Herkenning tussen kerkverbanden

Afgewezen

Re: Herkenning tussen kerkverbanden

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:De vijf punten van het Calvinisme misschien een aardig uitgangspunt ?
Nee, niet voldoende.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:De vijf punten van het Calvinisme misschien een aardig uitgangspunt ?
Nee, niet voldoende.

Waarom niet ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:
Afgewezen schreef:
Nee, niet voldoende.

Waarom niet ?
Waarom wel?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Nu hebben we enkele samenbindende dingen... Maar zou dit voldoende zijn om van een echte geestelijke eenheid te spreken? Ik denk dit toch te moeten betwijfelen...

Wanneer genoemde kerken zouden fuseren zou het misschien een wat orthodoxere pendant van de PKN zijn. Op zich niet helemaal af te keuren, mits men niet elkaars fouten overneemt zodat de boel snel nog meer verwatert...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Het zijn toch de vijf kernpunten van ons gereformeerd belijden ? Als we nu de kern op gaan zoeken van wat onopgeefbaar is, dan is er denk meer eenheid als dat wij in eerste instantie vermoeden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Het zijn toch de vijf kernpunten van ons gereformeerd belijden ? Als we nu de kern op gaan zoeken van wat onopgeefbaar is, dan is er denk meer eenheid als dat wij in eerste instantie vermoeden.
Ik geloof er niks van.
hmprff

Bericht door hmprff »

-DIA- schreef:Nu hebben we enkele samenbindende dingen... Maar zou dit voldoende zijn om van een echte geestelijke eenheid te spreken? Ik denk dit toch te moeten betwijfelen...

Wanneer genoemde kerken zouden fuseren zou het misschien een wat orthodoxere pendant van de PKN zijn. Op zich niet helemaal af te keuren, mits men niet elkaars fouten overneemt zodat de boel snel nog meer verwatert...
De bedoeling is om dit topic positief te houden :hum
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Nu hebben we enkele samenbindende dingen... Maar zou dit voldoende zijn om van een echte geestelijke eenheid te spreken? Ik denk dit toch te moeten betwijfelen...

Enkele samenbindende dingen.....De Schrift en de confessie !! en de geestelijke eenheid waar jij over spreekt is zeker niet in één kerkverband te vangen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

De snuffelronde is voorbij .Wie heeft concrete plannen om de eenheid binnen de "bevindelijk" gereformeerden gestalte te geven (Er zijn uit verschillende kerkverbanden op deputaatsniveau gesprekken tussen b.v GG,CGK,HHK dit zouden de gewone kerkleden moeten stimuleren ).
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

huisman schreef:De snuffelronde is voorbij .Wie heeft concrete plannen om de eenheid binnen de "bevindelijk" gereformeerden gestalte te geven (Er zijn uit verschillende kerkverbanden op deputaatsniveau gesprekken tussen b.v GG,CGK,HHK dit zouden de gewone kerkleden moeten stimuleren ).
Het punt is dat op het "grondvlak" er vaak andere gevoelens leven dan bij de kerkelijke leiding / meerdere vergaderingen.

Neem nu concreet de GG : Het overgrote deel van de leden voelen vooral geestelijke herkenning en aansluiting bij de HHK en de CGK. Maar door de synode wordt er vooral naar de GGiN en OGG gekeken.
Ik begrijp dit uit historisch oogpunt wel, maar niet als het er om gaat waar je je als kerkverband het meest aan verbonden voelt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Neem nu concreet de GG : Het overgrote deel van de leden voelen vooral geestelijke herkenning en aansluiting bij de HHK en de CGK.
Ik denk dat je je nu vergist. Of te buiten gaat aan wishful thinking. :)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Neem nu concreet de GG : Het overgrote deel van de leden voelen vooral geestelijke herkenning en aansluiting bij de HHK en de CGK.
Dat hoop je, ja ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Dat hoop je, ja ;)
Nee. Ik hoop juist dat het overgrote deel van de leden naar weerskanten geestelijke herkenning en aansluiting voelt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Ik denk dat Tiberius gelijk heeft, althans dat verschilt per gemeente. Maar ik zou niet voor een eindeloze eenwordingsprocedure zijn; wel zou ik graag zien dat er wederzijds de kansels worden geopend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Misschien zit er wat verschil in herkenning bij de verschillende generaties. Ik denk dat als je bv de Saambinder en de Daniël naast elkaar zet, je precies de lijn ziet lopen naar welke kant de meeste herkenning is.
Plaats reactie