Boeken van ds. I. Kievit

Refojongere

Boeken van ds. I. Kievit

Bericht door Refojongere »

Ik ben op zoek naar de volgende boeken van ds. I. Kievit:

*Verbond en prediking
*Tweeerlei kinderen des verbonds
*Voorwerpelijk-onderwerpelijke prediking, Eis der Heilige Schrift

Bij welke uitgever kan ik ze vinden?

En eventueel:
*De Heere is mijn Herder
*De Trooster, De tijstroom, Lochem
*De verborgenheid der Godzaligheid
*Een wenende Jezus
*Hosanna, den Zone Davids, Bout, Huizen
*In Christus reisvaardig
Pied

Bericht door Pied »

Zoek via Antiqbook. Bij Wever Van Wijnen hebben ze wel wat.
Refojongere

Bedankt voor de link Pied! Dat scheelt heel veel zoekwerk denk ik!

Groeten,
Refojongere
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Bedank Pied,

Ook ik zoek deze boeken. Heeft iemand trouwens de artikelen / meditaties van deze predikant uit het Gereformeerd Weekblad?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Pied

Bericht door Pied »

Ok, graag gedaan.
Bij boekhandel Van Horssen hebben (hadden?) ze "De man uit Ur" en bij Lindenberg staat het Geref. Weekblad in de aanbieding (1931-1939; maar voor een flinke prijs).
Refojongere

Ndonselaar,

Je moet even bellen met Drukkerij Bout in Huizen, die drukt namelijk het Gereformeerd Weekblad en heeft vast wel een archief o.i.d. of in elk geval contacten:
Druk.-Uitg. J. Bout & Zn, Ceintuurbaan 32-34, 1271 BJ, 035-5253293. boutdruk@euronet.nl
Grace

Bericht door Grace »

Wie kan mij wat meer vertellen over Ds. I. Kievit?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Ds. Izaäk Kievit (1887-1954) was een hervormd predikant uit de eerste helft van de twintigste eeuw. Hij diende achtereenvolgens gemeenten te Garderen (1915), Benschop (1917), Lunteren (1920) en Baarn (1923-1952).

Ds. Kievit was een man met grote gaven van hoofd en hart en bedeeld met een tere vreze Gods. Zijn prediking, zielszorg en theologische bezinning heeft in de eerste helft van de twintigste eeuw niet alleen op menig leven een stempel gezet, maar heeft ook grote invloed gehad - met name aan het einde van de jaren dertig - op de ontwikkelingen binnen de Gereformeerde Bond.

In die jaren was hij verbonden aan het 'Gereformeerd Weekblad'. Door zijn meditaties en artikelen in dat blad gaf hij mede leiding aan een deel van het hervormd gereformeerde kerkvolk. Rond de persoon van ds. Kievit groepeerde zich rond de Tweede Wereldoorlog een kring van predikanten die wel aangeduid werd als de bevindelijke stroming binnen de Gereformeerde Bond. Ondanks de kritiek die ds. Kievit regelmatig uitte op het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond en op het officiële bondsorgaan 'De Waarheidsvriend' was het nooit zijn bedoeling tot een eigen organisatie naast de Gereformeerde Bond te komen.

Ds. Kievit was en bleef een prediker die in de Nederlandse Hervormde Kerk een gereformeerde, schriftuurlijk bevindelijke prediking verwant aan de reformatoren wilde brengen. Daarbij hield hij steeds de eenheid van de gereformeerde belijders in de vaderlandse kerk in het oog.

Hij was redacteur van het Hervormde Gereformeerd Weekblad en schreef daarin vele meditaties en artikelen samen met o.a. Van Sliedregt, Goedhart, Boer, Cirkel, Doornenbal en anderen. Daarnaast verzamelde hij om zich heen een aantal Hervormd-Gereformeerde predikanten in zgn. contio’s waar belangrijke theologische vragen werden besproken en veel aandacht besteed werd aan de werken van Calvijn. I. Kievit was een kenner van Calvijn. Eén boekje van zijn hand vraagt onze aandacht, nl. Voorwerpelijke-0nderwerpelijke prediking: Eis der Heilige Schrift.

In dat boekje oefent hij scherpe kritiek op zowel de louter objectieve als op de louter subjectieve prediking. Hij stelt dat deze objectieve of voorwerpelijke prediking wel spreekt over God en Christus, over geloof en bekering, maar zij laat deze zaken staan buiten het leven en de beleving van Gods Kerk. Het werk van de Heilige Geest komt niet of nauwelijks aan de orde. Hij noemt deze prediking - scherp als hij was - dood en geesteloos. Ook de subjectieve of onderwerpelijke prediking komt er bij hem niet best af. Het is eigenlijk geen prediking, maar meer een gemoedelijk woord. De Schrift komt achteraan en de mens staat in het middelpunt. Naar zijn oordeel worden in deze prediking de diepten van Gods Woord niet ontsloten. Er is sprake van vergeestelijking en niet van een geestelijk verklaren van het Woord. Als hij spreekt over de applicatie, zegt hij: “De toepassing, waarin dus vooral het onderwerpe­lijke als de neerslag van het voorwerpelij­ke wordt geboden, richt zich op het hoofd, het hart en de hand en bestrijkt het hele leven in natuur en genade.â€
Grace

