Volgens mij verwar jij toezegging en vervulling , er wordt met de doop alles toegezegd wat in het doopformulier staat .Fjodor schreef:In de hele NGB komt het woord 'verbond' maar één keer voor. Lijkt me lastig om dan te zeggen dat de NGB wil dopen op grond van verbond. Met de doop krijgen kinderen volgens de NGB het merkteken van het verbond. Er staat niet 'op grond van het verbond'.huisman schreef: Met dit citaat ben ik het niet eensHet dopen is echt niet op grond van een verondersteld of verwacht geloof maar op grond van het verbond. En ik wil niet meer zeggen dan onze confessie H.C vr 72,73,74 en de NGB art 34.En wordt verondersteld/verwacht bij de kinderen. Dit omdat het kinderen zijn van gelovige ouders die onderdeel zijn van het Lichaam van Christus
Maar oké, laten we zeggen dat kinderen gedoopt worden op grond van het verbond. Hoe krijgt een mens deel aan het verbond en aan de weldaden van het verbond? Enkel door het geloof toch?
Maar jij wil dus dopen op grond van het verbond en dat onderscheid je van dopen op grond van geloof. Wat is het verbond meer dan Christus zelf? Niets toch? Erskine schrijft best wel eens: Christus is het al van het verbond. Hoe krijgt een kind deel aan Christus? Door het geloof. Hoe krijgt het dan deel aan het verbond? Door het geloof. Het verbond wordt een kind met de doop net zo goed aangeboden als Christus met de doop aangeboden wordt, en het kind is met de doop net zo goed in het verbond begrepen/geplaatst als dat het met de doop in Christus geplaatst/geënt is en door Hem gerechtvaardigd is. Anders trek jij verbond en Christus uit elkaar.
HC:
Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.
Ook hier geen doop buiten het geloof.
Wat is hier de betekenis van verbond Gods? De Catechismus geeft eerst aan dat de volwassenen in het verbond begrepen zijn. Wat is dat? Gewassen, gerechtvaardigd. En daarin zijn nu ook de kinderen begrepen. Dit is niet slechts een aanbod. Dat kan enkel als geloof verondersteld/verwacht wordt.
De vervulling zal gaan in de weg van wedergeboorte en geloof.Ten tweede, betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap zijns doods en zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van al onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig Sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toeeigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk, de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.
Er wordt bij de kinderen geen geloof verondersteld maar er wordt in het doopformulier ernstig begonnen met de werkelijkheid.
Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinigheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden, een mishagen aan onszelf te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelf te zoeken.