Eerste nummer Herv. Kerkblad verschenen

de Paus

Bericht door de Paus »

Ik heb toch een beetje de indruk dat je je drukker maakt om het feit dat de HNHK bestaat dan dat er 'rotte plekken' (de ds Ter Lindens) in de PKN zitten (want daar zijn we het toch wel over eens neem ik aan???)
Misschien heb je daar wel gelijk in, omdat ik van mening ben dat je van Ter Linden nog veel kan leren. Hij is narratief bijzonder sterk. Wil je een preek bijvoorbeeld wat meer narratieve omlijsting geven, kun je heel goed een voorbeeld nemen aan Ter Linden. Dat neemt niet weg dat ik op andere gronden het hardgrondig oneens ben.

En dat ik me nu wat drukker maak om de HNHK dat heeft te maken met de gang van zaken vandaag de dag. In het hele SoW proces ligt nu eenmaal hier een front, en niet zozeer in de confrontatie met medeleden van de NHK.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door de Paus
Ik heb toch een beetje de indruk dat je je drukker maakt om het feit dat de HNHK bestaat dan dat er 'rotte plekken' (de ds Ter Lindens) in de PKN zitten (want daar zijn we het toch wel over eens neem ik aan???)
Misschien heb je daar wel gelijk in, omdat ik van mening ben dat je van Ter Linden nog veel kan leren. Hij is narratief bijzonder sterk. Wil je een preek bijvoorbeeld wat meer narratieve omlijsting geven, kun je heel goed een voorbeeld nemen aan Ter Linden. Dat neemt niet weg dat ik op andere gronden het hardgrondig oneens ben.
Ongetwijfeld kan jij van ds TJ de Jong ook nog wel wat leren..........
En dat ik me nu wat drukker maak om de HNHK dat heeft te maken met de gang van zaken vandaag de dag. In het hele SoW proces ligt nu eenmaal hier een front, en niet zozeer in de confrontatie met medeleden van de NHK.
De personen die dit niet meer als front zien maar als feit erkent staan bij mij hoog in achting. Het is gewoon een feit, de komende tig jaar komen de HNHK en PKN niet meer bijelkaar menselijk gesproken, dus ga dan ook niet op deze menselijke manier door met 'discussieren'. Bid voor elkaar en laat elkaar verder maar even links liggen for the time being, is mijn mening.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
de Paus

Bericht door de Paus »

Ongetwijfeld kan jij van ds TJ de Jong ook nog wel wat leren..........
Nou.... kheb toch liever andere leermeesters.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
en laat elkaar verder maar even links liggen

huh?
Denk je dat woordenstrijd zoals hier wekelijks op OSW zin heeft? Nee. Mijn advies is: bid voor elkaar en neem even afstand van elkaar. Nu gaan PKN-ers en HNHK-ers binnen de kortste keren weer vechtend over straat. Dat Hervormden uit elkaar zijn is een feit. Beween het voor Gods aangezicht, maar ga niet nog maanden en maanden die discussies doen a.u.b.
Hartelijke groet,

Pim.

Egbert

Bericht door Egbert »

Voor elkaar bidden en elkaar links laten liggen is toch wel iets anders.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Egbert
Afstand nemen en even stoppen met het herhaalde moddergooien, zou dat een woordkeuze zijn die uw goedkeuring kan wegdragen?
Hartelijke groet,

Pim.

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

maar ga niet nog maanden en maanden
nee, het moet maar gewoon even over zijn nu

(dat zeggen ze ook vaak tegen weduwen en weduwnaren, een half jaar na het geleden verlies: nu moet het zachtjesaan maar eens over zijn... m.a.w.: je begint lastig en vervelend te worden, altijd met dat verdriet van je)
Volgens mij verwar jij verdriet met discussie of Jantje nu gelijk heeft of Pietje........... Denk jij dat al die discussies over het al dan niet voortzetten van de NHK in HNHK en/of PKN nog enig effect zullen hebben? Iedereen zet zijn hakken in het zand en het wordt een loopgravenoorlog, zoals in de 1e Wereldoorlog.......
Hartelijke groet,

Pim.

Egbert

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Oorspronkelijk gepost door Egbert
Afstand nemen en even stoppen met het herhaalde moddergooien, zou dat een woordkeuze zijn die uw goedkeuring kan wegdragen?
Het is al goed hoor jongen ;)
Maar m.i. moeten ze zelfs meer dan dat. Ze moeten [iig de herv.ger.] als een speer met elkaar in overleg gaan en proberen de situatie terug te draaien. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de scheuring een tragische vergissing is. Voor de scheuring en in het begin had ik nog optimistische gevoelens, ik zag al verscheidene kerken samengaan om zo eindelijk weer eens één gereformeerde gezindte kerk [wat een naam he] te krijgen. Maar nu hebben we er alleen maar een kerk bij en een hele hoop geruzie onder broeders die eigenlijk van hetzelfde huis behoren te zijn. Afgaande op verschillende stukken in verschillende blaadjes begrijp ik dat dat verlangen er niet bij iedereen is, zelfs zo dat dat verlangen eigenlijk niet mag. Ik ga hier niet in op de vraag wie er nu gelijk heeft en mijn symphatie ligt ook bij de herstelde verbanders maar ik denk dat wij [ja ook de GG] hier een enorme kans hebben laten liggen en dus moet de situatie worden terug gedraaid. Er zal van beide kanten schuld beleden moeten worden, want beide kanten hebben zich van hun slechtste zijde laten zien. Jammer het is waarschijnlijk onmogelijk om als broeders samen te wonen. :#:#
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Niet alleen ben ik belangstellende maar ook betrokken. Ik ben meegegaan met de PKN maar ik ben verbijsterd hoe het allemaal gaat. De weg van de NHKHV vind ik niet mijn weg maar wat er nu allemaal gebeurt overweeg ik om onkerkelijk te worden. Er is nog één lichtpuntje, de hele bubs zit nu in Zwitserland en zullen daar gewoon naar nederlandse diensten gaan en zal de Herstelde Hervormde naar eeen PKN dominee naar de kerk gaan en komen tot inkeer als ze weer van vakantie terug zijn.
lokje

Bericht door lokje »

Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat de scheuring een tragische vergissing is.
weet je, dat gevoel krijg ik ook steeds meer!
Het gevoel komt mij ook bekend voor. Heb je een oplosssing?
Plaats reactie