Herkenning tussen kerkverbanden

huisman

Herkenning tussen kerkverbanden

Bericht door huisman »

Naar aanleiding van de diverse topics over de GGiN wel of niet b.v. en de verhouding met de GG een overdenking om te komen tot wat meer erkenning en herkenning van elkaar

Wij (ik ook ) zijn erg goed in het aanwijzen van de verschillen tussen de kerkverbanden . Laten wij eens praten over de vele overeenkomsten tussen de verschillende kerkverbanden (GG GGiN OGG HHK CGK(BHP) PKN (GB) )
Ik zal beginnen 1. Deze kerken hebben allemaal de Schrift en de daarop gegronde confessie als gronslag.
2. De jeugdbonden van de GG(JBGG) CGK (LCJ) en HHK (HHJO) werken nauw samen (Daar kan het blijkbaar wel )
3. Op b.v. de Haamstede conferentie ontmoeten ambtsdragers van veel van deze kerken elkaar en is er geestelijke herkenning.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Re: Herkenning tussen kerkverbanden

Bericht door huisman »

huisman schreef:Naar aanleiding van de diverse topics over de GGiN wel of niet b.v. en de verhouding met de GG een overdenking om te komen tot wat meer erkenning en herkenning van elkaar

Wij (ik ook ) zijn erg goed in het aanwijzen van de verschillen tussen de kerkverbanden . Laten wij eens praten over de vele overeenkomsten tussen de verschillende kerkverbanden (GG GGiN OGG HHK CGK(BHP) PKN (GB) )
Ik zal beginnen 1. Deze kerken hebben allemaal de Schrift en de daarop gegronde confessie als gronslag.
2. De jeugdbonden van de GG(JBGG) CGK (LCJ) en HHK (HHJO) werken nauw samen (Daar kan het blijkbaar wel )
3. Op b.v. de Haamstede conferentie ontmoeten ambtsdragers van veel van deze kerken elkaar en is er geestelijke herkenning.
Was ik nog vergeten de interkerkelijke avonden in Woudenberg (GG CGK HHK PKN )
http://kerkplein.refdag.nl/kerkplein/ke ... n_1_486548
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

Ik denk dat de Woudenbergse Appelgroep ook een weergave van beginnende herkenning is en waar samenwerking tussen PKN / HHK / GG / OGG / CGK mooi gestalte krijgt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Voor mij is dit conglommeraat van kerkverbanden te breed om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Eén ding lijkt me wel duidelijk: dit is (moet ik het echt zeggen?) mijns inziens geen eenheid...
Misschien dat de SGP hier de enige bindende factor is?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:Voor mij is dit conglommeraat van kerkverbanden te breed om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Eén ding lijkt me wel duidelijk: dit is (moet ik het echt zeggen?) mijns inziens geen eenheid...
Goed zo, DIA, daar heb je nummer 4 te pakken: 4. Politiek voor een groot deel verwant aan de SGP.
huisman

Bericht door huisman »

eilander schreef:
-DIA- schreef:Voor mij is dit conglommeraat van kerkverbanden te breed om er iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Goed zo, DIA, daar heb je nummer 4 te pakken: 4. Politiek voor een groot deel verwant aan de SGP.
5. Interkerkelijk actief op het refoforum (Als dat geen eenheid is DIA :) )
caprice

Bericht door caprice »

Nummer 6: De Gereformeerde Bijbelstichting

Nummer 7: De Statenvertaling, en de Drie Formulieren van enigheid, alsmede vanzelf ook de andere belijdenisgeschriften.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat het belangrijkste wat de bevindelijke kerkverbanden bindt, het besef is dat een mens bekeerd moet worden.
huisman

Bericht door huisman »

caprice schreef:Nummer 6: De Gereformeerde Bijbelstichting

Nummer 7: De Statenvertaling, en de Drie Formulieren van enigheid, alsmede vanzelf ook de andere belijdenisgeschriften.
Nommer 7 lijkt veel op nummer 1 :garde
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nummer 8: Reformatorisch Dagblad
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Nummer 9: Sola Fide, Sola Scriptura, Sola Gratia
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Afgewezen schreef:Ik denk dat het belangrijkste wat de bevindelijke kerkverbanden bindt, het besef is dat een mens bekeerd moet worden.
Dit lijkt me toch het meest wezenlijke. Heel veel van de genoemde zaken hebben bevindelijken ook met niet-bevindelijken gemeen.
huisman

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Ik denk dat het belangrijkste wat de bevindelijke kerkverbanden bindt, het besef is dat een mens bekeerd moet worden.
Mee eens , maar ook werk van de Heilige Geest, en de leer van de verzoening, de waardering voor de Reformatie en nadere reformatie. Gods Woord zien als onfeilbaar enz.enz. er is zoveel dat ons bindt (Hopelijk meer dan dat ons gescheiden houdt)
In politieke termen (actueel met de (in)formatie in volle gang) onze verkiezingsprogramma's lijken erg veel op elkaar het wordt dus tijd voor een brede coalitie (GG GGiN OGG CGK(BHP) HHK PKN (GB) ) zou zo'n kerk geen grote zeggingskracht hebben.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Mee eens , maar ook werk van de Heilige Geest, en de leer van de verzoening, de waardering voor de Reformatie en nadere reformatie. Gods Woord zien als onfeilbaar enz.enz. er is zoveel dat ons bindt (Hopelijk meer dan dat ons gescheiden houdt)
Je kunt het een niet los zien van het ander.
huisman schreef:In politieke termen (actueel met de (in)formatie in volle gang) onze verkiezingsprogramma's lijken erg veel op elkaar het wordt dus tijd voor een brede coalitie (GG GGiN OGG CGK(BHP) HHK PKN (GB) ) zou zo'n kerk geen grote zeggingskracht hebben.
Waarschijnlijk moet ik hier een vraagteken achter lezen. ;)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

De vijf punten van het Calvinisme misschien een aardig uitgangspunt ?
Plaats reactie