Ach, in iedere ketterij schuilt wel een korreltje waarheid.huisman schreef:Eigenlijk komt de verbonds en gemeentebeschouwing van Afgewezen nog het meest overéén met De Labadie . Ik bedoel dit niet als een beschuldiging maar zou graag willen weten of Afgewezen dit verwijt herkent. De Labadie zegt immers ook dat de kerk, de gemeente alleen bestaat uit verkorenen en zo samenvalt met het genadeverbond.

Maar wel geloof ik dat de gemeente inderdaad degenen zijn die "geloven met het hart en belijden met de mond". Dat daar altijd geveinsden onder zullen zijn, is een Bijbels gegeven en daarom is de uiterlijke verschijningsvorm van de gemeente nooit identiek met de ware Kerk.
Laat ik nu eens een echt gereformeerde exegeet (Tj. Boersma) aan het woord laten:huisman schreef:Koelman (Lijkt wel een beetje op huisman) zette hier de bijbels-theologische fundering van de gelijkheid van het genadeverbond in het O.T. en het N.T. tegenover. Er is immers wel een verschil in bediening maar het wezen van het verbond is dezelfde. De Labadie in zijn volgelingen trokken het verbond in het O.T en het N.T. ver uit elkaar.Anna Maria Schuurman heeft hier over geschreven waar zij het verbond in het O.T. natuurlijk, aards en vleselijk noemt een 'uiterlijke Huishoudinge" waar op een uitwendige wettische wijze God gedient werd
"Het woord kerk (gemeente) heeft (...) een Oud-testamentische wortel. Een qahal, een ekklesia, was er al eeuwenlang. Die gemeente had haar gebouw: de tempel. En haar adres: de priesters in Jeruzalem. Wat doet Jezus nu, als Hij tegen Petrus zegt: 'Op deze petra zal Ik mijn ekklesia bouwen'? Dan pas Hij de naam van Israël toe op de Nieuw-testamentische gemeente die Hij vergadert.
Dat is verrassend! De 'gemeente van God' (zoals de kerk vaak genoemd wordt in het Nieuwe Testament) is de qahal van Jahwe, het nieuwe Israël, het Messiaanse volk. De gemeente van Christus is het wáre volk van God, de messiaanse gemeente van de eindtijd.
Dat is het heilshistorische aspect van de kerk."
De gemeente van Christus is dus de voortzetting van de gemeente van Israël. Maar wél in een andere kwaliteit: de bedeling van de schaduwen is de werkelijkheid van het nieuwe verbond geworden!