwerping zijn van de gemeente van Korinthe aan Paulus. Terwijl daar idd uitwassen voorkomen moeten worden. Of dat het 'werk van de Geest reguleren' is, geloof ik niet. Het is wel goed om zorgvuldig met dit soort dingen om te gaan. De regels zoals ik ze nu lees, klinken me niet onredelijk in de oren. De titel is dan ook - zoals altijd bij het ND - wat hyperig gekozen.Gian schreef:Moeten wij echt het werk van de Geest reguleren?henriët schreef: mi is het goed dat ze gebedskringen reguleren, om uitwassen te voorkomen.
Er behoort orde en regel te zijn, ook in deze zaken. Hoe kan het dat men afgeeft op gezelschappen terwijl men geen moeite heeft met een kringgebed?Gian schreef:http://www.nd.nl/artikelen/2010/juni/26 ... -in-de-ban
Hoe wil je de erbij genoemde tekst betrekken? Laat de kinderkens tot Mij komen. Dat houdt in tot God. Niet tot elkaar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
nav de topictitel: als ik het artikel in het ND goed begrepen heb, zijn gebedskringen niet in de ban gedaan, maar kringgebeden wel.
-
En de duivel lacht weer in zijn vuistje
Weer zo'n onbegrijpelijke paniekreactie van de school. Ik zou het als school van harte toejuichen als jongelui uit zich zelf en in hun vrije tijd samen willen bidden. Nota bene onder andere voor het welbevinden van de school. Ik lees in de Bijbel dat waar 2 of 3 zijn vergaderd in de naam van Heere Jezus, Hij in hun midden is. Ik lees nergens dat een gebedssamenkomst alleen kan plaatsvinden onder toezicht van een herder of leraar. Of dat het 'eenparige' gebed iets is waar we bang voor moeten zijn. Of dat we alleen mogen bidden na een grondige bijbelstudie. ....knip-knap..... Onbegrijpelijk.
deze zin kán niet! vr. gr. helma
Ik zie niet in wat ik in mijn ....knip-knap....zin heb miszegd. Als jongeren het verlangen hebben om samen te komen om te bidden, kan ik dat niet anders zien dan als het werk van de Heilige Geest. Als dit vervolgens wordt verboden alleen om daarmee de achterban gerust te stellen of de 'orde' te bewaren (Welke orde? Zou tijdens het kringgebed de hele school bij elkaar worden geschreeuwd?), dan zie ik dat als een menselijke manier van de zaken reguleren. Waar in mijn gedachtengang het werk van de Heilige Geest er vervolgens bekaaid vanaf komt.
Ik kan er verder ook niets pedagogisch in ontdekken. Veel ouders zouden er alles voor over hebben, dat hun kinderen het verlangen hebben om de Heere God te dienen en aanbidden. En dan zijn er jongeren die wel dat verlangen hebben, en zelfs zo intens dat zij daar spontaan zelf mee komen, en dan wordt dat intiatief vervolgens om duistere redenen de nek omgedraaid. Wat zou dat doen met die jongeren? We hebben het hier niet over kinderen van 4 maar over jongelui van 16 en 17. Zou dat helpen om hen bij de kerk en het geloof te bewaren? Ik denk het niet.

deze zin kán niet! vr. gr. helma
Ik zie niet in wat ik in mijn ....knip-knap....zin heb miszegd. Als jongeren het verlangen hebben om samen te komen om te bidden, kan ik dat niet anders zien dan als het werk van de Heilige Geest. Als dit vervolgens wordt verboden alleen om daarmee de achterban gerust te stellen of de 'orde' te bewaren (Welke orde? Zou tijdens het kringgebed de hele school bij elkaar worden geschreeuwd?), dan zie ik dat als een menselijke manier van de zaken reguleren. Waar in mijn gedachtengang het werk van de Heilige Geest er vervolgens bekaaid vanaf komt.
Ik kan er verder ook niets pedagogisch in ontdekken. Veel ouders zouden er alles voor over hebben, dat hun kinderen het verlangen hebben om de Heere God te dienen en aanbidden. En dan zijn er jongeren die wel dat verlangen hebben, en zelfs zo intens dat zij daar spontaan zelf mee komen, en dan wordt dat intiatief vervolgens om duistere redenen de nek omgedraaid. Wat zou dat doen met die jongeren? We hebben het hier niet over kinderen van 4 maar over jongelui van 16 en 17. Zou dat helpen om hen bij de kerk en het geloof te bewaren? Ik denk het niet.
Laatst gewijzigd door blijmoedig op 26 jun 2010, 15:20, 6 keer totaal gewijzigd.
1. God is een God van orde. Ook wat betreft het georganiseerd samenkomen en bidden.blijmoedig schreef:En de duivel lacht weer in zijn vuistjeWeer zo'n onbegrijpelijke paniekreactie van de school. Ik zou het als school van harte toejuichen als jongelui uit zich zelf en in hun vrije tijd samen willen bidden. Nota bene onder andere voor het welbevinden van de school. Ik lees in de Bijbel dat waar 2 of 3 zijn vergaderd in de naam van Heere Jezus, Hij in hun midden is. Ik lees nergens dat een gebedssamenkomst alleen kan plaatsvinden onder toezicht van een herder of leraar. Of dat het 'eenparige' gebed iets is waar we bang voor moeten zijn. Of dat we alleen mogen bidden na een grondige bijbelstudie. .....knip-knap....... Onbegrijpelijk.
2. De reactie van school is bijzonder begrijpelijk. Waar er in de achterban terecht bezwaren leven tegen een kringgebed, kan het niet zo zijn dat het op school wel gebeurt.
3. Je laatste zin vind ik buiten proporties. inderdaad!
Over de duivel gesproken, als hij deze reacties leest doe ie dat zeker...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
ik vind de titel ND-0nwaardig. Telegraaf zou ook zo'n kop kiezen.
verder begrijp ik de reactie van school prima. En wat is er op tegen dat een docent het leidt? Fijn toch!!
verder begrijp ik de reactie van school prima. En wat is er op tegen dat een docent het leidt? Fijn toch!!
helma schreef:ik vind de titel ND-0nwaardig. Telegraaf zou ook zo'n kop kiezen.
klopt, kunnen hoog en laag springen maar jongeren moeten ook geleidt worden..
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik ben net weer het boekje aan het lezen van Samuel Prime.
De Kracht van het gebed. Het Reveil in New York van 1858.
Wat ik er van leer is, dat juist bij het begin van een opwekking er best wel, in onze ogen dan, wanorde is. Ik bedoel; er is vooral spontaniteit en enthousiasme.
Daarom moeten we echt wel voorzichtig zijn met "afbakenen".
Maar ik begrijp ook wel dat een school er begeleiding bij geeft.
Anders moeten ze het thuis doen met elkaar.
De Kracht van het gebed. Het Reveil in New York van 1858.
Wat ik er van leer is, dat juist bij het begin van een opwekking er best wel, in onze ogen dan, wanorde is. Ik bedoel; er is vooral spontaniteit en enthousiasme.
Daarom moeten we echt wel voorzichtig zijn met "afbakenen".
Maar ik begrijp ook wel dat een school er begeleiding bij geeft.
Anders moeten ze het thuis doen met elkaar.