Bericht door Grace »

En waarom ben jij nu zo geintresseerd in zijn boeken?

mvrgr, Grace
Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen.(SV, Titus 2:11)
Refojongere

Ik wist dat het een schriftuurlijk-bevindelijke prediker was met veel gaven en invloed. Dus het was een goede dominee geweest. Hij had ook een boek "De bekering van Saulus ten voorbeeld gesteld" geschreven. Dus, ja, ik verwachtte daar toch wel veel onderwijs uit en heb dat ook gekregen. Heel vaak wordt in kranten en artikelen lovend gesproken over "de bekende "twee-erlei kinderen des verbonds" ". En nu ook op een andere site een helder boek over de juiste manier van prediking. Dat vind ik ook wel mooi om te zien.

Maar vooral het persoonlijke, het ernstige, het bevindelijke, zonder in algemene of vage termen te vervallen spreekt me aan, vandaar dat ik me net als ndonselaar in deze vakantie wat meer wil gaan verdiepen. Ook al omdat er 3 artikelen in de Waarheidsvriend over zijn levensbeschrijving stonden, ben ik er nieuwsgierig naar gemaakt. Hij spreekt naar mijn hart.
ndonselaar
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Het is niet alleen de prediker Ds. I. Kievit die mij nieuwsgierig heeft gemaakt.

Het waren een aantal opmerkingen. In de Waarheidsvriend werd een opmerking gemaakt dat het lijkt alsof Hille, in de visie van de scribent, onterecht ds. Kievit in het 'gekrookte riet' kamp plaatst.

Ten andere Ds. Kievit heeft niet voor niets een boek twee-erlei kinderen des verbonds geschreven. Ds. Kersten had veel achting voor de pastor uit Baarn, maar hij onderschreef niet alles. Dus toch een verschil? En waarom zijn de andere delen niet verschenen?

Ten derde, volgens een voetnoot in de dissertatie van Dr. P. de Vries, lijkt het alsof bij Ds. G.H. Kersten en Ds. I. Kievit de term 'rechtvaardiging in de vierschaar' een echte plaats in hun theologie heeft gekregen.

Kortom wat was nu de theologie van Ds. I. Kievit?
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Mart01

Bericht door Mart01 »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Ik ben op zoek naar de volgende boeken van ds. I. Kievit:

*Verbond en prediking
*Tweeerlei kinderen des verbonds
*Voorwerpelijk-onderwerpelijke prediking, Eis der Heilige Schrift
Eerstgenoemd deel bevat de andere twee delen. Ik heb ze in bezig, gekocht op een boekenbeurs. Dus aan één heb je genoeg. Ik denkd at je op een boekenbeurs best nog een exemplaar te pakken kunt krijgen, moet je wellicht wel goed zoeken.
Kislev

Bericht door Kislev »

Over ds. I. Kievit is een biografie geschreven. Nou weet ik stom genoeg even de titel niet meer.

Ik voormezelf vermijd Kievit vooralsnog.
Refojongere

De biografie heet: De Tijd is Kostbaar

Ds. J. van Sliedregt schreef in de Waarheidsvriend een memoriam, zodat je misschien nog wel een beter beeld van hem kan krijgen:

Vrijdag 4 juni j.l., 12 uur 's middags, overleed ten huize van zijn dochter te Dordrecht, ds. Izaak Kievit, emeritus predikant der Ned. Hervormde Kerk te Baarn.
In hem is van ons heengegaan een dienaar des Woords. Met zeer bijzondere gaven bedeeld, wiens prediking, zielszorg en theologische bezinning op menig leven een stempel gezet heeft.
We gedenken met dankbare ontroering wat Gods Kerk, in het bijzonder ook onze Herv. Kerk, in deze trouwe Godsgezant, van Godswege heeft ontvangen. Wanneer we zijn persoon en arbeid voor ons zien oprijzen, zoals wij die beiden zovele jaren van nabij hebben mogen waarnemen, dan komt allereerst ons voor de geest het brede spoor, dat zijn prediking en zielszorg, vooral in de gemeenten die hij gediend heeft, maar ook ver daarbuiten, hebben nagelaten. Versierd met uitnemende gaven van hoofd en hart en deze geheiligd door een bestendige tere vreze Gods, was hij een dienaar des Woords, herder en leraar bij de gratie Gods in zeer bijzondere zin. Zijn leven en arbeid werd gedragen door een dagelijkse omgang met zijn God in Christus, wien te kennen hem het leven was.

Een enkele keer kon hij herinnerin aan zijn verblijf in zijn eerste gemeente Garderen, waar hij onder de vloek der Wet verloren ging met zichzelf, om in Christus het leven te ontvangen. We horen het hem nog weer zeggen, terwijl zijn grote ogen vochtig werden: Hij, Immanuel, kwam net op tijd, geen ogenblik te vroeg, noch te laat. Maar niet, dat hij op dit levensfeit rustte. O neen, zijn leven was Christus en slechts e e n begeerte brandde in zijn hart, om nl. als een brandende kaars, die licht gevende verteert, zo gesteld te zijn in de dienst van zijn Koning. 'Wiens ik ben, dien ik ook dien, zo sprak hij Paulus na.
De verheerlijking van Christus in prediking, onderwijs en zielszorg, was dan ook de toonzetting van zijn levenslied. Daarvan weten de gemeenten, die hij diende. Daarvan weet ieder, die zijn werkelijkse meditaties en artikelen las. Wat heeft hij gearbeid met hart en ziel voor Gods Kerk. Aan banden gelegd door een zwakke constitutie ontzag hij zich niet. Lange tijd vulde hij bijna alleen de kolommen van het Geref. Weekblad op de hem eigen, verantwoorde wijze, waartoe hij vaak des morgens 6 uur achter zijn typetafel zat, opdat de lezers van het G.W., die hij in de geest voor zich zag en met wie hij a.h.w. praatte, grondig en zakelijk, tegelijk ernstig en teer, zouden worden onderwezen en geleid naar het Woord Gods. Want van vrome praatjes hield hij niet, maar altijd werkzaam met het Woord Gods, zocht hij dat te verklaren en toe te passen naar tijd en gelegenheid, e e n doel voor ogen hebbend, om nl. de zielen tot Christus te leiden en te leren wat het leven uit Hem is. De gemeenten, die hij gediend heeft, inzonderheid Baarn, waar hij zovele jaren gestaan heeft in het ambt, hebben daarvan de gezegende vruchten mogen ontvangen. Voor hoevelen is hij tot zegen gesteld geworden! Welk een rijk geestelijk leve mocht onder de zegenende hand des Heeren mede door middel van zijn bediening in deze laatste gemeente zich lange tijd ontplooien.
Refojongere

Vervolg:
Als wij het kenmerkende van zijn prediking en arbeid met de pen moeten noemen, dan kunnen we inderdaad zeggen: Dat was het zoeken om de volle Raad van de Drieenige God te verkondigen, zoals deze in Christus geopenbaard is en door de Heilige Geest wordt verklaard en toegeeigend aan de harten der kinderen Gods. De volle raad Gods, zoals deze opkomt uit het eeuwig Welbehagen, en zoals deze vervuld werd in Christus. Maar ook zoals deze door de Heilige Geest wordt toegepast en ontsloten voor het hart der Kerk in de kennis van Christus, de verzoening met God, het kindschap Gods en het verbondsleven in de gemeenschap met de Heilige Geest als de Geest des Vaders en des Zoons, Die inwoon in de Kerk.
Zijn prediking was ontdekkend, scherp afsnijdend, maar dan ook ontsluitend de enige weg in Christus. Hoe dierbaar wist hij Hem voor te stellen, hoe rijk te getuigen uit het leven door het geloof in Hem. Daarbij beperkte zich zijn prediking niet to geestelijk leven in engere zin, t.o.v. de zaligheid der ziel, doch opende zijn prediking telkens de wijdste perspectieven.
Het ganse leven in staat, maatschappij, gezin enz., werd er in betrokken. Ja, de lijnen werden doorgetrokken tot op de nieuwe aarde. Hij liet het Woord Gods klinken in zijn kosmische strekking. Zjin prediking omvatte de vertolking van het ganse herscheppende ewrk van de Drieenige God. Hoe worstelde hij immers met de zielen om hen uit valse rustplaatsen op te jagen, opdat Christus verheerlijkt zou worden in hun leven. Het werd niet altijd in dank afgenomen. Doch de strengheid, die hem hier kon kenmerken, werd gedragen door de liefde van Christus en de zorg voor het heil van zondaarszielen. In werkelijkheid was het tere zorg en arbeid, opdat Christus gestalte mocht ontvangen. Zo hebben wij hem gekend. Wie van de contioleden zal zich niet herinneren zijn dringende vermaning tot ons allen gericht: Leer Gods kinderen de Vadernaam spellen. - Natuurlijk op de enige grondslag der verzoening met God in de afsnijding van eigen leven voor Hem.
Al deze arbeid werd gedragen door een teer en innig geestelijk leven in verborgen omgang met zijn God, een diep Schriftuurlijk inzicht in de menselijke psyche en een zeer brede, zowel als diepe theologische kennis.

In de werken der Dordtse vaderen was hij thuis, maar niet minder was hij immer op de hoogte van de moderne lectuur. En Calvijn was zijn leermeester bij uitnemendheid. Niet slechts Calvijns institutie, maar vooral ook zijn Commentaren (Schriftverklaringen) vormden het terrein van zijn studie en onderzoek. Calvijn boeide hem zeer bijzonder. Daar las hij, wat in zijn hart zo volle weerklank vond. Hier was affiniteit des geestes: een samenstemmen in een even dierbaar geloof en een levend geloofsbezinnen op de Waarheid Gods.
Plaats reactie